defecte batterij?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: defecte batterij?

#16 Bericht door CapoJan »

Mugtango schreef: wo 23 nov 2022, 0:52 Gewoon ter info ;-)

Na een halve zomer met een half werkende batterij werd beslist een bestellingske te doen bij Enerprof. De batterij werd intussen definitief vervangen door een nieuwe Li-ion, die het fietsplezier en de lengte van de ritten alleen maar ten goede kwam. :D :D
Wellicht de enige deftige oplossing. Het vervangen van een accu moet je incalculeren in de gebruikskost van een elektrische fiets. Om de pakweg 4 jaar vervangen lijkt me een realistische inschatting.
Laatst gewijzigd door CapoJan op wo 23 nov 2022, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: defecte batterij?

#17 Bericht door bicky »

Ieder jaar vervangen ?? :shock:
De batterij van mijn longtail gaat nu al zijn 4de jaar in en heeft bijna 8000km.
het is vooral een werkpaardje voor korte stadsboodschappen dus geen idee wat het eigenlijke batterij afstand zou zijn

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: defecte batterij?

#18 Bericht door CapoJan »

Getikt zonder kijken en cijfertoetsen waren uitgeschakeld :lol:
Ik heb er 4 jaar van gemaakt. Maar dat is een grof gemiddelde. Hangt af van heel wat factoren:
- kwaliteit van de cellen
- kwaliteit van bms
- hoeveel je de accu gebruikt (en hoe je die stockeert)
- of het bms de kans krijgt om de cellen te balanceren

Zijn zowat de belangrijkste, vermoed ik. Uit de praktijk: de LiFePo4 in de Orca gaat nu al bijna 9 jaar mee en heeft nog pakweg 80% van zijn capaciteit. De LiIon met Samsung cellen van Enerprof heb ik sinds 2018, dus dik 4 jaar, maar die heeft al behoorlijk wat capaciteit verloren. Daarbij moet ik zeggen dat die nog niet de helft van de Flevobike accu kostte, maar ook dat hij heel wat minder laadbeurten achter de rug heeft.
Er is ook nog een 500 Wh accu van Heinzmann met onbekende cellen. Die dateert ook al van 2014 en is in prima staat. Conclusie: 3 accu's is te weinig om een conclusie te trekken :roll:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: defecte batterij?

#19 Bericht door Maddox »

Ik rij nu al 9000km op 2 el cheapo Chinesium 48V 17Ah blokken (die staan parallel, en ik zorg er hardcore voor dat ze gelijk geladen zijn en blijven). Ik merk na 2 jaar dat ze wat capaciteit verloren hebben, vooral als ik de top setting van mijn setup gebruik, dan zakken ze hard in. Maar komen snel terug, variaties tussen 40 en 90% zijn niet ongebruikelijk.

Maar, met mijn andere ervaringen, ga ik eens kijken naar een aankoop van een hele hoop LiFePo4 cellen. (tegenwoordig LFP cellen)
Die zijn minder performant in wh/kg, maar ik heb recentelijk een pack dat 15 jaar oud was opgeruimd. En de reden voor die opruiming was dat het apparaat waar dat pack bij hoorde verschroot is. Het ombouwen naar een andere toepassing was niet meer de moeite.

Het idee hier is dat we accupacks maken, met 3D printing als basis voor de behuizing en cell-support, een Bluetooth BMS om de cellen te monitoren.
Maar met betrekkelijk lage Ah , maar waarbij het parallel schakelen van de packs veilig kan gebeuren.
Uiteindelijk is het simpel om meer kleinere blokken te maken en die ergens te plaatsen, alswel goedkoper om te vervangen of aan te vullen.

Als er meer mensen interesse hebben in de aanmaak van dit soort van packs, stuur een PM

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: defecte batterij?

#20 Bericht door bicky »

CapoJan schreef: wo 23 nov 2022, 21:15 Getikt zonder kijken en cijfertoetsen waren uitgeschakeld :lol:
Ik heb er 4 jaar van gemaakt. Maar dat is een grof gemiddelde. Hangt af van heel wat factoren:
4 jaar klinkt al aanvaardbaarder :D
gebruik/misbruik van de batterij zal inderdaad veel invloed hebben.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: defecte batterij?

#21 Bericht door Mugtango »

Wat de door mij besproken batterij betreft: dat was een 2de-handsje (kwam samen met de 2de-hands gekochte trike). Dus hoe die batterij gebruikt/misbruikt/gestockeerd/... werd, daar heb ik het raden naar.
Mede daardoor vond ik het geen onoverkomelijk probleem om die te vervangen.
Wat slijtage aan mijn andere batterij betreft: die heeft dit voorjaar de leeftijd van 5 jaar en 20000km overschreden en begint wat van zijn pluimen te laten, maar niet dusdanig dat die aan vervanging toe is, enkel wat vaker opladen. En ik geef toe:deze batterij (li-ion) wordt steeds volledig opgeladen. Waar dat vroeger de volle 42V was voor een 36V batterij, dan topt die intussen steeds af op 41,8V.

Dankzij de aanschaf van een cyclesatiator worden de andere batterijen vanaf nu meestal beperkt tot 80% van hun maximale lading. Of dat effectief een verschil maakt in levensduur, daar kan ik pas binnen enkele jaren een antwoord op geven...
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie