trommelremmen afstellen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#16 Bericht door Jan.E »

Als er olie op de remblokken is gekomen ooit, dan kan je het vergeten . ontvetten in welke vorm dan ook zal niet helpen. dat zit in die remblokken getrokken. Vervangen is het enige wat dan nog helpt.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#17 Bericht door fcapri »

ik heb online gezien dat een set blokken maar 26€ kost. ga gewoon 2 setjes bestellen.
is het dat niet, dan heb ik toch 4 spare blokken dan thuis liggen. is het wel zo, dan gaan de slechte in de vuilbak.

er is iets veranderd, want de remmen doen het niet als gewoonlijk. en dat kwam geleidelijk.
remvoeringen verslijten. je hebt dan een dood punt in de remhendel, 2cm trekken en er gebeurt niks, daarna werken de remmen. bij een noodstop trek je de hendels dan tegen je handvat en besef je dat je de kabels moet bijregelen.
en als je dan de kabel weer opspant, merk je het verschil aan het eerste kruispunt, dat je opgetild wordt uit je zitje en weet je dat je niet zo hard meer moet remmen. en dit ontbreekt.

ik trek nu 1cm aan mijn remhendel, de fiets remt (genoeg om van 20 naar 0 te gaan op 10meter afstand). maar als je dan harder knijpt, 2-3cm meer, dan is er NIET meer remkracht, blijft gewoon even hard afremmen, en dat klopt niet. vroeger kon ik knijpen, dat de wielen blokkeren. of als ik de 2 remmen heel snel volledig intrek al rijdend, ging achterwiel omhoog.
nu krijg ik mijn wielen zelf niet aan het schuiven als ik hard door een bocht ga en dan het binnenste wiel dichttrek. dat ging vroeger als niks.
de fiets is ondertussen wel dik 10kg zwaarder, maar dan zou het verschil niet mogen maken(motor vooraan en accu achteraan, dikke alu plaat onder de vloerplaat en bovenop de veerpoten). het gewicht zit er ook al 3,5jaar in.

het kon de kabels zijn die rekken, het kon de kabelmantal zijn die dichtveert, het kan de remhendel aan de trommels zelf zijn die meeveert, ... ik weet het niet. quasi alles wat te vervangen is, is vervangen met geen beterschap.
vandaag had ik iets meer remkracht dan vroeger (staan ook heeeeeeeeeeeeel krap afgeregeld). datzelfde remkracht had ik vroeger als ik zonder remmen de kabel al opspande dat de wielen slepen.

to be continued...
wel gemerkt dat dringend onderhoud zich aanmeld. van het zout zijn alle ophangsdelen en remdelen ferm aan het roesten, de veerpoten hebben weer speling bovenaan, de kogeltjes hebben speling, de banden zijn versleten, ketting is versleten... :mrgreen: . nog een maandje en het betere weer komt, dan alles eens vernieuwen

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#18 Bericht door bicky »

enige link waar je blokken hebt gevonden?
voor 26€ ben ik ze nog niet tegengekomen voor een paar

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: trommelremmen afstellen

#19 Bericht door fcapri »

een paar blokken is dus 2 blokken, voor 1 wiel dus ;-)

was 29€ waar ik ze bestelde (en 19€ voor de 90mm)
https://shop.ginkgo-veloteile.de/index. ... udqdl78nt2

hier waren ze 26€
https://bikemonkey.shop/components/wiel ... XNEALw_wcB

Plaats reactie