rug&roets

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

rug&roets

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

't is officieel : ik heb een knoert van een hernia ... ene die vanuit S1-L5 opstijgt en nog te zien is bij de L5-L4 ...

dedju toch

al mijn rugklachten waren verdwenen toen ik van automobilist velomobilist (toch al ruim 5 jaar) werd.
ofwel heeft die dan toch zachjes verder kunnen sudderen zonder dat ik er erg in had,
ofwel heeft het beginnen roetsen enkele maanden geleden ene veroorzaakt, of combinatie van beide.

door het kantelen van het bekken is er meer belasting,
teveel kracht zetten aan het begin van de slag zou niet goed zijn ... niet dat ik daar een gewoonte van heb gemaakt, maar af en toe eens een stevige haal maken gaf wel een goed gevoel ...

soit, de roets kan een paar jaar aan de haak, of ik wissel'm voor een open ligfiets ... afwachten maar

(moraal van het verhaal : bij een beetje uitstraling in je bil gevolgd door iets wat lijkt op een peesontsteking in je kuit : laat als de bliksem je rug nakijken want voor je het weet trap je in een wolvenklem waar ne loden bol aanhangt)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#2 Bericht door Pleeboy »

CQD: die hernia heb ik ook, en ook de pijn-omschrijving die je geeft heb ik op het eind van 2009 weer gevoeld (en 1 maand (opnieuw) thuis).
ik doe al sinds mijn 17 4 verschillende rugoefeningen, precies om die hernia onder controle te krijgen (spieren zijn de schokdempers in uw rug).
Guess what: toch nog last :(
Ik dacht ook terug te moeten naar een geveerde fiets, wou zelfs de gehuurde roets terugbrengen (elke put in de weg deed pijn)... Nu ben ik blij dat ik het niet gedaan heb, mijn rug is veel sterker geworden.
Stilliggen wordt steeds aangeraden met een hernia, is goed als je pijn hebt maar de spieren moeten getraind worden om die druk op te vangen die anders op uw wervels komt...
Volgens mij heb je idd last omdat je jaren met vering reed (spieren worden slapper) en nu ineens al de schokken in uw rug krijgt op de baan, questie van minder te questen en meer te roeien!
Hoeveel kilometers heb je al gedaan? Ik merkte al een verschil na 1000km...
Hoop dat ge rap beter bent!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

na een epidurale inspuiting met cortisone weer redelijk pijnloos kunnen functioneren (hoewel, door de afkickverschijnselen van ibuprofen deed heel mijn gebid enkele dagen zeer)
de neurochirurg vindt het hielloopprobleem en mijn grote teen in winterslaap echter meer dan voldoende reden om snel ende drastisch in te grijpen.

ter info : een snel opgetreden hernia van dit formaat ben je volgens hem half verlamd en incontinent. deze is dus traagjes mogen groeien en heeft niet noodzakelijk het roetsen als oorzaak (misschien beter eens een ander dan een zittend beroep kiezen)

eerst onder het mes en die hernia uit mijn spinaal kanaal laten peuteren :shock: , dan aaneengroeien en dan de revalidatie.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#4 Bericht door Pleeboy »

amai das een snelle beslissing, zeker je nu naar eigen zeggen beter bent na de inspuiting...
maar je hebt uw leeftijd ni meer mee zoals ik he :lol:
succes in elk geval!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

'k heb dan ook geen zin in een klapvoet ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klapvoet


(je kuiten (om op je tenen te kunnen lopen worden aangestuurd door 3 zenuwen die van tussen verschillende wervels komen : relatief redundant systeem dus). de spier vooraan, waarmee je op je hielen kan staan maar door 1, en die is aangetast. vandaar)

de pijn is niet erg : daar komen tenminste nog signalen door. pijnbestrijding is comfortabel maar is ook valsspelen : het zegt dus niks over de ernst.
Laatst gewijzigd door crash-quest-dummy op zo 01 aug 2010, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#6 Bericht door Wouter D »

ik denk dat johan er nu inderdaad niet slecht aan doet snel te reageren op het euvel in geval de hernia.

als ik goed geinformeerd ben, dan heeft hernia verschillende vormen, zolang mensen met een hernia hierdoor geen motorische bijverschijnselen krijgen wordt er niet altijd ingegrepen, is dat wel het geval, dan gaat het allemaal snel.
Mijn vader bvb had een hernia in zijn nek, tegen dat ze het doorhadden dat het een hernia was, moest mijn linkshandige vader als rechts doen omdat hij in zijn linkerarm geen kracht meer had. ook dan hebben ze op een week beslist om te opereren.

mijn broer zijn schoonvader daarentegen die heeft al meer dan tien jaar een paar hernias in zijn rug zitten, motorisch gezien is alles nog quasi normaal, de meeste dingen kan hij gewoon doen, in zo een geval laat met de patient dikwijls de keuze maken. in veel gevallen kan zo een hernia ook behandelt worden door een osteopaat.

verder rijkt mijn voorkennis ook niet :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie