achillespeesontstekingen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

achillespeesontstekingen

#1 Bericht door Johan Clerx »

Grrrr .... net terug van de dokter ... achilespeesontsteking opgelopen en bijgevolg minstens 2 weken velomobielverbod gekregen :cry: .

Ik heb die ontsteking (of overbelasting) een week of twee geleden opgelopen tijdens een tocht van zo'n 130km door de vrieskou. Ik voelde onderweg wel dat er iets mis was, maar je kan moeilijk halverwege tussen Antwerpen en Zutendaal stoppen he.

Daarna een paar dagen voltaren genomen die ik nog had liggen en rustig blijven verder fietsen. Dat was dus blijkbaar geen goed idee.

Op de nocturen wil ik er in ieder geval bij zijn. Als het enigszins gaat om te fietsen, anders om de spaghetti te maken en de drank op te drinken.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#2 Bericht door Luc Willaert »

Opletten daarmee.

Vorig jaar heb ik ook een achillespeesontseking gehad (kwam door versleten schoenen - ruw gedeelte aan de achterkant van mijn schoen dat tegen mijn achillespees schuurde. Ben meer dan een maand buiten strijd geweest.

Volgens mijn kinesist geneest een achillespees niet door gewoon te rusten. Er is behandeling nodig.

Volgens de dokter kan je ook geen problemen krijgen met de achillespees door te fietsen. Dus moet er iets anders fout zijn (houding, schoenen,...). Zelfs gewoon stappen is belastender voor de achillespees dan fietsen. Tenzij het hangen in de schoenen zorgt voor extra druk.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#3 Bericht door marksje »

ik heb dit ook gehad en inderdaad via kinesist er vanaf geraakt. Wat ook al helpt is zo'n klein rubberen hieltje in je schoen leggen (te halen bij een orthopedist of thuiszorgwinkel) en zo onspant de pees wat en hersteld iets vlugger.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#4 Bericht door Luc Willaert »

ma go schreef:ik heb dit ook gehad en inderdaad via kinesist er vanaf geraakt. Wat ook al helpt is zo'n klein rubberen hieltje in je schoen leggen (te halen bij een orthopedist of thuiszorgwinkel) en zo onspant de pees wat en hersteld iets vlugger.
Helpt dat ook preventief? Hoe ziet zoiets er uit?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

Dat zooltje werd me door de dokter ook aangeraden. Dan loop je een "op je tenen" zodat je de pees niet moet strekken.

Wat voor behandeling hebben jullie bij de kine juist gekregen Luc en Mark?

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#6 Bericht door Luc Willaert »

Johan Clerx schreef:Dat zooltje werd me door de dokter ook aangeraden. Dan loop je een "op je tenen" zodat je de pees niet moet strekken.

Wat voor behandeling hebben jullie bij de kine juist gekregen Luc en Mark?
Vooral massage van de pees en een soort electrobehandeling (ken de juiste term niet) van de pees.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#7 Bericht door marksje »

Luc Willaert schreef: Helpt dat ook preventief? Hoe ziet zoiets er uit?
Ik denk niet dat dat gezond is. Ik veronderstel wanneer je dat dagdagelijks zou dragen je pees op termijn gaat verkorten wat volgens mij niet de bedoeling kan zijn. Het is een tijdelijk iets om je pees enige rust te geven.

Johan Clerx schreef:......
Wat voor behandeling hebben jullie bij de kine juist gekregen Luc en Mark?
Moest ik het u kunnen vertellen ik zou het doen maar mijne kinesist is is zo ne pipo die aan je’n oor begint te trekken als je groten teen pijn doet; manuele therapie noemt da of zoiets.
Feit is wel dat het helpt, masseren of electrische stimulatie, zoals bij de meeste kines, doet die vent nooit enkel ne keer wringen aan ’t een en ’t ander en hier en daar ne keer op een zenuwpunt duwen en dat is het. Bij de behandeling aan de pees duwde op een punt aan mijn hiel en ik hing bijna tegen het plafond, PIJN amaai. Hierop blokkeerde hij met zijn ene hand mijnen hiel, volgde met de andere hand ergens een pees of spiertje in de kuit tot aan de knie, een wronske, even proberen, terug duwen op da punt in mijn hiel, geen pijn. Na een 3 tal behandelingen weg pijn aan achillepees, mirakel ? neen , ne goeie kinesist.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#8 Bericht door Johan Clerx »

Vandaag terug begonnen met fietsen. Viel al bij al heel erg mee.

Vanmorgen na aankomst op het werk op aanraden van mijn kinesistje (Elke dus) preventief ijs gelegd en vanavond na het terugrijden hetzelfde gedaan.

Ik voel nog wel "iets" maar het is in ieder geval al een heel stuk beter. Kzal het de komende dagen zeker nog rustig aan doen. Beetje omweg maken om een paar bruggen te vermijden, niet te zwaar trappen, rustig tempo.

Ik ben in ieder geval supercontent dat ik terug aan het fietsen ben. Met de auto gaan werken is echt nix meer voor wij. Is gewoon niet goed voor mijn stresslevel. :lol:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Ik ben in ieder geval supercontent dat ik terug aan het fietsen ben. Met de auto gaan werken is echt nix meer voor wij. Is gewoon niet goed voor mijn stresslevel. :lol:
Wel, dat is pas goed nieuws. En ik begrijp je echt wel: met de auto door een stad rijden is iedere keer voor mij ook een emotionele marteling geworden. Toch blijf ik graag met de wagen toeren, lange afstanden aan een mooie snelheid op een, liefst Duitse, autosnelweg. Dat is natuurlijk wel een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

Vandaag op weg naar huis een stukske omgereden. Ritje werd uiteindelijk een kilometer of 40 lang en af en toe eens goed doorgeduwd. Achilespees deed het goed. Nauwelijks last gehad. Begint er goed uit te zien.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje »

Ben blij voor U,
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#12 Bericht door Luc Willaert »

Johan Clerx schreef:Vandaag op weg naar huis een stukske omgereden. Ritje werd uiteindelijk een kilometer of 40 lang en af en toe eens goed doorgeduwd. Achilespees deed het goed. Nauwelijks last gehad. Begint er goed uit te zien.
Mooi zo, rustigaan beginnen.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#13 Bericht door Johan Clerx »

Rustig aan doen is precies mijn sterkste kant niet. Vandaag op weg naar huis, na een kilometer of 20 goed opgewarmt te hebben, alle registers eens opengetrokken. Deed goed om nog eens voluit te kunnen gaan.
Geen last meer van welke pijntjes dan ook. Wel heerlijke adrenaline die achteraf door mijn lijf stroomde.

Ik ga morgen toch de trapas van de mango een centimeterke meer naar achter zetten. Ik denk dat dat een stukje comfortabeler zal rijden.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Geen last meer van welke pijntjes dan ook. Wel heerlijke adrenaline die achteraf door mijn lijf stroomde.
Enige tijd geleden vertelde een collega van me dat men bij het langdurig sporten een bepaald hormoon aanmaakt dat niet alleen een stimulans aan het lichaam geeft maar ook een welbehaaglijk gevoel. De naam ervan ontsnapt me, maar het ging niet om adrenaline.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#15 Bericht door Johan Clerx »

Wat het ook is eeuwige, je raakt eraan verslaafd !!!!!

Plaats reactie