Wie mag op fietsostrade en hoe snel? Niet alle regels zijn overal gelijk
https://www.gva.be/cnt/dmf20210406_9424 ... T1YA%3D%3D
Als de mannen met de pet het al niet goed meer weten wie dan wel??
F105
-
- Helper
- Berichten: 315
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2520
- Fiets: Omafiets
- Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
- Contacteer:
Re: F105
Het is idd verwarrend voor wie de wetgeving niet in het detail kent. Helaas zijn de blauwe vrienden daar soms ook bij.
Het lijk er zelfs op dat de provincie in deze een bord heeft verzonnen wat het staat niet in deze (mss niet volledige) lijst: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /257-art71
Diezelfde Provincie plakt D7(fietspad) op fietssnelwegen tussen Lier/Antwerpen/Mechelen, maar in de Kempen moesten het precies deze zijn en blijven: F99. Hierdoor 30km/h max en geen voetgangers toegelaten.
Als je niet percé in Geel centrum moet zijn, neem je omwille van de kruispunten beter de kanaaldijk (kies maar de welke ). Veel aangenamer (wel nog smaller).
Wat mij betreft wordt het hoog tijd dat ze heel de 46 jaar ouder verkeerswetgeving volledig herzien.
Alle categorieën van voertuigen op de schop doen, en focussen op gereden/gewandelde/gelopen snelheid tav de bedoeling van de weg. Fietssnelwegen wat meer focus op snelheid, schoolstraat wat meer op het speelse karakter, winkelstraat/woonerf voorrang voor de voetgangers, ... en wat meer kijken naar veiligheid en dingen open laten voor de toekomst ipv alles maar dicht te timmeren in hokjes.
Het lijk er zelfs op dat de provincie in deze een bord heeft verzonnen wat het staat niet in deze (mss niet volledige) lijst: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /257-art71
Diezelfde Provincie plakt D7(fietspad) op fietssnelwegen tussen Lier/Antwerpen/Mechelen, maar in de Kempen moesten het precies deze zijn en blijven: F99. Hierdoor 30km/h max en geen voetgangers toegelaten.
Als je niet percé in Geel centrum moet zijn, neem je omwille van de kruispunten beter de kanaaldijk (kies maar de welke ). Veel aangenamer (wel nog smaller).
Wat mij betreft wordt het hoog tijd dat ze heel de 46 jaar ouder verkeerswetgeving volledig herzien.
Alle categorieën van voertuigen op de schop doen, en focussen op gereden/gewandelde/gelopen snelheid tav de bedoeling van de weg. Fietssnelwegen wat meer focus op snelheid, schoolstraat wat meer op het speelse karakter, winkelstraat/woonerf voorrang voor de voetgangers, ... en wat meer kijken naar veiligheid en dingen open laten voor de toekomst ipv alles maar dicht te timmeren in hokjes.
- Beinsberger E
- Kopman
- Berichten: 729
- Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
- Postcode: 3621
- Locatie: Rekem
- Contacteer:
Re: F105
Ik dacht dat fietssnelwegen bedoeld zijn om een vlotte verbinding te maken van A naar B zonder al teveel hindernissen, maar ik lees meer en meer dat sommige mensen denken dat daar enkel spedelecs mogen rijden en dat gewone fietsen daar weg moeten blijven want die hinderen het snelle fietsverkeer, verkeerde denkwijze volgens mij op autostrades rijdt ook niet iedereen even hard daarbij mag snelheid niet primeren volgens mij, iedere zwakke weggebruiker moet de kans krijgen om deze fietssnelwegen te gebruiken ook al omdat dikwijls jaagpaden gebruikt worden op fietssnelwegtrajecten.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: F105
Als het begint vol te lopen met wandelaars heb je natuurlijk ook een probleem en schiet je de doelstelling van fietssnelweg voorbij.Beinsberger E schreef: ↑vr 09 apr 2021, 16:07 iedere zwakke weggebruiker moet de kans krijgen om deze fietssnelwegen te gebruiken ook al omdat dikwijls jaagpaden gebruikt worden op fietssnelwegtrajecten.
denk dat het vooral over hoffelijkheid betreft. ga je met 3 naast elkaar fietsen aan 15km/u dan ontstaan er vanzelf frustraties en gevaarlijke omstandigheden