Vistalight achterlicht

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Vistalight achterlicht

#1 Bericht door quattrovelootje »

Hoi,

ik heb ook een vraagje ivm LED verlichting : ik heb op mijn Alleweder achteraan een Vistalight achterlicht met 5 LED's, die drie standen heeft : konstant branden, knipperen of heenenweer. Het licht heeft een eigen voeding ( 2 x AA batterijen ), maar is met draad naar voren in m'n Alleweder geschakeld met een tuimelschakelaar (aan/uit). Ik rij praktisch altijd met knipperlicht achteraan, omdat dat het meeste opvalt. Dat maakt dat ik de schakelaar 1 x aan/uit moet schakelen (konstant branden) en vervolgens nog 1 x aan (op knipperstand). Dat ging enkele maanden goed, maar afgelopen week merkte ik dat de "stand" veranderde : wanneer ik op het werk of thuis aankwam, stond het achterlicht in de heenenweer stand en 2 keer zelfs helemaal uit ! Ik heb de bedrading nagekeken van zowel het achterlicht als de schakelaar, maar daar blijkt niks mis mee te zijn. Een vriend van mij suggereerde van de tuimelschakelaar te vervangen door een drukschakelaar, zodat je maar 1 x een "puls" geeft om van stand te veranderen (bij de aan/uit schakelaar kan je aan én uit schakelen zonder dat-ie van stand veranderd). Zou dat kunnen kloppen ? Iemand een andere oplossing ?

Bedankt !

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#2 Bericht door renaat »

Hallo beste onbekende,

ik had vroeger een perfect werkend achterlicht op basis van LEDjes. Tot wanneer de batterijen uitgelopen waren ...
Toen kocht ik me opnieuw een goedkoop LED achterlicht en ... daarmee heb ik net dezelfde problemen mee die jij nu ook beschrijft.

Maar, het probleem bij mij zit hem in het niet waterdicht zijn van het achterlicht. Door opspattend water (natte banen) kan er vocht in het achterlicht doordringen waardoor er kortsluiting gemaakt wordt op het niveau van de schakelaar.

Misschien heb jij wel last van het zelfde probleem. Een mogelijke aanwijzing dat het vocht is kun je ook zien in het feit dat de schakelaar het een tijdje niet meer doet.

Veel succes,

renaat
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#3 Bericht door quattrovelootje »

Renaat,
het niet waterdicht zijn is het probleem niet, want daarvoor hang het te hoog. Trouwens, de Vistalights zijn spatwaterdicht. Ook denk ik dat water niet het probleem is, want als die een kortsluiting zou hebben veroorzaakt, zou het licht niet meer branden, en dat doet-ie nog wel. Er gaat alleen kennelijk iets mis met de standen van branden !
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

:arrow: zou het kunnen dat je probleem effectief in je schakelaartje zit, want dat is volgens mij nie spatwaterdicht, alsook de aansluitingen an je schakelaartje, Het mag dan wel binnen in je fiets zitten, in lucht zit er meestal ook een beetje vocht. Door het veelvuldig gebruik van je schakelaartje en eventuele ophoping van bvb. kleine stofdeeltjes,komen je contacten iets dichter van mekaar te staan in open stand. (pas op, dat is een persoonlijke stelling, kenners zullen me misschien ongelijk geven)
vocht, meerbepaald water op zich is geen geleider voor stroom als het zuiver is, maar aangezien de zuiverheid van water meestal geen 100% ka het tijdens het rijden misschien wel korstondig contact veroorzaken waardoor je naar een volgende stand gaat.

:arrow: twee uitleg kan in het mechanisme van je schakelaartje zitten, het veertje is bvb gesneuveld door veelvuldig gebruik (metaalmoeheid) en tijdens het rijden (vooral bij putten en hobbels in welke maten dan ook) kan je schakelaartje naar de andere stand springen... volgende keer terug, en hup... alweer die andere stand.

:idea: led verlichting zeg je, met twee AA-cellen. als je dan van achter tot bij je schakelaar een draadje legt, en vaneigens terug, dan zou ik bijna durven beweren dat je draad meer stroom verbruikt dan je leds.

kan je niet eenvoudig weg je bediening bij de lanp zelf laten, of gewoon de standaard-schakelaar erop laten, als je licht toch altijd knippert, die AA's zullen heus niet te rap leeglopen als je je achterlicht reeds aanlegd wanneer je denkt nog een eindje in het donker te zullen moeten rijden.

:?: als je hier nieks kunt uithalen, dan weet ik het ook niet meer.
wel kan je misschien eens raad vragen bij http://www.fietser.be. misscien weten zij wel een oplossing.

groeten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gesloten