Multifunctionele lichtvin

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...

Graag verneem ik jullie bevindingen hieromtrent

Peiling eindigde op wo 06 jan 2021, 16:01

Wat een slecht idee, niet aan beginnen [-X
0
Geen stemmen
Flevobike/Fietser.be hebben het leukste concept :^o
0
Geen stemmen
Pauvre Mouton: ga nog wat in de weide lopen grazen :-)
0
Geen stemmen
Wauw, wat een leuk idee, zeker verder uitwerken =D>
11
100%
Kan ik al een bestelling plaatsen? [-o<
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 11

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Multifunctionele lichtvin

#1 Bericht door Pauvre Mouton »

Iedereen kent ondertussen de lichtvin van Flevobike (https://shop.flevobike.nl/nl/orca-lichtvin.html) en de in ontwikkeling zijnde lichtvin bij Fietser.be (https://blog.fietser.be/2019/03/waw-lic ... sting.html). Beide zijn te monteren met zuignappen.

Onder het motto, dat moet nog beter kunnen en mooier aansluiten op het design van een velomobiel, ben ik zelf wat beginnen bedenken voor een multifunctionele lichtvin te ontwerpen.

Laat me duidelijk stellen dat het niet de bedoeling om over smaken, kleuren en geuren gaan te discussieren of om het beste ontwerp te claimen. Ieder product heeft zijn voor- en nadelen.

Onder multifunctioneel dient te worden verstaan:
  • verlichting (wit vooraan, rood achteraan + zijkanten uitlichten)
    doel: enkel om beter gezien te worden
    aan te sluiten op bestaande electrisch circuit en samen te schakelen met de verlichting/op afzonderlijke batterij met afzonderlijke knop te bedienen
  • mogelijkheid tot montage action cam (garmin virb 360, gopro)
    doel: vastleggen van fietsritten, bewijs bij verkeersongevallen, vermijden van agressieve verkeersdeelnemers als ze de camera zien :twisted:
  • mogelijkheid tot montage vlaggetje, achterste gaatje bovenaan op de schets
  • vaste montage op de fiets, geen zuignappen, wel 3 gaatjes waarvan 2 voor de montage en 1tje voor bedrading ledverlichting
oeps te snel gepost, dus we gaan rustig verder hier.

Hierbij een eerste schets om het idee weer te geven:
Afbeelding

maar misschien van plan om het wat meer om te vormen naar F1 toestanden met uiteraard ook uitsparing in de voet voor verlichting in de zijkant.
Afbeelding

En de kostprijs gaat niet veel schelen van de prijs als die bij Flevobike (zeker niet als we de 3D ontwerpkosten kunnen drukken op één of andere manier)

The competition is on, or buy me out :-) :D

Neen ik wil graag zoveel mogelijk reacties vernemen omtrent het concept, ontwerp (wellicht de schets maar dan wat gefinetuned naar dat van een formule 1 wagen en met een lichtstrook in de voet van de vin), vergetelheden, aandachtspunten om het ontwerp te gaan fine-tunen.
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op do 15 okt 2020, 8:52, 6 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#2 Bericht door bicky »

Eenvoudige demontage lijkt me ook een voordeel.

Een open-source ontwerp dat je kan laten 3d printen lijkt me interessant. Kan iedereen voor zich zelf kiezen of hij vlag en GoPro montage wil.
En kleur kan je dan ook zelf kiezen

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#3 Bericht door Ares »

Ok, dat zou gewoon grandioos zijn.. momenteel rij ik altijd rond met de virb 360 op m'n helm. Altijd een gedoe toch met de kabel naar de usbpoort als je in en uit stapt
Ik ben er wel voor te vinden! :)

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#4 Bericht door Pauvre Mouton »

bicky schreef: ma 28 sep 2020, 15:56 Eenvoudige demontage lijkt me ook een voordeel.
van binnenuit kunnen schroefjes worden in- en uitgedraaid, vrij eenvoudig en wat meer anti-diefstal
bicky schreef: ma 28 sep 2020, 15:56 Een open-source ontwerp dat je kan laten 3d printen lijkt me interessant. Kan iedereen voor zich zelf kiezen of hij vlag en GoPro montage wil.
En kleur kan je dan ook zelf kiezen
ja maar dan ga je iemand moeten vinden die gratis wil 3D tekenen
de camera bevestiging en opening vlagje kunnen zonder problemen optioneel gemaakt worden
maar bedoeling was nu om het multifunctioneel te maken, maar het kan
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#5 Bericht door Pauvre Mouton »

Ares schreef: ma 28 sep 2020, 15:59 Ok, dat zou gewoon grandioos zijn.. momenteel rij ik altijd rond met de virb 360 op m'n helm. Altijd een gedoe toch met de kabel naar de usbpoort als je in en uit stapt
Ik ben er wel voor te vinden! :)
Ik stel me steeds de vraag hoe je met een helm in de velomobiel kan zitten, ik zou dan de hele tijd tegen mijn smurfenmuts aantikken, maar dat ligt eerder aan mijn grootte vermoed ik

Momenteel rij ik rond met volgende action cam accessoires:
https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/p/pn/010-12256-27 (bovenop de smurfenmuts geplakt)
https://buy.garmin.com/nl-BE/BE/p/pn/010-12521-01

Als je enthousiast blijft, heb ik al meteen een oplage van 2 stuks voor mijn multifunctionele lichtvin lol
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#6 Bericht door Pauvre Mouton »

ik heb ook even een peiling toegevoegd bovenaan de pagina.

Maak me of kraak me :-)
en alle reacties goed of slecht zijn welkom
My smile is always in shape!

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#7 Bericht door papageno »

Zal zondag eens aan mijn neef vragen. Die zou 3-D kunnen tekenen (keukens ontwerpen). Ik weet niet of die dat tijdens of na zijn uren ook mag, kan doen???
Een vraag stellen kost geen geld. Graag dan zoveel mogelijk details doorgeven hoe alles er moet uitzien.
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#8 Bericht door Helen »

Ik droom al even van een 360° camera, maar omdat ik geen gaatjes wil boren in mijn nieuwe WAW voor een half en half oplossing, rij ik nu noodgedwongen enkel met de voorste cycliq-camera zuignapgewijs rond. (In de oude WAW had ik wel een gat geboord voor montage, maar het was niet ideaal). De achterste camera monteer ik niet op de antenne, want rond het gat van de antenne barst de lak nú al, laat staan dat er nog meer gewicht op zit.

Dus als er ooit een mooie, praktische oplossing komt (met goede montage, aansluiting voor batterij enz.) ben ik geïnteresseerd!

Een praktische vraag: het witte licht vooraan dient toch enkel om gezien te worden hé? Het mag zeker niet fel op de neus schijnen, want dan zie je niks meer in het donker.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#9 Bericht door Pauvre Mouton »

Helen schreef: ma 28 sep 2020, 19:46 Ik droom al even van een 360° camera, maar omdat ik geen gaatjes wil boren in mijn nieuwe WAW voor een half en half oplossing, rij ik nu noodgedwongen enkel met de voorste cycliq-camera zuignapgewijs rond. (In de oude WAW had ik wel een gat geboord voor montage, maar het was niet ideaal). De achterste camera monteer ik niet op de antenne, want rond het gat van de antenne barst de lak nú al, laat staan dat er nog meer gewicht op zit.

Dus als er ooit een mooie, praktische oplossing komt (met goede montage, aansluiting voor batterij enz.) ben ik geïnteresseerd!
Uit één van mijn vorige posten kan je de camerasteun op je body vastplakken en dat hecht bijzonder goed! Maar is wel voor Garmin Virb 360 of GoPro.
Als ik het goed voor heb, past er geen cycliq camera op zulke steun.
Helen schreef: ma 28 sep 2020, 19:46 Dus als er ooit een mooie, praktische oplossing komt (met goede montage, aansluiting voor batterij enz.) ben ik geïnteresseerd!
Het is de bedoeling de aansluiting op de velomobiel te maken net zoals de pinkers op de waw zijn gemonteerd. zowat zelfde principe. In principe aansluiten op het aanwezige elektriciteitsnet van de waw of om de batterij van boordverlichting te sparen een extra afzonderlijk stroompunt voorzien.
Ik stuur je te gepasten tijde een bestelformulierke ;-)
Helen schreef: ma 28 sep 2020, 19:46 Een praktische vraag: het witte licht vooraan dient toch enkel om gezien te worden hé? Het mag zeker niet fel op de neus schijnen, want dan zie je niks meer in het donker.
Het is enkel verlichting om gezien te worden, niet als rijlicht, dus ook geen strooilicht op de neus van de velomobiel.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#10 Bericht door Pauvre Mouton »

