NLFD (Nieuwe LigfietsDag)

Hier kan je gezellig kletsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Stijnsmb
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

NLFD (Nieuwe LigfietsDag)

#1 Bericht door Stijnsmb »

Vandaag een grote kartonnen doos in ontvangst genomen. Inhoud: een gifgroene Challenge Fujin met de laatste versie van de achtervering! Heb o.a. die fiets járen terug eens gehuurd, telkens met 2 man. Eerste keer bij De Ligfiets in Gent een Hurricane en een Mistral (?), tweede keer bij De Ligfiets in Antwerpen een Hurricane en een Fujin. Eerste indruk bij het openen van de doos: is toch een mooie fiets hoor! Maar helaas, thuiswerk is thuiswérk. Dus eerst gewerkt. Daarna de nodige aanpassingen gedaan aan de fiets: stuur wat dieper in de stuurstang geschoven, stuur zelf wat gedraaid met de handvatten wat meer richting voorwiel gedraaid (ergonomie…) en daarna ook de remmen en de draaiversnellers van het versnellingsapparaat wat meer naar voor i.p.v. omhoog gedraaid. Banden (Schwalbe Marathon) wat harder gezet. Geprobeerd de voorste buis wat dieper in te schuiven, stond nét iets te ver (lees: met gestrekte benen kon ik met mijn hiel niet aan het pedaal, ik schat een 2-tal cm te ver). Niet te doen om de buis in te schuiven. Uiteindelijk de grove middelen gebruikt, een blok hout tegen de buis en dan de hamer maar genomen (slik). Maar de buis er toch wat ingekregen zodat ik met gestrekt been mijn hiel tegen het pedaal krijg – hoewel ik me afvraag dat ze er toch niet nog een klein beetje verder ingeschoven mag worden. Verder kreeg ik ze niet – is de vraag natuurlijk, zit ze zover als mogelijk, of is ’t iets anders (iemand ideeën? Please shoot!). Er zit in elk geval tussen de buis van het frame en de inschuifbare buis een wit ‘iets’, een dikte van 2 keer niks. Als ’t echt nodig is kan ik nog eens proberen, en anders het gekende alternatief: kortere cranks.

Uiteindelijk was ’t moment aangebroken: garagepoort open en vertrekken – na ik schat een 15-tal jaar op geen ligfiets meer gezeten te hebben. ’t Begin was wat moeizaam, maar na een aantal pogingen toch vertrokken geraakt. Wat verderop een vrij steile helling, toen daar boven uit de zijstraat een vrachtwagen kwam ben ik toch maar gestopt, want zeker voel ik me nog niet en ik had geen zin om onder de vrachtwagen terecht te komen. Ook nu, na mijn eerste rit van een 40-tal km voel ik me trouwens nog niet helemaal zeker (lees: stabiel) op de fiets. Heeft de niet-zekerheid en de instabiliteit die er met momenten nog wat is te maken met de leeftijd (ik ben ondertussen ook geen 20 meer… ☹), of ’t gebrek aan ervaring – laat ons hopen op het tweede.
Soit, indrukken na een 40-tal kilometer. Zoals net aangehaald, ik voel me nog bijlange niet zo zeker op de fiets als ik me meen te herinneren van de keren dat ik er een gehuurd heb. Plakkende draaiverstellers zijn hatelijk, mijn handen plakten dat het geen naam heeft – hopelijk kan ik gewoon dat rubberen stuk vervangen en moet ik niet gans de draaiverstellers vervangen…? Versnellingen zijn niet helemaal goed afgeregeld. Toen ik bijna thuis was is de ketting van ’t voorste blad gevallen. Achteraan – vooral als ik vooraan op ’t tweede blad zit – beslist bij sommige versnellingen de derailleur zélf welke versnelling hij gaat nemen. T.t.z., hij beslist niet, hij twijfelt, dan eens ’t een tandwiel, dan weer ’t ander. Van versnelling veranderen resulteert soms in een zwalpend fiets – niet leuk. Het verschil in snelheid is zelfs bij lichte helling (definieer licht natuurlijk) enorm. Soms lijkt je snel te gaan en doe je 23 km/u. Iets later kijk je op de kilometerteller, blijkt dat je 36 km/u rijdt. Bergop rijden aan 12 km/u lukt zonder te vallen. Ik had soms ’t gevoel dat het stuur lichtjes laten naar links en naar rechts draaien aan ’t tempo van de cadans helpt bij bergop, maar ik kan mis zijn. Een (!) iets grotere bergaf resulteert direct mits een kléin beetje bijtrappen in ’t begin al in 50 km/u! Wow!!! Maximumsnelheid was al direct 56 km/u… en dat zonder eigenlijk moeite te moeten doen. ‘k Heb ’t gevoel dat ik soms in de stoel ‘wegzak’… Heb een stoel in maat Large, maar denk dat ik een Medium moet hebben. Wel content van ’t Ventisit-kussen! Rijden met 1 hand lukt soms – ‘k weet het, klinkt raar als ik eerder spreek van instabiliteit. ’t Zicht in de spiegel is niet wat ik verwacht had, waarschijnlijk moet ik de spiegel nog verder afregelen/beter zetten. Fietspad op- en afrijden aan volle snelheid zoals met een ‘gewone’ fiets is op veel plaatsen onmogelijk aangezien je niet even een ‘joepke’ kan doen en je stuur kan omhoog trekken. Daar waar je er vlotjes gewoon kan oprijden doordat de borduur gelijk gelegd is met ’t straat (waar je eerst evenwijdig met ’t straat fietst), daar ben ik op dit moment nog geen fan van (lees: instabiliteit). Fietspaden in dubbele richting met tegenliggers, ook momenteel nog geen fan van. Even de controle wat verliezen kan resulteren in niet bepaald leuke taferelen. Relaxen helpt uiteraard bij het stabiel blijven…
Voor de rest… na +/- 40 km afgestapt en… geen last aan de polsen… noch aan de schouders… ook niet aan ’t zitvlak… ‘k Heb geprobeerd niet te overdrijven de eerste keer, geprobeerd om de cadans hoog genoeg te houden, hoewel ik niet denk dat ik aan 90 omwentelingen per minuut zit, maar ik weet ook niet of ik die met de rechtopfiets haal… Enkel de benen, daar voel ik dat ik gefietst heb. Voor de rest… ’t is concentreren! Ook hier  de instabiliteit en onzekerheid van ’t moment denk ik, ik vermoed dat dat na verloop van tijd wel zal beteren. Qua zicht… als ’t gras in de berm hoog staat en je ziet niet wat er aan de andere kant van de bocht is… tja, oren goed gebruiken en voorzichtig zijn, ’t zicht is nu eenmaal minder op een Fujin – ik denk dat mijn hoofd ongeveer op de hoogte van ’t zadel van mijn mountainbike zit.

Kortom, goeie rit gehad, straks waarschijnlijk goed slapen en dan hopelijk de komende tijd meer fietsen.
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

TM48
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Seiran sl
Contacteer:

Re: NLFD (Nieuwe LigfietsDag)

#2 Bericht door TM48 »

Dikke proficiat en veul fijne kilometers,Stijn.
Haal je trapas-boom eruit, want meten is weten. En vervolgens stukje inkorten met zaag of slijpschijf en afbramen. Niet teveel maar net genoeg verkorten.
Ervaring door kilometers,bij mij meestal een 500km vooreer ik m'n fietske ken.
Supermooie fiets, hoor. Ik berijd een toer Fujin, maar een nieuwe fiets zal waarschijnlijk de supersuper-light versie worden. Tegenwoordig voor woonwerk rijd ik op Seiran sl. Geen gemis aan vering!

Stijnsmb
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

Re: NLFD (Nieuwe LigfietsDag)

#3 Bericht door Stijnsmb »

Voornemens en de realiteit

BedanktTM48! Mja, trapas eruit halen wordt een probleem denk ik, ik denk dat dat alleen niet gaat lukken, de cranks zullen eraf moeten en dan met een of andere staaf in 't gat waar de cranks inzitten trekken vrees ik, zo vast zit die buis. Maar is nog te bekijken...

Voornemen vs realiteit... wel 't voornemen was om vandaag na mijn 40 km van gisteren niet te gaan fietsen, noch met de ligfiets, noch met de mountainbike. Maar dan krijgt ne mens telefoon van een vriendin die wil gaan rijden, dus toch gaan rijden. En weer 40 km.

Resultaat: leuke avond gehad. Op een bepaald moment een beginnende kramp in de rechterkuit die er uiteindelijk (gelukkig maar) niet helemaal doorgekomen is. Wat me gisteren opviel maar wat ik vergeten te schrijven was... zonder klikpedalen is het hatelijk wanneer de ondergrond er niet te best bijligt! Met klikpedalen moet het denk ik hatelijk zijn wanneer je nog niet echt stabiel rijdt. Vandaag wel al véél stabieler dan gisteren, 'k voel me al veel zekerder - gelukkig maar. Het plan is sowieso om er op een bepaald moment dubbele pedalen op te zetten, dus de ene kant klik, de andere kant plat. Wat me wel opvalt - misschien een vraag voor de ervaringsdeskundigen... ik voel spierpijn achteraan (uiteraard, waar anders :) ) in mijn rechterbil... Is dat normaal bij 't ligfietsen, of is er iets niet goed afgesteld aan de lengte...?
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3905
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: NLFD (Nieuwe LigfietsDag)

#4 Bericht door bicky »

Vastzittende trapasboom is gekend probleem.
Ik zou beginnen met de fiets verticaal te zetten zodat de kruipolie met de zwaartekracht overal kan inwerken. na een nachtje keer proberen of je ze kan uittrekken.
Uitrekken door te wringen en trekken. of duwen met de benen terwijl je in het zitje zit. (Haal zeker de ketting eraf en versnellingskabel)
Buitenkant opwarmen en binnenkant afkoelen met vriesspray heb ik nog gedaan in het verleden en dan met grove middelen verwijderen.

Plakkende draaiversnellers heb ik ook nog gehad. met een oude fietsbinnenband erover kan je de levensduur wat rekken. Vervangrubbers heb ik nog niet gevonden.
Vervangen is de beste oplossing en kost ook niet zoveel.

Tel zeker de versnellingen. zou niet de eerste fiets zijn die ik zie met 7 versnellingen achteraan en maar Draaiverstellers / shifter voor 6.

Plaats reactie