Fietstocht Maldegem-Schriek

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

Mysterio schreef:Daarvoor wil ik de spoorweg Mechelen-Gent continu gaan volgen langs de spoorlijn. Een rechtere lijn kan niet. Ik vraag me alleen af of de ganse spoorlijn ononderbroken fietspad naast zich heeft dat goed en snel bereidbaar is :?:
Vraag is niet zozeer of er een ononderbroken fietspad op die plaats ligt, dan wel of je ononderbroken kunt fietsen. Een jaar of twee geleden besloot ik eens gebruik te maken van het fietspad op de oude spoorlijn 62 (nu gekend als de "Groene 62") om van bij me thuis naar Nieuwpoort te fietsen. Eerst naar Torhout, daar lijn 62 op om dan in Snaaskerke de spoorbedding te verlaten. Op de kaart zag er dat heel aantrekkelijk uit: een zo goed als rechte lijn. De praktijk bleek een ware marteling te zijn!

Niet alleen had de provincie - verantwoordelijk voor uitbouw en onderhoud van dit fietspad - het illustere idee gehad grind op de voormalige spoorbedding te strooien in plaats van te kiezen voor comfortabel asfalt, maar ook stonden er om de haverklap hekkens en paaltjes met kettingen die niet veel ruimte lieten voor een velomobiel. Op die overgangen moest je trouwens steeds voorrang verlenen. Die lijn 62 betekent in de praktijk een voortdurend herhaalde beweging van vertragen, remmen, optrekken... Lichamelijk, maar ook psychologisch vrij vermoeiend. En dat grind dan... GRUWELIJK! Wie bedenkt nu toch zoiets? Geen fietsers in ieder geval. Als men het voorbeeld uit Wallonië had gevolgd waar men afgedankte lijnen opneemt in het RaVel-netwerk en die dan netjes asfalteert, kon de lijn 62 een heel comfortabele "fietssnelweg" worden. Neen, men koos ervoor de lijn vol te plaatsen met hinderlijke paaltjes en de bedding vol te strooien met bijzonder oncomfortabel grind...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#17 Bericht door Mysterio »

Ongelofelijk Eeuwige! Grind en te smalle overgangsdoorgangen voor een fietspad ... tsssss ....
Heb dat met die smalle paaltjes ook voorgehad rond Stekene vorig jaar. Dat remmen, precies sturen, kijken, en steeds opnieuw optrekken zijn moordend, zeker met een Alleweder (ik denk hiervoor nog steeds aan trapondersteuning;-) ). Men zou van die fietspaden veel betere geasfalteerde en bredere snelwegen kunnen maken.
Sja, alles behalve door fietsers bedacht.
Dus de spoorlijn Gent-Mechelen beschouw ik dan vrijdag e.k. niet als optie. Ben ondertussen eens aan het kijken welke binnenwegen het dichtste aansluiten bij de spoorweglijn, maar ik denk dat ik dan op hetzelfde aantal kilometer uitkom als dat ik lichtjes omrijd via Willebroek langs de N-wegen (N15, N16, ...)

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#18 Bericht door ET »

Mysterio schreef:Dus de spoorlijn Gent-Mechelen beschouw ik dan vrijdag e.k. niet als optie. Ben ondertussen eens aan het kijken welke binnenwegen het dichtste aansluiten bij de spoorweglijn, maar ik denk dat ik dan op hetzelfde aantal kilometer uitkom als dat ik lichtjes omrijd via Willebroek langs de N-wegen (N15, N16, ...)
Ik heb vanochtend voor een sollicitatiegesprek de N16-N17 genomen met de wagen; van Mechelen naar Dendermonde (waarom moet ge nu in Dendermonde op gesprek gaan voor een Job in Vilvoorde, als datzelfde selectieding ook kantoren heeft in Zaventem???)
De N16 loopt daar thv Willebroek zonder fietspad en gaat er even langs de A12 om vervolgens aan te sluiten op de N17. Dat stuk zal je dus langs een andere baan moeten doen, geen idee wat er daar ligt van fietspad.
De N17 dan heeft voor een groot deel een gescheiden fietspad, aan beide zijden van de straat, maar op een gegeven moment merkte ik dat er maar enkel aan de rechterzijde iets was dat voor fietspad moest doorgaan. Ook hier moet je dus een alternatief zoeken vrees ik.

Succes allesinds en geniet van de rit

ET

Plaats reactie