Ludwig Desmet WAW 434
-
- Junior
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
- Postcode: 9600
- Fiets: Optima Baron Low racer
- Locatie: Ronse
- Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
- Contacteer:
Ludwig Desmet WAW 434
hallo liggers,
ik ben van Ronse en werk in Gent en Deinze (volwassenen-onderwijs, overdag en 's avonds) en ben aan het bekijken of eea haalbaar zou zijn met een velomobiel. Vandaar mijn registratie hier.
Ik ben er al langer van overtuigd dat die veel efficiënter zijn dan bukfietsen, vooral omdat ik niet graag tegen wind fiets.
de overige vragen stel ik ergens wel in het forum.
groetjes,
Ludwig
ps. Ik geef fotografie aan volwassenen, en ben daarnaast aktief als kunstfotograaf.
ik ben van Ronse en werk in Gent en Deinze (volwassenen-onderwijs, overdag en 's avonds) en ben aan het bekijken of eea haalbaar zou zijn met een velomobiel. Vandaar mijn registratie hier.
Ik ben er al langer van overtuigd dat die veel efficiënter zijn dan bukfietsen, vooral omdat ik niet graag tegen wind fiets.
de overige vragen stel ik ergens wel in het forum.
groetjes,
Ludwig
ps. Ik geef fotografie aan volwassenen, en ben daarnaast aktief als kunstfotograaf.
Laatst gewijzigd door Ludwigdesmet op do 18 mar 2021, 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
Ze wegen meer en dat is toch een nadeel bij klimmen.
We hebben een collega die van die kanten fietst naar gavere en die blijft bij bukfiets. Hij heeft ook een 2wielige ligfiets maar komt er niet mee werken
We hebben een collega die van die kanten fietst naar gavere en die blijft bij bukfiets. Hij heeft ook een 2wielige ligfiets maar komt er niet mee werken
-
- Helper
- Berichten: 346
- Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
- Postcode: 9190
- Velomobiel: QuestXS
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
Als je opzoek tegen het klimmen kan je wel een ondersteunde velomobiel nemen. Die helpt je bergop en laat je doen plat of bergaf. Succes!
Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
Welkom!
Klimmen met een ligfiets/VM is pittig en minder snel dan met een bukker.
En denk niet dat je géén last meer zal hebben van de wind, gewoon minder last.
Klimmen met een ligfiets/VM is pittig en minder snel dan met een bukker.
En denk niet dat je géén last meer zal hebben van de wind, gewoon minder last.
-
- Junior
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
- Postcode: 9600
- Fiets: Optima Baron Low racer
- Locatie: Ronse
- Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
wat maakt klimmen in een ligfiets lastiger?
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
extra gewicht.
mijn alleweder weegt iets van 46kg, ik ook tegen de 90kg. dat is 130kg dat je naar boven moet duwen en dat voel je.
mijn MTB is iets van 16kg.
als je het wil testen, neem dan iemand mee op je bagagerek/kinderzitje en ga eens bergop.
bij een bukfiets duw je de pedalen omlaag en kan je aan je stuur trekken.
Bij een ligfiets duw je vooruit en moet je met de rug duwen tegen je zitje. je kan met je handen niks bijduwen, en je kan ook niet recht op de pedalen gaan staan.
het zijn ook iets of wat andere spieren dat je nodig hebt,, bij het beginnen met een ligfiets, ga je merken dat je de eerste weken trager bent.
t heeft ook voordelen hoor, bij bergaf heb je extra gewicht die je laat versnellen omlaag , en door de veel betere aerodynamica ga je dan ook sneller en langer uitbollen.
ik rijd vaak langs kruishoutem en als ik daar bergaf ga richting waregem, met wind op kop (4-5Bf), dan moet ik op de pedalen duwen om 22km/h aan te houden met een bukfiets.
met de alleweder bol ik 25-30, en als ik bijtrap ga ik zo 45.
zonder wind op kop ga ik 60 bergaf met de ligfiets (top ligt in de 70km/h).
op een normale baan ga ik met een bukfiets een goeie 23-24 met wind achter, en 16-18 met wind op kop.
met een ligfiets doe ik op diezelfde baan een 33-38 met wind achter, en 24-26 met wind op kop.
maar, door het hoge gewicht van de fiets, neem ik wel een ander traject zodat ik geen bergop doe. ik rijd nu 31km enkel ipv 26km binnendoor met bergop. dit maakt dat ik er toch nog evenlang over doe, maar wel meer fietsvergoeding krijg.
als jij ook veel bergop moet doen, raad ik toch ondersteuning aan, zodat je fris bovenkomt. ik kom helemaal uitgeput en bezweet op de berg aan, en heb geen kracht meer om te versnellen in bergaf
mijn alleweder weegt iets van 46kg, ik ook tegen de 90kg. dat is 130kg dat je naar boven moet duwen en dat voel je.
mijn MTB is iets van 16kg.
als je het wil testen, neem dan iemand mee op je bagagerek/kinderzitje en ga eens bergop.
bij een bukfiets duw je de pedalen omlaag en kan je aan je stuur trekken.
Bij een ligfiets duw je vooruit en moet je met de rug duwen tegen je zitje. je kan met je handen niks bijduwen, en je kan ook niet recht op de pedalen gaan staan.
het zijn ook iets of wat andere spieren dat je nodig hebt,, bij het beginnen met een ligfiets, ga je merken dat je de eerste weken trager bent.
t heeft ook voordelen hoor, bij bergaf heb je extra gewicht die je laat versnellen omlaag , en door de veel betere aerodynamica ga je dan ook sneller en langer uitbollen.
ik rijd vaak langs kruishoutem en als ik daar bergaf ga richting waregem, met wind op kop (4-5Bf), dan moet ik op de pedalen duwen om 22km/h aan te houden met een bukfiets.
met de alleweder bol ik 25-30, en als ik bijtrap ga ik zo 45.
zonder wind op kop ga ik 60 bergaf met de ligfiets (top ligt in de 70km/h).
op een normale baan ga ik met een bukfiets een goeie 23-24 met wind achter, en 16-18 met wind op kop.
met een ligfiets doe ik op diezelfde baan een 33-38 met wind achter, en 24-26 met wind op kop.
maar, door het hoge gewicht van de fiets, neem ik wel een ander traject zodat ik geen bergop doe. ik rijd nu 31km enkel ipv 26km binnendoor met bergop. dit maakt dat ik er toch nog evenlang over doe, maar wel meer fietsvergoeding krijg.
als jij ook veel bergop moet doen, raad ik toch ondersteuning aan, zodat je fris bovenkomt. ik kom helemaal uitgeput en bezweet op de berg aan, en heb geen kracht meer om te versnellen in bergaf
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
Met een trike wordt het klimmen al minder lastig want dat type fiets weegt minder. Desnoods rij je aan 5 per uur rustig de helling op. Dalen is helemaal de max want je krijgt een trike bijna niet op zijn kant. Nadeel: minder aerodynamisch dan een tweewieler of een velomobiel. Nog een nadeel: je zit buiten. Moet je veel hellingen doen of wil je niet te vermoeid arriveren dan kan je hem elektrisch ondersteunen.
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
Zie opmerking van Fcapri.
Als je tijdens het klimmen geen haast hebt, kan je quasi eindeloos blijven ronddraaien op uw kleinste versnelling zonder echt moe te worden. Dit zal echter niet lukken na 1 week liggen, dit moet groeien. Op de meeste Brusselse hellingen rij ik op die manier tegen 10-14km/u naar boven. Het wordt op deze manier enkel nog lastig wanneer je op een helling vaak moet stoppen en weer moet vertrekken (bijvoorbeeld aan een verkeerslicht of in een niet te passeren file). Ook wanneer er een tram achter u hangt, heb je de neiging op toch een tandje bij te steken
Als er andere fietsers mee klimmen kon ik het vroeger niet laten en trachtte ik op een zwaarder verzet te trappen om richting de 18km/u en meer te gaan. Dit hou je echter niet vol.
Tegenwoordig rij ik op mijn gemak naar boven, ik haal de andere fietsers nadien probleemloos in
-
- Junior
- Berichten: 82
- Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
- Postcode: 4501
- Fiets: M5 20/20
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
Ik ben toevallig met een open ligger raptobike midracer 700c met een 50 voorblad en 11-32 cassette in Geraardsbergen en omgeving geweest ik heb een goede conditie maar ik verzeker je dat het veel zwaarder is. Dit komt omdat je je eigen gewicht plus dat van je fiets voort moet duwen. Vergelijk het met een legpress in de sportschool.
Klimmen met een ligfiets kan maar dan zou ik zeker een aangepast verzet rijden met een voldoende brede range.
Anders gaan je knieën binnen 1 week naar de klote zijn en kan je alleen vanaf de bank je velomobiel bewonderen en dat zou zonde zijn.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
nu ja, net als bij de bukker is klimmen ook een kwestie van training he. als je geen ervaren klimmer bent, gaat het sowiso lastig omhoog. dat het laster klimmen is, heeft ook veel te maken met je zwaartepunt dat lager op je fiets zit. Al weet ik daar niet het fijne van.
Belangerijk is net als bij de bukker van soepel te trappen en klimmen in klein verzet. na verloop van tijd/oefening wordt je vanzelf beter.
Indien geduld jou niet gegeven is, zou ik zoals eerder aangehaald een hulpaandrijving aanprijzen.
maar dan wel eentje die je ook kan afzetten.
Belangerijk is net als bij de bukker van soepel te trappen en klimmen in klein verzet. na verloop van tijd/oefening wordt je vanzelf beter.
Indien geduld jou niet gegeven is, zou ik zoals eerder aangehaald een hulpaandrijving aanprijzen.
maar dan wel eentje die je ook kan afzetten.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Belofte
- Berichten: 115
- Lid geworden op: vr 16 mei 2008, 20:00
- Postcode: 3600
- Fiets: Optima Orca wit,Optima Baron wit, M5 Tica lowracer
- Locatie: genk
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
bergop gaat; ben de Mont Ventoux opgereden met een ligfiets van ongeveer 15kg (de ligfiets is iets zwaarder dan een buk-racefiets en je kan niet op de trappers gaan staan om je eigen gewicht te gebruiken, je moet dus op een klein verzet naar boven rijden.
Mont Ventoux via Bedoin met ligfiets 2u30, met race bukfiets minder dan 2 uur.
Een Velomobiel vb carbon Quest is 29kg, dus nog zwaarder in de bergop, als de heuvels berg op en bergaf zijn vb Hasselt naar Namen of zoiets dan kan je deze nemen op snelheid, bergaf 70km/u om dan tegen 20-25 km/u boven aan te komen op de volgende berg. dan haal je gemiddeld nog 30 km/u.
Mont Ventoux via Bedoin met ligfiets 2u30, met race bukfiets minder dan 2 uur.
Een Velomobiel vb carbon Quest is 29kg, dus nog zwaarder in de bergop, als de heuvels berg op en bergaf zijn vb Hasselt naar Namen of zoiets dan kan je deze nemen op snelheid, bergaf 70km/u om dan tegen 20-25 km/u boven aan te komen op de volgende berg. dan haal je gemiddeld nog 30 km/u.
-
- Junior
- Berichten: 82
- Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
- Postcode: 4501
- Fiets: M5 20/20
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
Offtopic, op welk verzet heb je dit gereden? Of welk verzet had je op de fiets zitten?
-
- Belofte
- Berichten: 115
- Lid geworden op: vr 16 mei 2008, 20:00
- Postcode: 3600
- Fiets: Optima Orca wit,Optima Baron wit, M5 Tica lowracer
- Locatie: genk
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
24 (vooraan) x 28 (achteraan) is het kleinste wat ik heb op deze fiets met 26" wielen, wat ik uiteraard niet de hele tijd heb gebruikt.
24/34/44 heb ik van voor en van 11 tot 28 in 10 stappen van achter.
Model fiets is Optima Orca met een onderstuur (onrechtstreeks).
24/34/44 heb ik van voor en van 11 tot 28 in 10 stappen van achter.
Model fiets is Optima Orca met een onderstuur (onrechtstreeks).
-
- Junior
- Berichten: 82
- Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
- Postcode: 4501
- Fiets: M5 20/20
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
Voor de topic starter. Ik ben toevallig gisteren voor een tocht van 300 km door de Vlaamse Ardennen gegaan en ik kan toch stellen dat het pittig was. Ik reed zelf op een raptobike midracer 700c met een verzet van 50/34 en 10 speed 11-34. Met een 34-34 was het op sommige stukken nog zwaar. Iets wat met een racefiets een stuk makkelijker zal gaan. Ik rijd met lichte wielen 1500 Gr.
Ik denk dat als je er dagelijks mee wil rijden een e assist wenselijk is.
Ik denk dat als je er dagelijks mee wil rijden een e assist wenselijk is.
-
- Junior
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
- Postcode: 9600
- Fiets: Optima Baron Low racer
- Locatie: Ronse
- Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
- Contacteer:
Re: Ludwig Desmet even voorstellen
hallo Pietermels, de e-Waw is besteldPietermels1979 schreef: ↑wo 08 mei 2019, 21:02 Voor de topic starter. Ik ben toevallig gisteren voor een tocht van 300 km door de Vlaamse Ardennen gegaan en ik kan toch stellen dat het pittig was. Ik reed zelf op een raptobike midracer 700c met een verzet van 50/34 en 10 speed 11-34. Met een 34-34 was het op sommige stukken nog zwaar. Iets wat met een racefiets een stuk makkelijker zal gaan. Ik rijd met lichte wielen 1500 Gr.
Ik denk dat als je er dagelijks mee wil rijden een e assist wenselijk is.