spd voor beginnende rustige rijder?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
andre
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 21:45
Fiets: Nazca FUEGO
Locatie: klijndijk
Contacteer:

spd voor beginnende rustige rijder?

#1 Bericht door andre »

Hallo, ik lees hier veel voor en nadelen van klikpedalen.
Een beginnende ligger die rustig tourt ( vrouw op normale fiets ernaast) met een snelheidje van ongeveer 20 km per uur en ritjes van tussen de 30 en 70 km per keer, zou het daarvoor nuttig zijn om klikpedalen aan te schaffen. is dit nou juist goed of slecht tegen slapende voeten en goed of slecht voor de knieen? wat zijn jullie ideen hierover?
groetjes
Andre
NAZCA FUEGO met garmin streetpilot 2610 navigator, vrouwlief g-force trike xtr

Gast

#2 Bericht door Gast »

Mijn (beperkte) ervaring is dat het ten eerste je buikspieren ontlast, want je moet anders toch steeds de moeite doen om je benen in de hoogte te houden, en ten tweede dat het zorgt voor veiliger rijden. Als je in een put of op een bult terechtkomt durven je voeten door de slag wel eens van de pedalen te glijden (zelf ondervonden). Als je dan zo plots met één been gaat zwaaien is het evenwicht zoek en komt de grond gevaarlijk dichterbij.

Zelf heb ik dus vrij snel klikpedalen geïnstalleerd en ik voel mij een stuk veiliger en rustiger op mijn fiets.

De knieproblemen kan je soms al voor een deel oplossen door je schoenplaatjes meer naar li of re te plaatsen, maar dit is een proefondervindelijke oplossing, maw proberen en evalueren.

Voor de slapende voeten heb ik nog geen oplossing: soms wel en soms geen last, maar nog geen oorzakelijk verband gevonden.

De meer ervaren liggers zullen hier waarschijnlijk nog meer tips voor hebben.

Mijn besluit: doen !!

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#3 Bericht door Jef »

OK, ik ben een beetje meer ervaren :wink:
Met klikpedalen is het mogelijk om minder snel slapende voeten te hebben door het mogelijk om aan de pedalen te trekken bij het naar u toehalen van de pedalen, dan ontlast je de voetzool eventjes en kan het bloed beter door. Ook de schoenen niet te vast doen is nuttig om slapende voeten te voorkomen.
Voor de rest is het belangrijkste wel gezegd. Met klikpedalen rijden is een stuk aangenamer op een ligfiets, zelfs voor kleine ritjes tegen lage snelheid. Het beste is, m.i., om combi-pedalen te kopen. Dit is kliksysteem aan 1 zijde, dit heeft het voordeel dat je niet verplicht bent om fietsschoenen aan te trekken als je ff naar de bakker om de hoek fietst.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#4 Bericht door marksje »

Eens klikpedalen geïnstalleerd zul je ze niet meer kwijt willen; is een compleet andere en aangenamer manier van fietsen; doen dus !
combi-pedalen is inderdaad een uitstekende oplossing anders pedalen waar de bindingen op een veer zit en in het pedaal verdwijnt als je met gewone schoenen rijdt, zoiets :
Afbeelding
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#5 Bericht door BartC »

Ik heb persoonlijk gewacht tot ik een 500-tal km op de teller had staan, zodat ik de fiets (eigenlijk vooral mezelf op de fiets) voldoende vertrouwde, aangezien ik nog nooit eerder met klikpedalen gereden had.

Nu is het zo dat je ze niet echt nodig hebt als je vooral rustige, korte tochtjes rijdt, en de inspanning die je erzonder moet leveren om je voeten op de pedalen te houden is misschien een beetje extra training :-)

Ik heb - op aanraden van de mensen hier op het forum - gekozen voor SPD combi-pedalen, zodat ik er ook comfortabel op kan rijden met gewone schoenen. Mijn ervaring is dat het meer relaxed rijden is met klikpedalen. Meestal mis ik het dan ook wanneer ik toch eens met gewone schoenen op de fiets lig, ook wanneer ik met 20 a 25 km/u aan het toeren ben met Caroline.
Ook heb ik minder snel last van slapende voeten, en wanneer ik dat toch voel opkomen trek ik ook even aan de pedalen terwijl ik wat met mijn voeten beweeg, zodat dat snel weer verdwijnt (ondanks de klikpedalen gebruik ik ze meestal nog niet om ook aan de pedalen te kunnen trekken behalve bergop en voor sprintjes).
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
andre
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 21:45
Fiets: Nazca FUEGO
Locatie: klijndijk
Contacteer:

#6 Bericht door andre »

Hallo, de positieve geluiden over de klikpedalen hebben mij doen besluiten toch voor de klikpedalen te gaan. Heb inmiddels half klik half gewone pedalen gekocht. Het wachten is nu nog op de reeds bestelde kliksandalen. mijn ervaringen hiermee horen jullie nog.
groeten
andre
NAZCA FUEGO met garmin streetpilot 2610 navigator, vrouwlief g-force trike xtr

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door Jef »

Andre, een kleine tip voor klikpedalen. Stel ze zo licht mogelijk af, dan kan je er snel uit, zeker als je die beweging nog niet gewoon bent.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#8 Bericht door karien »

nie vergeten er op tijd uit te klikken..
beter tevroeg dan telaat int begin ..
anders heb je ook een sexy elleboogske zoals ik.. :twisted:
veel fietsgenot ermee.. :D

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#9 Bericht door Jef »

Karien, Zo geraken ligfietsers aan het label "met een hoek af" :? :wink:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
andre
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 21:45
Fiets: Nazca FUEGO
Locatie: klijndijk
Contacteer:

#10 Bericht door andre »

Hallo, sandalen gearriveerd, gelijk de pedalen op de fiets gezet en maar eens geprobeerd. de eerste 30 km met klikpedalen gereden, en ... een openbaring. soms nog iets last van slaapende voeten maar met wat trekkende bewegingen met de voeten weer direct over. Ook de snelheid van draaien gaat gemakkelijk veel sneller, waarschijnlijk omdat ik nu niet meer hoef te duwen om de schoenen op de pedalen te houden.
Of mijn fietssnelheid omhoog gaat weet ik nog niet echt want ik fietste samen met mijn vrouw, die op een gewone fiets rijd(nog wel , ik hoop haar nog een keer over te halen) maar mijn indruk is dat ik makkelijk wat sneller zou kunnen.Het fiets in iedergeval veeel ontspannender met de klikpedalen. Het is alleen nog erg wennen om tegelijk terug te schakelen en de pedalen los te maken ( eeh ik bedoel m'n voeten los natuurlijk) en hoe doen jullie dat bij aankomst bij een verkeersicht, voeten los , en dan als je ook nog op het verkeer moet letten dan draai je niet zo makkelijk je pedaal op zonder te kijken, en dan voor je het weet zit je weer vast?? hoe moet ik dat voorkomen
NAZCA FUEGO met garmin streetpilot 2610 navigator, vrouwlief g-force trike xtr

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#11 Bericht door karien »

oefening baart kunst.. :wink:
na paar keer vallen zulde het wel weten.. :twisted:
al doende leerde.. veel fietsgenot é.. :D

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#12 Bericht door Edje »

andre schreef: en hoe doen jullie dat bij aankomst bij een verkeersicht, voeten los ,
één voet lossen en met het ander been duwen trekken om terug te schakelen ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#13 Bericht door Jef »

andre schreef:hoe doen jullie dat bij aankomst bij een verkeersicht,
Je kan eens proberen om tegen de lichtpaal te leunen, zoals de bukkende wielertoeisten, maar ik heb op dergelijke wijze eens de straatstenen gekust :? Gewoon uitklikken met de voet die er het snelste uit kan, en dan ook de andere of je kan alsnog door een windvlaag, of een verkeerde beweging op je :shock: gaan.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#14 Bericht door karien »

andré..

zoals jefs..
eindje voor het gevaar beide voeten eruit..
beter tevroeg dan telaat..
gevaar geweken inklikken is de boodschap..
want een ezel stoot zich geen 2x aan zelfde steen..
wa dier ik ben heb ik het raden naar..
allesins geen ezel.. :D

Gebruikersavatar
andre
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 21:45
Fiets: Nazca FUEGO
Locatie: klijndijk
Contacteer:

#15 Bericht door andre »

Hallo, op tijd losmaken is me duidelijk, lukt ook wel, maar dan,... als je dan gewoon los verder wilt fietsen hoe doe je dat zonder naar de trappers te kijke welke kant van het pedaal je hebt zodat je niet ongewilt weer vast komt te zitten, bij een kruispunt let ik liever op het verkeer en wat minder op de pedalen.

groeten andre
NAZCA FUEGO met garmin streetpilot 2610 navigator, vrouwlief g-force trike xtr

Plaats reactie