Het idee om het zoals een F1 uit te werken mag de prullenmand in, dat komt niet mooi uit met de uitlijning van een velomobiel
Afbeelding
Op een F1 wagen werkt dat, omdat er wat verderop nog een grote achtervleugel is opgebouwd. En zulke spoiler heb je niet op een velomobiel [-X

zie uiterst rechtse velomobiel op deze foto:
Afbeelding

het is mooier om het ontwerp in de lengte te houden, maar dan nog iets sexier als nu, even terug naar de tekentafel :idea:
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op do 15 okt 2020, 8:53, 1 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#11 Bericht door Helen »

Pauvre Mouton schreef: ma 28 sep 2020, 19:59Uit één van mijn vorige posten kan je de camerasteun op je body vastplakken en dat hecht bijzonder goed! Maar is wel voor Garmin Virb 360 of GoPro.
Als ik het goed voor heb, past er geen cycliq camera op zulke steun.
Ik vond niet direct terug welke post je bedoelt.
De Cycliq 12 die ik kocht in 2017, werkt met een GoPro steun, dat is dus geen probleem.

Qua plaatsing wil ik de camera graag op de smurfenmuts. De problemen hierbij:
- De camera moet minstens 10 cm hoger staan, anders zie je in de onderste helft van het beeld enkel mijn grijs haar. Dat maakt kleven of zuignappen moeilijker, met de grotere hefboom
- Doordat de staart van de WAW afneembaar is, heb ik maar een zeer beperkte afstand (<10 cm) tussen de rand van de smurfenmuts en de antenne.
- als ik de camera direct met een zuignap op de smurfenmuts zou vastzetten, kan de klep van de waw niet meer open of dicht, want de camera zit dan in de weg

Fotootje: de configuratie van voorste en achterste Cycliq-camera's op mijn oude WAW. (De rode lijnen zijn pogingen om een betere steun te bedenken)
Het plastieken potteke helpt om te voorkomen dat de camera naar voor of achteren kantelt als ik over hobbels rij. In het potteke zit (onzichtbaar) een metalen profiel vastgeschroefd op de WAW. Hierop is de GoPro/Cycliq steun gemonteerd.
waw-camera2.png
waw-camera2.png (243.81 KiB) 4195 keer bekeken
Op de nieuwe waw gebruik ik enkel een zuignap-steun op de neus. Ik heb andere en grotere zuignapsteunen geprobeerd, om op de smurfenmuts te zetten, maar die houden niet.
zuignap.png
zuignap.png (221.71 KiB) 4195 keer bekeken
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#12 Bericht door KarelJ »

Aangezien sommige mensen slechte gps-ontvangst in de velomobiel hebben (afhankelijk van het materiaal waaruit de velomobiel gemaakt is), is het misschien ook een idee om optioneel zo'n gps-antenne-verlenger/ontvanger (of hoe dat ook mag heten) te kunnen integreren in de staartvin.

Persoonlijk zal ik waarschijnlijk zo'n vin niet aanschaffen. (meer en meer nachtblind en daardoor ben ik eigenlijk een zuivere vrijetijdsrijder geworden en rij ik zo weinig mogelijk in het donker rond)

Ik denk wel dat er veel velomobiel-rijders geïnteresseerd zullen/kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#13 Bericht door Pauvre Mouton »

Helen schreef: di 29 sep 2020, 11:07
Pauvre Mouton schreef: ma 28 sep 2020, 19:59Uit één van mijn vorige posten kan je de camerasteun op je body vastplakken en dat hecht bijzonder goed! Maar is wel voor Garmin Virb 360 of GoPro.
Als ik het goed voor heb, past er geen cycliq camera op zulke steun.
Ik vond niet direct terug welke post je bedoelt.
De Cycliq 12 die ik kocht in 2017, werkt met een GoPro steun, dat is dus geen probleem.

Qua plaatsing wil ik de camera graag op de smurfenmuts. De problemen hierbij:
- De camera moet minstens 10 cm hoger staan, anders zie je in de onderste helft van het beeld enkel mijn grijs haar. Dat maakt kleven of zuignappen moeilijker, met de grotere hefboom
- Doordat de staart van de WAW afneembaar is, heb ik maar een zeer beperkte afstand (<10 cm) tussen de rand van de smurfenmuts en de antenne.
- als ik de camera direct met een zuignap op de smurfenmuts zou vastzetten, kan de klep van de waw niet meer open of dicht, want de camera zit dan in de weg

Fotootje: de configuratie van voorste en achterste Cycliq-camera's op mijn oude WAW. (De rode lijnen zijn pogingen om een betere steun te bedenken)
Het plastieken potteke helpt om te voorkomen dat de camera naar voor of achteren kantelt als ik over hobbels rij. In het potteke zit (onzichtbaar) een metalen profiel vastgeschroefd op de WAW. Hierop is de GoPro/Cycliq steun gemonteerd.
waw-camera2.png

Op de nieuwe waw gebruik ik enkel een zuignap-steun op de neus. Ik heb andere en grotere zuignapsteunen geprobeerd, om op de smurfenmuts te zetten, maar die houden niet.zuignap.png
lol, gewoon in deze post wat hogerop de links van buy.garmin...
Ik heb ook een waw en beperkte ruimte bovenop de smurfenmuts, maar wel het gelukt dat mijn camera (garmin virb 360) niet zo langwerpig is.
Het is de bedoeling dat het grijze staafje weg kan en waar je fly12 gemonteerd staat komt de voet van de houder te staan, waarbij de voet wat naar achteren gaat waardoor je ruimte vrijmaakt voor het eenvoudig openen van de klep van de waw, en ook nog steeds op dezelfde eenvoudige manier de staart kan demonteren. Een beetje hoe de letter "Z" is opgebouwd :-)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#14 Bericht door CapoJan »

Ik heb wel gestemd, maar rij al jaren met een lichtvin op mijn E-Orca. En ja, de ervaring is dat iedereen er positief over is. Dat is ook logisch: het vormt een groot verlicht oppervlak op het hoogste punt van de VM.
Nadelen:
- meer energieverbruik (logisch)
- de VM kan niet in de auto met de lichtvin erop (doe ik ook maar héél sporadisch)
- als de ondergrond niet echt zuiver is, houden de zuignappen niet

Ik paste de lichtvin wel wat aan: zowel de voorste als de achterste ledstrip knipperen. Dat zorgt voor een flink lager energieverbruik en - belangrijker - in combinatie met de constante verlichting van koplamp en achterlicht maakt dit de VM heel goed zichtbaar.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Multifunctionele lichtvin

#15 Bericht door jantje »

-Interesse in aankoop (nog meer interesse in zelf bouwen)
-Kan 3D tekenen en heb nog wat programma's draaien.
-Heb ervaring met composietverwerking
-Heb (nog) geen ervaring met 3D-printing (maar hoe moeilijk kan het zijn? :D )
-Heb (beperkte, maar vermoedelijk voldoende) ervaring met leds/electronica
-Heb een zelfbouw CNC-frees die momenteel staat stof te vangen (er kan 1/3de van een velomobiel in, dus een steuntje zal ook wel lukken :D )

Extra: ik ben zelf fan van iets makkelijk onderweg:
Verwijderdbaar zoals hier al aangehaald, maar nog beter zou zijn on the go inklapbaar/inschuifbaar.
Mijn woon Werk route zou willen zeggen dat ik op het jaagpad aero wil rijden, binnendoor onder wat takken en barelen wil doorrijden, maar op 3 afzonderlijke stukken eventueel wel wat extra 'gezien worden" kan gebruiken.
Bij de WAW denk ik dan aan net achter het achterste schot te monteren buis waarin een paal kan omhoog schuiven (camera kan permanent buiten blijven) zodat er binnenin(voor dat schot) geen water kan lekken en met simple kabel hefbaar te maken.

Hebben jullie de lichtkanonnen van Räderwerk al gezien op het duitse forum voor de Milans?
Hebben jullie van lichtvin van Jan Trenson al gezien op z'n QV?

Plaats reactie