Het testen van fietsen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
TomHout
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 15:19
Postcode: 1910
Fiets: optima dolphin
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Het testen van fietsen

#1 Bericht door TomHout »

Ik rijd met een optima Dolphin. Ik heb deze gekocht bij Tim tijdens de uitverkoop. Ik beschouwde het als een experiment. Ik ben namelijk een verwoed fietser en kijk al lang meewarig naar voorbijstekende ligfietsers. Eigenlijk was er nauwelijks plaats in de garage vrij. Overigens blijkt de Dolphin geen prijsbeest wat betreft snelheid.
Ik heb het balhoofdlager vervangen. Dit was niet zo eenvoudig. Het ging over een 1' tecora naaldlager met lagerschalen. Finaal heb ik nog een exemplaar in Nederland gevonden (zonder lagerschalen). Ik heb bijgevolg nieuwe balhoofdcups moeten persen.
Ondertussen ben ik van oordeel dat ik wat lang ben voor deze ligfiets. Hij voelt niet heel stabiel aan. Bij de volgende ligfiets moeten daarom zeker de wielen iets verder uit elkaar staan. Na deze eerder impulsieve aankoop - eerder uit gemakzucht omdat Kapellen heel wat dichter is dan Nederland - ga ik me voor de volgende aankoop beter voorbereiden. Nu Tim Biesemans gestopt is, zou ik graag weten waar je welke modellen kan testen. Ik wil zeker geen lagere ligfiets, dus ik overweeg om de M5 SP 556 te testen en eventueel de stinger. Ook driewielers kunnen me bekoren.

Tom

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Voor M5 kun je terecht in Middelburg, bij M5 zelf. Ook De Ligfiets in Antwerpen of Gent hebben wel het een en ander om te proberen lijkt me. Verder is er nog A-bikes in Leuven, de Liggende Hollander in Eindhoven and so on. Op ligfiets.net is volgens mij ook een lijst met handelaren te vinden.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

Inderdeed Graddus, M5 testen rechtstreeks in Middelburg, eventueel kan je daar ook aankopen omdat momenteel er geen dealer is in belgië
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Het testen van fietsen

#4 Bericht door Peter J »

TomHout schreef:Ik rijd met een optima Dolphin. Ik heb deze gekocht bij Tim tijdens de uitverkoop. Ik beschouwde het als een experiment.
Misschien rijd jij wel op de Dolphin waarmee ik mijn eerste meters gereden heb als ligfietser :lol: :lol: :lol:
Bij mij is dat ook begonnen als een experiment... onder andere omdat ik enorme last had van nek-, schouder- en rugklachten
en zadelpijn op een gewone fiets, en ik kan je garanderen dat ik nog geen seconde spijt heb gehad van het experiment en
de daaropvolgende overstap naar een ligfiets :wink:
Alle pijn en ongemakken zijn verdwenen als sneeuw voor de zon en voor het eerst in jaren geniet ik weer van het fietsen...
Ritten van meer dan 50 km rijd ik met gemak... mijn langste rit tot nu toe was 94 km... woon-werk voor de grap op een vrije
woensdag en omdat een "jongere collega" me uitgedaagd had :roll: :roll: :roll:
Ter info, ik rijd op een HP Streetmachine GTe... gekocht bij Roel van A-bikes, een hele toffe jongeman :wink:
TomHout schreef:Ook driewielers kunnen me bekoren.

Tom
Ik heb een kleine maand na de ervaring bij Tim met de Optima Dolphin een HP Scorpion trike gehuurd voor een week bij
de Ligfiets Antwerpen :)
Ik kan hierover héél kort zijn, rijden met een trike is pure fun en ontspanning ondanks de inspanning, ik heb me in
die week geamuseerd als een klein kind en bijna 400 km bijeen gereden.
Spijtig genoeg zijn trikes duurder dan een gewone ligfiets en vooral HP is één van de duurdere merken en daarom rijd ik nu
niet op een Scorpion, maar... in de toekomst verandert dit zeker nog... een HP Scorpion of een velomobiel, want dat lijkt me
ook wel wat en interessanter om heel het jaar door te blijven rijden.
Bij de velomobielen heeft de Milan MK2 mijn bijzondere aandacht weten te trekken, alternatieven zouden de Go-One Evo of
de Quest kunnen zijn... ik zie wel hoe mijn financiën evolueren en wat er op termijn mogelijk is [-o< #-o
PS: Ik heb tot mei 2008 in Elewijt gewoond :)

Peter J
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gast

#5 Bericht door Gast »

Tom,

als je tot Linden komt mag je mijn Longo eens uitproberen.

LWB (langewielbasis) ligger. Zeeer stabiel maar voor de minder ervaren rijders is het vertrekken wat moeilijker.
En die handel is dan nog met onderstuur. 8)

Dan kan je gelijk enkele trikes uitproberen indien je zin hebt.


Indien interesse...laat maar weten.

Plaats reactie