nieuw projectje gestart

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

nieuw projectje gestart

#1 Bericht door fcapri »

ik speel al een tijdje met die electrische aandrijving en voor de eenvoud was ik al een tijdje aan het uitkijken naar een trike. tot ik deze week in NL een schone vond, maar het zonde vond om een perfect werkende te slopen om te verbouwing naar electrische aandrijving.
toen die trike dan uiteindelijk toch verkocht was, kreeg ik een andere aanbieding van een restauratieobjectje...
Afbeelding

allereerst de wielen wat rechter geplooit, maar de assen zijn goed kaduuk. ook al 2 velgranden van 20" gevonden om te herspaken, al lijkt 20" te klein
Afbeelding

2€ stuk onder de fiets als die op 20" staan, komt dan wel nog de hoogte van de band bij
Afbeelding

de assen uit de wielen geramt en op de pers weer recht gemaakt (worden nog vervangen, genen paniek)
Afbeelding
Afbeelding

ook de stuurinrichting wat rechter geplooid en hij komt al weer mooi op zen pootjes terecht. achteraan zit mijn gekende Efaw achterwiel hub motor. aandrijving electrisch, remember
Afbeelding

carbon en hars is ook alweer besteld, we gaan weer gaan plakken
Afbeelding

nu door de verhuis van waregem naar kortemark, is het altijd een zoektocht waar al die kleine electronica onderdeeltjes heen zijn. ik heb weer al wat te ontwerpen namelijk:
1) generator aan de trappers, we beginnen met een kleine 24V, maar het doel zou zijn om een bafang motor anders op te bouwen zodat die genereert
2) hubmotor achteraan
3) 36V (of meer) accu voor de hub motor achteraan
4) ECU om die motor aan te sturen, en deze gaan we dan hacken :mrgreen:
5) bovenstaande ECU mag NIET gevoed worden uit zijn accu, maar uit de trappers. zodoende kan er enkel gereden worden als er getrapt wordt (legale trapondersteuning voor belgie)
6) dynamo functie om 'regelbaar' stroom uit de trappers richting accu te doen (oplaad functie). deze moet ergens regelbaar zijn tussen 25-250W zodat je niet hoeft te schakelen maar via display kan bepalen hoeveel weerstand je op de trappers wil
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daf46
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 11:05
Postcode: 9090
Contacteer:

Re: nieuw projectje gestart

#2 Bericht door daf46 »

:shock: Wat heeft die meegemaakt ?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nieuw projectje gestart

#3 Bericht door fcapri »

auto vs trike: 1:0.
moet best een harde klap zijn geweest, want was goed krom

alleweder vs auto was ook al in het voordeel van de auto
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:26, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nieuw projectje gestart

#4 Bericht door fcapri »

kleine update, wacht nog op veel onderdelen. oa ook de carbon en polyester voor het zitje te herstellen. maar voor de rest zou die al quasi rijdend moeten zijn.
wielen herspaakt, nieuwe remschijven (enkel nog wat bijregelen want ze schuren).
Afbeelding


achterband weet ik nog niet goed, zit nu op 20" (van mijn alleweder). kan die herspaken tot 26" want dan kan ik de remmen hergebruiken.
die had achteraan schijfremmen, maar die zijn gedemonteerd (hoefde ik niet en bicky kon ze gebruiken).
maar zag dat ik achteraan van die beugeltjes had om gewone velgremmen te monteren, wel ideaal als noodrem of als parkeerrem.
Afbeelding

probleem is dan wel dat de motor teveel energie gaat trekken. een 20" wiel komt vlot in beweging, een 26" electrisch wiel vraag meer koppel.

maar 1 stuk ijzer gevonden die in de voorbuis past om pedalen om te monteren, beetje zwaar wel, maar wel ideaal om autos van de baan te duwen. bestaan dat soort buizen als los bestelbaar? zou een stalen versie moeten hebben ipv alu omdat ik er motorsteunen moet aan lassen.
Afbeelding

ondertussen maar een oud MTB wiel genomen, velgrand eraf, en herspaakt op mijn 20" hub motor. spaken wel iets te kort waardoor het wiel recht gespaakt is zonder kruisen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: nieuw projectje gestart

#5 Bericht door papageno »

knap gedaan, zou eens op cursus moeten komen om wat bij te leren :)
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nieuw projectje gestart

#6 Bericht door fcapri »

plannen die vandaag niet door gingen, dus had tijd over...

ander zitje op geknutseld
Afbeelding

en proefritje. dit is enkel de hub motor test. moet nog iets van pedalen en generator maken om het legaal te houden.
tot nu toe ging die goed, 200W 36V motor, 36V accu (niet vol), 800W max controller.

1209Wpiek
Afbeelding
35km/h gehaald. dit is dus een 200W motor zonder enige beperking of begrenzing. iedereen klaagt met een ebike dat je niet hard kan... een 200W motor gaat hard zat als die niet softwarematig dicht wordt geknepen:
Afbeelding

actiefilmpje (op privé terrein)
https://youtu.be/I2xu3cISebo
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nieuw projectje gestart

#7 Bericht door fcapri »

part 2. handig in de lucht om te tonen dat ik niet aan de gashendel draai
https://youtu.be/LyWcccqn79Q

kleine motor vooraan, grotere is besteld want met deze kan ik de accu niet bijladen. moet aan 3000rpm draaien daarvoor :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

POWER!!!
even vooruit trappen en achteruit bollen, dat kunnen er ook nietveel denk ik.
onbelast gaat het ding goed, maar eens het gewicht moet in beweging brengen.... hopelijk de grotere generator (met gearbox) snel hier uit china
https://youtu.be/XyYpkpjL_PQ
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nieuw projectje gestart

#8 Bericht door fcapri »

nieuwe motor aangekomen (die ik als dynamo gebruik)
Afbeelding

een 350W lijkt me wel voldoende, goed hard aan het trekken wekte ik 133W op (accu aan het laden, die staat op 33V). dus dat systeem werkt al goed. nu nog de controller bouwen die het laadvermogen instelbaar maakt en een schakeling die de gashendel activeert als er genoeg getrapt wordt
Afbeelding

t is in ieder geval al een stukje harder trappen dan die vorige 100W motor. ik overweeg wel een kleiner tandwiel te steken, of een soort van vliegwiel op de motor om de 'dode' punten makkelijker te overbruggen. nu voel je tussen elke trap het toerental fel inzakken
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nieuw projectje gestart

#9 Bericht door fcapri »

beetje stilgevallen hier, letterlijk. schakelaar vergeten afzetten, li-ion COMPLEET leeg gelopen.
kan de generator niet meer aandrijven aangezien de accu alles tot 3V plattrekt.
accu hoogst waarschijnlijk dood. dure fout zo :oops:. de printplaat die het opladen voor zijn rekening neemt, doet het ook niet meer. dat zal beter moeten uitgevoerd worden in de toekomst.

plan is zowieso dat je zonder accu ook moet kunnen rijden. ik heb wat ellende gehad met de alleweder zijn bafang ondersteuning waardoor die prioriteit kreeg. weet tenminste al hoe zo een bafang werkt, en eigenlijk heb ik een bafang nodig waar ik de controller kan uit slopen om een dynamo mee te maken (de trappers in een bafang laten de motor ALTIJD meedraaien blijkbaar. de freewheel zit de andere richting uit. de motor kan de pedalen NIET aandrijven. dat wil dus ook zeggen dat je met een stel diodes direct een 3fase generator hebt. EN ruimte voor een laadregelaar in te bouwen in de motor

to be continued

Plaats reactie