Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

#31 Bericht door rik »

CapoJan schreef: di 03 jan 2023, 15:27
Omdat het er toch van zal moeten komen, heb ik gisteravond mijn E-Orca wat 'verfraaid'.
Ik maak ze wel wijs dat de witte reflecterende letters op de mijne geel zijn :lol: :twisted: :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

#32 Bericht door fujin »

Document stamt van december 1983, het is een complot zeg ik u...

B-keurmerk? Nog nooit gezien bij welke reflectie van 3M / Avery / Velomobiel...
aaii, zwaar de klos...
20 minuten waterdicht bij 50 graden? Ai, dat wordt oefenen.
Maar het leukste is de pekeltest...
Er moeten dus in 1983 al mensen het idee gehad hebben pekel op fietspaden te gebruiken..
:D

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

#33 Bericht door CapoJan »

Ja, maar meneer de agent, de mijne voldoet aan de normen hoor. Alleen: het keurmerk zit op de achterzijde van de reflecterende folie en die is zelfklevend :roll:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

#34 Bericht door jantje »

Dag iedereen,

Een maand geleden ongeveer kreeg ik bevestiging van ontvangst van de verzonden email ivm witte/gele/oranje/... reflectiekleur.
Die verzending was dan al een 3 maand eerder gebeurd.
Tegen de ondertussen getaande verwachting in kreeg ik zonet best positief nieuws vanop het ministerie.
Maar nog even geduld dus!
Beste "jantje",

Federaal Minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, heeft uw e-mail goed ontvangen en mij gevraagd om u te antwoorden.

Wij verontschuldigen ons nadrukkelijk voor de laattijdigheid van onze reactie, die niets afdoet aan het belang dat wij aan uw verzoek hechten.

Zoals u weet worden de kleuren van de lichten en de reflectoren bepaald door hun plaats op het voertuig. Zo is wit gereserveerd voor de voorkant van het voertuig, rood voor de achterkant en geel of oranje voor de zijkanten.

Dit heeft ertoe geleid dezelfde logica te volgen voor de velomobielen. Niettemin, om wat meer tegemoet te komen aan de realiteit op het terrein, en zonder afbreuk te doen aan de hierboven geschetste logica, is een aanpassing van de wegcode in voorbereiding die toelaat dat rijwielen (en dus ook velomobielen) bijkomend zullen mogen voorzien worden van witte laterale signalisatiemiddelen. Met andere woorden, de witte reflecterende strook die reeds is aangebracht op een velomobiel, zou dan mogen behouden blijven.

Omdat het een aanpassing van technische kenmerken van voertuigen betreft, moet dit genotificeerd worden aan de Europese Commissie. Dit betekent een stand still periode van 3 maanden; daarom verwachten wij, rekening houdend met de andere te volgen procedurele stappen (adviezen gewesten en Raad van State) dat deze aanpassing pas in werking zal treden ten vroegste in het najaar.


Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest.

Vriendelijke groeten,

Description automatically generated

Cabinet de / Kabinet van Georges Gilkinet
Vice-Premier Ministre et Ministre de la Mobilité
Vice-eersteminister en Minister van Mobiliteit

"T.D."

Raadgever algemeen beleid & politieke ondersteuning
Conseiller politique générale & appui politique

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

#35 Bericht door Jo2p »

Hoe zit dat eigenlijk met fietsers uit een ander land?, moeten die ook gaan voldoen aan deze regels? Het komt op mij over als een maatregel uitsluitend voor en door België.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

#36 Bericht door CapoJan »

Jo2p schreef: vr 14 jul 2023, 17:49 Hoe zit dat eigenlijk met fietsers uit een ander land?, moeten die ook gaan voldoen aan deze regels? Het komt op mij over als een maatregel uitsluitend voor en door België.
Zoals met een aantal van die bizarre regels - zo moesten velomobielen een poos plots op het fietspad rijden; nu mogen alle ligfietsen op de rijweg (indien maximum toegelaten snelheid niet hoger is dan 50 km/u), ook al ligt er een fietspad - denk ik niet dat er ooit iemand voor bekeurd is. Zo lang je geen extreme dingen doet, lijkt het me zeker geen probleem.
Maar het blijft weer typisch Europa: elk land zijn eigen regeltjes.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

#37 Bericht door bicky »

Jo2p schreef: vr 14 jul 2023, 17:49 Hoe zit dat eigenlijk met fietsers uit een ander land?, moeten die ook gaan voldoen aan deze regels? Het komt op mij over als een maatregel uitsluitend voor en door België.
Interessante vraag.
Je moet natuurlijk voldoen aan de regels van het land waar je rijd, dus normaal wel.
Als je gaat fietsen in Duitsland moet je daar ook voldoen aan de regels ivm verlichting.
maar als je niet te gek doet denk ik niet dat je snel bekeurd zal worden inderdaad.

iemand een lijstje van waar je mag rijden in de omliggende landen.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: Reflectie verplicht op Velomobiel

#38 Bericht door Jo2p »

bicky schreef: za 15 jul 2023, 15:55 Als je gaat fietsen in Duitsland moet je daar ook voldoen aan de regels ivm verlichting.
maar als je niet te gek doet denk ik niet dat je snel bekeurd zal worden inderdaad.
Interessante opmerking. Wij hebben de volgende wetgeving in Nederland;

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Geraadpleegd op 12-07-2023.
Geldend van 01-07-2023 t/m heden

Artikel 35
1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Aan HPV een mail gestuurd of zij een oplossing hebben voor punt 3 voor hun trikes. In het vervolg een mail gestuurd naar B&M met de vraag of twee koplampen en een achterlicht op een SON naaf dynamo kunnen werken.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie