zaterdag 29 mei Ros-Leirekenstocht

Planning en voorstellen van toertochten

past deze tocht in jouw kalender

jazeker, ik kom af
4
29%
ik weet dat nu nog niet
3
21%
het is te ver voor mij, maar indien ik meekan met iemand kom ik af
0
Geen stemmen
neen, ik kom niet af
7
50%
 
Totaal aantal stemmen: 14

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#46 Bericht door marksje »

Dit wordt, mijns inziens, een kluifje voor, allereerst de juridische diensten van de beide verzekeringen, en mogelijkst daarna voor de rechtbank.
1. Jij voert een manuever uit, nl links afslaan, dus moet je voorrang verlenen aan het verkeer welke normaal zijn weg vervolgt, maar...
2. Als jij het maneuver van links afslaan uitvoert volgens de wegcode

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.


dan moet de andere bestuurder het volgende doen :

16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
....


Veel zal dus afhangen van de juiste plaats op de rijbaan waar de aanrijding gebeurde + waar de schade aan je fiets en de auto zich situeert. Als hij je achteraan aanreed en zijn schade is aan de voorzijde van zijn auto, wijst dit erop dat er links van jou onvoldoende plaats was om jou in te halen en dit is in jou voordeel; als jou schade aan de linker kant is en zijn schade aan de rechter kant van zijn auto dan is dit in jou nadeel.
Uit een aantal praktijkgevallen weet ik dat veel rechters zo redeneren : Bij het maneuver links afslaan is het naar links uitwijken voorzien; diegene die links afslaat moet maar zodanig links uitwijken dat er niemand hem nog kan inhalen (ge zult wel zeggen en wat met tegenliggers; wel als die er is zal de andere je ook niet inhalen)

Gelijk wat het oordeel is van de juridische dienst van de verzekering lijkt het mij nuttig de zaak te laten voorkomen voor een rechtbank; rekening houdende met baat en onkosten natuurlijk.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#47 Bericht door eeuwige reiziger »

Voor mij was deze toertocht meer dan een rondje fietsen, maar ook een ontdekkingstochtje. Jaren geleden bezochten m'n vrouw en ik eens op een blauwe maandag de binnenstad van Aalst. Bij die enkele keer is het gebleven, want Aalst is ons bijgebleven als een wat rommelige, maar niet ongezellige stad. Dendermonde valt meer in onze smaak... Krijg ik nu een ajuin naar m'n hoofd gegooid? :wink: Nu moet ik wel zeggen dat de omzwervingen die Wouter voor ons in petto had, een heel andere indruk bij me nalieten. Een van schoonheid.

Kort na onze start "stoomden" we al op de oude spoorwegbedding. Vals plat, zo voelde het tenminste aan (of was het de Thorax die met z'n volle gewicht op de weg drukte? of waren m'n beentjes al wat vermoeid van de heenreis?). Wel een heerlijke omgeving. En, in tegenstelling tot sommige oude spoorwegbeddingen in West-Vlaanderen, niet om de haverkalp onderbroken door die vervelende hekkentjes. Ondanks het eerder nauwe pad was een afwisselende babbel al met de andere fietsers niet zo'n probleem (alhoewel... twee trikes naast elkaar, 't blijft een delicate oefening in wie het spel domineert en wie zich gewonnen geeft... 8) ). Paul, Johan (cobe), Rudy, Griet en Alain.

De meeste waren komen aanfietsen; er was wel Rudy die zich een taxirit van z'n vriendin had laten welgevallen (maar hij zou na de tocht nog veel, heel veel kilometers afmalen). Ik had eerst nog getwijfeld hoe ik naar Aalst zou komen, maar uiteindelijk besloot ik in ware overmoed toch te fietsen. Eerder vluchtig had ik de kaart bekeken en bij me gezegd: "Och, dat valt nog mee... 60 km." De Schelde bleef evenwel maar kronkelen en na Schellebelle was het toch nog een eind, waardoor ik ergens rond 85 km uitkwam. Op het einde zou ik het wel voelen... Hoogmoed komt voor de val! :o

Ook Wouter had voor ons een flink aantal slingerende, maar vooral rechte kilometers in petto. In het begin langs het Leirekenpad en naar het einde langs de spoorweg Aalst-Gijzegem, met daartussen heel mooie stukken. Zelfs gingen we naar Dendermonde. Stel je voor! Van Aalst naar Dendermonde, alsof de paus bij de duivel te biecht ging...! :wink: Zelfs tot in de hoogheiligste plaats van de Stad van 't Peirt, de Markt. Alles was er al voor de feesten in gereedheid gebracht, maar we slalomden ons een weg door de hekkens en het al vele volk richting "een plaats van verkwikking". Wat smaakte die Dendermondse tripel toch! En de tweede smaakte nog veel meer! Zeker bij dat heet weer van de dag.

Mooie liedjes blijven niet duren, en naar het einde van onze tocht verduisterde de hemel zich tot we van boven getrakteerd werden op een "verfrissing". Dat kon de pret evenwel niet drukken. Paul verliet ons toen (pas later vernamen we het wel bijzonder ongelukkig nieuws over z'n ongeval). Met z'n allen gingen we nog even terug naar de startplaats.

Johan en ik besloten de kortst mogelijke terugweg te nemen, maar schijnbaar hadden we Wouters uitleg ergens verkeerd begrepen. In plaats van richting Gent te fietsen, zaten we plotseling op de Brusselse Steenweg (bij Aalst)... :oops: Johans super GPS bracht soelaas (alhoewel die ons op een bepaald ogenblik langs een supernauw paadje wou sturen... een paadje, dat we eerst tevergeefs aan het zoeken waren. Hallo, GPS, ooit de breedte van een Thorax gezien? :x ). Golvend over de Gentsesteenweg/Brusselsesteenweg (bij Gent) reden we naar huis, daarbij een veelvoud aan soorten fietspaden ontdekkend. In België sta je soms voor de meest bizarre situaties als fietser: bij Oordegem versmalde het berijdbare fietspad tot nauwelijks enkele centimeters. Kilometers ervoor mooi asfalt. Weer elders anders gebroken en schuin gezakte betonplaten. Her en der wat kasseien... En dat alles overgoten met komende en gaande (mot)regen.

Gelukkig had ik Johan om m'n moreel wat hoog te houden, want de beentjes kregen het toch wat moeilijk. In Gent kreeg ik wat GPS-hulp en bij de Coupure namen we afscheid van elkaar. Onderweg speelde m'n linkertrommelrem nog wat met m'n voeten, iets wat ik eerst nog niet doorhad (en ik maar trappen en trappen en trappen...).

Doodmoe maar heel tevreden sloot ik die dag af. Aalst, ik kom heus nog eens terug voor een toertocht!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re:

#48 Bericht door paulheyndrickx »

marksje schreef:Dit wordt, mijns inziens, een kluifje voor, allereerst de juridische diensten van de beide verzekeringen, en mogelijkst daarna voor de rechtbank.
1. Jij voert een manuever uit, nl links afslaan, dus moet je voorrang verlenen aan het verkeer welke normaal zijn weg vervolgt, maar...
2. Als jij het maneuver van links afslaan uitvoert volgens de wegcode

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.


dan moet de andere bestuurder het volgende doen :

16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
....


Veel zal dus afhangen van de juiste plaats op de rijbaan waar de aanrijding gebeurde + waar de schade aan je fiets en de auto zich situeert. Als hij je achteraan aanreed en zijn schade is aan de voorzijde van zijn auto, wijst dit erop dat er links van jou onvoldoende plaats was om jou in te halen en dit is in jou voordeel; als jou schade aan de linker kant is en zijn schade aan de rechter kant van zijn auto dan is dit in jou nadeel.
Uit een aantal praktijkgevallen weet ik dat veel rechters zo redeneren : Bij het maneuver links afslaan is het naar links uitwijken voorzien; diegene die links afslaat moet maar zodanig links uitwijken dat er niemand hem nog kan inhalen (ge zult wel zeggen en wat met tegenliggers; wel als die er is zal de andere je ook niet inhalen)

Gelijk wat het oordeel is van de juridische dienst van de verzekering lijkt het mij nuttig de zaak te laten voorkomen voor een rechtbank; rekening houdende met baat en onkosten natuurlijk.
Wat heb ik een jaar na datum geleerd: als ge een fietser aanrijdt, blijf dan volhouden dat die wel gevallen is maar dat dit niet is omdat gij ertegen hebt gebotst. Als niemand echt het impact heeft gezien is er onvoldoende bewijs. Beschadigde koffer of niet: als er geen verf van de auto aanhangt is er geen bewijs. Geseponeerd wegens onvoldoende bewijs! Ik draai dus zelf voor de kosten op!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Re:

