Zweten

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#16 Bericht door Ligchris »

:lol:
De beentjes moeten warm blijven om te kunnen presteren, niet? Zou je niet sneller kramp krijgen in je beenspieren als je je benen nat maakt? Ik wil het gerust wel eens proberen.
Maar 't zijn zeker niet alleen de benen die zwaar werk leveren. Het hart werkt zeker zo hard, en dat afkoelen lijkt me minder makkelijk! ;-)

Om deze truk goed te doen werken, heb je natuurlijk wel luchtstroom nodig. Zal dus nog beter werken bij een open ligfiets dan bij een VM.

Grappige vergelijking: drinken <-> water opspuiten. Maar om effe ernstig te reageren: ik heb maar enkele centiliters nodig voor iets meer dan een half uur fietsen. Ik drink veel meer dan dat, en 't is geen alcohol ;-)
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#17 Bericht door Ligchris »

Ligchris schreef:Om deze truk goed te doen werken, heb je natuurlijk wel luchtstroom nodig. Zal dus nog beter werken bij een open ligfiets dan bij een VM.
Ik wou eigenlijk zeggen dat bij een gesloten VM (met kap) "de truk" veel minder goed zal werken.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#18 Bericht door slangetje »

Ligchris schreef: "plantenspuit"
Mangifiek... dat ik daar zelf niet opgekomen ben :lol:

is dan wel weer nadelig om sneller te verbranden, maar kom, dat is het minste :-)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#19 Bericht door Edje »

en als het regent blijven we thuis :? :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#20 Bericht door wost »

wat een gezwam over een probleem waar de oplossing vor de hand ligt. neem een spanzitting.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

wost schreef:wat een gezwam over een probleem waar de oplossing vor de hand ligt. neem een spanzitting.
Misschien ligt de kat gewoon elders gebonden... Versatile als Thorax hebben spanzitting (de materiaalstructuur is wel ietsje anders), maar toch zweet ik behoorlijk langs de rug. Zelfs zodanig dat bij lange(re) tochten kletsnatte rug heb... Ligt het dus niet eerder aan het mannetje dan aan het materiaal?

Misschien moet ik gewoon wat minder drinken. Dan zweet je minder, schijnt het... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#22 Bericht door Jan.E »

Veel drinken als je fietst is goed, daar moet je niets aan veranderen. Ik doe dat ook. Ik moet dan wel regelmatig plassen tot groot jolijt of ongenoegen van mijn medefietsers, maar dat stoort mij toch lekker niet. :twisted:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#23 Bericht door Luc Willaert »

Jan.E schreef:Veel drinken als je fietst is goed, daar moet je niets aan veranderen. Ik doe dat ook. Ik moet dan wel regelmatig plassen tot groot jolijt of ongenoegen van mijn medefietsers, maar dat stoort mij toch lekker niet. :twisted:
En wij maar wachten :x :P :oops: :cry:

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

#24 Bericht door Almereweder »

Sorry dat ik deze oude discussie weer wat leven in probeer te wekken, maar ik ben een nieuwbakken Velonaut, en loop tegen hetzelfde probleem aan...
(Niet dat ik vaak moet plassen, maar dat ik een natte rug krijg van het zweet).

In een eerste poging hier wat aan te doen heb ik een kloon-Ventisit matje gemaakt van Truster anticondensmat. Dit helpt wel iets, vooral als ik zonder zeiltje rij, maar ik hou nog steeds een natte rug over na mijn ritjes.
Afbeelding
Een collega van me had een idee. Plaats een (computer) ventilator in je zitting - probleem opgelost!
Heb dat hier geprobeerd te schetsen:
Afbeelding
De bedoeling is een kleine luchtstroom te genereren door de Ventisit mat heen door wat gaten in de aluminium zitting te boren. Een ventilator trekt verse lucht uit de kuip, en forceert dat door de gaten in de zitting - en dus door het matje.

Wat denken jullie hiervan? Gaat dat lukken?

PS: Probleem met het plassen lijkt me ook wel oplosbaar met een slang en een trechtertje in de velomobiel ;-)

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#25 Bericht door Filip »

Ventilatiegaten in het zitje (zie foto), en daar bovenop een rainbow-matje

Dailan
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 12:22
Postcode: 2870
Fiets: WAW049
Locatie: Kalfort
Contacteer:

#26 Bericht door Dailan »

denk dat die geforceerde ventilatie toch nefaste gevolgen zou hebben voor de rugspieren en wervelkolom

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

#27 Bericht door Almereweder »

Dailan schreef:denk dat die geforceerde ventilatie toch nefaste gevolgen zou hebben voor de rugspieren en wervelkolom
Je maakt me wel bang hoor, als je het zo stelt... Zal toch wel niet zo heftig zijn? Je doet eigenlijk niets anders dan de circulatie op gang brengen zoals je dat bij een open ligfiets ook hebt ?!

Heb ook gedacht om het zonder fan te doen. Zou dan iets van een luchthapper moeten maken en de lucht dat naar het inwendige van de stoel moeten leiden - en dan weer door ventilatiegaten door de zitting. Scheelt weer wat stroom :P

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#28 Bericht door Wouter D »

dailan, kan je dat even toelichten?

ik ligfiets al een tijdje en volg het forum ook al zolang, vroeger volgde ik ook andere lijsten, en nooit kwam er een opmerking dat verluchting van de stoel slecht zou zijn voor de gezondheid.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#29 Bericht door FrodoriC »

Ik denk dat (als je iets fabriceert) de FAN het best is, want die zou je dan kunnen aan/uit zetten als het nodig is. Een luchthapper in de winter...
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#30 Bericht door bicky »

ik vroeg me ook af of er mensen zijn de ventilators in hun velomobiel hebben. met een klein zonnepanneeltje hoef je al geen batterijen mee te sleuren.

Plaats reactie