Mag je met een driewieler op het fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Mag je met een driewieler op het fietspad?

#1 Bericht door paulheyndrickx »

Gisteren op Radio1 bij Peeters en Pichal: http://www.radio1.be/programmas/pepi/1376465/
Luister ook naar het betreffende stuk. Daaruit blijkt wat we al wisten: dat een driewieler wél op het fietspad mag als hij niet breder is dan 1 m maar dat hij nièt tegen de richting in een éénrichtingsstraat mag waar fietsers (bi -ciclettes) ofte twee-wielers wel tegen de rij-richting in mogen.
Laatst gewijzigd door paulheyndrickx op vr 19 dec 2008, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

nu breekt mijn klomp, dus de minder valide die met zijn driewieler toch verplaatsingen wil doen, moet volgens de heer van de politie het gevaar opzoeken en de kans lopen dat hij helemaal invalide wordt.

terwijl het wetboek toch iets anders vertaalt, dacht ik zo. dat enkel indien zij breder dan één meter zijn zij niet op het fietspad mogen

hoeveel VM's worden er niet beticht omdat zij niet op het fietspad rijden?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

je moet het helemaal beluisteren hé.
diene politie agent heeft het gewoon mis, zoals quasi elke politie agent die ik vraag waar ie verondersteld dat ik zou moeten rijden.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#4 Bericht door quattrovelootje »

Allee, voor de zoveelste keer nog maar eens van het KB 01/12/75 :

Artikel 9: Plaats van de bestuurders op de openbare weg
.....
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
....
Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.


Normale plaats van 3 -en 4-wielers is dus de RIJBAAN, maar ze mogen op het fietspad als ze aan bovenstaand criterium voldoen. Men zegge het voort ....

Wat betreft het tegen de richting in fietsen, is het zo dat in het KB de term FIETS niet wettelijk is omschreven, alleen een RIJWIEL :

art 2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

Hier kan wel worden afgeleid dat met een FIETS een 2-wielig RIJWIEL wordt bedoeld. Op de onderborden bij 1-richtingsstraten (de M-borden) staat telkens een 2-wielig RIJWIEL afgebeeld, dus kan worden verondersteld dat alleen FIETSEN in die richting mogen fietsen. In praktijk denk ik dat je weinig verkeerds doet als je met een vm ook tegen de richting fietst, in de veronderstelling dat dat veilig en zonder extra hinder kan gebeuren (als het bvb te smal zou worden).

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#5 Bericht door paulheyndrickx »

Danke Tihamér. :)
In de uitzending werd ook verwezen naar de consequenties voor verzekering. Dat zou bij jouw laatste zinnen wel eens aan de orde kunnen zijn wanneer je met een VM of trike tegen de rijrichting "iets tegenkomt".

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#6 Bericht door ET »

artikel 65.2 over de onderborden, verwijst duidelijk naar "fietsers" en "bestuurders van tweewielige bromfietsen"
Dus als ik dat combineer met het voorgaande, dan zou ik wel besluiten dat een rijwiel met drie of vier wielen niet tegen de richting mag rijden in een éénrichtingsstraat, zelfs niet als er een onderbord voor uitzondering van fietsers bij hangt.

ET

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#7 Bericht door quattrovelootje »

paulheyndrickx schreef:In de uitzending werd ook verwezen naar de consequenties voor verzekering. Dat zou bij jouw laatste zinnen wel eens aan de orde kunnen zijn wanneer je met een VM of trike tegen de rijrichting "iets tegenkomt".
Zoals met veel zaken in het leven : "alles gaat goed tot het fout gaat". Maar je hebt uiteraard gelijk !

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#8 Bericht door Scorpion Rider »

Oei, dat wist ik niet.

Dan stel ik voor dat ze in Artikel 65.2:
"65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

De onderborden betreffende de fietsen en tweewielige bromfietsen hebben evenwel zwarte opschriften en symbolen op witte achtergronden en zijn van één van de volgende modellen :
"

Het woord "fietsen" vervangen door "rijwielen". Dan is het probleem opgelost, denk ik. :D 8)

Wat denken jullie?

Groetjes, Lodewijk.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#9 Bericht door Scorpion Rider »

Komt nog bij dat ik het volgende heb gelezen in de wegcode:

"76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen. "

Dus je mag met je trike of velomobiel wel op het fietspad, maar enkel fietsers (= 2-wielers) mogen gebruik maken van fietsoversteekplaatsen :!: :!: .

Conclusie: best ook hier het woord "fietsers" vervangen door "rijwielen" of toevoegen dat drie- of meerwieligen smaller dan 1 meter erbij horen. :P

Groetjes, Lodewijk.
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#10 Bericht door trikelover »

Dus ik mag eigenlijk uit concluderen dat er eigen geen eensluidend antwoord is. En dat je eigenlijk vooral moeten oppassen dat je niets ( ongeval) tegen komt. Want dan kan je dik in de miserie zitten.

En voor de rest gebruik je gewoon je gezond verstand.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#11 Bericht door Edje »

Mijn trike is mijne fiets, dus rij ik op he tfietspad tot meneer agent zegt dat ik eraf moet (nog niet gebeurd) enkel enkele richting rij ik om. MAAR naar het schijnt zou dat gaan veranderen he bik is gehoor op het nieuws zonder het fijne ervan te weten, iemand ander iets over gehoord??
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Dus ik mag eigenlijk uit concluderen dat er eigen geen eensluidend antwoord is. En dat je eigenlijk vooral moeten oppassen dat je niets ( ongeval) tegen komt. Want dan kan je dik in de miserie zitten.
De wegreglementering is toch duidelijk, hoor. De plaats van rijwielen met drie wielen is op de rijbaan, maar ze mogen (!) ook gebruik maken van het fietspad. En die keuze maak je inderdaad best naar je gezond verstand. :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#13 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef: De wegreglementering is toch duidelijk, hoor. De plaats van rijwielen met drie wielen is op de rijbaan, maar ze mogen (!) ook gebruik maken van het fietspad. En die keuze maak je inderdaad best naar je gezond verstand. :wink:
Ja over die zaken weet ik hoe het in elkaar zit.
MAAR naar het schijnt zou dat gaan veranderen he bik is gehoor op het nieuws zonder het fijne ervan te weten, iemand ander iets over gehoord??
dit zou ik ook wel eens willen weten. Want er zit nogal een rare speling in de wet. Als men met een fiets en een fietskar (breedte +- 84) dan mag men in eenrichtingsstraten in tegenovergestelde richting rijden. Maar een trike met breedte van 83cm mag dit niet. Dit is toch vreemd want uiteindelijk zijn we even breed en vormen we een zelfde gevaar.

Ik kan wel nog verstaan dat dit niet overal kan. In deze smalle straatjes ben ik gerust bereid om rond te rijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#14 Bericht door CapoJan »

De verantwoordelijke minister (Schouppe) ging dit eenduidiger maken, maar met een regering van lopende zaken kan dit niet, dus blijft alles voorlopig even wazig als voordien.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Mag je met een driewieler op het fietspad?

#15 Bericht door quattrovelootje »

Naar het schijnt is men zinnens van velomobielen (en andere + 2-wielige rijwielen) ook onder de wettelijke term "fiets" te gaan klasseren. Of daarmee het "probleem" is opgelost weet ik niet, als er dat doorkomt is het niet meer toegestaan om met je velomobiel op de rijbaan te rijden, iets wat ik toch vrij regelmatig doe. Afwachten wat ze er ervan gaan bakken ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Plaats reactie