Zomertrip Zuid Frankrijk - brainstorming

Reisvoorstellen, minitrips (NL, L, F, D)
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

Zomertrip Zuid Frankrijk - brainstorming

#1 Bericht door wim »

Heb met Mathias al eens van gedachten gewisseld over een nieuwe trip naar Frankrijk, maar ditmaal wat zuidelijker.
Onze leuke avonturen van vorig jaar kan je lezen bij verslagen.
Mathias gaat eens de mogelijkheid bekijken om dit met een fietsbus te doen.
Een ander mogelijkheid die ik zie is de volgende :
Als we minstens met 4 man zouden zijn, en we zouden beschikken over een camionetje (of wagen met voldoende bagageruimte voor ligfiets en reservemateriaal), dan zouden de deelnemers om beurten een dag met de auto kunnen rijden, zodat er eens gerust kan worden. De chauffeur zou dan ook voor aankopen en eten kunnen zorgen.
Op die manier zouden we dus ook met een minimum aan bagage kunnen fietsen, en dus veel makkelijker de bergen opraken.
Periode : ergens tussen 7 juli - 17 juli, juist voor de Gentse feesten.
Indien interesse, post hieronder je bericht.
Wim Willems

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#2 Bericht door GeertJ »

yesyesyes, :D :D :D :D :D :D
Ik ga mee!!!!! Zeker na vorig jaar, er zijn momenten bij om nooit te vergeten, zie maar naar het verslag van frankrijk van vorig jaar. (zit al een jaar te wachten voor weer te vertrekken! :D) We hebben ons daar zeer goed geamuseerd, ookal heb ik mijn reis niet volledig kunnen uitrijden. Zie het wel goed zitten om in het zuiden van frankrijk rond te toeren. Wil gerust alles mee helpen organiseren.
Ik persoonlijk, (maar dat is dan ook volledig persoonlijk) zou ik alles met de fiets doen, dus niet om beurten rijden, want a: niet alle mensen hebben een rijbewijs (alee, ik toch niet), b: het idee van een trektocht verdwijnt dan volledig bij mij (ook weer persoonlijk) c: wat bij een ongeluk met de wagen, wie is aansprakelijk etc... d: dan kan je op het einde van de vakantie zeggen dat je alle bergen bedwongen hebt met de ligfiets met volle bagage. Kunne voor sommige bergjes natuurlijk een uitzondering maken eh, bvb denk ik aan de mont ventoux (die we wss wel zullen beklimmen), kunnen we de dag op voorhand zo dicht mogelijk ter plaatse geraken, en de dag zelf de beklimming doen zonder bagage en dan volgende dag reis voort zetten.
Qua rustdagen, is het mischien ook leuker dat iedereen een rustdag kan nemen op dezelfde moment. Qua de sfeer der in te houden eh.
Voila dat zijn al een paar ideeën van mij, heb echt wel al veel zin om te vertrekken... haha, lang leven de ligfiets zou ik zeggen...
Tot hier mijn licht euforisch bericht.... :) :wink:
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#3 Bericht door mathias »

ik kan geert geen ongelijk geven als hij liever met heel de groep een rustdag neemt. ik kan mij daar wel bij aansluiten, alleen aan een zwembad gaan liggen tijdens een rustdag is ook maar triestig. wat de aansprakelijkheid betreft als er iets met de auto gebeurd da is dan ook weer een andere zaak, komt daar nog bij dat de chauffeur bij problemen der ook volledig alleen voor staat, en regel dan maar iets voor de fietsers die achter komen...
wat de bussen betreft, de hollanders hebben daar een oplossing voor: www.cycletours.nl georganiseerde reizen, of reizen op maat, het zou allemaal bespreekbaar moeten zijn. moeten we alleen op een opstapplaats in NL zien te geraken, maar da zijn problemen voor later.
mijn favoriet voorstel is nog steeds dat we met ons bagage naar een of andere camping rijden, daar een paar dagen blijven om zonder bagage een paar lussen te rijden. als we den boel dan beu zijn rijden we 100 km verder en rijden we daar ook een paar lussen. op die manier moet ge dan nie te veel met bagage rijden en kunt ge de zwaardere tochten plannen zonder bagage. rustdagen die steekt ge daar dan tussen zoals het uitkomt.

smeert u alvast in met factor 50,want het wordt (hopelijk) bakken
Mathias

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Hoe er geraken...

#4 Bericht door Brechtix »

Als ik een tip mag geven... Wat heel goed werkt is naar Charleroi fietsen (of rijden) en met Ryanair naar Carcassonne (Fr) of Girona (E) te vliegen. Prijs voor de fiets is 25€ per vlucht, de vluchten zelf zijn zeer goedkoop - en veel plezanter dan het bekakt gedoe in Zaventem. Gewoon een groot bushok met auto's aan de ene kant en vliegtuigen aan de andere.

Tickets boeken per internet, reservatie fietsen per telefoon. Ook twee trikes gingen probleemloos mee.

De (Spaanse kant van de) Pyreneeën is echt fantastisch om te fietsen. Een fijn traject zou zijn: starten in Carcassonne, via Andorra, spelerijden in de Pyreneeën en eindigen in Girona, met evt een bezoekje aan Barcelona op het einde... Of Pisa (Toscane!) - Roma, voor minder wild klimwerk.

Enjoy

Brecht - Liever Solo

PS: qua bagage: beter geen tent en matje maar een lichtgewicht hangmat (bv Hennesey Hammock)
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

Ligfiets op vliegtuig

#5 Bericht door wim »

Hoi Brecht,

Bedankt voor dit fantastisch idee,
Maar euh, ik hoor toch van verschillende kanten dat fietsen soms heel ruw behandeld worden.
Heb zelfs gehoord van een fiets die ze van 4 meter hoog op de ander bagage lieten vallen !
Ik lees dan ook hier en daar dat je best de wielen en pedalen verwijdert,
speciale kunststof spalkjes gebruikt om de voor- en achtervork te beschermen, foam of isolatiemateriaal gebruiken om de buizen te beschermen, een fietshoes of doos...
Zou een low racer probleemloos meegaan denk je ?
Probleem is natuurlijk als je aankomt met een beschadigde fiets en je hebt speciale onderdelen nodig, dan kan je je vakantie wel vergeten denk ik...
Wim Willems

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

inpakken fiets op vliegtuig. NOT!

#6 Bericht door Brechtix »

Je kiest natuurlijk zelf of je dit soort 'algemeen aanvaarde stellingen' voetstoots aanneemt - ik persoonlijk niet maar af en toe krijg ik dan ook op mijn muil :lol:

Mijn fietsen heb ik nooit ingepakt. Voor zover ik gemerkt heb wordt een fietsreiziger en zijn fiets overal ter wereld met veel respect bejegend. Zeker een kunstwerk als een ligfiets wordt eerst uitvoerig bestudeerd en dan omzichtig weggerold. Wat IMHO met een anoniem en ambetant plat pak karton niet het geval is. Mijn geloof zegt dat je eigen attitude er veel toe doet.

Zelfde met de bandjes: vooral niet lossen, en dat ook zeggen tegen de handlers voor het geval die ook in dat verhaaltje geloven. Bandjes kunnen best een extra halve bar verdragen.

Sedert 9/11 gaan fietsen ook onder de scanner. Je bagage moet eraf, en die bagage moet de regels volgen qua gewicht en aantal stuks. Bij Ryanair zijn het geen regelneukers maar je neemt toch best zo'n rood-blauw 'turkentasje' mee om je fietstassen in te stoppen. Ook geen gereedschap in je handbagage.

Ach het begint alweer te jeuken!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#7 Bericht door GeertJ »

Zelfde met de bandjes: vooral niet lossen, en dat ook zeggen tegen de handlers voor het geval die ook in dat verhaaltje geloven. Bandjes kunnen best een extra halve bar verdragen.

Idd niet lossen,de druk in een vliegtuig is op alle plaatsen gelijk, dus zowel in de passagierscabine en bagageruim.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#8 Bericht door GeertJ »

daarjuist nog een link tegen gekomen van de mont ventoux, die we mss wel eens zouden kunne beklimmen, intressante site...
http://www.alexpages.net/mventoux/mvhome.html[/quote]
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

#9 Bericht door wim »

Nog een paar interessante links gevonden :
De groene weg naar de Middellandse Zee
http://www.amerigo.nl/frankrijk/9064554137.html
Cycle Freaks : Heel mooie site - fietsreizen, verslagen, materiaal, kledij, tips, links...
http://www.liebert.be
Laatst gewijzigd door wim op di 20 apr 2004, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Willems

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#10 Bericht door Wouter D »

als jullie trip in mijn verlof past zou ik wel eens kort op de bal durven spelen, en meefietsen of toch een deel.

liefst zou ik jullie vergezellen in de limit, al schijnt die in de zomer nogal veel warmte te produceren. En als jullie van plan zijn de Mont Ventoux, zou ik eigenlijk beter de hurri op orde willen zetten zeker.

greetz en tot liggens in het verschiet
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Zomertrip Zuid Frankrijk - brainstorming

#11 Bericht door Ward De Meyer »

Hoi liggers,

Na jullie avontuurlijk verslag gelezen te hebben, voel ik me helemaal in de stemming om mee een reisje door Frankrijk te fietsen. Echt lange fietsvakanties heb ik nog niet gedaan omwille van geen medeliggers dus ik zou graag det evenementje meemaken. Is er al meer duidelijkheid i.v.m de reis naar Frankrijk? (Gebeurt dit met de fiets of toch met een camionetje) Ook het idee om eventueel de Mont Ventoux te beklimmen valt bij mij in de smaak. (Maar weet niet of ik bovengeraak :( ) Is er al een planning opgesteld i.v.m vertrek enzo?

Groeten en tot horens,

Ward

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#12 Bericht door GeertJ »

Ward,

Op het ogenblik ligt de planning voor frankrijk stil, wegens.... oa examens...
ook gaat het niet meer op vooropgestelde datum door omdat er het een en ander is tussen gekomen waardoor het niet mogelijk is om dan te vertrekken. Een vaste datum hebben we nog niet maar het zal hoogst waarschijnlijk doorgaan half augustus, in het slechtste geval, voor u dan toch(vermoed dat je nog in het middelbaar zit?), begin september. Het kan goed zijn dat we twee dagen op voorhand beslissen om te vertrekken, bestemming, staat volgens mij ook niet helemaal niet meer vast, omdat we daar nog moeten geraken. Met andere woorden, er staat nog helemaal niks vast.
De goesting om te vertrekken is er bij mij ook zeker en vast. Gisteren avond nog een reisverslag gelezen van 2 jongeren die in Amerika van coast to coast gereden hebben, hm, en het water stond bij mij in de mond.
Ah, en wat die mont ventoux betreft, ik weet ik niet of ik naar boven zou zijn geraakt hoor :shock:

Ik hoop toch dat je, ondanks datumwijziging, (hm,onbekend nu) toch nog mee zou kunnen rijden, want hoe meer zielen, hoe meer....

Wim had onlangs ook nog een goed voorstel, vond ik persoonlijk, om van hieruit te vertrekken en richting middellandse kust te rijden en daar een trein te nemen met fietsen en bagage. Mss kan wim het eens wat beter toelichten?
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#13 Bericht door Ward De Meyer »

Hoi,

Spijtig dat de datum gewijzigd is... Hopelijk dan toch in augustus. Langs de ene kant is het wel goed want ik wilde vanaf 17juli een tocht door Nederland maken. Het idee van de trein is niet slecht. Gemakkelijk om zo wat verder naar het (warme!!) zuiden te trekken.
Het leek me wel wat om eens op avontuur te gaan met de ligger. Als je meer info te weten komt i.v.m de data gelieve dit te laten weten.

P.S. Succes aan de blokkers! :D

Groeten,
Ward
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#14 Bericht door GeertJ »

huy

Ward, wss goed nieuws voor jou. De reis zo begin augustus vallen, dus zou je mee kunnen gaan. Voor de rest staat er nog niet veel vast. We zullen wss na de examens eens samen komen om het een en ander af te spreken voor de reis, maar dat laten we hier nog wel weten.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#15 Bericht door Ward De Meyer »

Hoi,

Dank voor het goede nieuws! Als je meer info. hebt hoor ik het graag!

Groeten,
Ward
Optima Stinger EX met Aeropunt

Plaats reactie