OVerstap naar ligfiets - De aanpassingsverschijnselen
-
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 11 dec 2004, 23:29
- Postcode: 9400
- Locatie: Denderwindeke
- Contacteer:
OVerstap naar ligfiets - De aanpassingsverschijnselen
Dag ligfietsers,
Sinds enkele dagen waag ik mij met een tweedehandse Optima Dragon met onderstuur de weg op. Alhoewel ik veel fiets (met zo'n gewone tweewieler) heb ik ondervonden dat ik in mijn (boven)benen nog een pak andere spieren heb zitten (die zeer kunnen doen). Ik vraag mij nu af of dit perfect normaal is, of dit aan mijn houding op de fiets ligt (als je ligt, moet je je been volledig kunnen strekken ?), of ligt het aan het licht glooiende landschap waar ik woon (Ninove, grens Vlaamse Ardennen, Pajottenland) ? Ik hier al gelezen dat je moet proberen om zo soepel mogelijk te rijden, niet te veel te stampen. Maar, ik vermoed dat het ligfietsen sowieso een aanpassingsperiode vergt (idee hoe lang ?)
De groeten en bedankt !
Peter
Sinds enkele dagen waag ik mij met een tweedehandse Optima Dragon met onderstuur de weg op. Alhoewel ik veel fiets (met zo'n gewone tweewieler) heb ik ondervonden dat ik in mijn (boven)benen nog een pak andere spieren heb zitten (die zeer kunnen doen). Ik vraag mij nu af of dit perfect normaal is, of dit aan mijn houding op de fiets ligt (als je ligt, moet je je been volledig kunnen strekken ?), of ligt het aan het licht glooiende landschap waar ik woon (Ninove, grens Vlaamse Ardennen, Pajottenland) ? Ik hier al gelezen dat je moet proberen om zo soepel mogelijk te rijden, niet te veel te stampen. Maar, ik vermoed dat het ligfietsen sowieso een aanpassingsperiode vergt (idee hoe lang ?)
De groeten en bedankt !
Peter
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
Alleszins proficiat met de overstap! Het is zo, dat als je met een ligfiets rijdt andere spieren gebruikt dan wanneer je met een gewone fiets rijdt. Als deze niet geoefend zijn, kunnen die idd zeer doen (stijf zijn). Je moet ook inderdaad zo soepel mogelijk proberen rijden. Een algemene regel zegt dat je ongeveer een 90 tr/min moet draaien met de beentjes. Als je dit niet gewoon bent, is dat onmenselijk rap, maar dat komt wel. Gewoon erop letten dat je niet te zwaar begint te trappen (zeker als je moe begint te worden is dit gevaarlijk). Dit alles om de knieen te sparen.peterdeka schreef:heb ik ondervonden dat ik in mijn (boven)benen nog een pak andere spieren heb zitten (die zeer kunnen doen). .... Ik hier al gelezen dat je moet proberen om zo soepel mogelijk te rijden, niet te veel te stampen. Maar, ik vermoed dat het ligfietsen sowieso een aanpassingsperiode vergt (idee hoe lang ?)
Aangezien je andere spieren op een ligfiets gebruikt moeten die spieren wennen. Deze aanpassingsperiode is afhankelijk van hoeveel je rijdt. Sommige mensen kunnen dit in ±2 weken, andere mensen doen er veel langer over (enkele maanden). Belangrijkste is dat je je niet forceert en zo veel mogelijk probeert te genieten. Laat je niet opjagen door wielrenners enzo, en dan komt het allemaal in orde.
Nog veel fietsplezier, en misschien eens tot op onze tochtjes?
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Welgekomen Peter,
Met een Dragon lig je wschl redelijk horizontaal; ik vermoed dat het in het begin iets comfortabeler zal zijn als je het zitje wat meer rechtop zet. Er zit vrij veel gewicht vooraan, heb je voorvering? Zoniet kan je later je fiets een stuk sneller maken en gewicht naar achter brengen door een 26" voorvork en -wiel te steken.
Iets anders typisch aan de Optima's van vroeger is dat de ketting nog bovenlangs gaat, waardoor het traagheidsmoment niet gecompenseerd wordt door de ketting... enfin, een hele uitleg maar het komt erop neer dat je met zulke fietsen heeeel smooth moet bergop trappen of je bent veel energie kwijt aan op-en neer wippen. Dat gaat trouwens ook beter als je je pedalen niet té ver zet: je knieën op een cm of 20 van lock-out houden. En met klikpedalen natuurlijk.
Enjoy!!!!!
Met een Dragon lig je wschl redelijk horizontaal; ik vermoed dat het in het begin iets comfortabeler zal zijn als je het zitje wat meer rechtop zet. Er zit vrij veel gewicht vooraan, heb je voorvering? Zoniet kan je later je fiets een stuk sneller maken en gewicht naar achter brengen door een 26" voorvork en -wiel te steken.
Iets anders typisch aan de Optima's van vroeger is dat de ketting nog bovenlangs gaat, waardoor het traagheidsmoment niet gecompenseerd wordt door de ketting... enfin, een hele uitleg maar het komt erop neer dat je met zulke fietsen heeeel smooth moet bergop trappen of je bent veel energie kwijt aan op-en neer wippen. Dat gaat trouwens ook beter als je je pedalen niet té ver zet: je knieën op een cm of 20 van lock-out houden. En met klikpedalen natuurlijk.
Enjoy!!!!!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
Het op en neer wippen komt doordat je wanneer je veel kracht op de pedalen zet, een groot deel van die energie in de veer kruipt, deze wordt samen gedrukt. Op het 'dode punt' van je toer met de pedaal kan deze energie weer vrij komen, dus veer de veert weer uit. Dit geeft het op en neer gewip... Echter is dit grotendeels op te lossen door een slim ontwerp van de ligfiets. bvb, ik dacht, kettinglijn trekkende ketting door of onder het scharnierpunt van achterbrug leggen? correct me if i'm wrong...Patrick Pevenage schreef: Ben ook een beginner maar veel op en neer gewip ben ik nog niet tegengekomen. Je verwart toch niet de ligfiets met de ligzetel?
het op en neer gewip in een ligzetel doet me eerder aan iets anders denken
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Is dit dan geen energie verliesGeert Joos schreef: Het op en neer wippen komt doordat je wanneer je veel kracht op de pedalen zet, een groot deel van die energie in de veer kruipt, deze wordt samen gedrukt. Op het 'dode punt' van je toer met de pedaal kan deze energie weer vrij komen, dus veer de veert weer uit.
denken
Daar ga ik me niet verder over uit spreken wat ik ervan denkGeert Joos schreef: het op en neer gewip in een ligzetel doet me eerder aan iets anders denken
Groeten,
Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt
Re: De aanpassing
peterdeka schreef:Dag ligfietsers,
Sinds enkele dagen waag ik mij met een tweedehandse Optima Dragon met onderstuur de weg op. Alhoewel ik veel fiets (met zo'n gewone tweewieler) heb ik ondervonden dat ik in mijn (boven)benen nog een pak andere spieren heb zitten (die zeer kunnen doen). Ik vraag mij nu af of dit perfect normaal is, of dit aan mijn houding op de fiets ligt (als je ligt, moet je je been volledig kunnen strekken ?), of ligt het aan het licht glooiende landschap waar ik woon (Ninove, grens Vlaamse Ardennen, Pajottenland) ? Ik hier al gelezen dat je moet proberen om zo soepel mogelijk te rijden, niet te veel te stampen. Maar, ik vermoed dat het ligfietsen sowieso een aanpassingsperiode vergt (idee hoe lang ?)
De groeten en bedankt !
