hoeveel vermogen ondersteuning

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#16 Bericht door fcapri »

welk tandwiel hebben jullie vooraan op de bafang zitten in combinatie met een 20" achterwiel?
ik heb een 46T bij de bafang gekregen, en heb ook een adapter om naar BCD130 te gaan. dus kan mijn 52T, 56T, 60T of 70T monteren

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#17 Bericht door Bart86 »

Bij mijn WAW werd er een 60T gemonteerd in combinatie met een 250 W Bafang.

Het staat op de volgende manier vermeld mijn bestelbon: "60 tands custom CNC alu voorblad (vr eWAW met Rohloff)"

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#18 Bericht door fcapri »

ondertussen al een update.
ik heb dus de 350W versie ingebouwd met 850C display erop.
de eerste rit ging die fantastisch, 400-450W ondersteuning, ging als een raket naar 25km/h en dan valt vermogen weg naar 100W.

thuis moeten gaan zoeken naar de code voor de advance settings, en de begrenzer van 25 naar 50km/h gezet. fiets gaat fantastisch, doordat mijn trappers niet goed waren, heb ik met duimgas getest. fiets haalt zonder trappen 42-43km/h. alles goed dus.

dit wekeend alles afgewerkt en vandaag de eerste rit naar oostende met de bafang motor. en iets viel me op.
vanuit stilstand geeft die veel vermogen, en boven de 25km/h valt die terug.
onderweg naar het werk zelf eens een foto genomen. die 350W motor geeft op stand 9 (hoogste) maar 190-230W ondersteuning
Afbeelding

nu weet ik niet of dat een software fout is? normaal geeft die 350W tot aan 25km/h en valt dan weg.
door de begrenzer te verhogen naar 50, gaat die wel verder boven de 25km/h, maar blijkbaar maar aan 250W (nog niet uitvoerig kunnen testen hoeveel die precies levert).
echter boven de 45km/H doet die NIKS meer, vermogen valt naar 10W terug. ook al staat de begrenzer op 50.

2de detail dat me opviel. als ik het duimgas weer inplug, levert die gewoon 600W vermogen volgas. maakt niet uit of ik 10 of 30km/h rijd. de ondersteuningsbeperking is dus ergens ingebouwd aangezien de duimgas daar geen probleem mee heeft wel wel meer vermogen levert.

ik heb het ook nagerekent, en op 37km/h met een 60T vooraan, een 18T achteraan, nexus8 naafversnelling in hoogste versnelling en 44/406 banden op mijn 20" wiel, zou de cadans dan 72 zijn. dusik zit nog niet aan max cadans
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#19 Bericht door Bart86 »

fcapri schreef: ma 03 aug 2020, 9:06 ... fiets gaat fantastisch, doordat mijn trappers niet goed waren, heb ik met duimgas getest. fiets haalt zonder trappen 42-43km/h. alles goed dus...
Ik weet het off-topic... maar als ik even mag muggenziften en wéér de wetgeving ter sprake brengen...
Opletten met dat duimgas naar wettelijkheid van de VM. Ondersteuning boven 25 valt voor 90% (of meer) in de 'grijze zone' van de wetgeving. Veel wettelijke verplichtingen vallen weg (inschrijving, verzekering en rijbewijs). Met duimgas wordt het meer een motorvoertuig dan rijwiel en is het een ander verhaal. Dan denk ik aan de WAW die enkele jaren terug in beslag genomen werd.

Wil zeker geen afbreuk doen! Knap staaltje DIY! :D

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#20 Bericht door fcapri »

ik ben er me van bewust. de duimgas zat er niet in, maar had het mee in de rugzak om te testen. (was vergeten dat de politie hier meeleest :lol: )
ik heb die nu dus ingeplugged en los in de hand moeten houden (want kan mijn handvaten er niet afkrijgen). zodoende, zouden ze me tegenhouden, was het niet op stuur gemonteerd.

bedoeling is wel dat er een gashendel aan het stuur komt (zoals een motorvoertuig), maar wel met een arduino ertussen die de boel pas vrijgeeft als er met de trappers getrapt wordt, net zoals ik bij mijn hub motor had (max 6km/h zonder trappen, en eens je cadans 30 hebt, dat was ongeveer 10km/h kan je met gashendel het vermogen kiezen)

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#21 Bericht door Bart86 »

fcapri schreef: ma 03 aug 2020, 11:39 ik ben er me van bewust. de duimgas zat er niet in, maar had het mee in de rugzak om te testen. (was vergeten dat de politie hier meeleest :lol: )
:lol: :lol: :lol:
fcapri schreef: ma 03 aug 2020, 11:39 ik heb die nu dus ingeplugged en los in de hand moeten houden (want kan mijn handvaten er niet afkrijgen). zodoende, zouden ze me tegenhouden, was het niet op stuur gemonteerd.

bedoeling is wel dat er een gashendel aan het stuur komt (zoals een motorvoertuig), maar wel met een arduino ertussen die de boel pas vrijgeeft als er met de trappers getrapt wordt, net zoals ik bij mijn hub motor had (max 6km/h zonder trappen, en eens je cadans 30 hebt, dat was ongeveer 10km/h kan je met gashendel het vermogen kiezen)
Goed dat jij je er van bewust bent! Op die manier zou het bij een controle niet zichtbaar zijn. :-$
Nog veel succes ermee! :)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#22 Bericht door fcapri »

testrit 2: voor als iemand twijfelt welke bafang motor te kopen, zou ik aanraden om zelf naar 500W te gaan.

de 350W schiet wat te kort.
van 0-25km/h doet die met gemak 500-600W en valt dan terug. met wat knutselwerk een systeem gemaakt waarbij de duimgas dus enkel werkt als je trapt. dat doet het goed, hiermee kon ik dus tot 40km/h het vermogen wat regelen ipv voluit te gaan
daarboven valt het vermogen weg, boven de 42 doet die niks meer (vermoedelijk cadans te hoog voor de BBS01B). MAAR, op mijn route heb ik een paar keer bergop, en daar ga je omhoog aan 36-38km/H met 500-600W ondersteuning. en hier warmt de motor wel fel van op. t is een 350W nominaal, dus die kan 500-600W leveren voor 10min en dan 20min aan 200-250W (bergaf en vlakke baan). nominaal dan 350W.
bij een velomobiel zit die motor echter binnenin en ontbreekt die luchtkoeling. de motor wordt nogal warm en ik merk precies dat de controller zijn vermogen dan terug schroeft.
na ongeveer 1uur rijden (30-32km) kan ik voluit maar aan 400W meer gaan. en als je dat blijft doen, zxaxkt zit zelf naar 250 (dacht even dat de accu leeg was). in de winter zal het een voordeel zijn, voetverwarming :mrgreen:

een 500W versie zou in theorie heel de baan 500W kunnen leveren en zou wat reserve hebben tegen het opwarmen. bergop aan 500W en bergaf aan 300W zou die continue aankunnen. terwijl de 250-350W versie (buiten de software dezelfde motor) heeft dit niet.

tot nu toe toch dik tevreden.
mijn 200W achterwiel motor verbruikte ongeveer 18-19Ah (600-630Wh) over het traject om het in 1h55 af te leggen
deze 350W bafang verbruikt 12-14Ah (420-500Wh) voor datzelfde traject in 1h53.

vooral bij bergop is hier winst te halen. met schakelen heeft de motor minder moeite en gaat die met 500W vlot naar boven. de hub motor zit vast in het wiel, dus die moet 600W leveren op de helft van het toerental en die geraakt niet omhoog. de bafang doet met gemak 36-38km/h ergop terwijl mijn hub motor dat maar aan 33km/h doet. tragere snelheid en hoger verbruik uit de accu

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#23 Bericht door blackarmor »

het toerental van de motor zal daar te hoog komen te liggen ( daarmee dat crystalyte bv bij hun direct drive motoren een hoog koppen en een hoge snelheid versie heeft ) . als je nog steeds een torque of pas sensor gebruikt en dus moet trappen om de motor te laten werken moet je de duimgas kunnen uitleggen als een continu variabele instelling van de power settings [-o< .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#24 Bericht door fcapri »

ik heb nog een 70T tandwiel liggen dat ik kan monteren ipv de 60T die er nu op zit. ik zal dan iets lichter moeten schakelen
heeft ook voordeel, want de 8e versnelling heeft een slechter rendement dan 5-6 en 7. ideaal zou ik op de 5 willen zitten rond 35km/h zodat ik dan toch altijd de beste efficienty heb. dat ik fel bergaf aan 60km/h dan wat efficienty moet prijsgeven, vind ik niet zo erg

http://www.fordcapri.be/off/pics/inter8.jpg
Laatst gewijzigd door fcapri op di 09 feb 2021, 6:50, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#25 Bericht door fcapri »

gisteren de 70T gestoken en vandaag de proefrit gedaan.
cadans ligt nu beduidend lager dan gisteren, wel 4min sneller op het werk.
fiets vertrekt met ongeveer 500-600W, en eens boven de 25km/h neemt dit af:
430W op 26km/h,
400W op 27km/h,
370W op 28km/h,
350W op 29km/h,
330w op 30km/h.
boven de 30km/h krijg ik maar 270W meer dat blijft tot 45km/h als ge zelf hard genoeg blijft meetrappen (normaal geraakt ge vlakke baan maar tot 42-43). cadans rond de 60.

Als ge de gashendel dan induwt, krijgt ge weer 500-600W, dus die trapbegrenzing zit er ergens in geprogrammeerd.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#26 Bericht door Maddox »

Ik rij nu met de 750W Midmotor. Met een Z36 vooraan en een 23 tands achter op de Alfine 11.

Ik heb geen topsnelheid van 60km/u nodig. Kom zelden boven versnelling 8 uit. Rij voornamelijk de zelfmoordwegen van Brussel.
Dus ik ben aan't overwegen naar een 32T vooraan te gaan. Maar omdat de Alfine het koppel nu al niet leuk vind, ga ik het voorlopig zo laten.

Ik heb gekeken naar de andere IGH opties. Meer versnellingen heb ik niet nodig.
Dus de Rolhoff is gewoon overkill.
De SA 8 heeft een rare en voor mij niet geschikte reeks van verhoudingen.

Alfine 8 is niet zoveel goedkoper dan de 11, en heeft ook de nodige problemen. Budget gezien zijn de Nexus 7 of 8 bruikbaar.

Enviolo is een mogelijkheid, zeker omdat ik comfort voorop stel, maar de Harmoniq is een geniaal systeempje, maar eveneens beperkt in koppel.

Maar ik ben nu al verlekkerd aan't kijken naar de 1000W Bafang.

Maar als ik echt wil overdrijven, de Revolt 160S ligt nog steeds in de kast (10kw). Met ESC.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#27 Bericht door fcapri »

ik heb ondertussen het tandwiel achteraan op de nexus verkleint, waardoor ik met minder cadans sneller ga. de bafang begrenst dus echt zuiver op cadans, eens een punt bereikt, stopt de motor ermee.
nu blijft die wel doortrekken maar vreet wel meer energie uit de accu.

Afbeelding
in augustus had ik nog 190W aan 37km/h, nu krijg ik 438W ondersteuning aan 44km/h.
en met dat ik op minder capaciteit fiets nu, moet ik me wat inhouden om thuis te geraken. vroeger kon je lang op 37-38km/h blijven omdat die dan op 200W zat, nu heb je 2,5x meer energie dat uit de accu loopt. je moet wel een pak minder duwen op de pedalen zo.

1keer heeft de accu het begeven en mocht ik aan 11-12km/h naar huis, dus spierkracht is precies wat verminderd :mrgreen:

bij normaal rijden doe ik nu een 28km met net geen 10Ah uit de accu (320Wh ongeveer) en dit op 45min.
Afbeelding

ter info: met de auto doe ik 43min naar het werk, met de fiets 45-55min

tot vorig jaar zei ik altijd dat een 350W underpowerd is, als die ooit kapot ging, zou ik een 500W inbouwen zoals ze ook in de WAW's doen. maar nu, blijft die 350W erin. met beetje tunen gaat die meer dan hard genoeg, en dat in een +50kg zware oude alleweder
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#28 Bericht door Brechtix »

Interessante experimenten, fcapri.

De hardware van Bafang is geweldig: stil en robuust.

De standaard firmware is onbegrijpelijk slecht. Eens op cadans valt het vermogen van de bbs01b terug naar 20%, net zoals jij geobserveerd hebt. Wij zetten daar dus compleet andere parameters in, naargelang de fiets, bakfiets, velomobiel, Rohloff of Alfine of derailleur... Maar dat is mijn bedrijfsgeheimpje.

De bbs02b gebruiken we tegenwoordig inderdaad als basis voor de eWAW Pro´s. Maar de reden is de extra betrouwbaarheid, niet meer vermogen: we downtunen die immers tot 700 Watt piek. Als je 50 kpu gaat met 200 Watt totaal vermogen, heeft dat gefreak over 1000 W en meer toch geen zin? Laat staan zonder Rohloff. Die mannen maken ook geen kilometers, en vinden het normaal dat je een motor en transmissie moet servicen na 1000 km.

Een klant uit Frankrijk heeft veel geëxperimenteerd met de TSDZ2 en zijn open source firmware. Zou jij ook wel leuk vinden, er is nu een wireless versie met display op de Android of Garmin. Lichter en luider, alles lekker instelbaar. Torsiesensor rijdt niet zo prettig als trapsensor behalve in stadsverkeer, en da´s net wat ik veel doe. Ik heb het allemaal eens zitten bestuderen voor mijn eigen WAW500 met derailleur. Maar er is dus continu geknutsel aan, dus niet geschikt voor ons als velomobielwinkel.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#29 Bericht door Maddox »

Ik gebruik de kadansbegrenzing van de Bafang om mijn eigen grenzen te verleggen.

Ik probeer telkens sneller te trappen dan de kadansmeting ondersteunt. Als mijn belachelijk slechte conditie het opgeeft, freewheel ik even tot ik terug op adem ben.

Maar zoals ik al elders schreef, betere technologie, hard of software , daar ben ik steeds voor te vinden. Al moet ik die zelf bouwen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: hoeveel vermogen ondersteuning

#30 Bericht door fcapri »

Brechtix schreef: do 11 feb 2021, 17:51 Interessante experimenten, fcapri.

De hardware van Bafang is geweldig: stil en robuust.

De standaard firmware is onbegrijpelijk slecht. Eens op cadans valt het vermogen van de bbs01b terug naar 20%, net zoals jij geobserveerd hebt. Wij zetten daar dus compleet andere parameters in, naargelang de fiets, bakfiets, velomobiel, Rohloff of Alfine of derailleur... Maar dat is mijn bedrijfsgeheimpje.

De bbs02b gebruiken we tegenwoordig inderdaad als basis voor de eWAW Pro´s. Maar de reden is de extra betrouwbaarheid, niet meer vermogen: we downtunen die immers tot 700 Watt piek. Als je 50 kpu gaat met 200 Watt totaal vermogen, heeft dat gefreak over 1000 W en meer toch geen zin? Laat staan zonder Rohloff. Die mannen maken ook geen kilometers, en vinden het normaal dat je een motor en transmissie moet servicen na 1000 km.

Een klant uit Frankrijk heeft veel geëxperimenteerd met de TSDZ2 en zijn open source firmware. Zou jij ook wel leuk vinden, er is nu een wireless versie met display op de Android of Garmin. Lichter en luider, alles lekker instelbaar. Torsiesensor rijdt niet zo prettig als trapsensor behalve in stadsverkeer, en da´s net wat ik veel doe. Ik heb het allemaal eens zitten bestuderen voor mijn eigen WAW500 met derailleur. Maar er is dus continu geknutsel aan, dus niet geschikt voor ons als velomobielwinkel.
idd, default is een ramp, veel vermogen uit stilstand, en nog voor je wat aan het trappen bent, valt die uit.
ik heb ook een hoop parameters veranderd en een paar ritten zelf de laptop gewoon mee om te kunnen aanpassen onderweg.
bij mij zit de gashendel er ook nog bij, met een stukje eigen hardware die ertussen zit zodat de gashendel het niet doen als de trappers stil staan (maar ze doen het ook als je achteruit trapt. wel handig voor een rood licht, trap je achteruit om de motor klaar te houden, en eens groen... volgas en vooruit trappen. schiet je echt het kruispunt over dan.

de mijne zit nu piek rond de 600-650W, maar dan enkel bij het acceleren als je ook de gashendel vol open hebt op stand 9.
ik heb nu al meer dan 20 000km met een nexus 8 gereden (zowat de goedkoopste naafhub denk ik, 146€ betaald) en daarvan zit die al meer dan 7000km op een getweakte bafang motor.
die naaf is 1x open geweest na een 5000km voor opnieuw (en veel meer dan origineel) vet in te doen. laatste 15 000km dus geen onderhoud aan gedaan. derailleur in een VM vind ik maar niks, en al helemaal niet als die achteraan aan het wiel zit. dat is ook de hoofdreden geweest om die hub motor achteraan (met derailleur) eruit te gooien en bafang op een naafversnelling te steken. onderhoud is gewoon gereduceerd tot 0. spijtig want hub motor in achterwiel is toch echt heel plezant rijden en minder belastend voor die 4meter ketting

zou de bafang nog eens moeten uitlezen, want laatst heb ik met delay's en decays aan het rommelen geweest
Maddox schreef: do 11 feb 2021, 20:16 Ik gebruik de kadansbegrenzing van de Bafang om mijn eigen grenzen te verleggen.

Ik probeer telkens sneller te trappen dan de kadansmeting ondersteunt. Als mijn belachelijk slechte conditie het opgeeft, freewheel ik even tot ik terug op adem ben.

Maar zoals ik al elders schreef, betere technologie, hard of software , daar ben ik steeds voor te vinden. Al moet ik die zelf bouwen.
bwa, tune die eens verder.
ik kan op hoogste versnelling rijden op level 8 aan 40km/h en goed meetrappen. vermogen dan rond de 350W
of ik pak een versnelling kleiner, iets meer cadans, maar bafang op level9, ga nog altijd even snel, maar vermogen is minder dan 300W.
ik hoef ook niet harder te duwen, alleen sneller rondgaan. soepeler voor mij EN voor de motor, en ik spaar de accu.

maar meestal na 5min (uit gewoonte) zet ik die op hoogste versnelling en doordat ik vergeet dat bafang op level 9 zit, rijd ik ineens 43-44km/h.
en dan ja, dan schakel je niet meer terug om 'trager' te gaan :mrgreen:

Plaats reactie