toekomstig ligfietser

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Dailan
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
Postcode: 2870
Fiets: WAW049
Locatie: Kalfort
Contacteer:

toekomstig ligfietser

#1 Bericht door Dailan »

ziezo
na enkele malen geprobeerd me aan te melden eindelijk gelukt

alzo me hier eens even komen voorstellen
zoals de titel aangeeft ben ik geintresseerd in een liggend vervoermiddel
:)
het idee dat ik heb is om mijn woon-werk verkeer al fietsend te gaan uitvoeren
wonende in Paal en werkende in Antwerpen had ik dit idee gekregen nadat men op mijn werk geen limiet meer stelde op het aantal kilometers voor de fietsvergoeding :)
of dit al dan niet haalbaar zou zijn zal de tijd wel gaan uitwijzen
zal veel training kosten :)
voor de gezondheid zal het zeker een pluspunt zijn daar ik het nodige volume zal moeten verplaatsen :) (+130kg) :)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

hoeveel kilometer is het naar je werk ? een 60 tal enkel ?
rustig opbouwen en kleine versnelling gebruiken.
Welkom en veel succes in de zoektocht naar de juiste fiets (proberen, proberen, proberen)

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

60 km enkel? Ligt er heel erg aan in welk Paal je woont denk ik :D

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door ssj3gohan »

Als het de 60km-Paal is is dat onmogelijk om dagelijks te doen, maar minstens eenmaal per week moet prima lukken. Kost je wel meer dan 2 uur, zelfs met een erg goede conditie is 30 gemiddeld pittig om vol te houden als er ook nog stadjes tussendoor zijn.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

#5 Bericht door PatRecumbent »

Ik neem dat je het over Paal-Beringen hebt. Dan kan je het jaagpad langs het Albertkanaal nemen. Het is in goede staat over de volledige lengte van Paal naar Antwerpen als de werken in Kwaadmechelen voorbij zijn. Daar moet je gelijk hoe even van het jaagpad af.

Het voordeel is dat je bijna nergens rekening moet houden met auto's of veel ander verkeer op dit traject.

Maar er zijn verschillende nadelen. Tegenwind zal er steeds sterker zijn. Het jaagpad is niet verlicht en het is nogal eentonig.

De afstand blijft gelijk hoe aan de hoge kant om dagelijks te doen. Zeker als het weer kouder is en/of wat tegenzit. Zelf fiets ik ook regelmatig naar het werk. Heen en terug is samen 79 km. Ik probeer wekelijks 2 tot 3 maal naar het werk te fietsen. Dat is wel het maximum.

Dailan
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
Postcode: 2870
Fiets: WAW049
Locatie: Kalfort
Contacteer:

#6 Bericht door Dailan »

Is idd Paal Beringen
heb de afstand al 2X met een minifiets moeten afleggen secundair wegens geen vervoer meer huiswaarts
heb er toen bijna 4 uur over gedaan
via fietsknopenpunt rijden zou ongeveer 85 km enkel zijn :) :)
was toen al vrij kapot om thuis te geraken
is nu enkel zoeken om goede fiets te vinden
dacht aan velomobiel met eventueel electrische ondersteuning
komt dan enkel neer dat er een groot bedrag mee gemoeid zal zijn
sparen en nog eens sparen
tenzij zelfbouw mogelijk is

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

als je fietsvergoeding krijgt kan je, zeker op die afstand, daar vanzelf een velomobiel mee afbetalen. fietser.be had alvast een omnium verzekeraar, dan nog een bank en je bent er, hoor eens bij fietser.be ...
(tip: wel gaan passen de beWAW compatibel is met je dijen)

en als dat voor een WAW werkt kan je dat voor andere modellen ook rond krijgen.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

hoeveel procent van woon/werk moet je met de fiets rijden om vrgoeding te krijgen?
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#9 Bericht door Vital »

Paal naar antwerpen, dan kunnen we samen rijden. Ik fiets vanuit zonhoven naar het albertkanaal in zolder en dan langs het kanaal tot in wijnegem, dan langs R1 tot hoboken. Enkel 104 km. Laat maar weten wanneer je gaat en hoe laat. Moet wel zeggen dat dat dagelijks volgens mij onhaalbaar is hoor... ik doe het eenmaal per week en af en toe 2 keer afhankelijk van hoeveel uur ik die week kan slapen.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#10 Bericht door Luc Willaert »

Edje schreef:hoeveel procent van woon/werk moet je met de fiets rijden om vrgoeding te krijgen?
Bij ministerie Vlaamse gemeenschap.

