velomobielvlotwegen

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

velomobielvlotwegen

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

Ik zou wat velomobielvlotwegen willen uitstippelen voor langere verplaatsingen door het ganse land.

Heeft er al iemand wegenkaarten of de fietsknooppuntkaarten opgemarkeerd voor gebruik met de velomobiel ?
vb :
-veilig ( gescheiden van de rijweg) breed (een velomobiel kan een fietskar voorbijsteken) fietspad aan 2 zijden van de weg
-veel wandelaars op zon en feestdagen
-te kronkelig om snelheid te houden
-ononderbroken stuk van minimaal 2 kilometers
-route door een woonwijk
-autofilegevoelig
-...

een routeplanner die rekening houd met deze informatie zou natuurlijk al helemaal te gek zijn.
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: velomobielvlotwegen

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Eigenlijk zouden we een soort sterkaartenplan kunnen opmaken waarbij eerst verschillende (deel)gemeenten met elkaar verbonden worden langs de meest fietsvriendelijke weg. Daarbij wordt natuurlijk rekening gehouden met de voor- en nadelen van de velomobiel. Voor de streek waar ik woon zou ik dat moeiteloos kunnen opmaken.

Daarnaast kan er gewerkt worden aan een aparte kaart voor de grote verbindingen. Tussen de steden dus. Gent-Brugge, Brugge-Maldegem, Gent-Sint-Niklaas, Brugge-Oostende, Brugge-Roeselare, Roeselare-Kortrijk, enzovoort. Dan krijg je zo'n sterkaart op een hoger niveau.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Als ik lange afstanden (>100km) moet rijden probeer ik zoveel mogelijk jaagpaden te volgen. Dit zijn eigenlijk de autostrades voor de velomobilisten he. :wink:

Gebruikersavatar
lammerts
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 8:25
Locatie: Schuddebeurs (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door lammerts »

Ik ben zo'n initiatief in NL gestart http://www.snelfietsroute.nl . Met een aantal enthousiaste fietsers (veel VM's) worden er routes gepubliceerd. Ik wil met liefde Belgie meenemen in de scope. Sommige waterwegen zijn niet zo makkelijk te volgen, als je het niet weet dat je ergen een brug moet oversteken om aan de andere kan door te gaan.

Breskens - Temse staat ook nog op mijn lijstje :-)
Robert Lammerts
Quest 104
http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#5 Bericht door Patriek »

Schitterende idee !
Mijn mening is dat het moet mogelijk zijn het te doen op basis van de fietsknooppunten-netwerken zoals die nu overal gaan bestaan in Vlaanderen. Dat zou echt ideaal zijn.
Voor Wallonië kan je evt reeds starten met de RAVeL-s.
Heeft er iemand ooit eens de LF-routes in Vlaanderen afgefietst voor een evaluatie ?
NB : er bestaat een LANGE-AFSTANDS-FIETSROUTES-kaart uitgegeven door het NGI (op 1/250000). Dát zou toch ook een basis kunnen zijn ?
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

lammerts schreef:Ik ben zo'n initiatief in NL gestart http://www.snelfietsroute.nl . Met een aantal enthousiaste fietsers (veel VM's) worden er routes gepubliceerd. Ik wil met liefde Belgie meenemen in de scope. Sommige waterwegen zijn niet zo makkelijk te volgen, als je het niet weet dat je ergen een brug moet oversteken om aan de andere kan door te gaan.
Ja, ik vind jullie initiatief alsook de uitwerking ervan gewoonweg schitterend.

Binnenkort stuur ik je alvast een snelroute voor Brugge-Gent. Andere volgen wel.

Zijn er trouwens bepaalde criteria waaraan een snelroute voor velomobielen eigenlijk moet voldoen?

Patriek schreef:Schitterende idee !
Mijn mening is dat het moet mogelijk zijn het te doen op basis van de fietsknooppunten-netwerken zoals die nu overal gaan bestaan in Vlaanderen. Dat zou echt ideaal zijn.
Voor Wallonië kan je evt reeds starten met de RAVeL-s.
Heeft er iemand ooit eens de LF-routes in Vlaanderen afgefietst voor een evaluatie ?
NB : er bestaat een LANGE-AFSTANDS-FIETSROUTES-kaart uitgegeven door het NGI (op 1/250000). Dát zou toch ook een basis kunnen zijn ?
Niet echt, omdat daar gezocht wordt naar een toeristisch aantrekkelijk parcours en niet onmiddellijk naar een snelle verbinding tussen bepaalde steden. Ook de knooppunten zijn niet altijd interessant, om dezelfde reden. Wel vallen bepaalde routes natuurlijk samen en kan het bijgevolg ook interessant zijn eerst een kaart van de LF-routes te bekijken voor je zelf in het luchtledige aan de slag gaat. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld de LF die Brugge met Gent verbindt, die tegelijkertijd kan doorgaan als "snelroute" voor velomobielen.

Misschien moeten we eerst starten met routes te zoeken die de grote Vlaamse steden met elkaar verbinden alsook enkele grensoverschrijdende trajecten (Hasselt-Maastricht bijvoorbeeld). Wat denken jullie? Gaan we aan de slag?

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#7 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef:Als ik lange afstanden (>100km) moet rijden probeer ik zoveel mogelijk jaagpaden te volgen. Dit zijn eigenlijk de autostrades voor de velomobilisten he. :wink:
Dan toch wel autostrades met redelijk wat hindernissen ! Het jaagpad tussen Turnhout en de kom van Dessel (waar die 3 kanalen samenkomen bedoel ik dus) is op verschillende plaatsen zo slecht dat je zelfs met een velomobiel traag, bijna stapvoets moet rijden om er doorheen te kunnen. Op het stuk tussen de brug van Postel en de kom van Dessel is zelfs de asfalt volledig verdwenen en is alles slechts een zandlaag. Bij dit droog vriesweer kan je daar nog redelijk overheen rijden, maar wacht tot het een dag of twee gaat regenen, dan kom je daar niet meer doorheen ....

Tihamér -zou wel een velomobielsnelweg willen ja
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#8 Bericht door quattrovelootje »

eeuwige reiziger schreef: Niet echt, omdat daar gezocht wordt naar een toeristisch aantrekkelijk parcours en niet onmiddellijk naar een snelle verbinding tussen bepaalde steden. Ook de knooppunten zijn niet altijd interessant, om dezelfde reden


Wat versta jij precies onder een "snelle verbinding" ? De routes van fietsknooppunten en andere toeristische routes zijn meestal gebaseerd op autoluwe wegen en daar rij ik nog altijd liever op dan op bvb een N-weg die mss wel sneller en gerichter is, maar absoluut niet veiliger. We zouden dus van tevoren een soort van compromis kunnen afspreken waaraan die routes aan moeten voldoen.
eeuwige reiziger schreef:Misschien moeten we eerst starten met routes te zoeken die de grote Vlaamse steden met elkaar verbinden alsook enkele grensoverschrijdende trajecten (Hasselt-Maastricht bijvoorbeeld). Wat denken jullie? Gaan we aan de slag?
Wat mij betreft wel ! Ik denk hierbij concreet aan dat elke velomobilist toch min of meer de wegen/fietspaden kent in een straal van zeg maar 50 à 100 km in de omtrek van zijn woonplaats. Het moet dan niet moeilijk zijn om over die afstand een veilige en enigzins snelle, fietsvriendelijke route op te geven van punt A naar B. Ik heb niet meteen een overzicht van wie precies in welk landsdeel woont, maar zo kom je volgens mij toch al een end ....

Tihamér -wil zijn steentje wel bijdragen
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Wat versta jij precies onder een "snelle verbinding" ? De routes van fietsknooppunten en andere toeristische routes zijn meestal gebaseerd op autoluwe wegen en daar rij ik nog altijd liever op dan op bvb een N-weg die mss wel sneller en gerichter is, maar absoluut niet veiliger. We zouden dus van tevoren een soort van compromis kunnen afspreken waaraan die routes aan moeten voldoen.
Wees gerust, ik verkies natuurlijk ook autoluwe binnenwegen boven drukke steen- of hoofdwegen. Met "snelle verbinding" bedoel ik dat men goed kan doorrijden zonder voortdurend te moeten afremmen of stoppen voor allerlei scherpe bochten. Volgt men de fietsknooppunten dan is soms het gevaar dat je een soort kronkelend parcours volgt. Volgens mij kan dat nu ook niet onmiddellijk de bedoeling zijn. Ik ben het wel met je eens dat we zoveel mogelijk de grote wegen moeten mijden, tenzij er een goed fietspad is dat volledig gescheiden is van de weg. Fietsen langs drukke wegen met de beruchte "zelfmoordfietsstrookjes" sluit ik uit. Zien we het beiden zo?
allewedertje schreef:Wat mij betreft wel ! Ik denk hierbij concreet aan dat elke velomobilist toch min of meer de wegen/fietspaden kent in een straal van zeg maar 50 à 100 km in de omtrek van zijn woonplaats. Het moet dan niet moeilijk zijn om over die afstand een veilige en enigzins snelle, fietsvriendelijke route op te geven van punt A naar B. Ik heb niet meteen een overzicht van wie precies in welk landsdeel woont, maar zo kom je volgens mij toch al een end ....
Daar gaan we dan! Ik begin alvast met de verbinding Gent-Brugge en zal daarna nog wat verbindingen uitstippelen in die streek.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met het stuk Maasmechelen - Hasselt, maar op welke manier kunnen we die routes weergeven. Zo'n kaart gelijk onze Nederlandse vriend op zijn site heeft staan lijkt me wel wat. Kunnen we ook iets dergelijks maken?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Ik zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met het stuk Maasmechelen - Hasselt, maar op welke manier kunnen we die routes weergeven. Zo'n kaart gelijk onze Nederlandse vriend op zijn site heeft staan lijkt me wel wat. Kunnen we ook iets dergelijks maken?
Dat hoeft niet. Robert liet ons immers weten:
lammerts schreef:Ik wil met liefde Belgie meenemen in de scope.
Nu moeten we hem wel nog vragen in welke vorm hij de gegevens wil doorkrijgen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#12 Bericht door Wouter D »

johan en andere,

twee antwoorden:

1. het lijkt me veel eenvoudiger niet zelf iets in kaart te zetten maar onze snelle fietsroutes gewoon mee door te geven aan robert die ze dan kan incalculren in hun kaart.

2. als ik me goed herinner zijn Dries en Brecht bezig met een fietsrouteplanner van vlaanderen (belgie?)in samenwerking met een of andere prof van een gentse universiteit, indien dit nog steeds zo is, lijkt het me handig al onze snelle verbindingen aan hen door te geven.

nu enkel reactie afwachten van één van bovenstaanden om bevestiging te krijgen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#13 Bericht door Johan Clerx »

Nog beter, dan kunnen we zelfs grensoverschrijdende vlotwegen uitwerken.

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#14 Bericht door Patriek »

Nog zo 'n leuke vertrekbasis:

de Belgische fiets-waterwegenkaart van Dan Gamber.

http://www.gamber.net/cyclebel/

Dat moeten wij "ter plaatse" toch nog beter kunnen zeker ?
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#15 Bericht door Luc Willaert »

Patriek schreef:de Belgische fiets-waterwegenkaart van Dan Gamber.
http://www.gamber.net/cyclebel/
Dat moeten wij "ter plaatse" toch nog beter kunnen zeker ?
Denk dat die kaarten van Gamber de beste basis zijn om mee te beginnen. Bijna alle verbindingen tussen de grote steden via rustige wegen staan er in.

Plaats reactie