zoektocht naar eerste Velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

zoektocht naar eerste Velomobiel

#1 Bericht door Kimmeke »

Onlangs van werk verandert waardoor ik i.p.v. 74km enkel slechts 18km enkel moet doen. Dit bied dus terug mogelijkheden om met de fiets te gaan. Met droog weer is dit goed te doen met mijn Nazca Cruiser. Bij regenweer is de lol eraf en lijkt me een velomobiel een mogelijk alternatief om bij regenweer en in de winter ecologisch naar het werk te gaan. Vroeger heb ik nog het ganse jaar naar het werk gefietst met een gewone standsfiets maar dit was maar 8 km. Over deze korte afstand en bochtig parcour was dit toen mijn beste keuze. Douche mogelijkheid was er niet en met aangepaste kledij was op de korte afstand regen en kou niet echt een probleem.

Voornaamste randvoorwaarden in mijn zoektocht:
1. Ikzelf ben 1,7 m - 62 kg (korte benen)
2. geen idee of een velomobiel wel iets voor mij is (of je niet te fel het gevoel hebt ingesloten te zitten of het geluid in zo'n cockpit niet te fel stoort) + nieuwe werk: gevolg-> hierbij denk ik dus in eerste instantie naar iets wat financieel niet te veel verlies oplevert indien ik hem terug zou willen verkopen. -> tweedehands of zelfbouwpakket? Als het meevalt zou ik nog altijd een nieuwe kunnen bestellen en heb ik in tussentijd toch al iets.
3. douche op het werk is mogelijk, overdekte parkeerplaats voor een velomobiel is er momenteel niet
4. bagageruimte voldoende en goed bereikbaar: aangezien ik 's morgen voor ik vertrek niet weet of ik de volgende dag naar een andere vestiging moet moet ik ruimte hebben voor minimum: Laptop+tas, werkkledij, werkschoenen, brooddoos en drinken van dag zelf en uiteraard het reservemateriaal voor reparatie fiets. -> Als je droog aankomt maar je moet daarna nog 10 minuten onderste boven in je fiets gaan hangen om de bagage er terug uit te krijgen uit al die zijvakken lijkt me niet interessant. Nu heb ik steeds een grote curver box achteraan op mijn ligfiets. Geeft waarschijnlijk wel extra luchtweerstand maar is op 10 seconde erop gezet en steeds plaats voor nodige bagage. Is zelf handig als je na het werk nog de supermarkt binnenspringt. -> Is de box vol dan moet je stoppen met winkelen ;-)
5. snelheid te vergelijken of sneller als mijn Nazca Cruiser. Ik sta open voor elektrische ondersteuning > 25 km/h aangezien ik toch vaak grote stukken langs het kanaal doe.

Mogelijke velomobielen?
- Quest (XS): Er staan er momenteel enkele 2de hands te koop hier in vlaanderen. -> Dus dadelijk beschikbaar. Vraagje: Is voor mijn lengte ook de standaard versie en optie of toch echt wel de XS versie nodig? Voldoende bagageruimte???
- Alleweder A4 of 6 als zelfbouwpakket. Echter levertermijn toch al 5 maanden + nog in elkaar zetten. -> Dan heb ik hem al niet meer rijklaar in 2018.

Andere opties?

Groetjes,
Kim

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#2 Bericht door blackarmor »

ik ben aant overwegen om mijne mango weg te doen ( en waarschijnlijk later dit jaar mij quest maar dan moet drymer eindelijk eens mijn onderdelen leveren :( )
dit is nog een van bij velomobiel.nl
kwa bagageruimte is die niet extreem ruim maar ik pak dan waarschijnlijk iets meer ruimte in als gij :)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#3 Bericht door Mugtango »

1,70 m : geen probleem, zelf haal ik ook maar net 1,70m en ik kan in de WAW aan mijn pedalen + ik zie nog waar ik rij ;-)

Is een velomobiel iets voor jou? Dat weet je enkel door uit te proberen. Dan is de optie van een 2de-hands geen slecht idee. Zo ben ik ook begonnen.

Zelf doe ik amper 12 km enkel naar het werk: financieel haal je de aankoop van een velomobiel er dan niet (snel) weer uit. Maar het zorgt er wel voor dat regen, ijzel en sneeuw me niet meer afschrikken om altijd voor de velomobiel te kiezen. Begin mei had ik er exact 1 jaar woon-werkverkeer opzitten en in dat jaar slechts 1 (ja, één keer) noodgedwongen de wagen gebruikt. Dit kan nu niet meer omdat we besloten die wagen weg te doen.

Douche op het werk is zeer handig: met de velomobiel heb ik steeds een natte rug, zomer en winter.

Bagageruimte: terug testen, testen, testen,.... vaak moet je even anders gaan nadenken over het verdelen van je materiaal en plots besef je veel meer ruimte te hebben dan je eerst dacht.

Snelheid: laat je niet al teveel verleiden door de hogere snelheden die hier worden aangehaald. Ik geloof er in dat ze wel degelijk worden gehaald, ik geloof er minder in dat dit dagelijks, 5 dagen/week zo is. Zelf doe ik nu vaste nacht: telkens 7 nachten van 11 uur na elkaar en als ik na mijn laatste nacht nog levend thuis wil komen, dan mag de kruissnelheid maar rond de 25 tot 27 km/u liggen ( dit is natuurlijk persoonlijk, zo heb ik oa veel vertagende factoren, dus veel optrekken en geen vlak biljartlaken)

Specifiek voor de Quest: veel korte bochten op je route? De Quest heeft als nadeel zijn iets grotere draaicirkel.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#4 Bericht door Ares »

Ik ben 1m74 (ook korte benen :D )en neem alles mee in mijn quest XS, ik zou dus zeker niet voor de gewone gaan. Dit omdat de XS toch wat snelheidswinst oplevert tegenover de gewone. E-assist zou ik juist niet doen gezien de lengte van het traject en de lange rechte stukken. Moest je vaak moeten starten en stoppen (het zwaarste met een velomobiel) zou ik dit wel durven overwegen. Als de route is zoals jij het beschrijft, zou ik zonder durven starten. Je kan nadien altijd in laten bouwen indien nodig :).

Ik vervoer in mijn XS mijn eten voor die dag, kledij, reservemateriaal, soms een hoop handdoeken of ondergoed om op het werk te laten liggen. Heb ook al een grill en bakjes met panini's vervoerd voor m'n collega's :D. Aan ruimte dus in mijn geval geen gebrek :).

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#5 Bericht door CapoJan »

Ondertussen heb ik al jaren ervaring met een velomobiel met ondersteuning voor woon-werk verkeer (23 km enkel).

Voornaamste voordelen van de ondersteuning:
- constante tijd voor de verplaatsing
- op mindere dagen gaat het toch net wat makkelijker
- hogere snelheid dan zonder, maar vooral betere acceleratie
Voornaamste nadelen:
- kost meer (duh)
- weegt meer

Voordeel van een velomobiel is evident: je kunt ermee naar het werk door ongeveer alle weer. Enkel als er echt veel sneeuw ligt, (pakweg 10 cm of meer), lukt het niet. In de praktijk heb ik dat met de E-Orca nog nooit meegemaakt.

Met fietsvergoeding en consequent fietsen haal je het er wel uit, maar het vraagt tijd.

Ik meet 1,70 m. Gaat prima, hoor.

Mango of Strada zijn vrij vlot tweedehands te vinden en kunnen makkelijk naar ondersteuning omgebouwd worden (Bafang of Thongsheng op de trapas). De waardevermindering nadien is minimaal, dus als het echt zou tegenvallen, zal je er niet veel aan verliezen.

Of het iets voor je is? Zoals andere ook zegden, is er maar één manier om dat te weten: proberen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#6 Bericht door DennisTheMenace »

In de plaats van een box gebruik ik zo'n herbruikbare zak van Carrefour, past links achter de stoel en is gemakkelijk uit te nemen. Als je de handvaten rond de stoelsteun achteraan hangt, kan hij ook niet omvallen.
Snelheidswinst op mijn traject is ongeveer 6 km/h zonder me harder in te spannen. Ik rij wel 10km rond om zware hellingen te vermijden (en om langer plezier te hebben 😉)
Bij Etienne van emvelomobiel.be staat geloof een xs te koop/test...

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#7 Bericht door Kimmeke »

Alvast allen merci voor de reacties. Zal volgende week op de BBQ tocht van de Lili ook eens wat navragen. Op mijn dagelijkse tocht zijn er toch een aantal knooppunten waar ik mijn twijfels heb hier met een Quest door te kunnen.

- 2 geschrankte barrières om naar het kanaalpad te geraken: https://goo.gl/maps/VmnXdqujByy
- U-turn als je van kanaal komt en je wil brug nemen: https://goo.gl/maps/1xWTEPAxdRu
- 2 haarspeldbochtjes als je fietspad volgt tussen autostrade en Nike: https://goo.gl/maps/jT9gkUegUm82
- mijn garage in zijn huidige toestand #-o :oops: :cry:

idd, op de website van Etienne staat een xs te koop. Lijkt me nog een zeer recente te zijn aan de prijs te zien.

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#8 Bericht door jantje »

Wat is je exacte begin- en eindpunt?
Want alle 3 de punten die je aanhaalt passer ik dagelijks (of net express niet)
Sommige zijn vlot te doen
Andere vermijd ik gewoon omdat ze mss wel lukken, maar alles snelheid eruit halen.

De blauwe brug haarspeld is een ramp maar op te lossen: Bij het van zuid naar noord te rijden over de brug, rij ik op de rijbaan, dan kan je wel je bocht nemen naar beneden.
Bij het van noord naar zuid rijden, rij ik langs de andere kant op het fietspad wat er ook voor zorgt dat je zonder echt voorrang te moeten geven je weg kan verder zetten richting Floralux. (Aangezien je ook de haarspeldbochtjes aan Nike aangeeft ga ik er van uit dat je niet naar Tessenderlo moet want dan is dit geen oplossing.)
Die chicanes aan Nike, (en tout court de slechte staat van de ondergrond met die betonplaten) vermijd ik helemaal. Zeker als je nog wat verder rijdt richting west kom je op halve gravel uit, en daarna moet je nog eens een brug over die tot niets leidt: Ik rij gewoon langs de andere kant rond Nike (met de WAW zonder achtervering) gewoon door de industrie. De betonplaten zijn erg, maar minder erg dan iets dat sommigen "fietssnelweg" durven noemen.
Ik kom via Heusden cité naar Beringen, dus probeer die tunnel te vermijden (ik deed dat ook al met de koersfiets) Als je wilt, test ik het wel eens uit om te zien of je er überhaupt door geraakt.
Als zou ik daar niet te veel aandacht aan besteden. Vlaamse Waterwegen NV gaat tussen dit en 4 jaar ook de brug tussen Beringen en Paal verhogen (en helemaal hertekenen en herleggen).
Naar wat ik er van gehoord heb lijkt het voor fietsers(en velomobielen) een verbetering. De brug zou bijvoorbeeld diagonaal over het kanaal komen te liggen in het verlengde van de Kasteletsingel met afgescheiden, ruime fietspaden en tunnels die de verbinding met de fietsostrade maken.
https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-beringen

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#9 Bericht door Kimmeke »

@ jantje,

lijkt er idd op dat je zeer goed je weg kent in mijn omgeving :wink:
Ik kom via Heusden cité naar Beringen
Als je dan de kortste route al eens genomen hebt passeer je bij mij... Ik heb hier nog geen WAW zien voorbijkomen. :shock:

Moest je de volgende 2 weken hier nog passeren van Heusden richting Geel laat gerust iets weten (PB). Ik wil wel eens meerijden (max 28 km/u). Dan kan ik zien hoe vlot je de obstakels al dan niet kunt nemen. Mag ik ervan uitgaan dat mijn 3 vermelde obstakels min of meer even moeilijk blijven voor WAW, Quest, Mango?

Hier mijn exacte route die ik doe met de fiets:
https://www.routeyou.com/nl/route/view/ ... rk-debonte

Blauwe brug: van noord naar zuid -> dan vermoed ik dat je de weg blijft volgen richting Floralux en niet het fietspad langs de spoorweg neemt.
Chicanes Nike: Ik vind die betonplaten nog meevallen. Ik heb de indruk dat mijn auto meer huppelt op de betonplaten van de weg als mijn Nazca Cruiser op de betonplaten van het fietspad. En om dat stuk 's morgen (± 8:30) te doen lijkt me ook niet de veiligste keuze. Op die gravel durf ik nogal eens schuiven maar ik verwacht dat dit met een 3 wieler toch een veiliger gevoel geeft. Op het einde moet je nog wel de borduur af rijden om terug de weg te vervolgen.

Op waterwegen wacht ik liefst niet [-X , tegen dat die klaar zijn werk ik misschien al ergens anders

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#10 Bericht door jantje »

Kortste route heb ik zeker al genomen, maar steeds met de koersfiets. Toen heb al besloten dat dat niet ideaal was en ben gewoon over de grote baan gaan rijden. (met als gevolg dat ik pakweg elke maand naar AWV een steeds kwader wordend bericht stuur opdat ze eindelijk die fietspaden eens zouden keren...)
Ik hou niet zo van bochtenwerk in functionele verplaatsingen, ook niet met de koersfiets.

Bij Nike liggen de voegen in de betonplaten van de rijweg verder uit elkaar waardoor ik er zonder veel problemen met 40km/h overrij. Ik passeer er ongeveer om kwart voor 8 's ochtends: best weinig verkeer, vrachtwagens rijden owv bochten zowiso niet veel harder dan 40. Auto's hebben langs alle kanten schrik van vrachtwagens die uit uitritten zouden kunnen komen. Ik rij op veel plaatsen op de rijbaan en dit is een van de veiligste. ;)
Het probleem bij die gravel met een 3-wieler is dat hij niet gelijk ligt en dus dat je voorwielen steeds putten tegenkomen waardoor je heen en weer wordt geschud zonder dat je achterwiel z'n spoor verandert: kantelen over de lengteas. Comfort 0 en dus gaat t niet vooruit.
Tegen de verwachting in mss, maar 's ochtends gaat het van Helchteren naar Oevel, 's avonds andersom ;)
Eerstvolgende trip (owv de Grote plassen tocht morgen) is pas op maandagavond gepland (als er dan nog fut in de benen zit).

Routeyou-link is helaas privé, ook als ik ben ingelogd.

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#11 Bericht door Kimmeke »

Naar de info die ik heb ingewonnen interesseren me volgende wel om uit te kijken op de 2de handsmarkt:
Quest XS:
Ik ben eens gaan kijken naar een Quest die te koop stond. Aangezien ik nog niet tot aan de trapas geraakte was een testrit niet dadelijk mogelijk.
2 dagen later heb ik een eerste 2 km gereden met Quest XS (die niet te koop stond). Persoon was een 5 cm groter als ik (175cm) dus met dubbel schuimzitje en wat onderuit gezakt lukte dit wel. Verbaast hoe vlot ik richting 31-32 km/u ging. Met mijn ligger moet ik al goed windaf hebben om dit te halen. Viel me wel op dat het gat om in de fiets te kruipen opmerkelijk kleiner was als bij de gewone Quest. Ondertussen hebben reeds enkele XS rijders me toch aangeraden om voor de kleine versie te kiezen door mijn kleine/smalle gestalte. Voordeel: Snelheid / Nadeel: grote draaicirkel

Mango:
Aangezien ik niet dadelijk van plan ben wedstrijden te gaan rijden en de velomobiel vooral als gebruikmiddel wil benutten beschouw ik deze ook nog steeds een optie. Voordeel vooral de kleinere draaicirkel en 3 dezelfde banden mogelijk. Ik ga toch proberen om een van de weken met Jantje (WAW rijder) de hindernissentocht te doen. Op de laatste toertocht heb ik gemerkt dat de WAW sommige hindernissen wel in 1 keer kon nemen welke bij de Quest (XS) niet lukte (deel ook veroorzaakt door de brede bandenkeuze van deze laatste rijder).

