Thomas en WAW 428

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Thomas en WAW 428

#1 Bericht door Thomas D »

Hallo,

Enkele dagen geleden me lid gemaakt op dit forum en bij deze me maar eens voorstellen. Mijn naam is zoals het topic aangeeft Thomas, en binnen enkele weken (mid juni) word ik de fiere eigenaar van WAW 428. Gezien ik woon in Roeselare en werk in Brugge zal deze voornamelijk op dit traject worden ingezet, al kan ik het niet laten te dromen van fietsvakanties en heel wat toer plezier.

Ik heb in mijn jongere jaren (ik ben er nu 31) nog competitief gemountainbiket, maar een gewichtsobsessie over fiets en rijder in combinatie met klierkoorts hebben daar hardhandig komaf mee gemaakt. De mountainbike (Cannondale F600 in fel geel/groene kleuren) hangt hier nog steeds aan de haak en ik krijg het niet over mijn hart om er afscheid van te nemen. Een te zalige fiets om weg te doen. Af en toe onderneem ik pogingen om hier meer mee te gaan fietsen, maar gezin (3 kinderen), werk, een verlangen naar vroegere prestaties en acuut gevoel van tijdgebrek nekken dit telkens weer.

Ik had al vaker een velomobiel gezien en was telkens gefascineerd maar de prijs herleidde iedere droom steevast richting prullenbak. Tot enkele maanden geleden. Ik ben vorig jaar zwaar depressief geweest en heb het donkerste van wat onze menselijke geest kan bieden gezien. Nu nog ben ik herstellende en neem ik anti-depressieva. Sport is een remedie maar net dat gaat zo moeilijk. Dit er nog bijpakken in wat voor mij al als een overvol leven aanvoelt ging niet tot ik begon te denken aan fietsen naar het werk. Hierdoor komt eerst de ligfiets maar al snel daarna de velomobiel in beeld. Het rijden in de beschermde cocon aan redelijke snelheden, en dit dagelijks kunnen doen leken me de ideale therapie en remedie. Het werd voor mij meer dan een fiets, maar een stuk hoop.

Op 2de hands stond een eWAW te koop, en net voordat ik ging testrijden krijg ik bericht dat deze reeds is verkocht. Mijn wereld valt op dat moment even in duigen. Na wat overleg met de partner rijden we de dag nadien richting Gent. Ik ga alsnog bestrijden met een WAW maar dan bij Fietser.be. Dit moet zowat het zaligste gevoel zijn dit ik in het afgelopen jaar heb gevoeld. Alles wat ik me er had van bij voorgesteld en gedroomd voelt net zo aan. Op mijn gezicht staat er een lach van oor tot oor. De droom WAW wordt in de configurator ingegeven en enkel dagen later is hij officieel besteld. Het is even slikken, want ik krijg geen fietsvergoeding van de werkgever en gezien ik anders gratis met de trein pendel haal ik daar ook geen financieel voordeel uit. Maar waarom zou ik winst moeten maken op iets wat mijn gezondheid op pijl kan houden. Is dat net niet de hoogst haalbare winst?

Nu is het wachten geblazen. Hoewel niet zolang als voor sommige andere modellen is het, vooral door het grote verlangen ernaar niet zo evident voor mij. Misschien dat een occasie trike dit wat kan verzachten, vooral als de vrouw zo ook aan het ligfietsen zou kunnen slaan. Van een fietsvakantie met de velombiel en zij de trike ben ik nu al voorzichtig aan het dromen.

Ik hoop alvast ook af en toe eens met mede ligfietsers en velomobielisten af te spreken en te fietsen. Tot ziens dus!!

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#2 Bericht door Pietermels1979 »

Welkom.

Anti depressiva zorgt idd voor een aanslag op je conditie. Om die reden ben ik ook van de MTB en racefiets overgegaan op een ligfiets. Begonnen op een m5 20/20 en heb er ondertussen een m5 lowracer en een raptobike 700c bij voor lange afstanden.

Stel niet teveel verwachtingen want ligfietsen is toch iets anders dan op een racefiets stappen . Ik haalde in het begin geen hoge snelheden en nog niet altijd. Mijn racefiets een cervelo S2 dura ace is nog altijd qua gemiddelde snelheid sneller dan mijn rapto of lowracer. Dat je langere afstanden kan rijden dat klopt. Ik zit nu op 346 km als langste rit op een open ligger.

Bouw vooral rustig op. Zeker niks overhaasten.

Verder veel plezier op dit forum

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#3 Bericht door Bart86 »

=D> Proficiat met je aankoop! Ik heb mijn eWAW vorige week besteld :D

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#4 Bericht door Thomas D »

Pietermels1979 schreef: wo 17 apr 2019, 18:04 Welkom.

Anti depressiva zorgt idd voor een aanslag op je conditie. Om die reden ben ik ook van de MTB en racefiets overgegaan op een ligfiets. Begonnen op een m5 20/20 en heb er ondertussen een m5 lowracer en een raptobike 700c bij voor lange afstanden.

Stel niet teveel verwachtingen want ligfietsen is toch iets anders dan op een racefiets stappen . Ik haalde in het begin geen hoge snelheden en nog niet altijd. Mijn racefiets een cervelo S2 dura ace is nog altijd qua gemiddelde snelheid sneller dan mijn rapto of lowracer. Dat je langere afstanden kan rijden dat klopt. Ik zit nu op 346 km als langste rit op een open ligger.

Bouw vooral rustig op. Zeker niks overhaasten.

Verder veel plezier op dit forum
Na de testrit ben ik er toch overtuigd van het potentieel. Vooral het feit dat het een eWAW is sterkt me wel in dit vertrouwen. Op zich verwacht ik geen zotte gemiddelden maar vooral veel fun met de WAW en een ontzettend comfortabele manier van fietsen (zeker in vergelijking met een bukfiets) . De rest volgt van zelf wel.
Bart86 schreef: wo 17 apr 2019, 19:06 =D> Proficiat met je aankoop! Ik heb mijn eWAW vorige week besteld :D
Jij ook proficiat!! De mijne is dus ook een eWAW geworden vooral met zicht op dagelijks pendelen met af en toe wat moeilijkere dagen.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#5 Bericht door bicky »

Thomas D schreef: wo 17 apr 2019, 16:14 Maar waarom zou ik winst moeten maken op iets wat mijn gezondheid op pijl kan houden. Is dat net niet de hoogst haalbare winst?
AMEN.

Fietsen is een kuur tegen vele kwalen.
Welkom en geniet ervan

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#6 Bericht door fcapri »

electrische ondersteuning zal zeker een pluspunt zijn bij het beginnen.
het optrekken kost nog altijd het meeste energie, en als dit met wat hulp gaat, kan je dan zo 30km/h aanhouden.
ik VM nu al 3jaar (nadat ik op het werk dagelijks zo een VM zag toekomen), en ben gestart met een loeizware alleweder. sindsdien is de koersvelo verkocht en staan de MTB met platte banden in de garage. je keert gewoon niet terug naar bukfiets :mrgreen:

wel jammer van de fietsvergoeding, maar een pluspunt is wel dat je de fiets kan inbrengen in je belasting als onkost. dacht aan 23ct/km (de rest slechts aan 15ct/km). als je maar genoeg fiets, kan je er voordeel uit halen. doe eens simulatie bij de volgende aangifte en geef ze eens bij 1 simulatie niet in, en een andere wel.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#7 Bericht door Bart86 »

fcapri schreef: vr 19 apr 2019, 14:04wel jammer van de fietsvergoeding, maar een pluspunt is wel dat je de fiets kan inbrengen in je belasting als onkost. dacht aan 23ct/km (de rest slechts aan 15ct/km). als je maar genoeg fiets, kan je er voordeel uit halen. doe eens simulatie bij de volgende aangifte en geef ze eens bij 1 simulatie niet in, en een andere wel.
Bedragen kloppen helemaal voor het aanslagjaar 2018 en 2019. Voor aanslagjaar 2020 bedraagt deze voor de fiets 0,24 euro per afgelegde kilometer.
Dit kan je ook terugvinden op: https://financien.belgium.be/nl/particu ... jke_kosten

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#8 Bericht door DennisTheMenace »

Kan je dat ook inbrengen als je een firmawagen hebt? :D

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#9 Bericht door Obelix »

Geen fietsvergoeding? In welke sector ben je actief?

Welkom Thomas, geniet van de Waw!

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#10 Bericht door DennisTheMenace »

In Wallonië :lol:
OT: zelfs zonder vergoeding rij ik nog het liefst elke dag met de vm naar het werk, niets zo effectief om je smorgens op te laden en savonds alle werkellende te doen vergeten.

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#11 Bericht door Thomas D »

Dat van die onkosten ga ik moeten onthouden voor volgend jaar. Enige wat ik me afvraag of dit ergens moet bewezen worden dat je wel degelijk die km's per fiets aflegt?
Obelix schreef: vr 19 apr 2019, 23:30 Geen fietsvergoeding? In welke sector ben je actief?

Welkom Thomas, geniet van de Waw!
Ik werk bij Infrabel, als eerste-technicus heb ik een vrijkaart eerste klas. Men is er mee bezig om ook die fietsvergoeding in te voegen, maar als zoveel bij den ijzeren weg duurt dat lang.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#12 Bericht door fcapri »

ik maak elk jaar een document op waarbij ik verklaar voltijds tewerk gestelt te zijn en ik geef de dagen dat ik met de fiets ben gereden

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#13 Bericht door Obelix »

Spijtig dat een semi-overheidsbedrijf niet het goede voorbeeld geeft.

Ik bezorg elke maand een rittenblad/verklaring op eer aan de personeelsdienst en dit werkt perfect.

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#14 Bericht door Thomas D »

Obelix schreef: di 23 apr 2019, 9:46 Spijtig dat een semi-overheidsbedrijf niet het goede voorbeeld geeft.
Goh ik ligger alvast niet wakker van. De fietsvergoeding is voor mij geen drijfveer.

April is bijna voorbij. Nog mei, een beetje van juni en het wachten zit erop. Ik sta versteld van hoe hard ik er naar uitkijk.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Thomas en WAW 428

#15 Bericht door Bart86 »

Thomas D schreef: di 30 apr 2019, 16:40April is bijna voorbij. Nog mei, een beetje van juni en het wachten zit erop. Ik sta versteld van hoe hard ik er naar uitkijk.
Hier hetzelfde :D

Plaats reactie