conditie versus hartslag

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

conditie versus hartslag

#1 Bericht door marksje »

In het item HPV weekend lees ik :

"Bergop gaat de tikker uiteraard meeklimmen. Alweer is de ene persoon de andere niet. Ter vergelijking mijn hartslag zit zo rond de 125 op vlak terrein (kanaal) bij een snelheid rond de 27-29 km/u, bij de hellingen die hun naam waard zijn klimt mijn hartslag toch even tot 140 - 145 maar gaat ook vrij snel omlaag na de klim. Mijn verzet (tandwielencombinatie) is voor heuvelgebied nog te zwaar, heb je een voldoende klein verzet zal je hartslag niet zoveel variëren denk ik zo......"

Ik maak mij hierbij dan de bedenking : Ben ik abnormaal of ligt dit aan mijn conditie of heeft dit er niets mee te maken(of is mijn fiets dan zo een onding) dat mijn tikker ± 140 gaat bij 27-29 km op vlak terrein en al vlug naar 160-170 gaat wanneer het bergop gaat en ik toch nog een beetje wil vooruit gaan (daalt dan wel vlug wanneer het weer iets rustiger wordt)
PS. Op mijn tochtjes van een 50 km ligt mijn hartslag steeds rond de 140 en heb ik het gevoel dat ik zo wel enige uren kan doorgaan.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door WFvN »

Ik zit met dezelfde vragen als jij. Alleen moeten de getalletjes veranderd worden.

In mijn geval zit m'n hartslag op zo'n 150 bpm als ik gewoon lekker doortrap in een tempo wat ik lang kan volhouden (snelheid zegt natuurlijk niet zoveel omdat ook fietsen verschillen)

Zodra ik een stevige helling omhoog rijd, gaat m'n hartslag naar iets van 170

Sta ik bij verkeerslichten stil, dan zakt m'n hartslag al snel van 150 naar onder de 120.

Dat mijn hartslag hoger ligt dan de jouwe, zegt bar weinig. Ik weet niet hoe oud je bent; ik ben 31. Leeftijd schijnt er ook mee te maken te hebben.

Verder is me verteld dat als de hartslag snel omhoog kan lopen maar óók na een inspanning snel omlaag gaat, dat de conditie goed is.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#3 Bericht door Filip »

Marksje,

Bij mij ligt de hartslag in dezelfde (hoge) grootte-orde: gemiddeld gemakkelijk op 75 à 80 % van de maximale hartslag (ca 192) oftewel ca 145 à 155 slagen per minuut. En daar heb ik ook het gevoel mee zo een 60 km mee te kunnen doorgaan, aan 27 à 29 km/u.
De pieken liggen hoger, maar dit hangt af van hoeveel zin ik er in heb.

Ik denk dat het bereiken van hoge hartslagen van 75 à 80% bij nu toch weer niet zo'n overdreven hoge snelheid, niet bepaald getuigt van een goede getraindheid... :cry:
Of nog: Hoe beter getraind, hoe langer de hartslag eerder laag blijft, ook bij hoge snelheden...

In het item HPV weekend heeft men het blijkbaar over goed getrainde mensen?

Of 'oudere'?
Want uiteraard zegt de relatieve hartslag (%) veel meer dan de absolute - deze laatste daalt sowieso met de leeftijd.
Ca 192 als maximale hartslag is voor op mijn 40 jaar vrij jong... :wink:

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

#4 Bericht door Koen »

Staar je ook niet blind op die absolute getallen he. De maximale hartslag is voor iedereen verschillend en algemeen wordt 220-leeftijd als referentie genomen, maar als je je eigen karakteristieke hartfrequenties zoals maximale hartslag, overslagpols en dergelijke wil kennen zal je allicht toch een iets gespecialiseerder onderzoek moeten ondergaan.
Ikzelf heb in rust een zeer lage hartslag, om en bij de 50 en als ik mij 5 minuten plat leg en concentreer duikt die zelfs onder de 45, maar als ik ten andere goed doorrij zit ik ook op een wip en een gauw over de 150. Allé, toen die ene keer toch toen ik eens een hartslagmeter heb getest op mijn fiets.

Grtz
Tai: april 2002 - november 2003
Hurri: februari 2006 - ...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

Ach zolang mijne tikker maar blijft tikken ;-) hij is al is een keer opgehouden he.

Ik rij momenteel op aanraden van specialist 120-130, daar kan ik mee cruisen rond 24. mit de tijd vorderd zal de snelheid ook beteren.

Enkel een berop (heuveltje op, bedoel ik dan) jaagt de tikker naar +150 en hier moet ik nog mee opletten omdat die omschakeling niet erg geleidelijk gebeurt.

Maar een hart dat geleden heeft kunnen we niet vergelijken met ne gezonde tikker he.

Marc als je je zorgen maakt ga is fietsen bij een hart specialist, bied al enige zekerheid.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#6 Bericht door marksje »

Als ik alles hier zo hoor ben ik dan toch zo abnormaal nog niet (alhoewel mijn vrouw soms zegt van wel :roll:, maar ja wat voor een saai leven zou ze niet hebben met nen "normalen" zeg ik altijd).
Mijn leeftijd is 49 (en volgend jaar voor mijne 50ste verjaardag krijg ik nen nieuwen fiets :lol:) maar ik weet dat zelfs "in rust" mijn hartslag vrij hoog is (steeds rond de 70) ik heb dit altijd al gehad ook vroeger toen ik competitievolleybal speelde en tot 4x trainde in de week; blijkbaar heb ik maar een klein hartje :cry:.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#7 Bericht door Edje »

Dat hartje hangt een beetje af van mens tot mens he.

Koen zegt ook dat zijn rusthartslag 50 of lager is, als mijne tikker op 48 komt is het just nen diesel, en moet ik er iets aan doen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#8 Bericht door Jef »

Mijn leeftijd is 49 (en volgend jaar voor mijne 50ste verjaardag krijg ik nen nieuwen fiets
En dat zegt ge nu pas :evil: .Als ik dat geweten had dan had ik mijnen alleweder niet zelf moeten betalen :shock: , alleen wachten tot januari. :wink:

Wat de hartslag betreft: de vuistregel is 220 - leeftijd als max en dan kunt ge beginnen met 70% als een goede frequentie voor lange inspanningen. Maar iedereen is verschillend. Zodoende kan je beter een test afleggen in een gespecialiseerde instelling. Zo kan ik met plezier eventjes bij piekmomenten een frequentie van 185 halen. In theorie zou ik dood moeten vallen bij 171 (220-49). Zo zie je maar elk hart is anders, maar normaal moet ge als ge eventjes aan het licht staat (ligt) te wachten terug op een lage hartslag zitten. Als hij dan toch hoog blijft dan ben je serieus in de rooie gegaan en zit je in de gevaarzone.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#9 Bericht door WFvN »

JefS schreef: Wat de hartslag betreft: de vuistregel is 220 - leeftijd als max en dan kunt ge beginnen met 70% als een goede frequentie voor lange inspanningen.
Maar iedereen is verschillend. Zodoende kan je beter een test afleggen in een gespecialiseerde instelling. Zo kan ik met plezier eventjes bij piekmomenten een frequentie van 185 halen. In theorie zou ik dood moeten vallen bij 171 (220-49). Zo zie je maar elk hart is anders, maar normaal moet ge als ge eventjes aan het licht staat (ligt) te wachten terug op een lage hartslag zitten. Als hij dan toch hoog blijft dan ben je serieus in de rooie gegaan en zit je in de gevaarzone.
Vergeet er niet bij te zeggen dat die 70% niet genomen moet worden over de berekende 171 maar over een kleiner getal; eerst moet de rusthartslag eraf getrokken worden. Daarvan moet je 70% nemen en vervolgens dat getal weer bij de rusthartslag optellen.

Voorbeeld:
De maximum hartslag kan je inderdaad aardig benaderen met de vuistregel. Ik ben 31 jaar dus:
220-31 = 179 189 hartslagen per minuut maximaal

Mijn rusthartslag is ongeveer 57 slagen per minuut
Maximum hartslag - rusthartslag:
179 189 - 57 = 122 132

70% van 122 132 = 85 92

Die 85 92 weer optellen bij m'n rusthartslag: 85 92 + 57 = 142 149,4 hartslagen.

Bij 142 149,4 hartslagen zou ik dus lang moeten kunnen presteren. Dat klopt aardig goed

alleen blijkt dat 145-150 reëler is voor mij. Maar goed, zowel de maximum hartslag als de rusthartslag weet ik niet zeker. De rusthartslag zal aardig kloppen maar mogelijk is de maximumhartslag wel anders. Ook zal die 70% geen strak getal zijn.
Ik zou met mijn 150 hartslagen per minuut op zo'n 78% zitten voor een inspanning die ik lang kan volhouden.
Laatst gewijzigd door WFvN op vr 23 jun 2006, 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#10 Bericht door David »

JefS schreef:Zodoende kan je beter een test afleggen in een gespecialiseerde instelling.
Kan je zo'n best laten doen wanneer je al een beetje conditie hebt of heeft deze evenveel nut na een vrij lange periode van (quasi-)inactiviteit op sportief vlak (met alle negatieve gevolgen hieraan verbonden wat de conditie betreft)?
Is zo'n test trouwens bij een speciale sportdokter of kan je dit gewoon in een ziekenhuis laten testen ook?
Mijn ouders willen dat ik me eens grondig laat testen alvorens ik intensiever begin te sporten, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar dit te doen of wat voor test dit precies is en hoeveel deze kost. Iemand hier al zo'n test ondergaan of wat meer informatie hierover?
Geen idee trouwens wat mijn hartslag in rust of bij inspanningen tegenwoordig is. Rond mijn 15de was deze toen ik nog basketbal speelde in rust een 100-tal slagen (maar dit kon met leeftijd te maken hebben volgens arts toen) nadien nooit echt nog eens gemeten.

David

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

#11 Bericht door toy »

220-31=189 en niet 179 :oops:

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#12 Bericht door WFvN »

toy schreef:220-31=189 en niet 179 :oops:
Vakantie staat voor de deur.... hersenen hebben rust nodig ;)

Maar met de juiste 189 kom ik met m'n gevoelsmatig prettige hartslag van 150 veel beter uit; dan komt de berekening op 149,4 uit.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#13 Bericht door Filip »

WFvN schreef:Vergeet er niet bij te zeggen dat die 70% niet genomen moet worden over de berekende 171 maar over een kleiner getal; eerst moet de rusthartslag eraf getrokken worden. Daarvan moet je 70% nemen en vervolgens dat getal weer bij de rusthartslag optellen.

Wat jij schets is de zgn methode van Karvonen.
Maar er zijn verschillende benaderingen. Ik heb ooit eens een en ander opgezocht daarover.

Zie ook:
http://home.tiscali.be/lemmens/training.htm
http://home.tiscali.be/yuc-guido.decrae ... rtslag.htm
http://users.skynet.be/dewielervrienden ... rtslag.htm

en ook verder info op:
http://www.wielertrainer.nl/
http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... number=786
http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuse ... art_id=443
http://www.howtobefit.com/maxhr.htm

Kwestie is voor zichzelf te leren ervaren hoe snel de tikker mag gaan om het desondanks lang genoeg vol te houden zonder verzuring. Tenzij men wel echt professioneel begint te doen vaneigens.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#14 Bericht door Jef »

@David: Zo'n test leg je best af bij een sportarts of een sportkliniek. Ikzelf heb die tests reeds dikwijls afgelegd in mijn actieve wedstrijdperiode (nu zo'n 10 jaar geleden). Daar ik nu geen wedstrijden meer doe, zelfs niet voor de fun bij de trage rijders, heb ik ook geen juiste resultaten meer om zelf een training op hartslag uit te kunnen zetten. Maar ik weet uit ervaring wel of ik te diep ga of niet.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#15 Bericht door marksje »

...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie