Versleten?

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#16 Bericht door slangetje »

crash-quest-dummy schreef:wacht, de heb ik nog niet volledig : melkprodukten tegen het melkzuur ? hoe zit dat dan exact ?
Hoe het zit, weet ik niet juist, maar toen ik als kind naar school reed (met 2 viaducten) kon ik 's nachts krampen hebben in mijn kuiten. Moest ik melk drinken van mijn ma en dat hielp. Ik volg nog steeds de raad van mijn ma op.
Is iets met magnesium denk ik.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

slangetje schreef:Hoe het zit, weet ik niet juist, maar toen ik als kind naar school reed (met 2 viaducten) kon ik 's nachts krampen hebben in mijn kuiten. Moest ik melk drinken van mijn ma en dat hielp. Ik volg nog steeds de raad van mijn ma op.
Is iets met magnesium denk ik.
Met dat laatste schijnt het inderdaad te maken te hebben. Nu we ons tweede verwachten, heeft m'n vrouw, net als bij het eerste, af en toe last van beenkrampen. Magnesiumpillen brengen soelaas.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#18 Bericht door skywise »

Dan heeft het weinig te maken met melkzuur maar eerder met magnesiumtekort (ten gevolge van zweten) en kan je eigenlijk evengoed vlees, chocolade of een banaan eten. :D
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#19 Bericht door Jef »

Doe mij dan maar chocolade :lol: :lol: :lol:
Vrijdag een dagje vrij, dan kan ik mijn bloed eens laten nakijken.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#20 Bericht door crash-quest-dummy »

ik was na de wedstrijd te Wilrijk ook versleten, en dat heeft geduurt tot ik enkele dagen voor de wedstrijd te Brugge magnesium ben gaan halen bij den apotheek. spierpijn in de benen was op enkele dagen opgelost. ook in noten en ovomaltine :wink:

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#21 Bericht door Jef »

Opgelost: ik drink teveel zuiver water met als gevolg dat de rest van wat ik uitzweet verloren is :oops:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#22 Bericht door renaat »

Bij inspanningen moet je isotone sportdranken drinken. Daar zit alles in de juiste verhouding in zodanig dat het onmiddellijk opgenomen wordt.

Krampen kunnen inderdaad komen door een tekort aan Magnesium maar ook door een tekort aan Kalium.

Na een wedstrijd is het van het grootste belang van voldoende uit te rijden. Door dat de bloedtoevoer op dat moment nog verhoogd is worden ook de afvalproducten (melkzuur oa) nog afgevoerd. Wanneer je quasi onmiddellijk stopt blijven die afvalproducten veel langer in de spieren waardoor je nog enkele dagen last kunt hebben.
Als je niet kunt uitrijden dan helpt massage. zie maar bij de beroepswielrenners.
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

#23 Bericht door PatRecumbent »

Ik ben gisteren met de fiets naar het werk (39 km enkel) gereden. De eerste 20 km ging het min of meer. Daarna was de fut eruit en kregen ik het lastig. Door de kou (vertrokken bij -4°C) kregen ik uiteindelijk nog koude voeten.

's Avonds zelfde verhaal maar nog extremer. Een koude wind, gedeeltelijk op kop, was natuurlijk geen hulp. Ik ben uitgeput thuis aangekomen.

Ik verwachtte wel een terugval na 10 weken weinig fietsen. Maar eind december ging het ook al moeilijk en dan had ik nog niet zolang stilgezeten. En zo'n grote terugval in conditie is nogal extreem.

Als het morgen niet te koud is probeer ik het nog eens. Dan neem ik isotone drank mee (advies hierboven) en rijstkoeken. Rijst blijkt immers snel te verteren en voor energie te zorgen.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#24 Bericht door Wouter D »

meestal als je een tijdje niet meer hebt gefietst, moeten je spieren weer wennen, als het daarbij nog eens zo koud is als de laatste dagen (smorgens an savonds) dan liggen je prestaties zowiso lager

ik heb ook 9 weken niet gefietst, geen meter, nu sinds een week ben ik weer aan het inrijden, 25km per keer, vandaag 30; het komt, maar heel langzaam
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#25 Bericht door ossi »

Ja,ge moet blijven gaan of ge zijt gejost. :lol:

Gast

#26 Bericht door Gast »

Jef schreef:Opgelost: ik drink teveel zuiver water met als gevolg dat de rest van wat ik uitzweet verloren is :oops:
Daar gebruiken wij koraalkalk voor. De 'moderne' voeding bezit veel te weinig mineralen (door overteelt van de grond).
De koraalkalk vult dit weer aan en je gaat automatisch minder water drinken.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#27 Bericht door marksje »

PatRecumbent schreef:......
Ik verwachtte wel een terugval na 10 weken weinig fietsen. Maar eind december ging het ook al moeilijk en dan had ik nog niet zolang stilgezeten. En zo'n grote terugval in conditie is nogal extreem.
....
Ja, dat valt tegen hé terug starten :lol:
Vergeet niet dat je elk jaar ook een jaartje ouder wordt en het duurt dan ook elk jaar iets langer voor je, na een "stille periode" terug op enig niveau bent.
Komt daarbij dat het dit jaar lang koud blijft en kou vreet heel wat van je energie op, het inwendig kacheltje moet nu eenmaal wat harder branden; dus wat extra "benzine" is aanbevolen :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie