nieuwe ligfiets, ik zoek een frisse wind

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gast

nieuwe ligfiets, ik zoek een frisse wind

#1 Bericht door Gast »

Beste liggers,

ik rijd ondertussen al een 5-tal jaar rond met een Challenge Hurricane, vooral voor de verplaatsing woon-werk. 19.000 km - 25 km/dag.
ik doe een parcour waar vooral veel zanderige baantjes zijn, als het een dagje regent kan ik er toch al wat modder afhalen.

Gevolg, veel zand in ketting, derailleur en schijfremmen, met gevolg:
elk jaar nieuwe ketting en bijhorende achteras en tandwielen derailleur, elke 6 maand nieuwe remblokjes
daarbij komt dan ook nog dat ik niet 100% kan rekeken op de fiets die ik altijd nodig heb.

Nu is er me aangeraden om toch te gaan kijken voor een hogere fiets waardoor er misschien minder onderhoud zou nodig zijn. Nu heb ik vooral een vraag aan gebruikers die ook wat minder begaanbare parcours afleggen.

Wat ik graag zou weten:

- welke fietsen hebben jullie en raden jullie eventueel aan (velomobiel past niet echt in mijn budget)?
- schilt het zoveel in onderhoud als beweerd als de fiets wat hoger is?
- zijn hogere fietsen even aangenaam om mee te rijden vergeleken met een hurricane (zalige fiets om mee te snorren) en is de factor wind wat te doen?

Alvast heel hartelijk bedankt voor de moeite!

mvg,

Wannes

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#2 Bericht door Broeno »

Niet dat ik zo'n expert ben, maar mijn eerste reaktie zou zijn: koop een 2 x 26' fiets met Rohloff-naaf. Dan heb je nog altijd de ketting, maar hij hangt redelijk hoog en je zit niet meer met die laaglopende derailleur...
@brunomobiel

jonathan

#3 Bericht door jonathan »