Peter
Ook ik ben nog een groentje in het ligfiets gebeuren (hurricane met bovenstuur). ‘k Heb gelijkaardige ervaringen doorgemaakt net zoals vele andere die ons voor gegaan zijn mag ik veronderstellen?? Ondanks mijn vele (10)duizenden kilometers op de racefiets en mtb, zowel op het vlakke als in het hooggebergte ontdekte ik ook nog enkele spiertjes in de bovenbenen die tot hiertoe blijkbaar nooit aangesproken waren. In het begin heb ik ook last gehad van de knieën, nek en schouders. Achteraf bekeken deels door het aannemen van een te verkrampte houding in de liggende positie en door een slechte positie op de fiets. Na enkele tochtjes en wat gesleutel aan de positie waren deze ongemakken achter de rug. ‘k Heb de trappers wat korter bij gehaald (hiel van de voet op de pedalen en dan is mijn been juist niet gestrekt). Zitje ook iets rechter gesteld. En tenslotte klickpedalen opnieuw gemonteerd. Ondanks mijn jaren lange ervaring op bukfietsen durfde ik deze in het begin niet gebruiken. Het is echter wel een aanrader om deze te gebruiken. ‘k Heb ondervonden dat ge minder verkrampt gaat rijden om u voeten op de pedalen te houden.
Zou soepel mogelijk rijden (±90 rpm) is echt wel een aanrader het ontlast de gewrichten.
Vroeger op de racefiets geregeld hinder van mijn knieën ondervonden tot op het moment dat ik met lichtere versnellingen ging rijden. Dit vroeg in het begin wel wat oefening. Maar het werkt. Kijk maar naar Lance Armstrong in de TOUR.
Ondertussen zijn alle ongemakjes weg ge(fietst)bukt.
Veel lig-genot.
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Moeilijk doen.
Die energie die in de veer komt is veel minder dan met een rechtopfiets, want daar trap je echt tegen de vering in. Bij ligfietsen is het voornamelijk het "rotatiemoment":Geert Joos schreef: Het op en neer wippen komt doordat je wanneer je veel kracht op de pedalen zet, een groot deel van die energie in de veer kruipt, deze wordt samen gedrukt. Op het 'dode punt' van je toer met de pedaal kan deze energie weer vrij komen, dus veer de veert weer uit. Dit geeft het op en neer gewip... Echter is dit grotendeels op te lossen door een slim ontwerp van de ligfiets. bvb, ik dacht, kettinglijn trekkende ketting door of onder het scharnierpunt van achterbrug leggen? correct me if i'm wrong...
Meer uitleg uit een oude post, voor de liefhebber en zelfbouwers, over de geometrische bepaling van de afstand van de kettinglijn tot de pivot:
Ik kan me niet herinneren of ik dit in de praktijk getoetst heb, maar het zegt wel iets over de kwalitatieve tendenzen. Ondertussen worden nieuwe ligfietsen wel allemaal met de ketting onder de pivot ontworpen: HPVelotechnik is begonnen, Optima (Stinger)... Razz Fazz had een geleidewiel op de achterbrug, wat weer een heel ander krachtenverloop kent, en de nieuwe challenges hebben een geleidewiel ter hoogte van de pivot, misschien wel de meest elegante oplossing.Als je een
fiets in zijaanzicht bekijkt die van links naar rechts rijdt, zal
die bij het optrekken in tegenwijzerzin roteren rond het
zwaartepunt. Dat zie je ook bij optrekkende auto's: neus omhoog en
kont omlaag. M.a.w. zal dat zwaartepunt in tegenwijzerzin roteren
rond het contactpunt van het ongeveerde voorwiel, waarbij het
scharnierpunt van de vering mee naar onder gaat. Het omgekeerde bij
afremmen. Moment door acceleratie is 'hoogte zwaartepunt' * 'kracht
op de weg', Ma = Hz*Fw.
Het zwaartepunt begint uiteindelijk toch naar voor te bewegen in de
mate dat de vering weerstand biedt aan deze rotatie. De kracht die
Erik beschrijft is bij een horizontale achtervork ongeveer nul.
Als we het bij achterwielaangedreven fietsen houden en de achtervork
ongeveer horizontaal veronderstellen (min of meer evenwijdig aan de
kettinglijn) is de enige manier om het inveren te compenseren het
omlaag trekken van de achtervork dmv de ketting. Die moet dus ergens
onder het scharnierpunt doorgaan. We krijgen nu een derde moment in
het scharnierpunt: Mk = Fk*Dk of de trekkracht op de ketting maal de
afstand van de kettinglijn tot het scharnierpunt. Daar is wel een
algemene consensus over denk ik. De vraag is nu hoever?
Bij een gelijke versnelling zal de kracht op de ketting verschillen
naar gelang het kransje - je kunt inderdaad maar optimaliseren voor
één versnelling G = (Fk/Fw), maar laten we nu aannemen dat het
hevigste optrekken gebeurt in de lage versnellingen dus we
optimaliseren rond pakweg de tweede versnelling.
Bekijken we beide momenten ter hoogte van het scharnierpunt. Df is
de (stel horizontale) afstand van het scharnierpunt tot het
contactpunt van het voorwiel, Dr tot het achterwiel. De neerwaartse
kracht Fd op het scharnierpunt van het versnellingsmoment is Ma/Df,
de opwaartse kracht Fu van de trekkende ketting is Mk/Dr. Om het
scharnierpunt op zijn plaats te houden moet
Fu = Fd,
dus
Ma/Df = Mk/Dr
dus
(Hz*Fw)*Dr=(Fk*Dk)*Df
of
Dk = Fw/Fk * Dr/Df * Hz
of voor een gekozen versnellingsverhouding G = Fk/Fw:
Dk = Hz/G * Dr/Df
De optimale afstand van de kettinglijn onder het scharnierpunt (Dk)
is dus functie van de hoogte van het zwaartepunt en de positie van
het scharnierpunt ten opzichte van het voor- en achterwiel. Dus
volledig afhankelijk van de geometrie!
toetje: G = Fk/Fw,
Welnu in de achteras is het moment 'kracht ketting * radius wiel'
gelijk aan Fw*Rwiel of
Fk*Rt = Fw * Rw
dus G = Rw/Rt, deze constante kiezen we zelf.
Maw: Dk = Hz * Rt/Rw * Dr/Df waarbij
Dk = Afstand kettinglijn tot scharnierpunt vering
Hz = Hoogte zwaartepunt (hoe hoger hoe meer pogo)
Rt = Radius achtertandwieltje: Hoe groter hoe meer pogo
Rw = Diameter wiel: hoe kleiner hoe meer pogo
Dr = Afstand scharnierpunt vering tot contactpunt achterwiel (hoe
langer de achtervork hoe groter Dk
Df = Afstand tot voorwiel (hoe korter de fiets hoe meer pogo)
Als ik het tweede moment in rekening breng (de reactie van de
achtervork (zie posting Erik Wannee)) wordt dit:
Dk = Hz * Rt/Rw * Dr/Df + Rt
Enjoy
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- mathias
- Helper
- Berichten: 289
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
- Postcode: 9050
- Fiets: Rode Challenge Hurricane
- Locatie: gentbrugge
- Contacteer:
op een gewone fiets gebruik je idd andere spieren dan op zo een fiets waar je met je benen naar beneden hangt... een aanpassing die een paar weken kan duren. ook zoeken naar de juiste beenlengte kan het grootste ongemak vermijden. basisregel is hiel op de trapper en benen net gestrekt. hierop een beetje varieren en je zou de ideale lengte moetn krijgen. dit is een persoonlijke factor maar het komt er gemiddeld wel op neer. bij mij heeft een paar maand geduurd eer hij perfect stond en als er nu iemand durft van mijn beenlengte ook maar een beetje aan te passen
Mathias
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
zelf ook jarenlang ge-mtb't, oa streek rond Diest (mijn roots liggen rond Haacht), en ik kan je verzekeren dat de aanpassingsperiode bij mij toch ook enkele honderden kmtertjes geduurd heeft. Geen paniek dus, afstellen is de boodschap, maar hierboven allemaal piekfijn uitgelegd.
het belangrijkste is jezelf ontspannen, genieten en niet nadenken. Niet naar je computertje kijken, plak desnoods de snelheid af met tape...de rest komt vanzelf. Ik reed al ong 34j op een gewone fiets, dan kan je niet verwachten dat je op enkele dagen deze totaal andere houding gewoon bent hé
het belangrijkste is jezelf ontspannen, genieten en niet nadenken. Niet naar je computertje kijken, plak desnoods de snelheid af met tape...de rest komt vanzelf. Ik reed al ong 34j op een gewone fiets, dan kan je niet verwachten dat je op enkele dagen deze totaal andere houding gewoon bent hé