cervicale arthrose

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

cervicale arthrose

#1 Bericht door skywise »

Bij mijn dagelijkse rit door de St-Annatunnel onder de Schelde ben ik al twee keer een ex-ligfietser tegengekomen die noodgedwongen terug bukker is moeten worden. Hij had last van cervicale arthrose (voor de leken: degeneratie van de nekwervels) met nekpijn en uitval van zenuwen in de arm. Volgens hem zou dit een gevolg zijn van de schokken die je als ligfietser/velomobilist ter verduren krijgt in je nek. Ik was benieuwd of dit een frequent optrendend probleem was bij ligfietsers. Op ' t eerste zicht in dit fysieke form lijkt het mee te vallen: er staan vooral knieën in! Toch iemand hiermee vertrouwd? Hiervan gehoord? Zelf problemen mee?

Laat maar weten,
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#2 Bericht door marksje »

Ik reed met een batavus relaxx omgebouwd naar ligfiets "zonder vering" (enkel een paar rubberen topjes), dan voel je inderdaad elk putje en bultje en dit geeft nogal schokken in rug en nek; op een slecht wegdek sta je zelfs bijna stil hiermee. Mijn nieuwe fiets is uitgerust met luchtvering en nu hoor ik het wel als ik ergens in een put ben gereden maar voelen...niets.
Op een ligfiets is een goede vering onontbeerlijk.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#3 Bericht door Jef »

Das straffe kost, ik ben daardoor net ligger geworden. :? Als ik op een bukker een lange rit maak kan ik niks meer doen met mijn rechterarm.
Nu is het in mijn nek wel verkalking tussen C4-5-6 aan de rechterkant. Oorzaak was een auto in de gracht leggen op zen dak toen ik 18was (32 jaar geleden dus).
Ik krijg de laatste tijd meer last van de L wervels op de ligfiets. Oorzaak???? Zou dat te maken kunnen hebben dat ge de rugspieren te weinig gebruikt en dat deze daardoor verzwakken en zo de last veroorzaken?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gast

#4 Bericht door Gast »

Ik heb gisteren een BRB 200 (die er uiteindelijk 220 was) meegereden vanuit Oostende naar Mons-en-Pévèle en terug.

Het was anderhalve maand geleden dat ik nog een fiets gezien had wegens oververmoeidheid. Ik koos resoluut voor de ligfiets, nèt omdat ik proefondervindelijk weet dat hij mijn nek, mijn rug, mijn zitvlak en eigenlijk de rest van mijn lichaam spaart.

Ik heb zonder enige training de tocht aan iets minder dan 22 rijgemiddeld vlotjes uitgereden zonder kommer en kwel en zit nu bijna zo fris als een hoentje voor de computer. Had ik de bukker genomen, dan wist ik vandaag, morgen en overmorgen met mijn lijf geen blijf.

jonathan

#5 Bericht door jonathan »

Patrick Pevenage schreef:Ik heb gisteren een BRB 200 (die er uiteindelijk 220 was) meegereden vanuit Oostende naar Mons-en-Pévèle en terug.

Het was anderhalve maand geleden dat ik nog een fiets gezien had wegens oververmoeidheid. Ik koos resoluut voor de ligfiets, nèt omdat ik proefondervindelijk weet dat hij mijn nek, mijn rug, mijn zitvlak en eigenlijk de rest van mijn lichaam spaart.

Ik heb zonder enige training de tocht aan iets minder dan 22 rijgemiddeld vlotjes uitgereden zonder kommer en kwel en zit nu bijna zo fris als een hoentje voor de computer. Had ik de bukker genomen, dan wist ik vandaag, morgen en overmorgen met mijn lijf geen blijf.
heb toch al gehoord van andere dat er problemen komen na een tijd
met geluk gaat het zonder maar je weet toch nooit wat je lijf zal doen
er zijn ook genog racebukkers die quasi nooit problemen hebben met dat minizadeltje van hun.

jonathan- zodadelijk weer op zijn dubbelgeveerde extra breedzitje

Gast

#6 Bericht door Gast »

Op de bukker kan ik geen lange ritten meer maken, op een bovenstuur ligger evenmin. Op een onderstuur ligger/trike/VM kan ik blijven rijden. Versleten nekwervels (ook nog andere versleten onderdelen) door 30 jaar motorfiets te rijden...zomer en winter...totaal aantal km komt ruim boven de 6 nullen uit....en 10 jaar trial....en wedstrijdloper...en....

Hangt er dus duidelijk van af welk probleem je hebt en met welke fiets je rijdt. Onderstuur met neksteun is voor mij comfortabel...voor anderen misschien niet.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door Jef »

:evil: :evil: :evil: Vandaag mij nog eens laten vangen :cry: Wegens het voorspelde goede weer heb ik eens de race bukker boven gehaald. Ik moet straks nog terug naar huis geraken en weet nu al niet meer hoe ik mijn hoofd/nek moet houden :cry: :cry:
Morgen terug liggeren 8) 8) 8)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

jonathan

#8 Bericht door jonathan »

Jef schreef::evil: :evil: :evil: Vandaag mij nog eens laten vangen :cry: Wegens het voorspelde goede weer heb ik eens de race bukker boven gehaald. Ik moet straks nog terug naar huis geraken en weet nu al niet meer hoe ik mijn hoofd/nek moet houden :cry: :cry:
Morgen terug liggeren 8) 8) 8)
deserteur!

tís God's straf dat gij moet lijden voor uw ketterij! :wink:

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#9 Bericht door Jef »

Mea culpa :oops: :oops: :oops:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

Jef schreef:Mea culpa :oops: :oops: :oops:
Maar geen tweede keer! :evil:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

jonathan

#11 Bericht door jonathan »

eeuwige reiziger schreef:
Jef schreef:Mea culpa :oops: :oops: :oops:
Maar geen tweede keer! :evil:
hahaha
if not you will be first against the wall...

Jonathan- nu zijn we toch aant overdrijven

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#12 Bericht door Jef »

jonathan schreef:you will be first against the wall...
Die van Geeraardsbergen :lol: :lol: :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#13 Bericht door Jef »

Deze maand zal de km- vreter lijst niet zo erg aandikken voor mij. :cry:
Nog juist een strikske rond mijn hoofd en ik ben net een veel te vroeg paasei met mijn mooie nekband. :cry: Ik kan nog net links en rechts kijken door met mijn ogen te draaien, de rest van mijn nek zit zo vast als vast maar vast kan zitten. Lekker spieronstpannertje en algipane en dan maar hopen dat ik een van de dagen terug in de fiets kan. :twisted: :twisted: :twisted:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje »

oei Jef wat lees ik nu nen dikke nek gekregen :wink:

Hopelijk snel over, dat je toch meer km's kan bollen al sik tot nu toe heb 15 km :s
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#15 Bericht door Jef »

Edje,
Een dikke nek had ik al, nu is hem nog stijf ook :wink:
Ik lig dan toch al een goei 175km voor op u :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie