Alleweder in zelfbouw: nr 2008 139

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#16 Bericht door ET »

Boutje aan de andere kant was geen optie, want de andere kant zit in die buis... Enige andere oplossing is draad tappen :? Dus
  • ik koop me een tap-setje,
    tap draad in het eerste gat,
    tap draad in het tweede gat,
    en de tap breekt af...
De tap nog proberen uit te boren, maar da was niet mogelijk. Dan maar naar Alligt gebeld en uitgelegd da in da plaatje geen draad getapt was. Leo had nog eentje liggen en stuurt het direct op. Hopelijk heb ik het vrijdag, anders krijg ik een bouw-probleem.

Nu ja, na twee uur tijdverlies dan maar geprobeerd toch verder te bouwen. Zodra ik het pakketje krijg, haal ik de beam eruit, vervang da plaatje, beam er weer in en bouw verder. Enig nadeel is da'k voorlopig enkel kan bouwen aan wat niet aan die beam verbonden is. Ma da's zorg voor later.

De rest van dag 2: 5u gebouwd (en twee uur gepruts) en dan naar de Chinees.

ET
Bijlagen
De bovenkant
De bovenkant
de onderkant
de onderkant
Stand van zaken na 10u30'
Stand van zaken na 10u30'

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#17 Bericht door Frank II »

Smeren, smeren en nog eens smeren , en om de halve slag een kwart slag terugdraaien bij het tappen.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#18 Bericht door Edje »

en zeker een afgebroken tap niet probren uit te boren, boor is zachter dan een tap dus wordt er enkel bot van.

Maar ze hadden er inderdaad beter van de eerste keer ee afgewerkt stukje ingestoken, maar deze dingen gebeuren :?
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#19 Bericht door ET »

Dag 3: vandaag 8u geknutseld; hoofdzakelijk aan de wielkasten. En dan vooral het plooien van de buisjes die in de wielksten ingebouwd zitten. De rechter wielkast is volledig klaar, de linkse moet ik de buitenste buisnog aanbrengen.

Morgen de wielkasten afwerken en dan het stuurmechanisme bouwen.
Smeren, smeren en nog eens smeren , en om de halve slag een kwart slag terugdraaien bij het tappen.
Da had wel in de handleiding van da setje mogen staan. da terugdraaien deed ik wel zenne, ma misschien pas om de toer ipv om de halve toer.

ET
Bijlagen
detail wielkasten
detail wielkasten
stand van zaken na 18u 30'
stand van zaken na 18u 30'
stand van zaken na 13u30'
stand van zaken na 13u30'

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#20 Bericht door ET »

Dag 4 zit erop:

- De linkse wielkast is ook klaar (toch 2 uur om die buitenste buis te plooien en te plaatsen)
- de bolle bodem thv de zit is geconstrueerd
- de wielkast van het achterwiel zit op z'n plaats
- de linkse "elleboogsteun" zit erin
- het pakketje van Alligt is nog niet toegekomen, hopelijk maandag. En zonet gemerkt dat de verlichting er nergens bij zat... maandag weer effe bellen dus.

Om de bodem te plooien, is redelijk wa kracht nodig. En de casco wiebelde steeds en/of gleed zijwaarts weg. Dus heb ik die aan de schraag vastgespannen met een spanriem.
Tweede probleem was de buis die in de lengterichting loopt. Die moet aan de buitenzijde van de bodem, maar wordt dus door de bolling weggeduwd. Dus ook op z'n plaats gehouden met een spanriem, om dan de plaat vast te rivetteren in de buis(op de grond zittend).

Morgen wellicht maar een klein beetje extra nieuws(moet morgen ook winkelen en ga 's avonds kwissen).

ET
Bijlagen
na 26u en een half
na 26u en een half
de bolle bodem
de bolle bodem
voila, er kan al bagage mee onder het zitje
voila, er kan al bagage mee onder het zitje
en de buis wordt ook op z'n plaats gehouden
en de buis wordt ook op z'n plaats gehouden
de casco vastgelegd
de casco vastgelegd
bodemplaat plooien
bodemplaat plooien

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#21 Bericht door BartC »

Bedankt voor het verslag... het is wel mooi om te zien hoe zo'n alleweder geboren wordt :-)
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#22 Bericht door crash-quest-dummy »

Frank II schreef:Smeren, smeren en nog eens smeren , en om de halve slag een kwart slag terugdraaien bij het tappen.
(om de spanen te breken)

goe bezig trouwens =D>
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#23 Bericht door ET »

voila, dag 5 zit erop, een korte dag van maar 3uurkes werk. Onverwacht bezoek van m'n zus en m'n nichtje. Ze lag heel gefascineerd te kijken naar hoe de nonkel aan het werk was. Wel tien minuten lag ze gewoon op haar buik door de deuren van het tuinhuis te zien. En dan nadien kwam ze met haar houten puzzel voor het tuinhuis zitten, zodat ze tegelijk kon spelen en toekijken.

Wat is er veranderd?
  • de rechter elleboogsteun zit erin
    de voorste rand van het instapgat hangt er half aan
    de instapbeugel is gepositioneerd en vastgezet (één van de buisjes aan de elleboogsteun moeten bijzagen)
    de platen voor de staart zitten aaneen en zijn gepositioneerd(na lang prutsen een goeie techniek gevonden).
tip van dag 0: geduld is een schone deugd
tip van dag 1: durf rivetten uitboren en herzetten (het gat in de plaat een mm "verzetten" wordt gecamoufleerd door de rivet)
tip van dag 2: een houten blokje onder dat rechtopstaande hoofdspant maakt dat de kettingrol niet op de grond steunt
tip van dag 3: een rivet slechts gedeeltelijk vastzetten laat toe de plaat nog een beetje te verschuiven
tip van dag 4: spanriemen hebben veel mogelijkheden
tip van dag 5: een rode garendraad om te centreren
(zie foto)

de truuk met de garendraad: de twee middelste rivetten op de "capot" uitgeboord en een losse rivet erin gestoken. Vanaf de voorste rivet een rode garendraad naar de achterste rivet aan de staart en terug. Zo krijg ik twee paralelle lijnen die het perfecte midden van de VM zouden moeten vormen. De afstand tussen beide lijnen is de dikte van een rivet-steeltje, dus de platen op de staartpunt liggen perfect als de rivetten van de naad perfect tussen beide lijnen liggen.
Bijlagen
de truuk met de garendraad
<br />(stand van zaken na 29u30')
de truuk met de garendraad
(stand van zaken na 29u30')
Na 28u bouwen kan ik al instappen
Na 28u bouwen kan ik al instappen
Laatst gewijzigd door ET op zo 01 jun 2008, 2:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#24 Bericht door Jan.E »

Ik moet zeggen dat dat aardig vordert, zo maar verder. Ik volg met veel interesse. :D

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#25 Bericht door ET »

Dag 6: vandaag zo'n zes uur gewerkt (na in totaal 31u bouwen waren de eerste 1000 rivetten op). Het gepruts van vandaag:
  • - de spantjes van de elleboogsteun staan verkeerd (de vlakke kant moest naar achter ipv naar voor), dus rivetten uitgeboord en ze van kant gewisseld. Nu klopt dat tenminste beter met de aansluiting op de instapbeugel.
    -bij de staartpunt nog een klein driehoekje vergeten, driehoekje erop gezet en opnieuw uitgelijnd
    -na de nieuwe uitlijning komen de platen van de staartpunt niet tot over het spantje van de achterzijde, dus staartpunt uitboren en opnieuw positioneren. En nadien nog ne keer... :? hopelijk komen die verkeerde gaatjes onder de rolbeugel terecht, zoadat geen kat ze ziet.
    -de staartpunt helemaal op z'n plaats gezet; inclusief de plaatslagerij om de rand onderaan volledig rond die buis te plooien(hiermee is het kleine beetje asymmetrie dat er uiteindelijk toch bleek te zijn ook weggewerkt)
Ik ben ongeveer halverwege de vooropgestelde 70u bouwen... Benieuwd hoe lang ik er finaal over zal doen.

Tip van dag 6: vertrouw een handleiding niet voor 100% en blijf gezond verstand gebruiken

ET
Bijlagen
Stand van zaken na 35u30'
Stand van zaken na 35u30'

jonathan

#26 Bericht door jonathan »

gaat hard gast!!!(en zo moet da ook)

doorbijten, je haalt het wel
nemeer lang en het leuke werk van montage rijdende onderdelen komt eraan, eerste proefrit, bijna te proeven...

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#27 Bericht door ET »

Dag 7 zit er op, 8u30 geknutseld:
  • Heel de achterzijde is klaar,
    m'n pakje van Alligt is toegekomen, dus nu zit de beam ook op z'n plek
    het neusspant zit er ook in
    de "motorkap" hangt ineen, maar moet nog gans geplooid worden
jonathan schreef:Doe rustig aan, drink af en toe een pint en zorg dat de moker niet in de buurt staat :?
Ik moet zeggen da'k vandaag enkele frustrerende momenten gehad heb en er gaan er nog volgen :? Het verticale spant tussen de beide wielkassen moet ook de naad vormen van de motorkap met de plaat die de instapbeugel verbindt met datzelfde spantje. Ter hoogte van diene naad ga'k op het eind nog ewa mogen retoucheren :?

En dan heel die motorkap tegoei geplooid krijgen... want momenteel ziet het er naar uit dat de plaat aan de rechterkant op een bepaald moment te kort gaat zijn :?

Morgen solliciteren, dus pas woensdag verder doen

ET

P.S.: gene foto van de actuele situatie(na 44u bouwen), want geen zin om in de regen te gaan staan voor ne foto te nemen
Bijlagen
met neusspant (vooraanzicht)
met neusspant (vooraanzicht)
met neusspant
met neusspant
kuip klaar na 40u bouwen
kuip klaar na 40u bouwen

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#28 Bericht door Edje »

I'm jalous :roll:

Maar ziet er best goe uit ET.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#29 Bericht door ET »

et voila,

de beloofde foto van maandagavond
Bijlagen
stand van zaken na 44u bouwen
stand van zaken na 44u bouwen

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#30 Bericht door ET »

Dag 8 zit erop. 8u gebouwd:
  • de motorkap zit op z'n plaats (kleine 2u links, kleine 2 u rechts, dik uur onder)
    al het uitstekend plaatwerk bijgesneden en dan plaatslagerij (een uurke)
    de rolbegel zit erop (2u, want ben perfectionist en wilde de rivetten IN de rolbeugel verwerken)
DE BODY IS AF enkel de neus en achterkant nog (die laat ik er voorlopig af om de rest vlot te kunnen installeren.

Morgen komt de mechanica erin en wie weet zelfs nog een proefritje...

De teller staat nu op 52u

ET
Bijlagen
na 52u, (vooraanzicht)
na 52u, (vooraanzicht)
na 52u; de body is gans af
na 52u; de body is gans af

Plaats reactie