Koudeperikelen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#31 Bericht door Jef »

crash-quest-dummy schreef:Luchtweerstand : F = A*Cw*Ro*V²/2
ligfietsers en velomobielen spelen terecht met A*Cw, maar Ro kunnen we enkel ondergaan :
Klopt gelijk een bus :wink: maar er is nog een belangrijke vertragende factor bij sommigen, diegenen die met een Rolhoff rijden, merken dat de olie dikker wordt bij dergelijk weer.

Voor de rest, zit ik nog altijd te wachten op weer om eens een dikker truitje en dikke sokken aan ter trekken :shock:
Patrick Pevenage schreef:Dat zullen dan mensen zijn die de keuze hebben zoals ik.
Ik dus niet, Alleweder in alle omstandigheden. De rest van mijn 5 fietsen komt tegen de zomer op ebay oid. 8)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#32 Bericht door Willem »

Ik heb ooit eens een verslag gelezen van een studie waaruit bleek dat je met een dikke winterjas aerodynamischer bent op een ligfiets dan met een strak truitje...
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#33 Bericht door Duckjibepete »

@ Patrick, ik kan in je bevindingen veel waarheid vinden. Ook ik wissel af met ligfiets, er staan er hier vier :oops: , racefiets, mtb en mijn wederhelft haar stadsfiets... en mijn zes meter lange bongmobiel en ons vw busje... Ben geen masochist en kies dus het gepaste vervoermiddel dat me op de meest comfortabele manier en praktische tot mijn bestemming brengt... ik ben niet heiliger dan de paus, en heb daar helemaal geen gewetenswroeging over... ben dus alleen maandag met de ligger naar het werk gereden, en heb de rest van de week naar mijn lichaam en het weer geluisterd, en omdat ik mijn jongste van 2 een halfuur langer kan zien als ik met de wagen rij dan doe ik dat ook... ze worden zo snel groot... Altijd fietsen in alle omstandigheden is ook een luxe, ik kan me dat niet veroorloven. Veel respect voor mensen die inderdaad stormen en sneeuw en hagel en regen trotseren, maar ik heb daar echt niet de moed voor...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#34 Bericht door Jef »

Duckjibepete schreef:Altijd fietsen in alle omstandigheden is ook een luxe, ik kan me dat niet veroorloven. Veel respect voor mensen die inderdaad stormen en sneeuw en hagel en regen trotseren, maar ik heb daar echt niet de moed voor...
Het kan ook, zoals voor mij, een uitlaatklep zijn voor stress. En dan heeft de rest van het gezin er ook baat bij :wink:
Door mijn vroegere, jeugdige, kamikaze leefstijl ben ik nu op mijn 50e voor 100% Alleweder rijder. Ik ga jullie hier niet vervelen met een opsomming van de C en L wervels die in de vernieling zijn :twisted: vandaar dat ik dus geen, of een zeer kleine, keuze heb. :P :P :P
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#35 Bericht door paulheyndrickx »

De WAW doet dezer tijden zijn naam alle eer aan: van de Walle Alle Weder. Ik zit droog en warm. Ik moet er eerder voor zorgen dat ik het niet te warm krijg. Zelfs de hevige wind van de voorbije weken is geen probleem. Enkel wanneer ik me op de dijk laat gaan aan meer dan 40 km/u moet ik opletten dat een windstoot me niet in de Schelde blaast. Daar wil ik des winters niet in geraken. Des zomers trouwens ook niet. Een belangrijk voordeel van de WAW is het feit dat hij op 3 wielen staat. Onderuit gaan op het beijzelde wegdek is er niet meer bij. Dat is me in het verleden al twee keer overkomen: een keer met de Optima Cheetah en een keertje met de Sparta Piraeus. De eerste keer was oudejaarsavond 2000-2001. Ik reed met de Cheetah die ik pas een week voordien gekocht had over een bevroren plas en voor ik het wist lag ik op mijn rug naar adem te happen. De fiets was gewoon onder mij uit gegaan en lag naast me. Het was een pijnlijk feestmaal die avond en het duurde een maand voor mijn rug weer de oude was. Met de Sparta gebeurde het op een ochtend op weg naar het werk. Uitwijken voor een auto, ijzel en pats. Broek en fiets geschaafd maar geen vitale schade. De auto’s reden gewoon door. Een mens moet zijn prioriteiten kennen.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#36 Bericht door crash-quest-dummy »

daarom heb ik ineens een 3wieler gekocht :D
(nu nog een roeivelomobiel, of ombouwkit uitdokteren, want dat lukt me ook al niet op 2 wielen)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#37 Bericht door Beinsberger E »

Driewieler of niet op fietspaden met bevroren fietssporen is niet te rijden, ik heb het eenmaal meegemaakt, ik kon wel niet vallen maar stond meer dwars dan rechtdoor te rijden en dan ben na 40 km blij dat je thuis bent

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#38 Bericht door crash-quest-dummy »

maar dat soort heirkracht is dan in de wegcode voorzien : dan mag je op de vrijgemaakte weg rijden hé

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#39 Bericht door Beinsberger E »

Dat kan best zijn maar dat is kamikazewerk zeker op onverlichte wegen waar men 90 km mag rijden

Plaats reactie