Strada:
Bij de ontmoete rijders heb ik nog niet zo de pieren uit hun neus gevraagd maar ze waren best tevreden. Naargelang ik heb kunnen terugvinden zou dit vrij veel op de Quest lijken maar dan met open wielen zoals de Mango en dus bijhorende kleinere draaicirkel. Wat ik niet terugvind en tot nog toe niet gevraagd heb (dus bij deze): Aangezien de neus van de Strada bijna identiek is aan de Quest en men mij van deze de XS versie aanraad omwille van beter overzicht doordat neus kleiner is en betere stabiliteit moet ik er dan vanuit gaan dat de Strada ook niet zo geschikt is voor kleine mensjes? In een ander onderwerp heb ik een zekere Spruit(je) zien vermelden dat voor zijn grootte de Quest en Strada de enige opties waren.

DF:
Die deden het gewoon goed op het BK van HPV vorige zondag =D> . Naar het schijnt zijn ze ook voor kleine mensjes en niet zo spartaans als de WAW. Echter nog geen rijder gesproken en ook nog geen 2de hands te koop zien staan.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#12 Bericht door Pauvre Mouton »

Kimmeke schreef: vr 03 aug 2018, 4:11 ...
DF:
Die deden het gewoon goed op het BK van HPV vorige zondag =D> . Naar het schijnt zijn ze ook voor kleine mensjes en niet zo spartaans als de WAW. Echter nog geen rijder gesproken en ook nog geen 2de hands te koop zien staan.
Hmz, de DFjes die ik al gezien heb waren even spartaans als mijn spartaanse WAW (zonder toeters en bellen) hoor. Alé er zit wel een toeter op dus zo spartaans is het nu ook weer niet :lol:

Ik las in je eerste post dat er geen overdekte stalplaats is. Dus vergeet je dakje niet. Een dakje van de WAW kan je o.a. prima afsluiten.
Ik weet niet hoe dit zit met de tourkap van DF en andere niet WAW velomobielen en of dit voor jou een beslissingscriterium is.
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#13 Bericht door fcapri »

voor je overgaat tot een dure aankoop, is het misschien handig om eens wat fietsen te proberen?
ik heb ook lang twijfels gehad om eraan te beginnen, en op het werk rijdt er al iemand 5jaar met een velomobiel over gelijke afstanden (bicky).

ik had met hem al een paar keer gesproken, maar de aankoop... t is toch een risico want t is een hoog bedrag en de fietsvergoeding aan 20ct/km destijds, is ook niet echt de manier om u fiets terug te verdienen.
ik ben dan maar begonnen met een alleweder. redelijk robuste fietsen, kunnen veel mishandeling aan (ze deuken, ze barsten niet), alleen vragen ze ENORM veel onderhoud (toch als ze standaard staan met een derailleur die bijna op straat hangt). ze hebben wel een groot voordeel, ze sturen heel makelijk. 180° draaien op een weg is peanuts. op internet stond deze week een polyester alleweder A6 voor 2700€ (trok mijn aandacht al snel). echter door mijn werklokatie die gaat veranderen (geen mogelijkheid om te VM'en), ga ik niet meer over tot de aankoop van zoiets duur.

het hangt er dus vanaf: wat voor traject hebt je? als het veel stoppen en vertrekken is, voor korte bochten, stadsverkeer... ga je best naar een kortere VM, die hoger zit en dan met ondersteuning (orca of dergelijke).
heb je hele lange banen zonder onderbreking waar je hoge snelheden kan halen en aanhouden, kijk je beter naar snellere fietsen zoals quest, waw,...

ik vind een waw ook super, maar voor mijn traject is die amper te gebruiken.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#14 Bericht door CapoJan »

De Mango (toch sommige recentere) en nieuwe Hilgo hebben een voordeel tegenover de Strada en Quest (XS): de 'deuk' in de neus. Daardoor heb je een beter zicht op wat dichtbij gebeurt.
Vorig jaar hebben we dit eens uitgetest tijdens een velomobielreis. Het verschil was groot.

Heb je de Milan al in overweging genomen? Als het op snelheid aankomt, valt die zeker te overwegen. Tweedehands wel 'iets' moeilijker te vinden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: zoektocht naar eerste Velomobiel

#15 Bericht door Wim -de roetsende »

Nou daar komt tie dan, een DF-rijder.

Mijn eerste vm was trouwens een Mango, daarna een XS en nu dus een DF.

Een Mango is echt een stuk trager dan een XS/DF. Dit model heeft een tussenas en dat werkt niet in het voordeel van deze vm. Is echt een ouder model en zou wel een goede instapper zijn. Verwacht niet hele hoge snelheden.

Je vroeg oook nog iets over de Strada. De argumenten die hierboven worden genoemd om geen Quest te kopen gelden ook voor de Strada. Zijn identiek, alleen kortere staart en open wielkasten.

De XS is perfect voor iemand van jouw lengte. Ik ben 1.76m en eigenlijk was de XS net iets te klein voor mij, vandaar dat ik nu een DF heb.

De XS en de DF zijn erg vergelijkbaar. Allebei deze vm-en hebben uiteraard voor- en nadelen.

Ik vind de DF niet echt Spartaans. Ik rijd op 28mm bandjes op 8 bar. De XS was net zo Spartaans.

De DF past mij als een maatkostuum. Weegt maar 25kg, de XS is 29kg en de Mango sowieso 32kg.

Tip: ga ze uitproberen.

Oh ja, nog 1 ding. Ik zou, als je gezond van lijf en leden bent, NOOIT een vm met ondersteuning kopen. Het kost nauwelijks moeit om met een vm boven de 25km/u te rijden, daarom vind ik dat een ondersteuning geen toegevoegde waarde heeft. Vaak en veel optrekken is met een lichte vm ook geen enkel probleem.
Een vm met ondersteuning wordt erg zwaar, er kan veel meer stuk gaan, de actieradius van de accu's wordt ieder jaar een flink stuk kleiner en echt hpv rijden is gezonder en beter voor het milieu.




In een blogbericht heb ik ooit onderstaande vergelijking geschreven:

De Vergelijking DF vs XS *

(* namen staan op alfabetische volgorde)


Deze 2 prachtige velomobielen zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.
Ze zijn zichzelf en ze passen wel of niet bij je.

Ik heb voor de DF gekozen heb, omdat ik er beter in pas.
En omdat deze DF op dit moment te koop stond, anders had ik nog heerlijk in mijn XS gereden.

Toch vallen mij een aantal zaken op en die staan hieronder.


DF Accelereert en klimt makkelijker
XS Bolt/Rolt makkelijker

DF Stabieler in bochten
XS Nauwelijks gevoelig voor zijwind

DF Meer ruimte voor de knieën
XS Meer ruimte voor de armen

DF Geen voetengaten; dus warmer
XS Wel voetengaten; dus meer ventilatie

DF Uitstappen gaat makkelijk door op het zitje te gaan staan
XS Uitstappen kan zonder op het zitje te gaan staan

DF Kleiner instapgat; minder last van 'inregenen'
XS Groter instapgat: knieën hebben meer ruimte met in-/uitstappen

DF Zitje met lendensteun en iets meer welving (onderrug)
XS Zitje is minder nadrukkelijk 'aanwezig'

DF Goed zicht naar voren, ondanks diepe zit, door deuk in de neus
XS Goed zicht schuin naar achteren door iets minder diepe zit

DF Smal genoeg om gemakkelijk te kunnen manoeuvreren
XS Breed genoeg om met dichte wielkasten voldoende spoorbreedte te hebben

DF Open wielkasten: voorwielen/-banden en de wielkasten zijn gemakkelijk bereikbaar
XS Dichte wielkasten: body blijft schoon en de bestuurder ook ;-)

DF Maakt lawaai (naderend onweer), wordt daardoor snel opgemerkt
XS Is relatief stil, prettig voor de omgeving



Conclusie: Maak je eigen keuze

De bedoeling van dit lijstje is enkel en alleen om voor mijzelf de zaken op een rijtje te zetten.

Mocht er iemand zijn die hier aanstoot aan neemt, dan wil ik bij deze zeer nadrukkelijk benadrukken dat ik extreem veel respect heb voor de bouwers/bedenkers/ontwikkelaars van deze twee prachtige velomobielen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie