Alfine 11

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#16 Bericht door fcapri »

ik heb een bafang BBS01 350W zitten.
de 250W variant zou 80Nm geven, heb geen idee wat de 350W doet, en al helemaal niet als die nog getuned is ook :mrgreen:

wat ik in het begin wel eens heb gehad: op vol vermogen uit stilstand vertrokken, ik hard op de pedalen aan meeduwen. en het 70T voorblad klapte gewoon samen (90° geplooid).
die kan blijkbaar dat vermogen niet aan.
nu heb ik een 70T samen met een 56T samen met een 60T gesandwiched. de 3 tandbladen tegen elkaar zorgen dat ze niet meer kunnen plooien. en met die 56T ertussen heb ik net genoeg ruimte om de 70 en 60T te kunnen gebruiken met de ketting

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#17 Bericht door Maddox »

Zo, de zure appel gebeten.

Rolhoff besteld. Nu werk vinden voor 2 Alfine 11 met alle toeheboren en speciale gereedschappen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#18 Bericht door fcapri »

toch ellende gehad met de affline dan?
ook met de nexus problemen gehad? heb ik allemaal niet, ik kan perfect omhoog en omlaag schakelen. ding heeft er nu al 27 800km op zitten sinds de laatste smering

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#19 Bericht door Maddox »

De Alfine bleef doodsreutels geven, voelde ook zeer oncomfortabel aan.
Ik dacht eerst dat het een versleten ketting/tandwiel punt was. Maar die zijn allemaal vervangen, samen met de Alfine kettingspanner. Geen verbetering.

Heb wat geëxperimenteerd met de hoeveelheid olie (dure grap), maar ook geen verbetering.

Ik heb dan , 500km geleden, de eerste -herstelde- Alfine terug gemonteerd. Was een sterke verbetering, terug geluidloos zoeven.
Maar als ik elke 3500 km een nieuw binnenwerk moet gaan steken, dan is het echt wel te idioot.

De Nexus heeft nu 1000 km achter de rug, en het schakelen gaat iets beter. Maar in vergelijking met een werkende Alfine is het wel "cluncky".

Dus, even diep in de geldbuidel getast.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Alfine 11

#20 Bericht door CapoJan »

Een heel wetenschappelijke conclusie op basis van één ervaring: mijn Rohloff gaat nu al dik 80.000 km mee en heeft nog nooit iets fout gedaan. Het enige is - typisch voor een versnellingsnaaf - dat je niet moet schakelen onder belasting.
Voor een velomobiel is mijn ervaring dat het bereik soms maar net genoeg is, maar dat is zeer uitzonderlijk. Als je een helling van pakweg 20 % wil beklimmen is het kleinste verzet net niet klein genoeg; als je echt snel wil gaan, is het grootste dan weer ontoereikend. Dat eerste kan je in principe opvangen door de ondersteuning wat harder te laten werken. Voor het laatste denk ik dan maar 'dan niet'. Maar nog eens: dat is erg uitzonderlijk. In elk geval: het ding geeft geen krimp.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#21 Bericht door fcapri »

echt raar dat je dat hebt.
normaal moet je zo een naaf pas onderhoud geven na 5000km, dus als die kapot gaat na 3500 scheelt er toch iets.
mijn nexus had pas onderhoud op 6000km ofzo (33207km nu en laatste onderhoud is 27887km geleden gebeurt, dat komt op 5320km voor het eerste onderhoud).
k denk dat ik 10 000km heb gereden met het eerste originele 19T tandwiel.
de huidige 16TG zit er al 3055km op en de vorige (18T)heeft 8035km geleefd

de jouwe zou dus absoluut niet versleten mogen zijn op 3500, ook de ketting en tandwielen niet.

schakelen onder belasting, kunnen ze echt niet tegen. ik trek telkens licht aan één van mijn remmen en schakel dan. door het kort remmen, valt de bafangf 2sec uit en dat is genoeg voor de naaf om te schakelen. beetje zoals koppelen bij een moto

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#22 Bericht door Maddox »

Niet schakelen onder belasting was al snel duidelijk. Met welke versnelling dan ook. Ook derailleurs zijn niet happig op 100Nm + (de BBS02b's of een BBSHD op 48/52V doen dat met de vingers in de neus)
Bafang heeft daar specifiek sensoren voor die je op de versnellingskabel zet. Niet meer dan een rubbertje met een magneetje rond, dat rond de versnellingskabel klemt. Elke beweging is hetzelfde alsof je de rem inknijpt. Het kontakt wordt gemaakt en de motor gaat uit.

De eerste is gesneuveld omdat er teveel koppel op de ketting gezet werd.
Maar de 2de niet, en dat is extreem irritant. Maar toch heb ik het weer, en met 3500 km op beide wielen is het wel zuur kersen eten.
Ik was beginnen fietsen om het gezinsbudget een betere balans te geven en mijn buik weg te werken.

Nu is het fietsen op zichzelf wel leuk genoeg om te blijven doen, maar om er meer €€€ in te steken aan onderhoud en brokken dan al onze wagens, en motorfiets tesamen, da's van't zotte.

Vandaar de aankoop van de Rolhoff, die niet alleen een VEEL betere reputatie heeft, maar ook gemakkelijker in onderhoud.

In alle geval, ik ga ervoor zorgen dat de 2de Alfine ook terug in orde komt, en na het plaatsen van de Rolhoff gaan die in de verkoop.
Voor rustige fietsers met een lichte ondersteuning is het zeker niet verkeerd. Ik plaats die zelfs met plezier.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#23 Bericht door Maddox »

CapoJan schreef: do 16 dec 2021, 8:59 Een heel wetenschappelijke conclusie op basis van één ervaring: mijn Rohloff gaat nu al dik 80.000 km mee en heeft nog nooit iets fout gedaan. Het enige is - typisch voor een versnellingsnaaf - dat je niet moet schakelen onder belasting.
Voor een velomobiel is mijn ervaring dat het bereik soms maar net genoeg is, maar dat is zeer uitzonderlijk. Als je een helling van pakweg 20 % wil beklimmen is het kleinste verzet net niet klein genoeg; als je echt snel wil gaan, is het grootste dan weer ontoereikend. Dat eerste kan je in principe opvangen door de ondersteuning wat harder te laten werken. Voor het laatste denk ik dan maar 'dan niet'. Maar nog eens: dat is erg uitzonderlijk. In elk geval: het ding geeft geen krimp.
Wel eigenaardig, er zijn geen versnellingssystemen met een groter bereik standaard te koop.
Tenzij je compleet kranjorum gaat doen en een Pinion gaat combineren met een Rolhoff. Wel geen motor dan (alhoewel we daar ook een oplossing voor hebben)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Alfine 11

#24 Bericht door CapoJan »

Zo eigenaardig is dat niet. De minimumsnelheid is bij elke fiets gelijk, namelijk 0. Het maximum kan nogal verschillen en het bereik moet alles daar tussenin dekken. Een Orca is zwaar, dus als je bergop moet, heb je een klein verzet nodig. Ik moet zeggen dat het verzet in de Orca, voor mij, prima gekozen is. De topsnelheid ligt dan weer een pak hoger dan bij een open fiets, gemiddeld toch. Dan zit je aan het andere uiterste van het bereik.
En er zijn oplossingen: je kan een Rohloff combineren met een Schlumpf drive. Of je combineert een Rohloff met twee of drie bladen vooraan. Dat zou zeker de eerste keer niet zijn, maar in een Orca gaat het niet. En zoals ik zei: het valt uiterst zelden voor dat ik dit als een tekort ervaar, dus ik klaag niet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#25 Bericht door Maddox »

CapoJan schreef: do 16 dec 2021, 22:06 Zo eigenaardig is dat niet. De minimumsnelheid is bij elke fiets gelijk, namelijk 0. Het maximum kan nogal verschillen en het bereik moet alles daar tussenin dekken. Een Orca is zwaar, dus als je bergop moet, heb je een klein verzet nodig. Ik moet zeggen dat het verzet in de Orca, voor mij, prima gekozen is. De topsnelheid ligt dan weer een pak hoger dan bij een open fiets, gemiddeld toch. Dan zit je aan het andere uiterste van het bereik.
En er zijn oplossingen: je kan een Rohloff combineren met een Schlumpf drive. Of je combineert een Rohloff met twee of drie bladen vooraan. Dat zou zeker de eerste keer niet zijn, maar in een Orca gaat het niet. En zoals ik zei: het valt uiterst zelden voor dat ik dit als een tekort ervaar, dus ik klaag niet.
IGH en achterwielmotor zijn niet combineerbaar. En er zijn bitter weinig commerciële systemen waarbij een midmotor 2 of 3 keuzes heeft vooraan.

Maar misschien kan je denken aan 2 voorwielmotoren. Ik ben nog steeds van plan een bestaande kit te voorzien van een 15mm as (of wat er ook nodig is)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Alfine 11

#26 Bericht door CapoJan »

Ander perspectief. De Orca is een geval apart. Er is een gesloten ketting vanaf de trapas naar een tussenas. Op die tussenas zitten zowel de motor (van Daum) als de Rohloffnaaf. Vandaar vertrekt een secundaire ketting naar het achterwiel. In principe kan dus op veel plaatsen gespeeld worden met tandwielgroottes, maar het uiteindelijke bereik blijft altijd gelijk.

En om de puntje op de i te zetten: TDCM (Taiwan) produceert een achterwielmotor gecombineerd met een IGH (5 versnellingen).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#27 Bericht door Maddox »

Hebt U een link naar die combinatie achterwiel/IGH motor?


En de tussenas optie is gelijk aan wat ik in gedachte heb voor een midmotor drive die een "cleanere" kettinglijn kan combineren met een meervoudige tandkrans vooraan, een middenmotor en een IGH.

Maar commercieel verkrijgbaar zijn die opties nog niet.

En ja, de Rolhoff is "lager" dan de Alfine in reductieratios. Ongeveerish. De Alfine gaat naar 0.5, en naar 2. De Rollhoff van 0.25 naar 1.5.

De Rolhoff een groter bereik, maar dat is lager in snelheid. Meh, als ik moet kiezen tussen comfortabel rijden en 45km/u topsnelheid, of oncomfortable rijden en 65km/u top, dan is mijn keuze snel gemaakt.

In alle geval, ik heb de keuze gemaakt. Na 15 maand en veel gezever met de Alfine 11 smijt ik er geld tegenaan. Als dat niet voldoet, ga ik compleet uit de bol, en gaat er een echt ultiem custom ding gemaakt worden.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#28 Bericht door fcapri »

ik snap zo ook niet waarom je nog veel tandwielenverhoudingen nodig hebt?

destijds heb ik mijn eerste achterwielmotor gebouwd in mijn FAW. dit ging zo goed dat ik quasi altijd in hoogste versnelling reed. voor rode lichten of ronde punten schakelde ik totaal niet meer naar kleiner.
enkel voor bergop ging ik nog 1-2 versnellingen omlaag.

nu met de bafang moet ik meer schakelen, de verhouding is te groot voor de motor om het nog over te brengen, en die zou anders verbranden.
maar ik gebruik ook maar 3-4 versnellingen meer, zelf bergop. ga ik gewoon in 5de-6de versnelling aan 25-30km/h, en bergaf... ga ik in 8e op mijn nexus toch vlotjes richting 60km/h. als ik me suf trap, kan ik 75-80km/h nog aantikken, maar dat is cadans 140 en hoger (60km/h is iets van 100-110)

hub motor met versnellingen bestaan heel zeker, maar heel weinig verspreid.
https://ebikes.ca/blog/post/new-tdcm-igh.html
als deze betaalbaar wordt, zou ik nog overwegen dat te steken. een achterwielmotor rijd zoveel makkelijker, en bij kettingbreuk raak je nog thuis :D .

post zeker je ervaringen met de rohloff. ik was er destijds niet voor omdat de prijs zo hoog was, en na 5jaar (sinds nov2016) met een nexus te rijden van nog geen 150€, zie ik het helemaal niet zitten om zoveel geld uit te geven.
denk dat ik na 50 000km gewoon weer een nexus aanschaf. dan is de oude een 'reserve'

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Alfine 11

#29 Bericht door CapoJan »

Waarom heb je zoveel stappen nodig? Dat hangt af van hoe je fietst. Ik heb de indruk dat jij de AW eerder als een soort LEV gebruikt: heel veel elektrisch vermogen en dus weinig trappen, maar misschien is dat fout.
Als je zelf trapt, en zeker op een ligfiets, is het van belang om een hoge trapfrequentie aan te houden. Kwestie van de knieën te sparen. Als je weinig ondersteuning gebruikt, heb je dan niet veel vermogen en dus heb je veel versnellingen nodig.

Een tweede zaak is het bereik. Een Nexus 8 haalt 306 %; een Alfine 11 409 % en een Rohloff 526 %. Je moet altijd ergens kiezen.
Infographic-verzetten-scaled.jpg
Stel dat je het kleinste verzet bij al deze naven gelijk kiest, dan ben je beperkt in snelheid aan de grootste versnelling. Kies je voor eenzelfde eenzelfde topsnelheid - bij dezelfde trapfrequentie, dan heeft dat gevolgen in de laagste versnelling. Wat primeert, hangt af van je gebruik en je wensen. Illustratie: Velo de Ville. Elke fabrikant geeft hiervoor grenzen op.

In de praktijk, bij alledaags gebruik, schakel ik vaak in stappen van 2 of 3 versnellingen. Dan is enkel dat bereik nog van belang. Daar bovenop worden de laagste versnellingen weinig gebruikt. Maar er zijn omstandigheden waarbij ik heel tevreden ben dat die er zijn, zoals bij echt steile, lange hellingen. Ja, je kan dan de ondersteuning wat harder laten werken, maar bijvoorbeeld op reis doe je dat niet. Dat zou als gevolg hebben dat je autonomie vermindert, waardoor je ofwel meer accu's moet meeslepen ofwel tussendoor tijd besteden aan opladen (als je een laadpunt ter beschikking hebt). Mijn visie is dat ik dan op fietsreis ben en dus wil fietsen (jawel, met ondersteuning, maar beperkt).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#30 Bericht door fcapri »

ik doe 32km met ongeveer 280Wh aan energie. kortemark-oostende dus quasi altijd vlak nu.
motor is een BBS01 350W versie, dus geen hoog vermogen motor, maar de kleine BBS01. die stopt met meeduwen als je cadans boven de 75 gaat.

destijds had mijn faw een 6speed derailleur, ik dacht een 14-28 en dat is amper 200% ratio. omdat ik in semmerzake niet bergop raakte, veranderd naar 7speed (12-28) en uiteindelijk naar een shimano megadrive gegaan, als ik me goed herinner de 13-34 oftewel 261% range. en dat deed ik allemaal zonder ondersteuning met 1 voorblad van 70T (cadans op vlakke baan varieerde tussen 20 en 60 !!! in hoogste versnelling).
Als je de nexus naar derailleur zou omrekenen heb ik een 12-38 cassette nu of een pak meer dat ik met derailleur haalde.

je haalt hier ook aan dat rohloff 526% bereik heeft, maar dit over 14 versnellingen. dat is 37,6% per versnelling gemiddeld.
409% van de alfine van 11 versnellingen of 37,2% per versnelling
307% voor de nexus 8 of 38,4% per versnelling. de stap tussen 2 versnellingen is voor de nexus dus al meer verschil dan beide andere. ik schakel ook meestal per 2 versnellingen.

vertrekken uit stilstand, levert die bafang motor vlotjes 550-600W. meer dan lichtjes meedraaien moet je niet doen om van stilstand naar 20km/h te gaan. boven de 30km/h moet je wel gaan meetrappen, want het vermogen zakt ferm in naar 250W.
viewtopic.php?f=3&t=10593&start=15#p147635

Plaats reactie