fcapri 2 - quest
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
kleine update vandaag. de quest staat weer zelfstandig recht.
Laatst gewijzigd door fcapri op ma 08 jul 2019, 7:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Helper
- Berichten: 346
- Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
- Postcode: 9190
- Velomobiel: QuestXS
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
Ferm! Ik lees geboeid mee
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
toch beetje hulp inroepen nu, misschien dat wouter weet waar dit stuk ooit zat .
ik heb de laatste 2 deeltjes gelijmt nu (van het schakelaardoosje) en heb nog 1 groot stuk over.
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 211546.jpg[/img]
het onderste bolle deel is glad zoals de quest zelf, de rest voelt ruw aan en is herstel patch werk. maar het komt toch ergens uit. moet een latere herstelling zijn (wielkast ofzo) alleen vind ik nergens waar het zou gezeten hebben.
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 211659.jpg[/img]
voor de rest, tja, we ontbreken toch een 3-4 crusiale sterke punten
hij heeft ooit al eens een ongeluk gehad, want de rechterflank is zeker 40% herspoten. er zit een donkerder blauw onder (misschien complete respray gehad en was die ooit donkerder???)
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 213042.jpg[/img]
ook eens het deksel getest nu, toch opletten links voor bij dat ontbrekende deeltje. daar te kort maken, en het deksel is groter dan de onderkant
maar hij is weer compleet nu (buiten het schakelaar doosje dus)
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 213550.jpg[/img].
ik vermoed zelf dat die al rijdend/bollend is, als ik de veerpoot met wiel erin monteer.
ik heb toch nog 2 rollen verstevingslint gekocht (kevlar 5cm breed en carbon 10cm). ik ga de scheuren toch eerst nog een brede band als versteviging geven, voor ik er nog 2 lagen carbon over zet.
ik heb de laatste 2 deeltjes gelijmt nu (van het schakelaardoosje) en heb nog 1 groot stuk over.
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 211546.jpg[/img]
het onderste bolle deel is glad zoals de quest zelf, de rest voelt ruw aan en is herstel patch werk. maar het komt toch ergens uit. moet een latere herstelling zijn (wielkast ofzo) alleen vind ik nergens waar het zou gezeten hebben.
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 211659.jpg[/img]
voor de rest, tja, we ontbreken toch een 3-4 crusiale sterke punten
hij heeft ooit al eens een ongeluk gehad, want de rechterflank is zeker 40% herspoten. er zit een donkerder blauw onder (misschien complete respray gehad en was die ooit donkerder???)
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 213042.jpg[/img]
ook eens het deksel getest nu, toch opletten links voor bij dat ontbrekende deeltje. daar te kort maken, en het deksel is groter dan de onderkant
maar hij is weer compleet nu (buiten het schakelaar doosje dus)
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 213550.jpg[/img].
ik vermoed zelf dat die al rijdend/bollend is, als ik de veerpoot met wiel erin monteer.
ik heb toch nog 2 rollen verstevingslint gekocht (kevlar 5cm breed en carbon 10cm). ik ga de scheuren toch eerst nog een brede band als versteviging geven, voor ik er nog 2 lagen carbon over zet.
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 10 feb 2021, 7:54, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
kan iemand met zo een carbon quest ook eens de afstand meten tussen de bovenste schroeven van de veerpoten?
center bout tot center bout zodat ik die kan opspannen met een beugel voor ik alles verstevig
ik heb nu 48,7cm maar kan dit makkelijk zat duwen tot 50cm duwen. de binnenwielkast flext een beetje.
ook als ik op de middenversteviging ga staan, plooit die nog samen (topdeksel ontbreekt en is ook belangrijk voor de stevigheid).
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 090643.jpg[/img]
vandaag de veerpoot terug gestoken, en de quest bolt weer
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/orig/quest.mp4[/url]
vermoedelijk start ik vanaf woensdag met het schuren en de eerste epoxy lagen
electra ook weer in gang getrokken
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 112254.jpg[/img]
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 112208.jpg[/img]
center bout tot center bout zodat ik die kan opspannen met een beugel voor ik alles verstevig
ik heb nu 48,7cm maar kan dit makkelijk zat duwen tot 50cm duwen. de binnenwielkast flext een beetje.
ook als ik op de middenversteviging ga staan, plooit die nog samen (topdeksel ontbreekt en is ook belangrijk voor de stevigheid).
