Zox 26 Low

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Zox 26 Low

#1 Bericht door Samural »

Meer dan 1 jaar geleden heb ik een frame kit van een Zox 26 low gekocht, een voorwielaangedreven midracer. Bij gebrek aan motivatie en tijd heeft het monteren van de fiets meer dan 1 jaar geduurd, maar nu is hij eindelijk klaar!
Afbeelding

De eerste korte rit bevestigde de juistheid van mijn keuze: hij is stabiel bij alle snelheden. Ik kon gemakkelijk bergop starten zonder te zigzaggen zoals met mijn Metabikes 1ste generatie. Ik vond het echt prettig om IN de fiets te zitten in plaats van erop. Met zijn zithoogte van 40 cm is het precies wat bij me past: ik voelde me niet onveilig zoals op een low racer maar ik had meer vertrouwen dan op de Metabikes.

De originele houten stoel beviel mij niet echt, omdat het te verticaal was en omdat ik naar voor gleed. Ik heb dan een carbon stoel met een Ventisit bij Thor Composite besteld. De stoel ligt nu wat platter en het comfort is beter.

Nu nog afwachten totdat de temperaturen weer stijgen om meer kilometers met deze fiets te kunnen afleggen!

de Zox met de originele houten stoel:
Afbeelding

Afbeelding

de Zox met de carbon stoel
Afbeelding

Afbeelding

TM48
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Hurricane
Contacteer:

Re: Zox 26 Low

#2 Bericht door TM48 »

Hey Samurai,

Ik zie dat je er veel plezier aan had; het is een mooie fiets geworden!
Hij nodigt je precies uit om een rondje te rijden...

Het gewicht is idd wel aan hogere kant, vooral omdat ie er zo slank uitziet; hierdoor zal hij je wel baanvastheid geven?

Mis je geen achtervering? Zelf heb ik een ongeveerde tai en daar rijd ik er het liefst mee op goede banen. Zodra er teveel putjes en drempels op mijn reisweg liggen, verkies ik m'n fietsjes met achtervering.
Alvast veel plezier met het gewoon worden op dit model en dank voor t delen van je foto's. Knap werk!

Zeg, zijn dat mechanische tektro remmen die je monteerde? Hoe deed je de bevestiging vooraan je carbon stoeltje?

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Zox 26 Low

#3 Bericht door Samural »

Het hoge gewicht van 14.5 kg is te wijten aan het stalen frame. Maar het voordeel is dat er geen staande achtervork nodig is, waardoor de liggende achtervork een beetje kan buigen op slechte wegen, wat het comfort verbetert.

Een vriend die op zoek is naar een geveerde ligfiets omdat hij last van zijn rug heeft (hernia), is zaterdag langsgekomen om een proefrit te doen. Hij vond deze ongeveerde versie van de Zox heel comfortabel, zelfs op de slechte Waalse wegen!
TM48 schreef:Zeg, zijn dat mechanische tektro remmen die je monteerde?
Het zijn mechanische TRP Spyre schijfremmen met dual piston. Dit systeem heeft het voordeel dat ze minder vaak afgesteld moeten worden.
Ik heb ze nog op ebay kunnen kopen, maar ze zijn tegenwoordig heel moeilijk te verkrijgen. De Tektro MD-C550 hebben ook dual piston en zijn een goede alternatief op de TRP Spyre.
Afbeelding
TM48 schreef:Hoe deed je de bevestiging vooraan je carbon stoeltje?
Hier kan je de bevestiging van de stoel zien. Ik heb een houten blokje als spacer moeten gebruiken, anders raakte de stoel het frame vooraan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Zox 26 Low

#4 Bericht door bicky »

vreemd dat naam low gebruikt wordt maar het eigenlijk een midracer betreft.

is een wel een "clean" fietske met de voorwielaandrijving.

staat het zitje niet erg rechtop?

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Zox 26 Low

#5 Bericht door Samural »

In de Zox Bikes gamma is er naast de Zox 26 Low ook nog de Zox 26 S Frame waarvan de zithoogte 53 cm is ipv 40 cm, vandaar de naam Low. Maar jij hebt gelijk, het is een mid racer en geen low racer.

Bij mijn weten bestaat er geen andere ligfiets in productie met grote wielen (26" of 28") en een zo lage zithoogte. Dit heeft mijn keuze bepaald.

De hoek van het zitje is nu ongeveer 37° wat niet zo rechtop is:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zox 26 Low

#6 Bericht door Wouter D »

Zalig rijden met okselfris-stuur
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Zox 26 Low

#7 Bericht door Samural »

Inderdaad!
Gisteren heb ik mijn eerste rit van 40 km na de winterpauze gemaakt, met onder meer een klim naar de citadel van Namen. Ook al reed ik op mijn gemak vanwege mijn gebrekkige fysieke conditie, ik heb me prima vermaakt. Deze fiets is verrassend stabiel, zowel bij lage snelheid op heuvels als bergaf. En het comfort is er, met het stalen frame dat net genoeg buigt in zijn achterste gedeelte.

Plaats reactie