Wanneer buitenband vervangen?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#16 Bericht door Brechtix »

Wim -de roetsende schreef: do 26 jul 2018, 17:19 Ymte zegt dat een kleine beetje uitspoor gunstig is voor het rij- en stuurgedrag van de VM.
Volgens mij is het omgekeerd. Uitspoor = zwalpen. Merk ik ook direct bij het testrijden. Toespoor is superstabiel, maar teveel remt natuurlijk af.

Een mm toespoor kan goed zijn om eventuele speling in de stuurinrichting op te vangen (wielen worden nr buiten geduwd bij het rijden en remmen).
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#17 Bericht door Peter J »

Ik verbaas me steeds weer over de moeilijke weg die driewielbestuurders volgen om de sporing “juist” te krijgen...
Bestaat er iets makkelijker dan het uitvoeren van een uitroltest ? Buiten je sleutels om je sporing bij te regelen heb je enkel een helling en een stukje krijt nodig...
Ik heb mijn sporing zo ingesteld/bijgeregeld en sindsdien loopt de Milan als een trein en slijten mijn banden zeer traag...
Mijn achterband ligt er nu bijna 7000 km op en je ziet enkel gebruikssporen in het midden van het loopvlak, mijn voorbanden hadden 14000 km gebold toen het canvas op meerdere plekken zichtbaar werd en ik ze veiligheidshalve heb vervangen. De voorbanden worden wel van kant gewisseld na een bepaald aantal kilometers, ongeveer 6000 denk ik. Ik heb dat niet genoteerd.
Mijn eerste setje voorbanden op de Milan was versleten na net geen 2000 km... Toen besefte ik dat er iets grondig fout was met de sporing en het bijregelen van die sporing had nog een ander gevolg... Ik reed ineens een pak sneller met dezelfde inspanning...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#18 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef: di 24 jul 2018, 11:31 Een mogelijkheid voor Jo2p: leg een vouwbandje in de fiets als reserve. Dan kun je je huidige banden helemaal op rijden en heb je toch iets achter de hand. Maar ik ben geneigd om in geval van twijfel meteen te vervangen. Zoals gezegd: de kostprijs daarvan weegt niet op tegen het risico op schade bij een klapband.
Ik heb een Marathon rechtop links achter in de Orca staan (als je achter de Orca staat). Dit is de smallere opbergruimte achterin.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#19 Bericht door Pauvre Mouton »

Voila ik heb mijn voorbanden vervangen na een spannend remmanouevre gisteren tijdens een afdaling langs het Albertkanaal (komende van euhm lanaken richting bilzen/zutendaal). Daar is een afdaling in 2 stukken. Maar op het einde van het 2de stuk is een bocht naar rechts waar ik aan 65km/u kwam aangevlogen. De vangrail in de buitenbocht kwam akelig dicht waardoor ik toch wat harder moest remmen. Net wat ik wilde voorkomen om mijn afgesleten banden wat te ontzien. Een droge "pscht" was te horen waarbij ik nog een tegenligger en zo'n paaltje in het midden van het fietspad kon ontwijken. De waw bleef gelukkig goed bestuurbaar.

Nu liggen er nieuwe durano's op en ga ik een wat rustiger rijgedrag aanhouden (denk ik).

Zodra de kleur in het loopvlak zichtbaar wordt (bij Schwalbe Durano), kan je best verstandig gaan fietsen (niet bruusk remmen e.d.) of aan vervangen beginnen denken.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#20 Bericht door Wim -de roetsende »

Brechtix schreef: za 28 jul 2018, 8:45
Wim -de roetsende schreef: do 26 jul 2018, 17:19 Ymte zegt dat een kleine beetje uitspoor gunstig is voor het rij- en stuurgedrag van de VM.
Volgens mij is het omgekeerd. Uitspoor = zwalpen. Merk ik ook direct bij het testrijden. Toespoor is superstabiel, maar teveel remt natuurlijk af.

Een mm toespoor kan goed zijn om eventuele speling in de stuurinrichting op te vangen (wielen worden nr buiten geduwd bij het rijden en remmen).
Ik dacht ook altijd dat iets toespoor beter was, maar Ymte was erg resoluut in zijn uitspraak.

Bel/mail hem anders :D
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#21 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef: wo 25 jul 2018, 9:15 Geen camber bij een Orca. Daar slijt keurig het midden van het loopvlak.
Sorry Jan, maar hier moet ik je corrigeren. De achterband slijt inderdaad keurig in het midden. Echter de twee voorbanden staan iets schuin, iets. Als je naar het slijtage patroon kijkt slijten ze iets uit het midden, de band staat op de buitenste vlakjes.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#22 Bericht door Jo2p »

Vandaag alle buitenbanden maar vervangen. Zag er nogal tegen op. Vooral het achterwiel, die heb ik bewaard voor het laatst. Kon ik eerst even oefenen op de twee voorbanden en de tweede ging er vlotter af en op dan de eerste. Dus het doen loont en je krijgt er ervaring in :D . Bij de achterband heb je de extra uitdaging omdat deze half in de velo steekt. Door elke keer de hiel maar naar het midden te drukken kon ik de spanning er uit halen en ging de band er vlot omheen, alleen het laatste stukje even met zo'n plastic bandenlichter. Nu even zien of ze inderdaad op spanning blijven. Ben er toch nog wel een poosje mee zoet geweest, ik schat zo'n anderhalf uur. De reden dat ik ze vervangen heb is de slijtage, bijna geen profiel meer en toch wel het groeiende aantal scheurtjes die helemaal doorliepen tot aan het groen. Daar kan maar te gemakkelijk een scherp steentje in blijven vasthaken en dan is het een kwestie van tijd. Nu er weer meer profiel op zit zal het rijden wel weer wat ruwer zijn :( .
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#23 Bericht door Jo2p »

Gisteren dus de nieuwe buitenbanden er om gelegd. Opgepompt tot 4,75 bar. Daarnet gemeten, dus ongeveer 24 uur later, alle drie de banden 4,5 bar. Wat kan daar de reden van zijn? Vind dat erg veel, normaal doe ik over zo'n verval een week. Kwestie van rijden? Alle drie de binnen banden gecontroleerd voordat ik deze terug gezet heb. Nergens manco's gezien.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#24 Bericht door janV »

Jo2p schreef: di 28 aug 2018, 15:15 Gisteren dus de nieuwe buitenbanden er om gelegd. Opgepompt tot 4,75 bar. Daarnet gemeten, dus ongeveer 24 uur later, alle drie de banden 4,5 bar. Wat kan daar de reden van zijn? Vind dat erg veel, normaal doe ik over zo'n verval een week. Kwestie van rijden? Alle drie de binnen banden gecontroleerd voordat ik deze terug gezet heb. Nergens manco's gezien.
de algemene gaswet P*V=R*T verklaart dat fenomeen
*bij gelijke temperaturen (zal gisteren wel ongeveer even warm geweest zijn als vandaag) is de druk omekeerd evenredig met het volume _ maw als die buba er pas op zit is die nog niet gezet door die op te pompen zal na een tijdje die band zich zetten, waardoor die zijn volume toeneemt en bijgevolg de druk in de band lager is dan gisteren. Eenmaal de buba gezet is zal dat probleem zich niet meer stellen.
*ook de temp speelt ne rol als ge oppompt wordt uw pomp warm (zelf krijg ik het dan ook warm :mrgreen: ) en dat is dus warme lucht die ge in de band blaast_en weer de gaswet, druk is evenredig met temperatuur, of als die lucht afkoelt ( temperatuur daalt dus) zal ook de druk in uwe band dalen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#25 Bericht door fcapri »

Jo2p schreef: zo 22 jul 2018, 19:34 Ik zit nu tegen de 13.000km aan en ik controleer zo om de twee weken de banden (Marathons). Die beginnen al behoorlijk te slijten, het profiel is nog maar matig aanwezig. Er zitten ook kleine scheurtjes in die helemaal doorgaan tot aan de groene laag.
:shock: 13000km en er door?
ik rijd met een alleweder, heel zwaar ding, ik ook tegen de 90kg aan, ik rijd allesbehalve traag in de bochten. ik hoor mijn banden schuiven in de bochten en een alleweder is nu niet echt de beste om onderhoudsvrij te zijn op zijn sporing.
ik rijd nu al 12592km met de voorbanden en 6600km met de achterband. profiel verminderd vooraan wel maar is nog steeds duidelijk aanwezig.
ik regel de sporing zowat 2-3keer per jaar bij. is nu vorige maand nog eens gebeurd geweest doordat ik een ongeval heb gehad.
jantje schreef: do 26 jul 2018, 15:16 Leuke afstanden zijn hier te lezen. En ik heb net 2 durano's vervangen, 1 na 1012km en 1 na 1700km.
Gisteren heb ik de sporing voor het eerst bijgeregeld van 6mm toe-out (gemeten op de velgrand voor en achterkant, met belasting) naar 5mm toe-in (en toen ws de goesting op en kreeg ik te veel honger: om 21.30h nog op t werk uitbadgen begint ook verdacht te lijken :D)
Straks nog eens zien of ik hem beter bij de 0 krijg...
De 5mm toe-in stuurt iig al VEEEL directer.
Maar de snelheid is er sinds zondag volledig uit: 2x Kojak(1 oude, 1 splinternieuwe, beide vouwband) op max druk (6.5bar) scheelt me momenteel ongeveer 10km/h kruissnelheid tov 1x Kojak 1x Durano (resp 6.5bar en 8bar)
Iemand tips?
sporing is veel te hard, natuurlijk dat je banden verslijt. ik heb een set banden aan gort gereden op 500km. dat is teken dat er iets fout is.
Afbeelding

banden erdoor op minder dan 2000km, dan is je sporing zeker niet goed. je trapt je ook dood dan. met open spoor ga je veel sneller, maar krijg je een onbestuurbare fiets, zeker op +50km/h ga je voortdurend tegensturen.
geen sporing is ook niet goed, rijd goed op <30km/h maar op hoge snelheden is dat ook niet controlleerbaar. in bochten zal je merken dat die altijd harder en harder wil afdraaien en dat je kracht moeten zetten om rechtdoor te kunnen rijden. dit geeft beste resultaat bij uitroltest
toespoor zal je wielen dichttrekken, krijg je een heel stabiele fiets van en die zal altijd naar rechtdoor stand terugkeren. nadeel is wel dat je banden begint te vreten. de truk is om dus minimaal toespoor te krijgen, fiets afstellen op geen sporing en dan 1 kogeltje nog 1 toer verdraaien. je zal merken dat dit ook één van de betere resultaten geeft bij de uitroltest

bij de uitroltest is het dus het beste om 2-3 goed presterende standen te vinden, en dan diegene te nemen met toespoor

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#26 Bericht door Jo2p »

janV schreef: di 28 aug 2018, 23:05
Jo2p schreef: di 28 aug 2018, 15:15 Gisteren dus de nieuwe buitenbanden er om gelegd. Opgepompt tot 4,75 bar. Daarnet gemeten, dus ongeveer 24 uur later, alle drie de banden 4,5 bar. Wat kan daar de reden van zijn? Vind dat erg veel, normaal doe ik over zo'n verval een week. Kwestie van rijden? Alle drie de binnen banden gecontroleerd voordat ik deze terug gezet heb. Nergens manco's gezien.
de algemene gaswet P*V=R*T verklaart dat fenomeen
*bij gelijke temperaturen (zal gisteren wel ongeveer even warm geweest zijn als vandaag) is de druk omekeerd evenredig met het volume _ maw als die buba er pas op zit is die nog niet gezet door die op te pompen zal na een tijdje die band zich zetten, waardoor die zijn volume toeneemt en bijgevolg de druk in de band lager is dan gisteren. Eenmaal de buba gezet is zal dat probleem zich niet meer stellen.
*ook de temp speelt ne rol als ge oppompt wordt uw pomp warm (zelf krijg ik het dan ook warm :mrgreen: ) en dat is dus warme lucht die ge in de band blaast_en weer de gaswet, druk is evenredig met temperatuur, of als die lucht afkoelt ( temperatuur daalt dus) zal ook de druk in uwe band dalen.
Vandaag weer wezen meten. Nu was het verval slechts 0,05bar. Dat is een normale waarde voor ongeveer 24 uur. Pas toen drong het tot me door dat bij het omleggen van een nieuwe buitenband en daar dan de oude binnenband inleggen er ook lucht wordt ingesloten tussen binnenband en buitenband (volume buitenband minus bijna lege binnenband). Deze lucht kan maar langzaam ontsnappen en dit is de reden dat ik na 1 dag zo'n verval had. De gaswet zal ongetwijfeld een rol spelen, maar dat kan nooit zo extreem zijn, daarvoor zit er te weinig lucht in de band.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#27 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef: wo 29 aug 2018, 12:15
Jo2p schreef: zo 22 jul 2018, 19:34 Ik zit nu tegen de 13.000km aan en ik controleer zo om de twee weken de banden (Marathons). Die beginnen al behoorlijk te slijten, het profiel is nog maar matig aanwezig. Er zitten ook kleine scheurtjes in die helemaal doorgaan tot aan de groene laag.
:shock: 13000km en er door?
Nee, niet erdoor, maar wel zodanig versleten dat verder rijden de kans op lekke banden vergroot.
fcapri schreef: wo 29 aug 2018, 12:15 ik rijd met een alleweder, heel zwaar ding, ik ook tegen de 90kg aan, ik rijd allesbehalve traag in de bochten. ik hoor mijn banden schuiven in de bochten en een alleweder is nu niet echt de beste om onderhoudsvrij te zijn op zijn sporing.
ik rijd nu al 12592km met de voorbanden en 6600km met de achterband. profiel verminderd vooraan wel maar is nog steeds duidelijk aanwezig.
ik regel de sporing zowat 2-3keer per jaar bij. is nu vorige maand nog eens gebeurd geweest doordat ik een ongeval heb gehad.
De achterband had op het loopvlak geen profiel meer, de voorbanden op het "loopvlak" bijna geen profiel meer. Bij de achterband en bij één voorband had ik dwars, dus over de breedte van de band, een groene streep lopen. Dus daar was het zwarte rubber compleet op. In enkele bochten moest ik snelheid minderen om niet te gaan schuiven.
fcapri schreef: wo 29 aug 2018, 12:15
jantje schreef: do 26 jul 2018, 15:16 Leuke afstanden zijn hier te lezen. En ik heb net 2 durano's vervangen, 1 na 1012km en 1 na 1700km.
Gisteren heb ik de sporing voor het eerst bijgeregeld van 6mm toe-out (gemeten op de velgrand voor en achterkant, met belasting) naar 5mm toe-in (en toen ws de goesting op en kreeg ik te veel honger: om 21.30h nog op t werk uitbadgen begint ook verdacht te lijken :D)
Straks nog eens zien of ik hem beter bij de 0 krijg...
De 5mm toe-in stuurt iig al VEEEL directer.
Maar de snelheid is er sinds zondag volledig uit: 2x Kojak(1 oude, 1 splinternieuwe, beide vouwband) op max druk (6.5bar) scheelt me momenteel ongeveer 10km/h kruissnelheid tov 1x Kojak 1x Durano (resp 6.5bar en 8bar)
Iemand tips?
sporing is veel te hard, natuurlijk dat je banden verslijt. ik heb een set banden aan gort gereden op 500km. dat is teken dat er iets fout is.
banden erdoor op minder dan 2000km, dan is je sporing zeker niet goed. je trapt je ook dood dan. met open spoor ga je veel sneller, maar krijg je een onbestuurbare fiets, zeker op +50km/h ga je voortdurend tegensturen.
geen sporing is ook niet goed, rijd goed op <30km/h maar op hoge snelheden is dat ook niet controlleerbaar. in bochten zal je merken dat die altijd harder en harder wil afdraaien en dat je kracht moeten zetten om rechtdoor te kunnen rijden. dit geeft beste resultaat bij uitroltest
toespoor zal je wielen dichttrekken, krijg je een heel stabiele fiets van en die zal altijd naar rechtdoor stand terugkeren. nadeel is wel dat je banden begint te vreten. de truk is om dus minimaal toespoor te krijgen, fiets afstellen op geen sporing en dan 1 kogeltje nog 1 toer verdraaien. je zal merken dat dit ook één van de betere resultaten geeft bij de uitroltest

bij de uitroltest is het dus het beste om 2-3 goed presterende standen te vinden, en dan diegene te nemen met toespoor
Zo erg als op de foto heb ik het niet, dat je daar nog mee durft te rijden en dan waarschijnlijk ook nog op hoge snelheden. Beste recept voor veel kilometers op een setje banden is deze regelmatig nameten en oppompen tot ongeveer 95% van de toegestane maximum waarde (van in dit geval de velg) met inachtneming van de temperatuur. Zie boven de gaswet. Daarna niet verder laten teruglopen tot ongeveer 85% van de toegestane maximum waarde. Je merkt de lagere waarde vanzelf omdat de fiets dan wat zwaarder gaat lopen, je moet meer moeite doen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#28 Bericht door fcapri »

ik heb geen flauw idee hoe hard mijn banden staan. als ik moet moeite nog 25km/h haal, pomp ik ze eens op. vaak zit ik dan rond 2.5-3bar vooraan.
mijn voorste pomp ik op tot ze hard zijn, vermoedelijk iets van 4-4.5bar.
achteraan staat iets van 2.5-3.5bar, die staat zachter omdat die toch ook wat demping moet geven. is ook een grote band daar (big ben 55-406)

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#29 Bericht door janV »

hier kan je de nodige info vinden mbt te lage bandenspanning en de slijtage
https://www.schwalbe.com/nl/verschleiss.html

Plaats reactie