velomobielvlotwegen
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
velomobielvlotwegen
Ik zou wat velomobielvlotwegen willen uitstippelen voor langere verplaatsingen door het ganse land.
Heeft er al iemand wegenkaarten of de fietsknooppuntkaarten opgemarkeerd voor gebruik met de velomobiel ?
vb :
-veilig ( gescheiden van de rijweg) breed (een velomobiel kan een fietskar voorbijsteken) fietspad aan 2 zijden van de weg
-veel wandelaars op zon en feestdagen
-te kronkelig om snelheid te houden
-ononderbroken stuk van minimaal 2 kilometers
-route door een woonwijk
-autofilegevoelig
-...
een routeplanner die rekening houd met deze informatie zou natuurlijk al helemaal te gek zijn.
Heeft er al iemand wegenkaarten of de fietsknooppuntkaarten opgemarkeerd voor gebruik met de velomobiel ?
vb :
-veilig ( gescheiden van de rijweg) breed (een velomobiel kan een fietskar voorbijsteken) fietspad aan 2 zijden van de weg
-veel wandelaars op zon en feestdagen
-te kronkelig om snelheid te houden
-ononderbroken stuk van minimaal 2 kilometers
-route door een woonwijk
-autofilegevoelig
-...
een routeplanner die rekening houd met deze informatie zou natuurlijk al helemaal te gek zijn.
Stop Fueling Around
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: velomobielvlotwegen
Eigenlijk zouden we een soort sterkaartenplan kunnen opmaken waarbij eerst verschillende (deel)gemeenten met elkaar verbonden worden langs de meest fietsvriendelijke weg. Daarbij wordt natuurlijk rekening gehouden met de voor- en nadelen van de velomobiel. Voor de streek waar ik woon zou ik dat moeiteloos kunnen opmaken.
Daarnaast kan er gewerkt worden aan een aparte kaart voor de grote verbindingen. Tussen de steden dus. Gent-Brugge, Brugge-Maldegem, Gent-Sint-Niklaas, Brugge-Oostende, Brugge-Roeselare, Roeselare-Kortrijk, enzovoort. Dan krijg je zo'n sterkaart op een hoger niveau.
Daarnaast kan er gewerkt worden aan een aparte kaart voor de grote verbindingen. Tussen de steden dus. Gent-Brugge, Brugge-Maldegem, Gent-Sint-Niklaas, Brugge-Oostende, Brugge-Roeselare, Roeselare-Kortrijk, enzovoort. Dan krijg je zo'n sterkaart op een hoger niveau.
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
- lammerts
- Nieuweling
- Berichten: 26
- Lid geworden op: do 30 okt 2003, 8:25
- Locatie: Schuddebeurs (NL)
- Contacteer:
Ik ben zo'n initiatief in NL gestart http://www.snelfietsroute.nl . Met een aantal enthousiaste fietsers (veel VM's) worden er routes gepubliceerd. Ik wil met liefde Belgie meenemen in de scope. Sommige waterwegen zijn niet zo makkelijk te volgen, als je het niet weet dat je ergen een brug moet oversteken om aan de andere kan door te gaan.
Breskens - Temse staat ook nog op mijn lijstje
Breskens - Temse staat ook nog op mijn lijstje
Robert Lammerts
Quest 104
http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl
Quest 104
http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl
-
- Helper
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
- Postcode: 9840
- Fiets: Speedliner 28/20
- Locatie: De Pinte
- Contacteer:
Schitterende idee !
Mijn mening is dat het moet mogelijk zijn het te doen op basis van de fietsknooppunten-netwerken zoals die nu overal gaan bestaan in Vlaanderen. Dat zou echt ideaal zijn.
Voor Wallonië kan je evt reeds starten met de RAVeL-s.
Heeft er iemand ooit eens de LF-routes in Vlaanderen afgefietst voor een evaluatie ?
NB : er bestaat een LANGE-AFSTANDS-FIETSROUTES-kaart uitgegeven door het NGI (op 1/250000). Dát zou toch ook een basis kunnen zijn ?
Mijn mening is dat het moet mogelijk zijn het te doen op basis van de fietsknooppunten-netwerken zoals die nu overal gaan bestaan in Vlaanderen. Dat zou echt ideaal zijn.
Voor Wallonië kan je evt reeds starten met de RAVeL-s.
Heeft er iemand ooit eens de LF-routes in Vlaanderen afgefietst voor een evaluatie ?
NB : er bestaat een LANGE-AFSTANDS-FIETSROUTES-kaart uitgegeven door het NGI (op 1/250000). Dát zou toch ook een basis kunnen zijn ?
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Ja, ik vind jullie initiatief alsook de uitwerking ervan gewoonweg schitterend.lammerts schreef:Ik ben zo'n initiatief in NL gestart http://www.snelfietsroute.nl . Met een aantal enthousiaste fietsers (veel VM's) worden er routes gepubliceerd. Ik wil met liefde Belgie meenemen in de scope. Sommige waterwegen zijn niet zo makkelijk te volgen, als je het niet weet dat je ergen een brug moet oversteken om aan de andere kan door te gaan.
Binnenkort stuur ik je alvast een snelroute voor Brugge-Gent. Andere volgen wel.
Zijn er trouwens bepaalde criteria waaraan een snelroute voor velomobielen eigenlijk moet voldoen?
Niet echt, omdat daar gezocht wordt naar een toeristisch aantrekkelijk parcours en niet onmiddellijk naar een snelle verbinding tussen bepaalde steden. Ook de knooppunten zijn niet altijd interessant, om dezelfde reden. Wel vallen bepaalde routes natuurlijk samen en kan het bijgevolg ook interessant zijn eerst een kaart van de LF-routes te bekijken voor je zelf in het luchtledige aan de slag gaat. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld de LF die Brugge met Gent verbindt, die tegelijkertijd kan doorgaan als "snelroute" voor velomobielen.Patriek schreef:Schitterende idee !
Mijn mening is dat het moet mogelijk zijn het te doen op basis van de fietsknooppunten-netwerken zoals die nu overal gaan bestaan in Vlaanderen. Dat zou echt ideaal zijn.
Voor Wallonië kan je evt reeds starten met de RAVeL-s.
Heeft er iemand ooit eens de LF-routes in Vlaanderen afgefietst voor een evaluatie ?
NB : er bestaat een LANGE-AFSTANDS-FIETSROUTES-kaart uitgegeven door het NGI (op 1/250000). Dát zou toch ook een basis kunnen zijn ?
Misschien moeten we eerst starten met routes te zoeken die de grote Vlaamse steden met elkaar verbinden alsook enkele grensoverschrijdende trajecten (Hasselt-Maastricht bijvoorbeeld). Wat denken jullie? Gaan we aan de slag?
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Dan toch wel autostrades met redelijk wat hindernissen ! Het jaagpad tussen Turnhout en de kom van Dessel (waar die 3 kanalen samenkomen bedoel ik dus) is op verschillende plaatsen zo slecht dat je zelfs met een velomobiel traag, bijna stapvoets moet rijden om er doorheen te kunnen. Op het stuk tussen de brug van Postel en de kom van Dessel is zelfs de asfalt volledig verdwenen en is alles slechts een zandlaag. Bij dit droog vriesweer kan je daar nog redelijk overheen rijden, maar wacht tot het een dag of twee gaat regenen, dan kom je daar niet meer doorheen ....Johan Clerx schreef:Als ik lange afstanden (>100km) moet rijden probeer ik zoveel mogelijk jaagpaden te volgen. Dit zijn eigenlijk de autostrades voor de velomobilisten he.
Tihamér -zou wel een velomobielsnelweg willen ja
i ride my bikes to ride my bikes
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
eeuwige reiziger schreef: Niet echt, omdat daar gezocht wordt naar een toeristisch aantrekkelijk parcours en niet onmiddellijk naar een snelle verbinding tussen bepaalde steden. Ook de knooppunten zijn niet altijd interessant, om dezelfde reden
Wat versta jij precies onder een "snelle verbinding" ? De routes van fietsknooppunten en andere toeristische routes zijn meestal gebaseerd op autoluwe wegen en daar rij ik nog altijd liever op dan op bvb een N-weg die mss wel sneller en gerichter is, maar absoluut niet veiliger. We zouden dus van tevoren een soort van compromis kunnen afspreken waaraan die routes aan moeten voldoen.
Wat mij betreft wel ! Ik denk hierbij concreet aan dat elke velomobilist toch min of meer de wegen/fietspaden kent in een straal van zeg maar 50 à 100 km in de omtrek van zijn woonplaats. Het moet dan niet moeilijk zijn om over die afstand een veilige en enigzins snelle, fietsvriendelijke route op te geven van punt A naar B. Ik heb niet meteen een overzicht van wie precies in welk landsdeel woont, maar zo kom je volgens mij toch al een end ....eeuwige reiziger schreef:Misschien moeten we eerst starten met routes te zoeken die de grote Vlaamse steden met elkaar verbinden alsook enkele grensoverschrijdende trajecten (Hasselt-Maastricht bijvoorbeeld). Wat denken jullie? Gaan we aan de slag?
