za 2 november - gouden novemberrit

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten
Kopman
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 0:16
Postcode: 3500
Fiets: DF, M5 26-26
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#16 Bericht door maarten »

Het was een zalig fietsdagje. Eerst een vlot tochtje met een mooie ochtendzon. Dan onthaald worden bij Mark met lekkere zelfgebakken puddingsoezen, koekjes en wafels. Een mooie tocht met veel verkleurde blaadjes, leuke wegjes, afwisseling tussen bos, heide, wijken, kanalen, ... en aangenaam gezelschap. Het buitje was snel over en geen technische mankementen. Jammer van het voorval met het paard, ook al reden we stapvoets en wist de ruiter dat paarden ligfietsen niet leuk vinden...
Het tochtje naar huis was er eentje met veel tegenwind, nog eens lekker uitgewaaid.
Bedankt Mark voor de mooie tocht!

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#17 Bericht door Helen »

Knap gedaan, Joppe!

Voor in het nieuwe ligfietsreglement: een groep ligfietsers op de openbare weg moet minstens één paardenfluisteraar onder de leden hebben 8)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#18 Bericht door rik »

Joppe schreef: za 02 nov 2019, 18:19 Vandaag weer even paardenfluisteraar geweest. Tijdens het kruisen van 3 ruiters ging het goed tot onze 5de ligfietser (van de 7) Een van de 3 paarden besloot te stijgeren en het op een lopen te zetten. De amazone werd afgeworpen en werd dus een medeligster en haar paard sloeg dus op de loop: klein Joppeke moest het paard weer opvangen en aan de toom teruggeleiden, niet evident met een opgeschrikt paard ! Iedereen was bezig met de gevallen ruitster, dus een van de 2 resterende paarden kwam zijn maatje opzoeken, dat was het paard dat ik aan de toom had. Met veel sussen en paardenfluisteren kon ik ook die tweede hengst zijn toom vastpakken. Ik dus met twee HEEL zenuachtige paarden aan de toom, bijna 100 m terug naar de gevallen amazone en haar 2 mederuiters. All is good that ends well 
Weer een verhaal voor in de boekjes :wink: :D , maar inderdaad knap gedaan Joppe 8) 8) 8) ! Ik weet ondertussen (met een +dochter die paarden heeft), dat dit allemaal niet zo evident is!
Hopelijk was alles ok met de gevallen amazone!

Nog een tip: als je paarden tegenkomt, stop dan even en stap af (of uit). Zodat het paard kan zien wat er gaande is, en dan wordt het vanzelf rustiger. Ook al is een paard zo groot, het is en blijft een vluchtdier en niemand wil dat er gewonden vallen!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Patrick Vanmechelen
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 22:21
Postcode: 3600
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#19 Bericht door Patrick Vanmechelen »

Heel erg bedankt, Mark, inderdaad ook voor mij een hele mooie tocht. Leuk dat ik de heen en terugweg met Wim kon doen.
Voor wat de paarden betreft: 'Nog een tip: als je paarden tegenkomt, stop dan even en stap af (of uit). Zodat het paard kan zien wat er gaande is, en dan wordt het vanzelf rustiger. Ook al is een paard zo groot, het is en blijft een vluchtdier en niemand wil dat er gewonden vallen!' dat lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld... De verantwoordelijkheid ligt toch bij de ruiters en niet bij ons....Er was een open weide naast de weg, dus als je weet dat je paard er niet tegen kan, leidt het dan even weg van het gevaar de weide op tot we voorbij zijn..
Maar eind goed al goed zeker :wink:
Patrick

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#20 Bericht door rik »

Patrick Vanmechelen schreef: zo 03 nov 2019, 18:21 De verantwoordelijkheid ligt toch bij de ruiters en niet bij ons....
Hier moet ik je toch gedeeltelijk tegenspreken. Lees dit maar eens: https://www.politie.be/5998/nl/vragen/v ... enbare-weg
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#21 Bericht door Markske »

Voor mijzelf was het ook een toffe dag. Het weer hield zich ongeveer aan wat ik verwachtte en was na de middag zelfs zonniger dan ik had durven hopen. Fijn dat mijn bakkunsten ook gewaardeerd worden ;) Het enige wat dus inderdaad mis liep was met die paarden... In zo'n geval is het soms moeilijk in te schatten wat de handigste optie is. Ik heb bij individuele ritten ook al gemerkt dat er paarden zijn die net extra zenuwachtig worden als je stopt omdat ze lijken te denken dat je ze gaat bespringen. Ik denk dus niet dat er een oplossing is die voor elke situatie werkt.

Maar buiten dat incident was het een prachtige dag! Bedankt voor de toch behoorlijk grote opkomst!
Het nuttige met het aangename combineren

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#22 Bericht door rik »

Markske schreef: zo 03 nov 2019, 23:50 Het enige wat dus inderdaad mis liep was met die paarden... In zo'n geval is het soms moeilijk in te schatten wat de handigste optie is. Ik heb bij individuele ritten ook al gemerkt dat er paarden zijn die net extra zenuwachtig worden als je stopt omdat ze lijken te denken dat je ze gaat bespringen. Ik denk dus niet dat er een oplossing is die voor elke situatie werkt.
Het is niet altijd makkelijk, dat klopt inderdaad. Maar volgens mijn ervaring is de beste optie toch altijd stoppen en als je ziet dat het paard onrustig wordt even af- of uitstappen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar in het begin van mijn "ligfietscarriere" ook moeite mee had. Doch als je erover nadenkt: iedereen heeft recht op zijn hobby en zo erg is het nu ook weer niet om even te stoppen om te zorgen dat iedereen veilig is! Ik ben ook ooit gestopt terwijl de ruiter mij verbaasd aankeek en het paard rustig verder wandelde, en het dus eigenlijk niet nodig was. Maar beter zo dan dat er ongelukken gebeuren! En je gaat zien dat de meeste ruiters het wel waarderen als je stopt en dat is toch ook leuk!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Patrick Vanmechelen
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 22:21
Postcode: 3600
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#23 Bericht door Patrick Vanmechelen »

Inderdaad, bedankt om de regels duidelijk te stellen.
Wat als je op een weg rijdt en er voor je een paard aan zowat 6 km per uur wandelt... Moet je er dan kilometers stapvoets achter blijven rijden ??? #-o
Patrick

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: za 2 november - gouden novemberrit

#24 Bericht door rik »

Patrick Vanmechelen schreef: di 05 nov 2019, 22:27 Inderdaad, bedankt om de regels duidelijk te stellen.
Wat als je op een weg rijdt en er voor je een paard aan zowat 6 km per uur wandelt... Moet je er dan kilometers stapvoets achter blijven rijden ??? #-o
Patrick
Denk niet dat dat de bedoeling is. Dan zou het gezond verstand van de ruiter toch moeten bovenkomen :wink: :) !
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie