GPS toch een mooie techniek

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

GPS toch een mooie techniek

#1 Bericht door Edje »

Ben eindelijk aan mijn Garmin geraakt.

Vind het nog beter werken dan verwacht. Als weet ik er natuurlijk nog niet alles van, nu in de stille maandjes kan er wat al spelende geleerd worden tegen het mooi weer er is.

Met de bijbehorende kaarten is het best mogelijk om routes uit te stippelen op je tafel, al moet het altijd getoest worden aan de realiteit he.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door Jef »

Als die even goed werkt als de TomTom in mijn auto zult ge alleen maar "Bij de volgende kruising, maak rechtsomkeer" horen :shock:
Veel plezier ermee, en hou ons op de hoogte he, dan weet ik mss wat te vragen voor volgende feestdagen :P :P :P
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

't is daarmee dat ik nen doofstomme heb gekocht :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#4 Bericht door Filip »

Edje
Welk model en type is 't juist?
Vertel maar wat meer over je ervaringen ermee. Zo steekt iedereen er iets van op!
Filip

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

Garmin 60 csx, vervolg komt zeker nog.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#6 Bericht door Gast »

Niet slecht. Niet slecht. Maar hopelijk heb je er ook de City Navigator 8 bijgekocht.

Ik ben nog altijd voorstander van de Magellan omdat hij standhoudt onder gebladerte of in de buurt van hoge gebouwen waar de Garmin pas moet geven, blokkeert en of uitvalt. Je rijdt nu eenmaal niet altijd onder ideale omstandigheden. Bovendien heeft een Magellan niet meteen behoefte aan SirfII. Hij is al jaren zodanig secuur op een paar luttele meters na dat hij dit gewoonweg niet hoeft te hebben.
Ooit stuurde de Magellan mij in Séclin (Fr.) naar een blijkbaar doodlopende weg in de richting van de treinsporen van het station in de nabije buurt. Daar stond ik met een mond vol tanden. Geen doorkomen aan. Tot ik na een beetje in het rond te rijden vaststelde dat als ik de pijl volgde, ik in een ondergrondse tunnel terechtkwam die mij verderop hielp door te rijden. Als ik daar niet kon op rekenen. Outdoortoestellen zijn toch nog altijd iets anders dan de automodellen. Maar je moet wél, en ik herhaal je moet wél op voorhand heel nauwgezet je huiswerk thuis op het computermodel maken als je van een bepaalde plaats naar ergens anders wenst te komen op wegen en plaatsen waar Christus nog niet is langsgeweest.

Toch is de Garmin géén slechte keuze. Verre van en het wordt ooit mijn volgende aankoop. Garmin levert na aankoop méér dan Magellan. Garmin heeft een aangenamer en kleurrijker display, is wijder verspreid waardoor hij uitwisselmogelijkheden heeft onder companen, en is ook op de computer handiger te bewerken.

Het blijft dus ergens kiezen tussen een Mercedes en een BMW.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#7 Bericht door Edje »

Patrick, inderdaad citynavigator 9,0, Topo België, fiets en wandel kaart met knooppuntenroute en wandelroutes, dan heb ik digiatlas knooppunten en lf routes er nog bijgezet, tja is gratis te downloaden ;-) (en is volgens mij beter omdat de nummering erbij staat)

Sirf III doet het vrijgoed onder bomen en tunnels, maar als hij is uitval is het tijd om een rustpauze te houden he ;-) tot hij terug zin heeft.
Laatst gewijzigd door Edje op ma 05 feb 2007, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#8 Bericht door boscrosser.622 »

Ik denk dat je veel plezier zult beleven aan je 60 CSX Edje.
Ik heb zelf al 1,5 jaar de 60C in gebruik op de fiets, heel lekker als je een grotere tocht maakt en hij is heel goed in de auto te gebruiken.
Alleen een route uitzetten is een heel werk maar wel leuk.
Overigens een Magellan heeft geen beterere ontvangst dan een Garmin maar gaat wat slimmer om met de data als het signaal wegvalt (de route word na het wegvallen van het signaal geschat).

John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

Boscrosser, kan je je is verduidelijken wat je een heel werk vind aan het uitzetten van routes?

Als ik via mapsource werk vind ik nergens obstakels met de kaarten die ik erbij gekocht heb, een kaart vind ik wat minder das de routeplanner voor fietser en wandelaars, is ook best te gebruiken maar hij leidt je niet altijd over fietsroutes daar waar ze wel liggen, enkel omdat die stukken erniet opstaan, in combinatie met digiatlas is deze kaart weer wel nuttig.

Denk dat het voornaam is om met meerdere kaarten je route uit te zetten.

Nu op gps zelf je routes uit zetten is een heel werk daar kan ik je in verstaan.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#10 Bericht door Gast »

Het gps is een mooie techniek zonder veel tik- en denkwerk op voorhand als je het toestel gebruikt om te weten waar je je bevindt op deze aardkloot zonder te hoeven weten van waar en naar waar je moet.

Wil je een route uitstippelen, dan komt daar wél enig werk bij kijken. Kun je dit werk doen op de computer en het vervolgens overbrengen naar het toestel zelf, dan is dit nog best te pruimen. Het is ook enigszins leuk werken, het laat op voorhand de adrenaline stromen van wat je te wachten staat.

Een route meteen uitstippelen op het toestel zelf, zonder gebruik van de computer, is ondenkbaar prutswerk. Hij die daaraan meent te moeten beginnen is een overtuigde vingerworstelaar die zich wenst bezig te houden met te kleine toetsen op een te klein scherm waar hij scheel op kijkt.

Ik ben er niettemin vast van overtuigd dat het gps bedoeld is voor zij die hun weg moeten zoeken over totaal onbekend terrein zonder bijkomende zichtbare aanwijzingen.
Voor 98,89 % van al onze Belgische toer- en recreatiefietsers is dit apparaat dan ook totaal nutteloos. Om je onderweg aangenaam bezig te houden kun je beter een satelliet-tv met betaaltelevisie op het stuur monteren.
Laatst gewijzigd door Gast op ma 05 feb 2007, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#11 Bericht door Jef »

Patrick Pevenage schreef:Om je onderweg aangenaam bezig te houden kun je beter een satelliet-tv met betaaltelevisie op het stuur monteren.
Is die schotel geen probleem voor de stroomlijn :?: :lol: :wink:
Och we moeten ons toch met iets bezig houden om onze weg te vinden in dit apenlandje met mekaar soms tegensprekende wegwijzers :P
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#12 Bericht door marksje »

JefS schreef:.... in dit apenlandje ....
héla spreek voor jezelf hé :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#13 Bericht door Edje »

markske jij bent d eaap niet he, zijn die anderen :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

boscrosser.622
Junior
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 16:22
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

#14 Bericht door boscrosser.622 »

Edje wat ik bedoel met dat het een heel werk is een route uit te zetten is dat het opgeven van punt A naar punt B vaak niet voldoende is, je word zeker als je fietser heb ingesteld in Mapsource het programma van Garmin nogal met een omweg ergens naar toe word gestuurd vooral als er een weg niet opstaat die er wel is. zo kan een ritje van 50 km. al gauw uitlopen tot een ritje van 150 km.
En als je een track (geen route) maakt en vooral een grote, moet je elke straat met je trackpotloodje op de kaart aanstrepen en dat is heel veel werk maar geeft wel vodoening als je deze daarna hebt gereden.
Patrick ik ben het met je eens dat voor vele een GPS een overbodige luxe is, zoals zoveel dingen in het leven maar het is af en toe een verdomd handig ding zo'n GPS.

John
Zonder zeem in je broek is het nog fijner ligfietsen.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#15 Bericht door Edje »

Nu begrijp ik je.

daarmee ben ik blij dat ik er wat extra geld heb tegen gegooid voor kaartmateriaal al staan inderdaad alle wegjes er nog niet op.

Misschien in het leuvense ook is beginnen met tracks door te sturen naar digiatlas, zo dat deze kaart langzaam een geheel gaat vormen.

Limburg is voor 95% in orde, maar op mijn oefen rondjes missen er ook nog stukken, die krijgt hij binnen kort cadeau ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie