Knieproblemen - mijn eerste 70 km

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#16 Bericht door marksje »

Ben vandaag bij mijne kinesist geweest en heb hem het kniepijngeval voorgelegd en waar het juist pijn deed. Het heeft, bij mij, dus niets met de fiets te maken maar wel met het manneken. Zelfs met training gaat dat plekske aan mijn knie altijd pijn doen, tenzij.....
Het probleem zit hem in het bekken (en het is daarom juist dat ik af en toe naar de kiné ga). Het bekken moet, wanneer ge normaal recht staat, perfect horizontaal zijn. Is dit niet zo dan gaat ge, deels met uw ruggegraat, deels met uw knieën gaan compenseren. Uw voet tracht de boel in evenwicht te houden en gaat licht draaien, de knie gaat naar buiten of binnen staan. Bij het fietsen wordt dan telkens het ligament (een soort peesje dat er juist voor zorgt dat uw knie niet naar binnen of buiten plooit) lichtjes uitgerokken en doet na verloop van tijd pijn. De plaats waar ik pijn had is waar dit ligamentje zit.
Oplossing is behandeling om u bekken te corigeren (maar dit is telkens maar een paar dagen na behandeling goed) of, en dat is hetgeen ik nu gedaan heb, je schoenplaatjes zo zetten dat, op het ogenblik dat je voet die schuine, compenserend, positie gaat aannemen, je voet loskomt uit het klikpedaal.
Ik zal zien wat het geeft.

(bij het begin van een behandeling zet die man twee stylostreepjes op gelijke hoogte op mijn benen thv de knie; na de behandeling staan die streepjes soms bijna 2 cm uit elkaar ! van een scheef bekken gesproken)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#17 Bericht door Wouter D »

oef, dacht al dat je niet meer kon ligfietsen;

nu ja, als je het probleem kent kun je het proberen aanpakken he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#18 Bericht door Gast »

Ik heb voor het ogenblik ook last van pijnlijke knieën. Maar ga het nog beetje verdragen want vermoed dat het is omdat mijn spieren nog niet voldoende geoefend zijn.

250km op de teller is nu niet bepaald "ervaren" ligfietser.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#19 Bericht door Duckjibepete »

heb héél veel last van de onderrug, maar vooral als ik lang stilsta, bij festivals bv. Vorige week röntgen laten nemen, 1.6 cm verschil... ik weet dus wat je meemaakt! Met als gevolg dat ik ook nog artrose heb op bekken en onderste wervels... vroeg of mijn lies soms niet pijn deed, tja, er doen nog andere dingen pijn, leren mee leven zeker :wink:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#20 Bericht door Jwn »

Wouter schreef:ge moet uw benen ook beetje tijd geven te wennen aan hoger toerental he, beetje bij beetje komt dat wel, ge gaat bvb volgende keren tegen éénentachtig toeren rijden en na een tijd nog eentje hoger en zo komt ge er langzamerhand zenne
nu ja, ik rij enkel nog negentig toeren als ik goesting heb.
Idd, ik haalde de vorige ritten amper 85 en vandaag zat ik continu tussen de 90 en de 105!

Jaja, blijkbaar is wat oefenen de boodschap ;-)

Jwn

Gast

#21 Bericht door Gast »

Ik hoor jullie steeds praten over de 90 halen. Wat bedoelen jullie daar juist mee?

pas gestart met ligfietsen zou ik graag meepraten met de grote mensen :wink:

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#22 Bericht door GeertJ »

das de cadance da ge trapt met de beentjes, dus als ze over 90 hebben, is da dan het aantal toerkes per minuut dat ge met de benen trapt....

welkom bij de grote mensen peter :wink: :P
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#23 Bericht door Gast »

We leren alle dagen bij

Bedankt Geert

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#24 Bericht door Proes »

Als ge 90 op je kilometriekske ziet staan kan je best je wieltrek nogmaals inbrengen :lol:
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Nick_Nitro
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 15:27
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Vrasene(Beveren-Waas)
Contacteer:

#25 Bericht door Nick_Nitro »

Proes schreef:Als ge 90 op je kilometriekske ziet staan kan je best je wieltrek nogmaals inbrengen :lol:
Miljaar en ik maar denken dat ik een super machien heb :lol:

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#26 Bericht door marksje »

Vandaag 60 km gefietst met nieuwe stand van schoenplaatjes + de neusbuis iets korter, resultaat : geen verandering. Na ± 45 Km terug pijn in de linker knie op dezelfde plaats. Ik moest nog 15 km rijden om thuis te geraken en op het einde werd het echt lastig. Blijkbaar ga ik de kampioen van de 2 x 13 Km woon-werk worden, alhoewel ik geef nog niet op. Ik ga terug mijn gewone pedalen eens monteren en zonder schoenplaatjes rijden, kijken wat dit geeft als ik mijn voeten de vrijheid geef langs alle kanten scheef te staan.
Resultaat volgt.

PS. Ik hoop toch om zaterdag een eindje te kunnen meefietsen al was het maar 45 Km, we zien wel.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#27 Bericht door GeertJ »

Je fietst nog niet zo heel lang zeker met de ligfiets. Hou er rekening mee dat dat ook wel eens gewoon nog aanpassingsverschijnselen zijn hoor. eerste jaar, en ook nog wel het tweede jaar dat ik veel ligfietste had ik ook wel nog eens last van mijn knie, daarna is dat over gegaan. En nogtans reed ik nog altijd met dezelfde lengte en houding op de fiets. Nu heb ik ook heel soms nog wel eens een beetje last van de knieen, maar dat is alleen als ik heel rap, of heel ver of allebei heb gereden. Het is geen echte pijn, maar gewoon een beetje een zeurig gevoel in de knie dat meestal na een dag weer verdwenen is. Ik zou dus zeggen, als je nog neit heel lang fiets (< dan 2 jaar) geef je knieen nog wat de tijd om zich aan tepassen... en als je het echt niet vertrouwd gewoon eens mee naar den doctoor mee gaan eh
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#28 Bericht door Wouter D »

zeg geert, als je in het begin van deze topic kijkt zie je dat ma go begint met: "ik ligfiets 3 jaar"

volgens mij is dat nu toch al een redelijke inlooptijd om nog te spreken over aanpassingsverschijnselen.
wat natuurlijk wel kan is dat zijn spieren/knieen/pezen of wat dan ook die lange afstanden nog niet gewoon zijn.

ik mag er vanuit gaan dat je normale forens 2 x 13 km is he, en dat je recent je eerste langere tocht hebt gemaakt, direct 70km.
moest je nu eens gaa, opbouwen. eerst paar keer tocht van 20km rijden, daarna aantal 30 km en zoverder, als je voelt dat het minder gaat, vij km minder rijden en dat aanhouden tot je geen probs meer hebt, dan weer vijf km meer. enz.
misschien wil ie wel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#29 Bericht door GeertJ »

:oops: niet gezien, ik lees trouwens niet gans de topic volledig opnieuw, daarmee ;)
Groeten
Geert
Challenge Taifun

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#30 Bericht door jorvik »

Hallo, er bestaat ook nog zoiets als TDP-pedalen. Zie hiervoor de onderstaande link. Ik weet niet hoe het marcheert, maar het wordt in bepaalde gevallen gebruikt om knieproblemen mee op te lossen. Al schijnt het bij sommige wel en bij anderen niet te helpen.

http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=299

Heb zelf ook één keer serieus last gehad van mijn knie, toen ik in de buurt van leuven ging fietsen. Op de hellingen waarschijnlijk veel te zwaar getrapt en dus knieën overbelast en daardoor ook een trauma opgelopen. Heeft toch een tweetal maand hééééél rustig aandoen gekost om te genezen. Sindsdien durfde ik geen hellingen meer doen met de ligger. Vorig jaar als trauma-remedie de Gordel gaan proberen en hetgeen tot vervelens toe wordt herhaald is zo juist als kan zijn: zorg dat je genoeg toeren maakt, trap niet op kracht maar op souplesse. Nadien toch al wat hellingen gedaan en dit zonder problemen en met veel plezier. Ik kijk nu uit naar een tochtje in de ardennen of de eiffel.
jan

Gesloten