#49 Bericht door eeuwige reiziger »

paulheyndrickx schreef:Wat heb ik een jaar na datum geleerd: als ge een fietser aanrijdt, blijf dan volhouden dat die wel gevallen is maar dat dit niet is omdat gij ertegen hebt gebotst. Als niemand echt het impact heeft gezien is er onvoldoende bewijs. Beschadigde koffer of niet: als er geen verf van de auto aanhangt is er geen bewijs. Geseponeerd wegens onvoldoende bewijs! Ik draai dus zelf voor de kosten op!
En dan zullen ze weer eens verwonderd zijn dat justitie op niet al teveel vertrouwen kan rekenen bij de bevolking... Hoe zou dat toch komen... :roll:

Geen zin om in beroep te gaan? Als lid van de Fietsersbond heb je toch recht op een advocaat waarvan de lasten volledig door de bond worden opgenomen, of niet?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Re:

#50 Bericht door paulheyndrickx »

eeuwige reiziger schreef:
Geen zin om in beroep te gaan? Als lid van de Fietsersbond heb je toch recht op een advocaat waarvan de lasten volledig door de bond worden opgenomen, of niet?!
Zowel de rechtsbijstand van onze familiale als van de verzekering van de fietsersbond geven aan dat er geen kans is dit nog te winnen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Re:

#51 Bericht door eeuwige reiziger »

paulheyndrickx schreef: Zowel de rechtsbijstand van onze familiale als van de verzekering van de fietsersbond geven aan dat er geen kans is dit nog te winnen.
Kortom, 'recht wat krom is'! Ons recht is in België schijnbaar niet 'recht', maar 'krom'.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: zaterdag 29 mei Ros-Leirekenstocht

#52 Bericht door Edje »

Een vraagje voor zij die het weten, ik dacht altijd dat je aan een kruispunt een weg haaks moest oversteken, wat in dit geval ook kon volgens mij (Paul niet bedoeld als verwijt) wil enkel slimmer worden 8)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Re:

#53 Bericht door Beinsberger E »

paulheyndrickx schreef:
marksje schreef:Dit wordt, mijns inziens, een kluifje voor, allereerst de juridische diensten van de beide verzekeringen, en mogelijkst daarna voor de rechtbank.
1. Jij voert een manuever uit, nl links afslaan, dus moet je voorrang verlenen aan het verkeer welke normaal zijn weg vervolgt, maar...
2. Als jij het maneuver van links afslaan uitvoert volgens de wegcode

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.


dan moet de andere bestuurder het volgende doen :

16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
....


Veel zal dus afhangen van de juiste plaats op de rijbaan waar de aanrijding gebeurde + waar de schade aan je fiets en de auto zich situeert. Als hij je achteraan aanreed en zijn schade is aan de voorzijde van zijn auto, wijst dit erop dat er links van jou onvoldoende plaats was om jou in te halen en dit is in jou voordeel; als jou schade aan de linker kant is en zijn schade aan de rechter kant van zijn auto dan is dit in jou nadeel.
Uit een aantal praktijkgevallen weet ik dat veel rechters zo redeneren : Bij het maneuver links afslaan is het naar links uitwijken voorzien; diegene die links afslaat moet maar zodanig links uitwijken dat er niemand hem nog kan inhalen (ge zult wel zeggen en wat met tegenliggers; wel als die er is zal de andere je ook niet inhalen)

Gelijk wat het oordeel is van de juridische dienst van de verzekering lijkt het mij nuttig de zaak te laten voorkomen voor een rechtbank; rekening houdende met baat en onkosten natuurlijk.
Wat heb ik een jaar na datum geleerd: als ge een fietser aanrijdt, blijf dan volhouden dat die wel gevallen is maar dat dit niet is omdat gij ertegen hebt gebotst. Als niemand echt het impact heeft gezien is er onvoldoende bewijs. Beschadigde koffer of niet: als er geen verf van de auto aanhangt is er geen bewijs. Geseponeerd wegens onvoldoende bewijs! Ik draai dus zelf voor de kosten op!
Tegenwoordig zijn er geen bewijzen meer nodig om beschuldigd te worden, dacht ik :roll:

Plaats reactie