Pelgrimage naar Santiago.

Reisvoorstellen, minitrips (NL, L, F, D)
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

Eerlijk gezegd zou ik een dergelijke reis wel eens willen ondernemen. Ongetwijfeld is het geen aanrader om dit met de Versatile te doen. Ik zweette me al te pletter toen ik enkele weken geleden met de Versa de Katteberg en een stukje van de Wolvenberg in Mater bestormde. En het ging ook niet veel vlugger dan 10 km/u. De afdaling van de Edelareberg was dan weer schitterend. Ik veronderstel dat het richting Santiago wel meer stijgt dan daalt...

Over "vrije kamperen" in Frankrijk. Eigenlijk hebben we het beter over "bivakkeren". Dat laatste is in Frankrijk inderdaad toegelaten, tenzij in bepaalde natuurreservaten. "Vrij kamperen" (d.i. je tentje gedurende een hele dag of meerdere dagen ergens laten staan anders dan op een daartoe goedgekeurd terrein) kan alleen wanneer men de toelating heeft van de eigenaar. Dan heb je best een geschreven verklaring bij de hand.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#17 Bericht door graddus »

Luc Willaert schreef:Hans Van Der Borght (Trobken) vertelde tijdens de gordel dat hij een set kaarten had gekocht om door Frankrijk te fietsen. Deze routes waren langs rustige wegen en zo weinig mogelijk hoogteverschilmeters. Misschien eens vragen of je ze mag inkijken.
Dat zijn waarschijnlijk de kaarten van Benjaminse, daar heb ik er ook een van, helaas voor Ward zit daar geen route naar Santiago bij. Wel een naar Rome en een naar Barcelona.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#18 Bericht door eeuwige reiziger »

graddus schreef:Dat zijn waarschijnlijk de kaarten van Benjaminse, daar heb ik er ook een van, helaas voor Ward zit daar geen route naar Santiago bij. Wel een naar Rome en een naar Barcelona.
Is dat niet de onderstaande route?

http://www.cartostudio.nl/fiets/

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#19 Bericht door Brechtix »

graddus schreef:... Wel een naar Rome ...
Een wegenkaart naar Rome, waar is dat nu voor nodig?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#20 Bericht door Johan Clerx »

Brechtix schreef:
graddus schreef:... Wel een naar Rome ...
Een wegenkaart naar Rome, waar is dat nu voor nodig?
Om te zien waar je van de weg gereden wordt! :twisted:

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#21 Bericht door de bakker »

een zeker Clarc uit De Panne die ergens een dik jaar geleden een paar maanden met een ligfiets heeft gereden, is dit jaar op pelgrimstocht geweest naar Santiago.

een paar weken geleden kwam ik hem per toeval tegen en wist ie me honderduit te vertellen over de tocht.

Misschien weet iemand z'n adres! Als de Ward dienen gast es wil opzoeken wil ik zelf wel op zoek gaan naar z'n adres en tel. nummer.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#22 Bericht door Brechtix »

Dat alle wegen naar Rome leiden is nochtans geen zever. Mattias Greenspeed en ik hebben eens geprobeerd van Rome naar Napels te rijden met de trikes. We zijn er dus nooit geraakt, kwamen telkens weer in Rome uit. In onze ultieme missie zijn we echter niet geslaagd: tegen het Vaticaan pissen.

Die kaart zal dus vooral nuttig zijn om uit Rome weg te geraken.

Dit gezegd zijnde, naar Santiago de Compostela fietsen is ook een oude droom van mij. Als ik ooit eens tijd heb....

Het ware misschien te overwegen om eerst met Ryanair op Carcassonne te vliegen en dan de Spaanse kant van de Pyreneeën te volgen, één van de mooiste stukjes aardbol. Afstand zal niet veel schelen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#23 Bericht door graddus »

In de nieuwe Ligfiets& (officieel orgaan van de nlhpv) staat een artikel over een clubje ligfietsers dat naar Santiago gereden is. Heb het nog niet gelezen, meer info volgt nadien.

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#24 Bericht door jean peinture »

Bij het lezen van deze topic begin ook ook al te dromen... ik ga in elk geval niet kunnen meerijden wegens andere vage plannen (canada + birdy + la route verte).

Maar ik heb een groot stuk van de route jaren geleden gestapt toen ik op mijn persoonlijke pelgrimage naar West Afrika onder weg was. Het is een van de plezantste routes en tevens gemakkelijk omdat er veel bevoorrading is, vriendelijke mensen en gastvrij! Je zal aanzienlijk in je budget kunnen snoeien door af en toe uw Frans te oefenen en met handen en voeten uit te leggen waarmee je bezig bent, gegarandeerd zet je je tentje op in de buurt van een gezellige boerderij of onder de kerktoren van een piepklein dorpje. In die hele kleine dorpjes kan je ook wel eens bij de burgemeester aankloppen zelden meegemaakt dat die geen feestzaal of iets dergelijk open deden (het is schoolvakantie dus al die dorpsschooltjes staan ook leeg ;) ) Frankrijk is zalig om te wandelen en te fietsen maar van de nationals kan je best weg blijven. gewoon op de kaarten van het IGN ofwel de compostella route volgen. Die route is ook zo goed aangeduid dat verkeerd rijden er (helaas) niet bij is. Vandaar dat de ign kaarten mss een goed idee zijn. Dan kan je parallel gaan rijden als je merkt dat de bewoners langs die route een indigestie hebben van al dat passerend volk. Daarom: geen gps mee, te veel techniek om ongedwongen te kunnen genieten.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#25 Bericht door Ward De Meyer »

de bakker schreef:een zeker Clarc uit De Panne die ergens een dik jaar geleden een paar maanden met een ligfiets heeft gereden, is dit jaar op pelgrimstocht geweest naar Santiago.

een paar weken geleden kwam ik hem per toeval tegen en wist ie me honderduit te vertellen over de tocht.

Misschien weet iemand z'n adres! Als de Ward dienen gast es wil opzoeken wil ik zelf wel op zoek gaan naar z'n adres en tel. nummer.
Jazeker! Moest je zijn telefoonnummer of adres ergens vinden ben ik zeker geïnteresseerd!
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

Spanje

#26 Bericht door Trobken »

Hee Ward

Ik ben van plan om volgend jaar per fiets naar Spanje te gaan ook. Echter, wel de hele andere kant van Spanje dan die kant die jij uit gaat....

Bedoeling is om in Gualta aan te komen, da's de buurt van Gerona, op 120 kilometer voor Barcelona.

Hiervoor heb ik de -volgens recensies uitstekende fietsroute- Groene Weg naar de Middellandse Zee aangeschaft.

Maar 'k heb hiertoe al 'n ander topic geopend...

Groetjes

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Spanje

#27 Bericht door Ward De Meyer »

Hans,

Kunnen we anders niet het Franse gedeelte samenfietsen?
Wanneer vertrek jij?
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Trobken
Neo Prof
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 11:17
Postcode: 9140
Locatie: Temse (Temst)
Contacteer:

andere kant uit...

#28 Bericht door Trobken »

Hee Ward...

't Zou de bedoeling zijn dat Mathias en ik deze tocht in mei 2006 zouden doen..

Meerijden zou leuk zijn, alleen gaan we elk nen andere kant op... De route die jij nemen moet is de Sint-Jacobsroute (heb ik thuis liggen, al gevolgd tot in Compiègne, erg mooi!) die gaat grosso modo langs de Atlantische kust....

Wij moeten naar de zuid-oostkust van Spanje en gaan hiertoe langs 't zuiden van België... dus van in 't begin gaan we een andere kant uit...

We nemen ook NIKS van bagage mee omdat we plannen van in kleine hotelletjes te overnachten. Onze bagage wordt overgebracht door familie die ons in Spanje zal opwachten. Onze fietsen en wijzelf worden ook door hen terug naar België gebracht.

Misschien kunnen we mekaar wel uitgeleide doen op de eerste dag...

Grtz..

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: andere kant uit...

#29 Bericht door Ward De Meyer »

Ha Trobken,

Oké geen probleem. T'is idd een beetje stom om een heel eind om te rijden. Santiago lijkt me nu al ver genoeg te liggen...

Kan ik mss dat boekje dat jij hebt van Santiago eens lenen?

Ward
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#30 Bericht door Johan Clerx »

Hey Ward,

Heeft je zoektocht naar een medepelgrim ondertussen al resultaat gehad. Ik heb gezien dat je ook een oproep hebt geplaatst op ligfiets.net.

Als ik zo op het net wat rondkijk valt op dat er ieder jaar wel een deel pelgrims zijn die deze tocht met de fiets doen. Misschien een idee om ook een oproep te plaatsen op andere sites, zoals die van de fietsersbond (zowel NL als BE) ofzo.

Plaats reactie