Toetreden tot de wereld van de Trike rijders

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Tornadodvr
Supporter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 15:08
Postcode: 2221
Fiets: AZUB TiFly
Contacteer:

Toetreden tot de wereld van de Trike rijders

#1 Bericht door Tornadodvr »

Beste lezers, ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en gekozen voor een trike Azub Ti-Fly ipv een velomobiel. Al is het plan om met een velomobiel te gaan rijden zeker nog niet opgeborgen. Laat ons zeggen dat ik eerst ervaring ga opdoen met deze fantastische AZUB trike .
Mezelf eerst even voorstellen.
Ik woon in Heist op den Berg , ben 56 jaar jong en leef vooral tussen en in Booischot en Rijkevorsel( met de fiets toch een 48 km langs rustige fietswegen)?
Ik ben actief in de wereld van de goede doelen ,voornamelijk als vrijwillige projectleider en dit met name voor de KVBR " De Koninklijke Belgische Vereniging voor Reumatologie, het FWRO " het fonds voor Wetenschappelijk Reuma Onderzoek, en HIH , Hand in Hand ,samen tegen Reuma. Ook mijn partner Gerd is samen met mij één van de leidinggevende projectleiders van voorgenoemde organisaties, die allen behoren tot de sector reumatologie. Wij zijn beiden hoe kan het ook anders , reumapatienten ;-)
www.r-euma.be

voorgeschiedenis wat betreft "fietsen"
Ik heb het fietsen pas echt terug ontdekt tijdens onze tandem tochten met BARIE ( Biking Against Reumatisme in Europe ) waarbij een groep van ongeveer 120 mensen, patiënten samen met reumatologen en verpleegkundigen de tocht af moesten leggen met een pino, een tandem of ander fietsend vervoermiddel en dit vertrekkende vanuit Brussel naar het Europees congres, elk jaar een ander land. en dit zal ongeveer een 10 jaar geleden zijn. Voorheen had ik gezien mijn zeer drukke agenda nog geen tijd om actief te gaan fietsen.

Daarna heb ik me toegelegd op het fietsen met een BAtavus traversa stadsfiets geladen en gepakt ongeveer 22 kg. Ik heb duizenden kilometers afgelegd langs de fietsknooppunten en ik rij per jaar toch een 10.000 km bijeen.
Ik mag gerust zeggen dat ik een iets beter getraind mens bendan de doorsnee burger, en heb die met de stadsfiets een gemiddelde snelheid behaald van 23km per uur met een gemiddelde hartslag van 130 . dit is een gemiddelde van de duizenden kilometers. ER zijn ook tochten bij met een gemiddelde van 26 per uur en een gemiddelde hartslag van 157, maar dat zijn de uitzonderingen.
Ik kan momenteel toch een 150 km aanhouden met een gemiddelde snelheid van 22. Het was vooral onder impuls van Marc Sluszny, mijn beste vriend die spijtig genoeg vorig jaar is overleden, dat ik mijn prestaties wou verbeteren en vooral heb doorgebeten.
Maar ik wil in de toekomst vooral verder kunnen fietsen dan de 150km. Ik kreeg meer en meer last van mijn nek( reuma uiteraard) en van mijn zitvlak en heb door het zoeken naar alternatieven een eerste contact gehad met jullie dit jaar in Peer. Die dag in Peer was ik eigenlijk beperkt in tijd en ik dacht daar met een velomobiel te kunnen rijden, maar dat was blijkbaar niet de bedoeling Jullie voorzitter waar ik een praatje mee hebt gemaakt die gaf me de raad om eens langs te gaan op de stand van ivo , die stond daar met gewone trike'. omdat wij verwacht werden op een herdenking van mijn beste vriend hadden we nog 10 minuten tijd, en daarvan heb ik 1 minuut op de AZUB gezeten, ook mijn vriendin en we zijn vertrokken in Peer met een goed gevoel. Vooral een enorm goed gevoel heb ik overgehouden aan het gesprek met Ivo van Trike shop en wees maar gerust , wij hebben de gave om heel snel iemand te doorgronden omdat dit onze job is geworden, snel te weten komen of iemand bluft en echt de waarheid wil vertellen.
Na peer hebben we een namiddag uitgetrokken om naar Zonhoven te rijden en zowel Gerd als ikzelf hebben 4 trike's uitgeprobeerd met als resultaat dat ik voor mezelf een AZUB Ti-Fly heb aangeschaft en we zijn wachtende voor een trike met elektrische ondersteuning voor mijn vriendin.
Nog een zeer kleine opmerking. Na mijn bezoek in Peer heb ik tweemaal iemand laten stoppen met een trike, die mensen waren beiden beperkt in hun mogelijkheden maar die waren over twee zaken zeer positief, namelijk de aanschaf van de juiste trike en vooral de service van Ivo uit Zonhoven. Ik kan dit alleen maar beamen op dit moment. Ivo is een supervent met een eerlijke ingesteldheid.
Ondertussen rij ik 14 dagen met de trike, ( al moet ik zeggen acht dagen, want tijdens de warmste periode heb ik niet gereden)
Ik heb volgens mijn mio toch een gemiddelde van 22 behaald, met een gemiddelde hartslag van 117. Op zich dus al vrij positief maar ik hoop toch een paar kilometers per uur sneller te gaan de volgende maanden.
Ik weet al wel dat mijn zitvlak geen probleem meer is, dat de snelheid opdrijven naar 35 plus op een vlak stuk ook mogelijk is, maar dat ik dit nog niet lang kan volhouden ondanks een lagere hartslag dan met de stadsfiets. Nu wat is de meest frappante vaststelling van het trike rijden geworden en dit reeds na 14 dagen, dat het zo leuk is om niet naar die snelheid te kijken en rustig te fietsen tegen 22 per uur ,waardoor de gemiddelde snelheid net onder de 20 komt te liggen, want dat je zoveel van de natuur kan zien waar je anders voorbij raast. Ik ben ongelooflijk tevreden over mijn aankoop en hoop nog heel veel tijd te kunnen doorbrengen.
Als jullie het wensen post ik regelmatig wel wat nieuws en ervaringen. En ik ga me lid maken van jullie organisatie en vooral jullie eens ontmoeten zou leuk zijn. Vooral de mensen die heel veel kilometers op die trike hangen ,daar wil ik eens mee aan tafel zitten. . MIjn doel is om eens ik tijd genoeg heb om met de trike naar Perpignan te fietsen. Ik beloofde mijn vriend dat aan zijn graf en dat ga ik dan proberen waar te maken.

