van temse naar rochefort (of omstreken)

Reisvoorstellen, minitrips (NL, L, F, D)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

van temse naar rochefort (of omstreken)

#1 Bericht door mathias »

vanwege plannen om met de fiets naar de kanten van girona (noorden van barcelona) te rijden zouden we binnenkort een verkennende etappe rijden naar rochefort. daar zouden we op een beschreven route kunnen inpikken. nu is de vraag of er hier reizigers zijn die ervaring hebben met in die buurt te geraken.
la firme vous remercie.
Mathias

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Mathias heb je de routebeschrijving al? Ik heb het eerste deel van Benjaminse's Amsterdam-Barcelona (girona) hier liggen. Heb geen ervaring met het begin, wel met het stuk van iets met Chateau in de Vogezen tot en met Cluny (eindpunt deel 1 van de route).

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

De Groene Weg naar de Middellandse Zee

#3 Bericht door Trobken »

De route die Mathias & ik gaan volgen loopt (officiëel) van Maastricht tot Stes. Maries-de-la-Mer...

De route is verschenen in 2 boekjes met de typische lay-out van 't formaat die je in 'n (voor gewone fietsen) stuurtas kan steken. (22 op 12cm, atoma-boekjes)

Je kan ze via 't internet bestellen of gewoon met het ISBN-nummer bij de Standaard Boekhandel (of andere boekenwinkels). Let wel, ze zijn niet goedkoop!

Hier de links:

http://www.fietskaartinformatiestichtin ... /ggro1.htm
http://www.fietskaartinformatiestichtin ... /ggro2.htm

We plannen om de route te rijden in mei. Vertrekken in Temse, aansluiten met de route in Rochefort. Het alternatieve traject over de Lage Ardennen (etappe 4 -deel 1) en het alternatieve traject over Gard/Herault (etappe 4 -deel 2) volgen tot in Narbonne. Vandaar willen we doorrijden tot in Gerona, meerbepaald Gualta.

We gaan rijden met 'n minimum aan bagage. (1 toptas, Mathias!).
In Gualta verblijft mijn familie. Tegen dan gaan we met hen afspreken dat zij ons terug naar België brengen (auto met fietsdrager). Geen bagage, dus kunnen we meer afstand afleggen op nen dag zonder te moeten racen. Makkelijker bergop, minder last voor knieën en fiets. Minder kans op spaakbreuk en andere lasten. Geen last met tent of bepakking. 'n Deftig bed in 'n hotelleke en 'n stevige avondmaal en goed ontbijt. Genen afwas. vakantie! :-)

Allez, toch nog 'n pak te plannen...

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

Ervaring

#4 Bericht door Trobken »

Mathias en anderen:

Hier al 2 collega-ligfietsers die 't ons voor gedaan hebben...
http://home.kabelfoon.nl/~wpronk/ligfiets/groeneweg.htm

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

Da's inderdaad 'de' andere route die beschreven is. Vast ook mooi :lol:

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

Verslag

#6 Bericht door Trobken »

Nog altijd geen verslag van onze "testrit", allez verooit, we gaan daar eens rap werk van maken...

Allereerst; de route en de omstandigheden waren schitterend!

Dank u; God, Jezus, Allah, Boedha en C° voor 't goeie weer hé zeg!
's Middags hadden we 29 oktober(!) 28 graden in de zon, op 't terraske!

Net geen 170 kilometer hadden we gereden van Temse naar Rochefort.

De route was als volgt ('k ga ze opsommen, da's 't makkelijkst):
  • Scheldedijk-Rechteroever van Temse naar Wintam
    Willebroek(naar Brussel)-kanaal (richting Schelde gezien, linkeroever) tot Ruisbroek
    Van Ruisbroek (Kerkstraat-Gansbroekstraat) tot Kanaalbrug en Rupelbrug
    Kanaalbrug over, Rupelbrug NIET (!) over
    Rupeloever (linkeroever) volgen tot de monding van de Zenne
    Zenne volgen (linkeroever) tot de eerste brug
    Van de 1ste brug over de Zenne, naar links de steenweg richting Mechelen volgen voor een stukske
    Aan viaduct rechts rechtdoor zie je daar de Leuvense vaart
    Deze volg je (van Leuven naar Mechelen gezien, linkeroever) steeds op de linkeroever, enkel in het centrum van Leuven ga je 'n stukje op de "rechteroever"...
    In Leuven rij je dwars door het centrum waar je op de Grote Markt let op het bordje "Naamsestraat", deze volg je ten einde, je rijdt weer het centrum uit....
    Vanaf daar volg je de Naamsesteenweg,Chaussee de Namur (N91)
    Aan splitsing van N91 (richting Namur of richting Andenne) volg je richting Andenne
    Vanaf Andenne kan je de Groene Weg naar het Zuiden volgen
In ons geval hebben we deze Groene Weg enkel tot in Rochefort gevolgd. Daar hadden we afgesproken met mijn mama, die ons met mijn auto (trekhaak & fietsendrager) kwam ophalen.

Tot Andenne is het landschap heuvelig met heuvels die vals plat tot gestage klimmetjes zijn. Tot Leuven heb je verkeersvrije of verkeersarme dijken en jaagpaden die je kan volgen. Vanaf de Naamsesteenweg heb je fietspaden en op de taalgrens (in het bos van Heverlee) moet je aan de overkant gaan rijden op een smal fietspad met veraddelijke putten. Een keer in Wallonië ontpopt dit fietspad zich weer tot een volwaardig (je kan er met een vrachtwagen over rijden, zo breed!) fietspad. Merendeel van de tijd ligt er een fietspad, 'n stuk weer niet en dan vanaf de splitsing tot Andenne was er geen fietspad.

Vanaf Andenne tot Rochefort kom je in de typische Ardennen. Nergens fietspaden maar de route gaat nagenoeg altijd over verkeersluwe straten. Het landschap is hier ronduit (zeker in de herfst) prachtig prachtig en prachtig! Ongetraind kom je hier zeker jezelf snel tegen. Andenne uitrijden vergt immers al zwaar klimwerk (Maasvallei) en onderweg naar Rochefort komen we veel soortgelijke (maar iets minder lange) klimmers tegen...

Mathias en ik waren het er roerend overeens dat deze route prachtig is. Om onze ervaringen en woorden kracht bij te zetten zou ik wel eens een fietstocht willen organiseren van Namen via Andenne naar Rochefort en terug naar Namen.

Met de trein & fiets naar Namen, daar fietsen en terug met trein & fiets naar huis... bij voldoende geïnteresseerden steken we de boel in gang! Laat jullie dus maar horen! :P

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

mij lijkt mij dat wel iets dat tochtje
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verslag

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

Trobken schreef:Vanaf Andenne tot Rochefort kom je in de typische Ardennen. Nergens fietspaden maar de route gaat nagenoeg altijd over verkeersluwe straten.
Er zijn wel fietspaden, nl. de zogenaamde "RAVeL"s. Dat zijn veelal geasfalteerde beddingen van afgedankte spoorlijnen. Nu zondag heb ik er eentje, als onderdeel van een veel grotere wandeltocht, afgewandeld die indertijd een spoorverbinding tussen Houyet en Rochefort vormde. Mijn besluit was dat het eigenlijk niet in de eerste plaats gericht is op wandelaars, maar wel eerder op fietsers: heel mooi geasfalteerd, recht en tamelijk vlak. Als wandelaar ben ik wel op meer uit...

http://www.inti.be/ecotopie/resowal.html#150bis

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Verslag

#9 Bericht door Ward De Meyer »

Zo'n avontuurlijker tochtje lijkt me ook wel wat.

Mss een polletje starten...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#10 Bericht door marini »

ja de pol is altijd leuk
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Enig Mata
Junior
Berichten: 96
Lid geworden op: za 18 jun 2005, 18:58
Postcode: 2180
Fiets: optima baron lowracer
Locatie: Ekeren
Contacteer:

tochtje vanuit Namen

#11 Bericht door Enig Mata »

Dat lijkt me wel de moeite om es een vakantiedag aan te spenderen. Met wat puzzelen kan ik twee ligfietsen in mijn auto steken. Zou dat kunnen voor ergens in het begin van December, dan krijgen we misschien ook wat meer volk mee die vrij kunnen plannen. :)

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

fietsendrager

#12 Bericht door Trobken »

Op fietsendrager (trekhaakmodel) kan ik tot 3 lichte ligfietsen monteren... als jij er ook al 2 meeneemt en ik neem 3 passagiers mee... dan zijn we al met 'n groepke van 5 (enthousiaste) mensen... nog ne keer 5 en dan is 't zeker al de moeite om organisatie in gang te steken...

December kan 't wel al koud zijn zenne, dan moet ge niet meer rekenen op 28° graden in 't zonneke... 8)

Plaats reactie