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 090643.jpg[/img]
vandaag de veerpoot terug gestoken, en de quest bolt weer
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/orig/quest.mp4[/url]
vermoedelijk start ik vanaf woensdag met het schuren en de eerste epoxy lagen
electra ook weer in gang getrokken
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 112254.jpg[/img]
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 112208.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 10 feb 2021, 7:55, 2 keer totaal gewijzigd.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
Dat stuk is volgens mij een herstelling van onder de bedieningsdoos. In de hoek onder in de kuip voor de wielkast.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
na 5keer draaien krijg ik die in het hoekje.
had al vanalles geprobeerd in de wielkassen zelf (kant waar het wiel zit). verklaard ook direct waarom ik geen brokje heb van die hoek onderaan. is nogthans structureel van belang.
iemand trouwens een idee welke (knipper)leds ze gebruiken in een quest? ik ontbreekt 1 led, en als ik er een standaard 1W witte led bijzet, branden de 2de led heel zwak.
ook heb ik achteraan een set die het niet meer doet. zou ze dus graag allemaal vervangen en de huidige werkende als spare gebruiken
had al vanalles geprobeerd in de wielkassen zelf (kant waar het wiel zit). verklaard ook direct waarom ik geen brokje heb van die hoek onderaan. is nogthans structureel van belang.
iemand trouwens een idee welke (knipper)leds ze gebruiken in een quest? ik ontbreekt 1 led, en als ik er een standaard 1W witte led bijzet, branden de 2de led heel zwak.
ook heb ik achteraan een set die het niet meer doet. zou ze dus graag allemaal vervangen en de huidige werkende als spare gebruiken
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
In die hoek was er maar een gaatje van een vinger dik toen ik het herstelde.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
ik heb in de mijne alle lampen vervangen door 10mm leds ( 20 mA chanzon) met een driver ic cl2n3-g er rechtstreeks op gesoldeerd . voordeel is dat die onafhankelijk dan werken en meestal niet allemaal tegelijk uitvallen . en lichtsterkte blijft gelijk bij verandering spanning en die is zeer ruim 5-90v in
https://be.farnell.com/microchip/cl2n3- ... auEALw_wcB
en deze connectors ( https://nl.aliexpress.com/item/10-pair- ... autifyAB=0) , ik monteer op de + kant vanaan de batterij altijd de vrouwelijke kant (minder kans op fouten en kortsluiting met losse contacten ) .
https://be.farnell.com/microchip/cl2n3- ... auEALw_wcB
en deze connectors ( https://nl.aliexpress.com/item/10-pair- ... autifyAB=0) , ik monteer op de + kant vanaan de batterij altijd de vrouwelijke kant (minder kans op fouten en kortsluiting met losse contacten ) .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
wouter, zoals je op de voorlaatste foto kan zien is het gat wat groter nu, zo een 12cm x 4cm
in mijn alleweder gebruik ik nu 1W leds die ik aanstuur met iets van 50mA, zodoende kan ik ze zonder koelplaat gebruiken.
ik heb 2 leds in serie per knipperlicht. dat is samen 0,3W en dit is nog zwak.
ik heb gemeten op de quest leds en er loopt 1,3A bij 6V. dat is dan 7,8W.
het gaat over deze leds
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 192525.jpg[/img]
als ik er zo eentje mee in serie zet, branden ze allebij zwak.
als ik 2 van deze is in de quest steek, werken die wel lekker hard. er is iets dat ervoor zorgt dat je ze niet kan mengen, dus zoek dezelfde.
als ik alle leds moet vervangen, komt alles direct op 12V
20mA??? dat is slecht 0,06W. dat is toch niet zichtbaar overdag.blackarmor schreef: ↑zo 02 sep 2018, 13:09 ik heb in de mijne alle lampen vervangen door 10mm leds ( 20 mA chanzon) met een driver ic cl2n3-g er rechtstreeks op gesoldeerd . voordeel is dat die onafhankelijk dan werken en meestal niet allemaal tegelijk uitvallen . en lichtsterkte blijft gelijk bij verandering spanning en die is zeer ruim 5-90v in
in mijn alleweder gebruik ik nu 1W leds die ik aanstuur met iets van 50mA, zodoende kan ik ze zonder koelplaat gebruiken.
ik heb 2 leds in serie per knipperlicht. dat is samen 0,3W en dit is nog zwak.
ik heb gemeten op de quest leds en er loopt 1,3A bij 6V. dat is dan 7,8W.
het gaat over deze leds
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/64 ... 192525.jpg[/img]
als ik er zo eentje mee in serie zet, branden ze allebij zwak.
als ik 2 van deze is in de quest steek, werken die wel lekker hard. er is iets dat ervoor zorgt dat je ze niet kan mengen, dus zoek dezelfde.
als ik alle leds moet vervangen, komt alles direct op 12V
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 10 feb 2021, 7:55, 2 keer totaal gewijzigd.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
Komaan Andy, je gaat toch niet moeilijk doen over een 8 leds.
gewoon alles vervangen natuurlijk en op 12V zetten.
Als mijn top er ooit nog keer afgaat zet ik die ook direct op 12V
gewoon alles vervangen natuurlijk en op 12V zetten.
Als mijn top er ooit nog keer afgaat zet ik die ook direct op 12V
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
ja, maar die leds passen schoon in de behuizing en hebben geen lens die het lichtbeeld verstoort.
dus ik wil toch de specs van die dingen hebben, dat ik
1) weet door wat ik ze dan kan vervangen
2) misschien makkelijker is om per leds gewoon een serieweerstand te zetten. zoveel branden die nu toch ook niet.
3) een kleine DC/DC converter te steken enkel voor de knipperlichten, stoplicht en achterlicht.
alle extra (ledstrips, koplampen...) draait dan op 12V.
alles 12V geniet mijn voorkeur. er loopt dan minder stroom door de bekabeling, er valt dan ook minder verlies over de bekabeling. EN, bij hogere spanning wegen de verliezen niet zoveel door.
5meter kabel van 0,34mm² heeft een weerstand van 0,256ohm.
stuur daar 1A door en je verliest 0,25V. je accu van 6V zal maar 5,75V leveren aan je lamp(95% van de spanning komt aan).
zet die zelfde lamp op 12V, dan loopt er maar 0,5A en verlies je 0,128V.
je accu van 12V zal 11,872V leveren (98,9% komt aan).
zou ik met een DC convertetr werken, die intern ook al aan 96% rendement draait om naar 6V te gaan, en dan nog eens 95% haal over de kabel, dan verlies ik al rond de 10% van mijn accu voor ik aan de lampen ben.
voor knipperlichten geen probleem (ze branden maar 50% van de tijd ), maar voor koplampen echt not done.
heb de leds gevonden. zijn broadcom moonstone leds. alleen.... de oranje bestaan enkel in 1W versies.
https://www.broadcom.com/products/leds- ... ower-leds/
dus ik wil toch de specs van die dingen hebben, dat ik
1) weet door wat ik ze dan kan vervangen
2) misschien makkelijker is om per leds gewoon een serieweerstand te zetten. zoveel branden die nu toch ook niet.
3) een kleine DC/DC converter te steken enkel voor de knipperlichten, stoplicht en achterlicht.
alle extra (ledstrips, koplampen...) draait dan op 12V.
alles 12V geniet mijn voorkeur. er loopt dan minder stroom door de bekabeling, er valt dan ook minder verlies over de bekabeling. EN, bij hogere spanning wegen de verliezen niet zoveel door.
5meter kabel van 0,34mm² heeft een weerstand van 0,256ohm.
stuur daar 1A door en je verliest 0,25V. je accu van 6V zal maar 5,75V leveren aan je lamp(95% van de spanning komt aan).
zet die zelfde lamp op 12V, dan loopt er maar 0,5A en verlies je 0,128V.
je accu van 12V zal 11,872V leveren (98,9% komt aan).
zou ik met een DC convertetr werken, die intern ook al aan 96% rendement draait om naar 6V te gaan, en dan nog eens 95% haal over de kabel, dan verlies ik al rond de 10% van mijn accu voor ik aan de lampen ben.
voor knipperlichten geen probleem (ze branden maar 50% van de tijd ), maar voor koplampen echt not done.
heb de leds gevonden. zijn broadcom moonstone leds. alleen.... de oranje bestaan enkel in 1W versies.
https://www.broadcom.com/products/leds- ... ower-leds/
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
nieuwe update. electra omgebouwt naar 12V.
ik heb alle schema bestudeerd en versta echt niet waarom die met DC/DC convertoren werken. het is een extra 'instabiele' schakeling die meer ellende kan veroorzaken, en dit enkel voor de knipperlichten en de achterlichten.
voor dat ene ledje achteraan heb ik 330ohm in serie gezet (20mA stroom bij 11V en 24mA bij volle accu van 12,6V. ideaal want ze kunnen 30mA aan). overweeg eventueel wel om nog 390ohm te steken.
op de muts komt nog een 12V rode ledstrip als extra verlichting. achteraan kan je nooit genoeg verlicht zijn.
voor de knipperlichten heb ik gewoon een weerstand aan de relais tussen de bekabeling gestopt. eerst 10ohm/10W maar er liep wat veel stroom en de lichten knipperen te snel, heb dan 20ohm gestoken zodat ze even snel gaan als op 6V.
hoef ik nu enkel de binnenverlichting nog aan te pakken. ik overweeg daar een dubbele schakelaar te zetten.
stand 1 die het kleine lampje laat branden
stand 2 die een witte ledstrip laat branden onder de cover. soms heb je wat meer licht nodig
koplampen worden 2x 12V lampen met één of andere PWM sturing erop
ik heb alle schema bestudeerd en versta echt niet waarom die met DC/DC convertoren werken. het is een extra 'instabiele' schakeling die meer ellende kan veroorzaken, en dit enkel voor de knipperlichten en de achterlichten.
voor dat ene ledje achteraan heb ik 330ohm in serie gezet (20mA stroom bij 11V en 24mA bij volle accu van 12,6V. ideaal want ze kunnen 30mA aan). overweeg eventueel wel om nog 390ohm te steken.
op de muts komt nog een 12V rode ledstrip als extra verlichting. achteraan kan je nooit genoeg verlicht zijn.
voor de knipperlichten heb ik gewoon een weerstand aan de relais tussen de bekabeling gestopt. eerst 10ohm/10W maar er liep wat veel stroom en de lichten knipperen te snel, heb dan 20ohm gestoken zodat ze even snel gaan als op 6V.
hoef ik nu enkel de binnenverlichting nog aan te pakken. ik overweeg daar een dubbele schakelaar te zetten.
stand 1 die het kleine lampje laat branden
stand 2 die een witte ledstrip laat branden onder de cover. soms heb je wat meer licht nodig
koplampen worden 2x 12V lampen met één of andere PWM sturing erop
-
- Helper
- Berichten: 346
- Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
- Postcode: 9190
- Velomobiel: QuestXS
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
Heerlijk om te lezen hoe vlot dat allemaal verloopt bij jou. licht jaloers toch wel op je kennis/vaardigheden
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
toch maar wat aanpassingen gedaan. ook met de 20ohm weerstand kom je in de problemen als je verschillende leds gaat beginnen mengen.
namelijk de string met de laagste weerstand zal alle stroom nemen, en de leds die een hogere weerstand hebben branden heel zwak (probleem dat ik dus al een paar dagen heb).
de reden hiervoor is, dat de quest gebouwd is met alle 4 de knipperlichten parallel zonder enige weerstand (not done bij leds).
ik heb mijn schema nu aangepast zodat elk knipperlicht zijn eigen weerstand heeft, zodoende is die minder gevoelig voor verschillende leds (overweeg om spiegels met knipperlicht te monteren).
ook het achterlicht, binnenlicht en remlicht heeft een iets beter berekende weerstand gekregen. let wel, dit is een 2012 quest en de weerstanden zijn voor dit model alleen berekent
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/schemaquest629.jpg[/img]
ik heb alle leds in de massa leidingen gezet, omdat dit een punt is waar ze allemaal samen komen. zodoende hoef ik minder in de kabelboom te gaan knippen en maak ik enkel de nodige massa kabels los aan het sterpunt en steek er een weerstand tussen.
ik ga ook nog de aansluitingen extra voorzien om nog ledstrips bij te monteren. in de snuit onderaan komen nog 2 ledlampen met brede hoek (120°) van 9W. die gaan ervoor zorgen dat de straat verlicht worden vlak voor de VM zonder de andere weggebruikers te verblinden.
voor de koplampen zoek ik nog een oplossing, die hoeven geen zware verstralers te zijn
namelijk de string met de laagste weerstand zal alle stroom nemen, en de leds die een hogere weerstand hebben branden heel zwak (probleem dat ik dus al een paar dagen heb).
de reden hiervoor is, dat de quest gebouwd is met alle 4 de knipperlichten parallel zonder enige weerstand (not done bij leds).
ik heb mijn schema nu aangepast zodat elk knipperlicht zijn eigen weerstand heeft, zodoende is die minder gevoelig voor verschillende leds (overweeg om spiegels met knipperlicht te monteren).
ook het achterlicht, binnenlicht en remlicht heeft een iets beter berekende weerstand gekregen. let wel, dit is een 2012 quest en de weerstanden zijn voor dit model alleen berekent
http://www.fordcapri.be/fcapri/quest/schemaquest629.jpg[/img]
ik heb alle leds in de massa leidingen gezet, omdat dit een punt is waar ze allemaal samen komen. zodoende hoef ik minder in de kabelboom te gaan knippen en maak ik enkel de nodige massa kabels los aan het sterpunt en steek er een weerstand tussen.
ik ga ook nog de aansluitingen extra voorzien om nog ledstrips bij te monteren. in de snuit onderaan komen nog 2 ledlampen met brede hoek (120°) van 9W. die gaan ervoor zorgen dat de straat verlicht worden vlak voor de VM zonder de andere weggebruikers te verblinden.
voor de koplampen zoek ik nog een oplossing, die hoeven geen zware verstralers te zijn
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 10 feb 2021, 7:55, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: fcapri 2 - quest
heb er toch geen klagen van de helderheid .( krijg er toch meestal komplimenten over ) die zijn meer dan helder genoeg imo .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C