Tihamér -wil zijn steentje wel bijdragen
i ride my bikes to ride my bikes
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Wees gerust, ik verkies natuurlijk ook autoluwe binnenwegen boven drukke steen- of hoofdwegen. Met "snelle verbinding" bedoel ik dat men goed kan doorrijden zonder voortdurend te moeten afremmen of stoppen voor allerlei scherpe bochten. Volgt men de fietsknooppunten dan is soms het gevaar dat je een soort kronkelend parcours volgt. Volgens mij kan dat nu ook niet onmiddellijk de bedoeling zijn. Ik ben het wel met je eens dat we zoveel mogelijk de grote wegen moeten mijden, tenzij er een goed fietspad is dat volledig gescheiden is van de weg. Fietsen langs drukke wegen met de beruchte "zelfmoordfietsstrookjes" sluit ik uit. Zien we het beiden zo?allewedertje schreef:Wat versta jij precies onder een "snelle verbinding" ? De routes van fietsknooppunten en andere toeristische routes zijn meestal gebaseerd op autoluwe wegen en daar rij ik nog altijd liever op dan op bvb een N-weg die mss wel sneller en gerichter is, maar absoluut niet veiliger. We zouden dus van tevoren een soort van compromis kunnen afspreken waaraan die routes aan moeten voldoen.
Daar gaan we dan! Ik begin alvast met de verbinding Gent-Brugge en zal daarna nog wat verbindingen uitstippelen in die streek.allewedertje schreef:Wat mij betreft wel ! Ik denk hierbij concreet aan dat elke velomobilist toch min of meer de wegen/fietspaden kent in een straal van zeg maar 50 à 100 km in de omtrek van zijn woonplaats. Het moet dan niet moeilijk zijn om over die afstand een veilige en enigzins snelle, fietsvriendelijke route op te geven van punt A naar B. Ik heb niet meteen een overzicht van wie precies in welk landsdeel woont, maar zo kom je volgens mij toch al een end ....
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Dat hoeft niet. Robert liet ons immers weten:Johan Clerx schreef:Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met het stuk Maasmechelen - Hasselt, maar op welke manier kunnen we die routes weergeven. Zo'n kaart gelijk onze Nederlandse vriend op zijn site heeft staan lijkt me wel wat. Kunnen we ook iets dergelijks maken?
Nu moeten we hem wel nog vragen in welke vorm hij de gegevens wil doorkrijgen.lammerts schreef:Ik wil met liefde Belgie meenemen in de scope.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
johan en andere,
twee antwoorden:
1. het lijkt me veel eenvoudiger niet zelf iets in kaart te zetten maar onze snelle fietsroutes gewoon mee door te geven aan robert die ze dan kan incalculren in hun kaart.
2. als ik me goed herinner zijn Dries en Brecht bezig met een fietsrouteplanner van vlaanderen (belgie?)in samenwerking met een of andere prof van een gentse universiteit, indien dit nog steeds zo is, lijkt het me handig al onze snelle verbindingen aan hen door te geven.
nu enkel reactie afwachten van één van bovenstaanden om bevestiging te krijgen
twee antwoorden:
1. het lijkt me veel eenvoudiger niet zelf iets in kaart te zetten maar onze snelle fietsroutes gewoon mee door te geven aan robert die ze dan kan incalculren in hun kaart.
2. als ik me goed herinner zijn Dries en Brecht bezig met een fietsrouteplanner van vlaanderen (belgie?)in samenwerking met een of andere prof van een gentse universiteit, indien dit nog steeds zo is, lijkt het me handig al onze snelle verbindingen aan hen door te geven.
nu enkel reactie afwachten van één van bovenstaanden om bevestiging te krijgen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
-
- Helper
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
- Postcode: 9840
- Fiets: Speedliner 28/20
- Locatie: De Pinte
- Contacteer:
Nog zo 'n leuke vertrekbasis:
de Belgische fiets-waterwegenkaart van Dan Gamber.
http://www.gamber.net/cyclebel/
Dat moeten wij "ter plaatse" toch nog beter kunnen zeker ?
de Belgische fiets-waterwegenkaart van Dan Gamber.
http://www.gamber.net/cyclebel/
Dat moeten wij "ter plaatse" toch nog beter kunnen zeker ?
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
Denk dat die kaarten van Gamber de beste basis zijn om mee te beginnen. Bijna alle verbindingen tussen de grote steden via rustige wegen staan er in.Patriek schreef:de Belgische fiets-waterwegenkaart van Dan Gamber.
http://www.gamber.net/cyclebel/
Dat moeten wij "ter plaatse" toch nog beter kunnen zeker ?