Fietsknooppuntennetwerk Oost-Vlaanderen

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Marek
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 20:43
Postcode: 2000
Fiets: Orca
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Fietsknooppuntennetwerk Oost-Vlaanderen

#1 Bericht door Marek »

Deze morgen kreeg ik een mailjte van Toerisme Oost-Vlaanderen met de volgende mededeling:

Fietsnetwerken komen eraan

Dit zal de fietsliefhebbers als muziek in de oren klinken. Vanaf het zomerseizoen 2006 zullen de fietsnetwerken de provincie Oost-Vlaanderen veroveren. Leiestreek, Meetjesland en Vlaamse Ardennen zijn het eerst aan de beurt, Waasland en Scheldeland volgen in 2007.

Fietsnetwerken?
Voor de fervente fietsliefhebber, die het liefst zijn eigen tochten samenstelt, zijn fietsnetwerken een absolute must. Op basis van je nieuwsgierigheid en conditie en aan de hand van knooppunten uiteraard, krijg je de keuze uit honderden verschillende tochten. Het enige dat je nodig hebt, is een kaart van het netwerk. De eerste kaarten zullen vanaf de zomer van 2006 verkrijgbaar zijn bij alle Oost-Vlaamse diensten voor toerisme.

Meer info?
Begin maart verschijnt er een fietskrant met daarin alle info over de Oost-Vlaamse netwerken. Surf snel naar www.tov.be , klik door naar fietsnetwerken en laat je gegevens achter. We sturen je dan begin maart de gratis fietskrant toe.

Link: www.tov.be

Groetjes,

Marek

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#2 Bericht door Patriek »

Ik heb deze zomer in zuid-Westvlaanderen zelf enkele keren van fietsknoop...punten geproefd.
Lekker ! Maar inderdaad jammer dat de provincie OVL daarin wat achterop komt.
In alle geval blijkt zo'n netwerk ook enige gewenning te vragen. Vooral aan landbouwers die weer eens een nieuw "verkeersbord" zien verschijnen daar waar ze erdoor moeten met hun brede landbouwmachines. Daar in Westvlaanderen was het voor mij anders wel duidelijk dat ze niet allemaal "per ongeluk" "verongelukt" waren, die liggende paaltjes ...
Ik hoop dus vooral dat het onderhoud van het netwerk goed, snel en vasthoudend zal zijn.
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#3 Bericht door nestofdragons »

op die site kan je ook meerdere fietstochten gratis downloaden.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#4 Bericht door Filip »

Voor Oost-Vlaanderen zijn er nu dus 3 regio's 'af': Leie Oost, Vlaamse Ardennen en Meetjesland.

Zeker een vooruitgang, maar wel voor verbetering vatbaar.

Die van de Vlaamse Ardennen al geprobeerd, maar na de Wolvenberg (= asfalt) oeverloos verloren gereden tussen knooppunt 85 en 79.
Bij nader inzien aan een kruispunt waar ik nochtans heb stilgestaan, en de straat 'Blote' moest nemen in plaats van de Kattenberg af te rijden: Geen bordje gezien, maar achteraf beschouwd misschien ook niet goed gekeken ...
Best leuk voor een zoektocht per fiets, maar niet als je eens goed snelheid wil nemen. De bordjes mogen wel wat duidelijker staan.

Ook (de voor de trajecten belangrijke) straatnamen op de kaarten vermelden, zou véél helpen!

En misschien is het aanduiden van slecht wegdek in een ander kleurtje ook een goede optie, want zo heb ik ook een aantal stukken gehad (tussen 92 en 86)

Vandaag 20 km voor 't werk + 80 km getoerd = 100.... Niet van mijn gewoonte :wink:

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#5 Bericht door de bakker »

een tekort op al die paaltjes is, onderaan heel klein en sumier de beschrijving van de afstand tot en wat op het volgende paaltje staat.

bv. onderaan ( 500m - 9u )

is het volgende paaltje verdwenen dan ga je na wat rondrijden en uiteindelijk bij het vorig paaltje kijken en daarop bemerk je dat het bij het volgend kruispunt, ttz na 500m naar links is.

jammer dat er in west vlaanderen niet geopteerd is voor precies dezelfde methode als in limburg. zo staan er geen paaltjes 'u nadert knooppunt ...'. dit is vooral jammer als je met een hoge snelheid aan het fietsen bent. lap staat daar plots paaltje 12 met daarop drie richtingen met nummers en voor je het hebt gelezen ben je reeds voorbij of mag je remmen als gek. lees je in limburg je nadert knooppunt 12 dan ga je gewoon een stukje uitbollen. veel makkelijker.

Plaats reactie