nieuwe ligfiets, ik zoek een frisse wind

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gast

nieuwe ligfiets, ik zoek een frisse wind

#1 Bericht door Gast »

Beste liggers,

ik rijd ondertussen al een 5-tal jaar rond met een Challenge Hurricane, vooral voor de verplaatsing woon-werk. 19.000 km - 25 km/dag.
ik doe een parcour waar vooral veel zanderige baantjes zijn, als het een dagje regent kan ik er toch al wat modder afhalen.

Gevolg, veel zand in ketting, derailleur en schijfremmen, met gevolg:
elk jaar nieuwe ketting en bijhorende achteras en tandwielen derailleur, elke 6 maand nieuwe remblokjes
daarbij komt dan ook nog dat ik niet 100% kan rekeken op de fiets die ik altijd nodig heb.

Nu is er me aangeraden om toch te gaan kijken voor een hogere fiets waardoor er misschien minder onderhoud zou nodig zijn. Nu heb ik vooral een vraag aan gebruikers die ook wat minder begaanbare parcours afleggen.

Wat ik graag zou weten:

- welke fietsen hebben jullie en raden jullie eventueel aan (velomobiel past niet echt in mijn budget)?
- schilt het zoveel in onderhoud als beweerd als de fiets wat hoger is?
- zijn hogere fietsen even aangenaam om mee te rijden vergeleken met een hurricane (zalige fiets om mee te snorren) en is de factor wind wat te doen?

Alvast heel hartelijk bedankt voor de moeite!

mvg,

Wannes

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#2 Bericht door Broeno »

Niet dat ik zo'n expert ben, maar mijn eerste reaktie zou zijn: koop een 2 x 26' fiets met Rohloff-naaf. Dan heb je nog altijd de ketting, maar hij hangt redelijk hoog en je zit niet meer met die laaglopende derailleur...
@brunomobiel

jonathan

#3 Bericht door jonathan »

Broeno schreef:Niet dat ik zo'n expert ben, maar mijn eerste reaktie zou zijn: koop een 2 x 26' fiets met Rohloff-naaf. Dan heb je nog altijd de ketting, maar hij hangt redelijk hoog en je zit niet meer met die laaglopende derailleur...
of eender welke naaf.
als het niet dient om de bergen in te gaan is een nexus 8 of alfine ruimschoots genoeg

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#4 Bericht door Brechtix »

En als je ook je ketting wil sparen: voorwielaandrijving.

Bv. FastFwd Munzo of als je een hogere wil: de zox26.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

jonathan

#5 Bericht door jonathan »

Brechtix schreef:En als je ook je ketting wil sparen: voorwielaandrijving.

Bv. FastFwd Munzo of als je een hogere wil: de zox26.
of de flevo-racer...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

Broeno schreef:Niet dat ik zo'n expert ben, maar mijn eerste reaktie zou zijn: koop een 2 x 26' fiets met Rohloff-naaf. Dan heb je nog altijd de ketting, maar hij hangt redelijk hoog en je zit niet meer met die laaglopende derailleur...
Kan je ook een bouwpakket velomobiel kopen voor da geld ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jonathan

#7 Bericht door jonathan »

Edje schreef:
Broeno schreef:Niet dat ik zo'n expert ben, maar mijn eerste reaktie zou zijn: koop een 2 x 26' fiets met Rohloff-naaf. Dan heb je nog altijd de ketting, maar hij hangt redelijk hoog en je zit niet meer met die laaglopende derailleur...
Kan je ook een bouwpakket velomobiel kopen voor da geld ;-)
en wil hem wel in elkaar zetten

Jonathan-heeft zo nog ni genoeg te doen want snachts slaap ik meestal nog

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#8 Bericht door ET »

jonathan schreef:
Edje schreef:
Broeno schreef:Niet dat ik zo'n expert ben, maar mijn eerste reaktie zou zijn: koop een 2 x 26' fiets met Rohloff-naaf. Dan heb je nog altijd de ketting, maar hij hangt redelijk hoog en je zit niet meer met die laaglopende derailleur...
Kan je ook een bouwpakket velomobiel kopen voor da geld ;-)
en wil hem wel in elkaar zetten
als er nog volk een bouwpakket wil, snel beslissen, ik wil deze week de mijne bestellen. Dus geef me een seintje zoda'k ze samen kan bestellen. Groepsaankoop levert 5% korting op. En dan kan ik ze gaan ophalen rond 20 mei, zoda'k kan bouwen in de week van 23mei tot 1juni. (en als Jonathan ook wil bouwen, drop ik het pakket bij hem :wink: )

Greetz

ET

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

zit bij de green machine de hele ketting niet verstopt ? http://www.flevobike.nl/content/view/16/79/lang,nl/
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#10 Bericht door Jan.E »

Gij denkt die alleweder in een week klaar te hebben?

jonathan

#11 Bericht door jonathan »

ET schreef:
jonathan schreef:
Edje schreef:Kan je ook een bouwpakket velomobiel kopen voor da geld ;-)
en wil hem wel in elkaar zetten
als er nog volk een bouwpakket wil, snel beslissen, ik wil deze week de mijne bestellen. Dus geef me een seintje zoda'k ze samen kan bestellen. Groepsaankoop levert 5% korting op. En dan kan ik ze gaan ophalen rond 20 mei, zoda'k kan bouwen in de week van 23mei tot 1juni. (en als Jonathan ook wil bouwen, drop ik het pakket bij hem :wink: )

Greetz

ET
Een alligt??

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#12 Bericht door marksje »

Inderdaad derailleur achteraan vervangen door een nexus (betaalbaar en ook degelijke) + als je ergens een kettingspanner geplaatst krijgt kun je vooraan een dubbel gebruiken om over voldoende mogelijkheden te beschikken.
Vroeger aan mijn Batavus Relaxx (met nexus 7) had ik omzeggens geen onderhoud en poetsen was in een half uurke gedaan; nu met mijn Fuego ben ik wekelijks een uur of twee zoet om ketting, derailleur en tandwielen een beetje proper te houden.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#13 Bericht door Harry59 »

Marksje, een Relaxx had toch ook zijn goeie kanten!
Slyway Explorer Ultegra

rowingvictor

#14 Bericht door rowingvictor »

Hey Wannes,

als je een beetje handig bent, kan je natuurlijk ook je Hurri een stukje verbouwen.
Een upgrade naar 26" wielen bijvoorbeeld:

Afbeelding

Dat scheelt al een hoop vuil op de ketting.

Groet, Victor.

MarcoL
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: di 25 mar 2008, 17:01
Fiets: Challenge Taifun
Contacteer:

#15 Bericht door MarcoL »

Beetje oftopic, maar heb je dat zelf gedaan Victor? En heb je ergens online een beschrijving staan?

Plaats reactie