De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rvh
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 15:38
Contacteer:

De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

#1 Bericht door Rvh »

Onlangs heb ik de dyneemakabel vervangen en gelijk zwarte elastiek (dat te kort was en een noodoplossing was) vervangen door een elastiek met een leuk kleurtje. Die zijn er namelijk ook in andere kleurtjes dan zwart :)

Nu zit ik met het probleem dat bij het einde van de trap, op het moment van terughalen van de benen, de voetenslee wat lijkt te klapperen? Dit lijkt me te maken te hebben met de spanning van de dyneema en het elastiek, maar ik krijg het niet weg. Het treedt enkel op bij de zwaardere versnellingen. Tijdens het rijden heeft me broer ook even gekeken, en hij zegt dat het dyneema tegen de versnellingskabel klappert. Mn pa heeft net gekeken en die zegt ook dat het dyneema is dat juist op dat moment flink inzakt en vervolgens en klappert tegen het frame.

Dit heb ik vaker gehad in het verleden en opnieuw opleggen was dan vaak de oplossing, maar nu krijg ik het niet opgelost helaas.

Nu weet ik niet of ik de juiste lengte van de kabels heb, want ik had nog kabels van diverse lengtes..

Iemand een idee wat de oorzaak is, en wat ik moet veranderen om het op te lossen? Heeft het te maken met de lengte van de dyneema of misschien het elastiek? Moet ik het elastiek strakker of slapper zetten?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

#2 Bericht door bicky »

De elastiek moet strak gespannen staan.

Dit controleer je best door naar het zwaarste verzet te schakelen en dan moet de elastiek maximaal gespannen zijn en bijna zoals een gitaar te bespelen zijn.
als deze te zwak staat terug naar lichtste versnelling en stop je het haakje van de elastiek op de snek aan gaatje (of meer) verder

Rvh
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 15:38
Contacteer:

Re: De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

#3 Bericht door Rvh »

Ik zit er enorm mee te kloten.. en zal dit ook weer eens proberen.

Zo te zien heb jij een 209 met grootste snek en M boegspriet.
Weet jij de juiste lengte van de kabel en het elastiek?

Steeds als ik het elastiek bijstel, wisselen de max. versnelling weer. Snap dr echt geen kont van :(


Dat klapperen, komt jou dat ook bekend voor?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

#4 Bericht door bicky »

Dat klapperen is het symptoom dat je krijgt als elastiek niet genoeg gespannen is.

De lengte van de kabels weet ik niet.
Kan je niet gewoon de oude kabels meten?

Rvh
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 15:38
Contacteer:

Re: De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

#5 Bericht door Rvh »

De lengte van de kabels is in de loop van de tijd gewijzigd omdat ik diverse kabels van andere roeifietsen had.

Maar inmiddels lijkt het gelukt te zijn. In zn zwaarste versnelling stond ie reeds zo'n beetje op max. gespannen. Conform het filmpje van rowingbike en jouw advies.

De oplossing bleek om 'm ook op zn lichtste verzet op max te spannen. Zo max dat ie echt met moeite om de snek te krijgen was.

Zo strak heb ik 'm er nog nooit opgehad.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

#6 Bericht door bicky »

Rvh schreef: ma 07 jun 2021, 15:29 De oplossing bleek om 'm ook op zn lichtste verzet op max te spannen. Zo max dat ie echt met moeite om de snek te krijgen was.
Dat is inderdaad de manier.
eens je weet waar op te letten valt het reuze mee.

ik doe bijna alle onderhoud zelf, ook het afregelen en vervangen van de lagers.


nog extra vraag. waar heb je die elastiek in ander kleur gekocht?
heb er nog pak in reserve en bestel nog graag bij Derk, maar je weet maar nooit

Rvh
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 apr 2012, 15:38
Contacteer:

Re: De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

#7 Bericht door Rvh »

Tja, het stond al retestrak, ook in de zware versnelling, maar heb m 2 gaatjes verder weten te zetten in de lichte versnelling en ook een tweetal malen het elastiek wat ingekort. Kan me niet herinneren dat in het verleden ik het zo strak had staan in de lichtste versnelling.


Het elastiek is er echt in diverse kleuren online te krijgen.. Zelf heb ik het gekocht bij Correct maritiem in de winkel in Rotterdam. Het is gewoon rond elastiek, 5mm doorsnede. Kost rond de 90 eurocent/meter. Bij Correct waar ik ben geweest hadden ze 3 kleuren. Zwart, rood en blauw. Heb van elk 3m gekocht. Niet de meest fraaie kleuren, maar wilde eens wat anders dan zwart ;)

Online kun je veel meer kleurtjes vinden. Waaronder dus veel fraaiere kleuren, zoals bijv elektrisch blauw. Zwart elastiek en dyneema vind je in de wat grotere watersportwinkels gewoon op de rol. Dat wordt veel gebruikt in de zeilsport.

Bij deze toko onder andere heb je een heel ruime keuze aan elastiek, waaronder veel fraaier donkerblauw. Zij verzenden ook naar Belgie.

https://www.paracord.nl/elastiek-koord/ ... -koord-5mm.


Dyneema kun je ook gewoon bij watersportwinkels kopen. Dat is er ook in diverse kekke kleurtjes en diverse merken en uitvoeringen. Uiteindelijk komt ook dat toch wel weer redelijk op hetzelfde neer. Binnenkort eens kijken voor neongeel ofzo.

Het dyneema dat Derk standaard gebruikt is overigens Gleistein Dyna one / Dyna one HS.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: De juiste afstelling van de dyneemakabel en het elastiek

#8 Bericht door Wim -de roetsende »

Op de nieuwere 209 ligt Dynamax. Ik heb deze kabels ook alweer een flink aantal jaren. Zeer slijtvast. Ik rijd er meer dan 4000km mee, zonder om te draaien.

Op de site van Derk staat: Een verbeterd type dyneema vezel met een soepele coating die de kabel lekker flexibel houdt. Door de soepele coating kan de kabel vrij makkelijk vervormen zodat deze wat dikkere kabel toch in de smallere ring past waar je voor heen alleen de Ø 3 mm, ± 5,5, gr/ m kabel in kon gebruiken.

Ik koop alles bij Derk. Hij heeft alles bedacht en daarom koop ik bij hem.
Kekke kleurtjes trek ik wel aan :lol:

https://rowingbike.com/product/dynamax- ... bel-7-grm/
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie