Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#1 Bericht door Bart86 »

Op 21 mei 2015 verscheen de Wet van 13 APRIL 2019 - "Wet tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg teneinde de regeling "alle fietsers tegelijk groen" in te voeren"
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar ... 2019041113

Belangrijk!

Artikel 2.15.1 - “Rijwiel” - wordt aangevuld met een lid, luidende:
Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld
met fietsen.


Aanpassing van de bepaling “Rijwiel”
Met de aanpassing van de bepaling van het rijwiel worden drie-en vierwielers van minder dan 1
meter breed gelijkgesteld met fietsers. Op deze manier worden ze, onder meer toegelaten op volgende plaatsen:
- tegen de richting in een éénrichtingsstraat (onderbord M2);
- bij “uitgezonderd plaatselijk verkeer”, bepaald in artikel 2.47. van de wegcode;
- in voetgangerszones aangeduid met een verkeersbord F103;
- op voorbehouden wegen aangeduid met een verkeersbord F99a en F99b

Wat met artikel 9?
Artikel 9.1.2.1°lid 4 bepaalt: "De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen."
Dit wordt dus overbodig. Door de drie-en vierwielers gelijk te stellen, krijgen ze ook dezelfde verplichtingen.

De nieuwe bepalingen treden in werking op 31 mei 2019. Vanaf dan dienen alle velomobielen (drie- en vierwielers) het fietspad verplicht te volgen.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#2 Bericht door Helen »

Oh f... :evil:
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#3 Bericht door Markske »

Ik zie in die publicatie niet dat ze dat lid onder artikel 9 gaan schrappen, dus dan wordt de wetgeving ambigu. Ik ga er in elk geval van uit dat ze dat daar zouden vermelden als het geschrapt zou worden.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#4 Bericht door Helen »

Markske schreef: wo 22 mei 2019, 12:59 Ik zie in die publicatie niet dat ze dat lid onder artikel 9 gaan schrappen, dus dan wordt de wetgeving ambigu. Ik ga er in elk geval van uit dat ze dat daar zouden vermelden als het geschrapt zou worden.
Mooi, Mark. Creatieve interpretaties van de dubbelzinnige wetteksten moeten worden aangemoedigd 8)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#5 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: wo 22 mei 2019, 13:11
Markske schreef: wo 22 mei 2019, 12:59 Ik zie in die publicatie niet dat ze dat lid onder artikel 9 gaan schrappen, dus dan wordt de wetgeving ambigu. Ik ga er in elk geval van uit dat ze dat daar zouden vermelden als het geschrapt zou worden.
Mooi, Mark. Creatieve interpretaties van de dubbelzinnige wetteksten moeten worden aangemoedigd 8)
Het is niet dubbelzinnig...
Volgens artikel 9 mag je het fietspad volgens. Door de drie- en vierwielers gelijk te stellen met fietsen, moet je het fietspad volgen.

Dus gewoon een verstrenging. Er verandert niets aan artikel 9. Dit is niet nodig omdat de nieuwe bepaling van rijwiel niet tegenstrijdig is. Wenselijk was het, volgens mij, wel. Precies om deze discussie te vermijden.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#6 Bericht door Helen »

Welke wettelijke opties hebben we als velomobilisten die (al dan niet ondersteund) 35-40 km/h rijden, en ons niet willen verongelukken op smalle hobbelige fietspaden tussen opritten en haagjes?

a) 15 km/h rijden op het fietspad?
b) vogelvrij 40 km/h rijden op de straat?
c) is er nog iets anders?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#7 Bericht door Helen »

Andere vraag: wat is de mogelijke sanctie als je op straat rijdt?
a) zonder accident, als meneer polies je opschrijft, wat is de boete? (ik heb er bv. wel een incidentele 75€ voor over om minder risico op een accident te hebben)
b) als je een aanrijding hebt met een auto, wanneer je met de velomobiel op straat rijdt: weegt dit zwaarder door dan de "normale" verkeersregels als je een auto zou zijn, bv. voorrang van rechts e.d.?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#8 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: wo 22 mei 2019, 14:15 Andere vraag: wat is de mogelijke sanctie als je op straat rijdt?
a) zonder accident, als meneer polies je opschrijft, wat is de boete? (ik heb er bv. wel een incidentele 75€ voor over om minder risico op een accident te hebben)
b) als je een aanrijding hebt met een auto, wanneer je met de velomobiel op straat rijdt: weegt dit zwaarder door dan de "normale" verkeersregels als je een auto zou zijn, bv. voorrang van rechts e.d.?
a) 58 euro
b) Als het rijden op de rijbaan de oorzaak is van een ongeval, zal je wellicht in 'fout' gesteld worden.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#9 Bericht door Helen »

Bart86 schreef: wo 22 mei 2019, 14:24 b) Als het rijden op de rijbaan de oorzaak is van een ongeval, zal je wellicht in 'fout' gesteld worden.
Dankjewel! a) is hierbij dus al geen probleem.

In hoeverre kan het rijden op de rijbaan (aan een aangepast snelheid, bv. 40 km/h waar je 50 mag), volgens een identiek rijgedrag als een auto, oorzaak zijn van een ongeval, enkel omdat je met een velomobiel rijdt?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#10 Bericht door WAWwer »

Dit is toch eenvoudig het einde van de velomobiel in België? Als je overal op het fietspad moet, valt ongeveer elk voordeel van de velomobiel weg. Iedereen weet dat bijna 100% van de Belgische fietspaden onbruikbaar zijn voor de velomobiel.

Dit is echt wel gigantisch slecht nieuws.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#11 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: wo 22 mei 2019, 14:53
Bart86 schreef: wo 22 mei 2019, 14:24 b) Als het rijden op de rijbaan de oorzaak is van een ongeval, zal je wellicht in 'fout' gesteld worden.
Dankjewel! a) is hierbij dus al geen probleem.

In hoeverre kan het rijden op de rijbaan (aan een aangepast snelheid, bv. 40 km/h waar je 50 mag), volgens een identiek rijgedrag als een auto, oorzaak zijn van een ongeval, enkel omdat je met een velomobiel rijdt?
Volgens mij niet. Mocht dit - hoe onwaarschijnlijk dat het ook is - toch de oorzaak zijn van een ongeval, dán zou je in fout gesteld kunnen worden.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#12 Bericht door Bart86 »

WAWwer schreef: wo 22 mei 2019, 14:54 Dit is toch eenvoudig het einde van de velomobiel in België? Als je overal op het fietspad moet, valt ongeveer elk voordeel van de velomobiel weg. Iedereen weet dat bijna 100% van de Belgische fietspaden onbruikbaar zijn voor de velomobiel.

Dit is echt wel gigantisch slecht nieuws.
Ik denk niet dat dit onmiddellijk het einde is.

Bakfietsen zijn vandaag de dag zo alom aanwezig in het straatbeeld. Hierbij hebben enkele vastgesteld dat er beperking zijn t.o.v. de fietsen.
Daar de groep bakfietsen dusdanig groot is, wordt er een antwoord geboden aan hun bekommernissen.

De velomobielen zijn véél minder bekend én minder aanwezig in het straatbeeld. Door een verboden richting fietsen was minder een punt voor de velomobielen. Het grote voordeel, van niet gelijkgesteld te worden met fietsen, bestond er in dat je de keuze kon maken om op de rijbaan te fietsen. Dit laatste is geen punt voor de bakfietsen.

Wanneer er vanuit de gebruikers van velomobielen klachten/bekommernissen komen (lees héél veel klachten/bekommernissen), dán zal men misschien overwegen om eventuele aanpassingen te doen.

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#13 Bericht door WAWwer »

Bart86 schreef: wo 22 mei 2019, 15:28 Wanneer er vanuit de gebruikers van velomobielen klachten/bekommernissen komen (lees héél veel klachten/bekommernissen), dán zal men misschien overwegen om eventuele aanpassingen te doen.
Dat zal nooit gebeuren omdat de groep velomobilisten enorm klein is. Met die te verwaarlozen minderheid zal geen rekening gehouden worden. Ik ben al zeven keer van de baan geplukt omdat ik niet op het fietspad reed, maar telkens weer had ik artikel 9 in mijn voordeel en mocht ik verder fietsen.

Dat artikel zal ik nu niet meer kunnen gebruiken.

Ik zie het ABSOLUUT niet zitten om op het fietspad te rijden, ik ben mijn leven nog niet beu.

De velomobiel verliest, voor mij althans, bijna al zijn betsaansredenen.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#14 Bericht door rik »

WAWwer schreef: wo 22 mei 2019, 15:45 Ik zie het ABSOLUUT niet zitten om op het fietspad te rijden, ik ben mijn leven nog niet beu.
Toch een beetje veel drama als je het mij vraagt. Zo verschrikkelijk is het nu ook weer niet.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#15 Bericht door Markske »

Voor mij persoonlijk denk ik dat het niet zozeer een achteruitgang betekent. Meestal gebruik ik wel de fietspaden, en in die omstandigheden dat ik het niet doe kan ik meestal duidelijk aangeven dat het niet veilig is om die te gebruiken (zoals vele opritten in de bebouwde kom, heggen die je compleet verbergen e.d.). Ik denk als je op een rustige, constructieve manier met agenten omgaat, de kans op boetes eerder klein is als ze je staande houden. Op een drukke baan 70 waar de auto's zich achter je ophopen rijd ik zowiezo op het fietspad of indien het fietspad er echt slecht bij ligt ga ik minstens regelmatig aan de kant zodat auto's quasi onmiddellijk door kunnen.

Anderzijds gebruik ik veel stukken oude spoorwegbedding e.d., en daar rijd ik dan vanaf volgende week legaal. Dat vind ik een groot pluspunt, want de kans op vervelende gevolgen als je de tegenpartij verwondt bij een ongeval is qua verzekering misschien toch een probleem nu. Dat ik eenrichtingswegen mag gebruiken is ook handig, al zal ik sommige heel smalle exemplaren evenzeer nog niet gebruiken omwille van veiligheid (je moest maar eens een tractor tegen komen daar...)

Ik denk dus dat als je een beetje gezond verstand gebruikt, het allemaal wel mee zal vallen. Het is allemaal een beetje geven en nemen. Al geef ik toe dat het in stedelijke gebieden vervelender zal zijn dan in het noorden van Limburg ;)
Het nuttige met het aangename combineren

Plaats reactie