- Betaling per gereden kilometer.
- Die in dagdienst werkt moet ondertekenen dat hij 80% van de tijd met de fiets komt en krijgt dan fietsvergoeding voor 20 werkende dagen per maand.
- Wie in continudienst werkt krijgt uitbetaald per prestatie

- Als je een stuk openbaar vervoer en een stuk fiets gebruikt, krijg je gratis abbonement openbaar vervoer en fietsvergoeding voor de resterende kilometers (voor- en/of natraject)

Andere bedrijven hebben vermoedelijk andere afspraken

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#11 Bericht door Jan.E »

Op mijn werk krijg ik gewoon vergoeding voor de dagen dat ik met de fiets kom. Ik moet dat zelf in de tikklok ingeven met een code. Dat is dus een vertrouwenskwestie, die goed schijnt te werken.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#12 Bericht door bicky »

Jan.E schreef:Op mijn werk krijg ik gewoon vergoeding voor de dagen dat ik met de fiets kom. Ik moet dat zelf in de tikklok ingeven met een code. Dat is dus een vertrouwenskwestie, die goed schijnt te werken.
Idem hier. Kom ik maar 1 dag in de maand met de fiets is dit ook geen probleem.
Een autovergoeding krijg ik niet. want dan wordt er meestal gebruik gemaakt van 80% regel.

Mijn broer werkt in de colruyt en daar geld ook de 80% regel.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#13 Bericht door Edje »

allez het is weer typisch belgisch, maar interessant om te weten :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef:hoeveel procent van woon/werk moet je met de fiets rijden om vrgoeding te krijgen?
Alhoewel onze wedde dan wel wordt betaald door het Vlaams ministerie van Onderwijs, is er een andere regeling in het katholiek onderwijs voor de fietsvergoeding. In het katholieke net is dat een gunst en is bijgevolg niet afdwingbaar. Hierdoor bepalen directie tot waar ze gaan.

In mijn geval wenst de directie m'n dagkilometers niet integraal te vergoeden. Onze grote chef vond het bedrag te hoog naar zijn zin en de boekhouder had hem op het hart gedrukt dat er goedkopere alternatieven waren, nl. een combinatie van fiets en trein. Dan heb ik maar wat onderhandeld en aldus tot een compromis gekomen.
ssj3gohan schreef:Als het de 60km-Paal is is dat onmogelijk om dagelijks te doen, maar minstens eenmaal per week moet prima lukken. Kost je wel meer dan 2 uur, zelfs met een erg goede conditie is 30 gemiddeld pittig om vol te houden als er ook nog stadjes tussendoor zijn.
Fysiek zou het misschien best wel te doen zijn. Als ik me herinner, stond er enige tijd geleden in "Uitweg" een vermelding van een man die dagelijks een dergelijke afstand aflegde. Wel vraag ik mij af of het wel sociaal haalbaar is. Ik vind fietsen heerlijk, maar na m'n werk wil ik graag in een redelijke tijd thuis zijn, want m'n leven deel ik tenslotte met vrouw en kinderen. En die hebben ook recht op een deel van m'n tijd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#15 Bericht door slangetje »

Eerst en vooral welkom aan Dailan. Veel succes met het fietsen en zeker als je de stap van 60 km enkel wilt zetten.
Edje schreef:hoeveel procent van woon/werk moet je met de fiets rijden om vrgoeding te krijgen?
Om hier op te antwoorden: fietsvergoeding is een gunst van de werkgever in de privé-sector. Tot 20 cent per km is fiscaal aftrekbaar, maar iedere werkgever bepaald wat hij geeft en hoe hij dat regelt.
Ik krijg niet meer dan wat ik met de wagen zou krijgen, het komt alleen in het fiscaal vrijgesteld deel op de belastingaangifte (wat ik al afgedwongen had voor ik naar 't werk fietste).
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Plaats reactie