smog

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#31 Bericht door Edje »

is het daarmee dat die wielerteroristen er zo graag achter rijden, ze voelen zich veel te gezond :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#32 Bericht door Jef »

nee Edje, dan zitten ze wat uit de wind, anders worden ze moe en ge moet wat medelijden hebben met die sukkelaars he. op zo een folter velo rijden :twisted: :twisted: :twisted:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#33 Bericht door ET »

crash-quest-dummy schreef:een goeie reden om een bromfietser achter je te houden op een smal fietspad.

hoewel, steeds dat lawaai in je nek ...
Harder trappen, dan heb je rust :wink:

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#34 Bericht door crash-quest-dummy »

Mensen eerder dood door luchtverontreiniging

Mensen die langdurig zijn blootgesteld aan de luchtverontreiniging die het verkeer veroorzaakt, sterven eerder. Het grootste riciso vormen aandoeningen aan de luchtwegen. Ook niet-rokers lopen ook meer kans op het krijgen van longkanker.

120.000 mensen
Dat is de conclusie van Rob Beelen in het proefschrift waarop hij aan de Universiteit Utrecht promoveert. Beelen onderzocht de relatie tussen langdurige blootstelling aan verontreinigde lucht en longkanker en sterfte. Hij volgde tussen 1987 en 1996 ongeveer 120.000 mensen.

Beelen is de eerste onderzoeker die de relatie tussen effecten van luchtverontreiniging, de intensiteit van het verkeer en verkeersgeluid en de sterfte aan aandoeningen van het hart en de luchtwegen op de lange termijn natrok. Beelen vond geen verband tussen verkeersgeluid en de ziektes aan hart en luchtwegen.

Gevolgen relatief groot
Hoewel de risico's van luchtverontreiniging voor het individu relatief klein zijn, kunnen de consequenties voor de volksgezondheid toch groot zijn. Veel mensen ademen immers de vieze lucht in. Ongeveer 5 procent van de Nederlanders woont aan een drukke weg. De gevolgen van langdurige blootstelling aan luchtverontreiniging door het drukke verkeer zijn volgens Beelen onvoldoende bekeken, omdat onderzoekers daarvoor grote groepen mensen over een lange periode moeten volgen. (anp/gb)
28/04/08 14u02 <De Morgen
Bijlagen
smog.jpg
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#35 Bericht door Jef »

Ikheb dat artikel ook gelezen en toen schoot mij plots een uitspraak van een leerkracht uit mijn humaniora tijd mij te binnen. Die zei toen, in de jaren '70, dat een dag in de grootstad evenveel vuil in uw longen bracht als een pakje sigaretten roken. Volgens mij is de lucht in die 35 jaar niet veel verbeterd. :cry:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#36 Bericht door paulheyndrickx »

Jef schreef:toen schoot mij plots een uitspraak van een leerkracht uit mijn humaniora tijd mij te binnen. Die zei toen, in de jaren '70, dat een dag in de grootstad evenveel vuil in uw longen bracht als een pakje sigaretten roken.
Zal wel geweest zijn om zijn eigen rookverslaving goed te praten.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#37 Bericht door crash-quest-dummy »

Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#38 Bericht door crash-quest-dummy »


Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#39 Bericht door Ligchris »

Heeft iemand zo'n masker (of een soortgelijk masker) in gebruik?
Ervaringen?
Is de "luchtinstroom" nog voldoende met zo'n masker, of moet je zwaar ademen?
Wordt het niet te warm onder dat masker?
Blijft het goed zitten?
Wat als je een bril draagt, zitten die twee mekaar dan niet in de weg?

Ik ondervind goede resultaten met mijn stofmasker dat ik gebruik bij het afschuren van een schilderwerk (geen last van roet van een diesel), maar, zoals iemand me op attent maakte, dat houdt geen gassen tegen. De de uitlaat van een brommer ruik ik nog heel sterk, en er zullen nog wel andere gassen ook door de mazen van het net glippen.
En vermits ik sinds kort een kortere route naar het werk neem, waar veel meer gemotoriseerd verkeer is, zou ik een masker willen dat een betere bescherming biedt.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#40 Bericht door Jan.E »

In mijn ogen doet dat allemaal niet veel af en het ziet er dan nog belachelijk uit ook. Voor mij hoeft het niet. Vroeg of laat moeten we toch allemaal het loodje leggen. Da masker gaat u niet redden.

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#41 Bericht door Ligchris »

Tja, zo vonden veel mensen in 't begin een outogordel of zonnebrandolie onnodig.
Ik zou liefst geen discussie starten over de zin of onzin van zo'n masker.

Als er een masker bestaat dat volgens testen helpt om te vermijden dat je uitlaatgassen inademt, dan wil ik graag horen over ervaringen daarmee.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#42 Bericht door Vital »

Als je een goed masker wil moet je er een gebruiken met wisselbare koolstofpatronen. Ik heb er zo eentje voor spuitwerk en dit filtert alle gassen maar na 10 minuutjes werken sijpelt de condens eruit vanonder, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om met dat ding op mijn neus te fietsen.... :?
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#43 Bericht door Ligchris »

Ik gebruik mijn masker ook niet continu. Ik heb het aanhangen voor 't geval het verkeer wat druk is. Als er geen verkeer is, dan zet ik het masker ook niet op. Ik vind het in ieder geval handiger dan mijn adem inhouden...

Ik neem aan dat het gezonder zou zijn als ik mijn masker continu zou gebruiken, maar nu krijg ik toch al geen wolken pure uitlaatgassen binnen.
Als ik er nu ook nog eentje vind dat ook de gassen filtert...
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#44 Bericht door Wouter D »

misschien kan je opteren om dag in dag uit met een zuurstofmasker en zo rond te lopen, dan kom je niet zo snel in aanraking met vervuilde lucht,

die lucht zit overal hoor, een beetje meer op de weg, maar goed je krijgt het toch binnen, en mensen krijgen het al zolang binnen, ze sterven er toch niet vroeger om?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#45 Bericht door Ligchris »

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 9733060202
http://www.gaasperdammerweg.nl/doc2/smog.html
http://www.sweetlove.be/br_fijnstof.htm

De bronnen van berichten en waarschuwingen allerhande zijn legio.
Wie dat wil ontkennen, die doet maar. Zo kan je alle waarschuwingen van tafel vegen en denken dat alles wel zal meevallen.

Zoals ik al gezegd heb: ik ben niet van plan continu zo'n masker te gebruiken, maar ik zou wel graag de grote pieken vermijden, zoals een wolk geconcentreerde uitlaatgassen.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Plaats reactie