groeten Danny ,

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Toetreden tot de wereld van de Trike rijders

#2 Bericht door JeroenVD »

Welkom in de wereld van de trikes/liggers. Ik wens jou veel plezier tijdens massa's veilige kilometers. En die velomobiel, zoals voor velen onder ons is dat gewoon één van de volgende stappen. Zeker voor je droomtocht naar Perpignan zou ik die in gedachten houden.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Toetreden tot de wereld van de Trike rijders

#3 Bericht door rik »

Ivo is een bekwaam en betrouwbaar persoon, daar moet je inderdaad niet aan twijfelen. Je hebt de juiste weg gekozen door te testen en dan te kiezen voor degene die jou het beste "ligt" (what's in a name :lol: :lol: ) .
Je snelheid zal zeker nog verbeteren naarmate je spieren zich aanpassen aan de liggende houding, doch fixeer je best niet al te veel op die snelheid maar vooral op het plezier. Want genieten is het!
Een velomobiel gaat je snelheid en je autonomie zeker nog een stuk verhogen.
Ik wens je vooral veel veilige kilometers!
DF 269
Ice sprint1 26"

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Toetreden tot de wereld van de Trike rijders

#4 Bericht door jantje »

Welkom!
Idd ligfietsspieren zijn duidelijk andere dan rechtopfietsspieren: ik reed met de koersfiets als gemiddelde op een dag met goeie benen over het woon werk traject een 27km/h, en haalde dat net niet toen ik net in de velomobiel stapte.
1 maand en 1500km later was het 30km/h
2maand en 3000km later eerder 33km/h
een half jaar na de overstap heb ik als gemiddelde 39.9km/h gehaald (op een dag dat de wind en de benen goedgezin waren)
Training (en je lichaam de tijd geven om aan te passen) is alles! ;)

Veel plezier gewenst in je sofa op wielen :D

Tornadodvr
Supporter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 15:08
Postcode: 2221
Fiets: AZUB TiFly
Contacteer:

Re: Toetreden tot de wereld van de Trike rijders

#5 Bericht door Tornadodvr »

Ik heb ondertussen bijna 700 km op de fiets gereden en er is toch al een lichte verbetering merkbaar.
Voorlopig vertrek ik met de gedachte het moet heel plezant blijven en de snelheid is een bijkomstigheid.
bedankt voor je uitleg ivm de gemiddelden. Ik hoop toch op een gemiddelde van 28 te geraken .
ondertussen ligt dat op 2 uur rond de 23 heb ik ondervonden.

ben zeker tevreden over de keuze.

groeten

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Toetreden tot de wereld van de Trike rijders

#6 Bericht door erde »

Hallo,
Ik ben een minder-mobile trike rijder en fiets de laatste 10-12 jaar met mijn trike ruim 10.000 km per jaar.
Ik fiets met een trike en dat is voor mij de enige manier om mobiel te zijn.
Eerst had ik een delta trike van Hase ( Lepus) 3 jaar, om dan over te schakelen op een tadpole trike van challenge ( concept trike ) 9.5 jaar.
Nu heb ik van Ivo in Zonhoven een Ice sprint x sinds vorig jaar.
Met de trike rijden dat is mijn leven. :D :D
Van een trike zal je genieten, zeker weten.
Moet niet altijd vastpinnen op de snelheid, er zijn nog andere dingen die de moeite zijn.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Plaats reactie