Jantje - Milan GT

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Jantje - Milan GT

#1 Bericht door jantje »

Hey iedereen,
Ik ben Jan.
Leuk om er nu ook actief bij te horen
Ik lees hier al sinds 2011 passief mee. Was sindsdien aan het twijfelen/afwegen/testen/informatie vragen maar heb dit jaar dan toch de knoop doorgehakt bij het zien van een advertentie bij JV Fenioux.
Een 2de handse Milan GT met slechts een 10.000km uit 2013. Wel al een ongeval gehad, lijkt me zorgvuldig gerepareerd (en herspoten)

Bedoeling is om voornamelijk woon-werkverkeer te doen tussen de Limburgse en Antwerpse kempen: kanaaldijk en oude treinbeddingen. ongeveer 90km/dag.
Momenteel ben ik nog op zoek naar kortere cranks, zodat de trapas (en daardoor ikzelf ook) wat verder naar voor kunnen zodat mijn hoofd past.

Ik wilde een linkje posten naar de site van JV Fenioux waar de Milan mooi stond te blinken, maar blijkbaar is die site in onderhoud. Nog even geduld dus voor een grotere afbeelding, maar bij deze alvast een thumbnail die ik heb geupload naar tinypic, gekopieerd van Google images die het dan weer had gekopieerd van een website kopiërende website. :roll:
Afbeelding
Originele bron is dus http://www.cyclesjv.com/

Voor de rest ben ik multimobiel:
Momenteel rij ik ongeveer 10000km per jaar met de koersfiets. En dat is meer dan met de motor en auto samen.
Pakweg 90% van de km's zijn om ergens te geraken, rondjes rijden gebeurd zelden. Strava laat dan ook vooral rechte lijnen zien.

Vragen?

Heeft er iemand korte cranks liggen om tijdelijk mee te testen?
(De huidige zijn 175mm en zou graag alvast beginnen met 165mm)


PS: bedankt Lex om mijn accountgoedkeuring nieuw leven in te blazen ;)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#2 Bericht door Lex »

jantje schreef:

PS: bedankt Lex om mijn accountgoedkeuring nieuw leven in te blazen ;)
Graag gedaan. Nu uw standbeeld nog. :wink:

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#3 Bericht door Helen »

Welkom Jan!
Ik ben uw grootste fan op facebook :wink:
Zoals jij het velomobieldom verdedigd hebt, chapeau!

We zullen mekaar wel eens tegenkomen bij een van de ritten van de Limburgse Liggers zeker?

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#4 Bericht door jantje »

LiLi of LiA idd. Maar eerst wat oefenen zodat ik niet te hard uit de toon val. ;)

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#5 Bericht door Markske »

Welkom! Klinkt een beetje als mijn historie. Ik fietste vroeger ook rond de 10000 km per jaar met de koersfiets. Ik rij rond in het Limburgse, ook vooral voor woon-werk verkeer maar toch ook regelmatig omdat ik gewoon goesting in een ritje heb. Ik volg het oude treinspoor tussen Helchteren en Zonhoven naar het werk, maar ik veronderstel dat gij andere stukken volgt.

Trainen voor een rit met LiLi is niet zo heel hard nodig. Als uw woon-werk verkeer goed gaat, dan kunt ge ons ook volgen. Veel hoger dan 20-23 km/h kruissnelheid halen we toch niet ;)
Het nuttige met het aangename combineren

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#6 Bericht door jantje »

Bedankt Markske!
Voor de snelheid heb ik niet direct schrik.
Eerder van op fatsoenlijke manier bochten aansnijden, weten waar kijken, remafstand leren kennen, lengte van neus en breedte leren kennen, gevoel krijgen van het spoor (zodat ik niet net naast een gootje mik, maar er uiteindelijk toch recht in beland)
Alleen op de weg maakt dat niet zo uit, maar als je in groep rijdt, leidt onkunde nog al snel tot (kleine) accidentjes. Iig bij koersfietsen, oldtimerrondritten, ... Ik ga er dus van uit dat het bij velomobielen ook is. ;)

Wat de route betreft: toch wel!
Mijn vriendin woon in Helchteren. Dus ik zou het oude treinspoor nemen maar dan naar Heusden afdraaien, even langs de put om dan het volgende treinspoor op te draaien naar t kanaal, en dat volgen tot in Oevel(westerlo)
Alleen de oversteekplaats in Lillo lijkt me ondoenbaar (bij het kruisen van de baan tussen het rond punt Lillo -> Houthalen)
Met de koersfiets is het al behelpen, 180° achterom kijken om het aankomend verkeer te kunnen zien: levensgevaarlijk!
Hoe los jij dat op met de Mango/QV?

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#7 Bericht door Markske »

Leuk dat er toch overlap is blijkbaar :) Al zullen we wellicht niet rond dezelfde tijd daar rondrijden, maar wie weet kruisen we elkaar toch ooit daar. Je fiets leren kennen is inderdaad iets wat een paar duizend kilometers gaat duren is mijn ervaring.

Die fietssluis bij Lillo is inderdaad een onding, achterstevoren aangelegd zodat je met de rug naar het verkeer staat dat je moet in de gaten houden. Met de velomobiel rijd ik er dan ook in een lus rond ipv erdoor. Veel praktischer en ook overzichtelijker. Het achterliggende verkeer zie ik voordat ik aan de bocht begin in mijn spiegel, de tegenliggers zie ik zo. Op die manier ben ik al meer dan 2000 keer zonder problemen over geraakt intussen. Met de QV is de draaicirkel net klein genoeg om te kunnen keren op die weg, met de Mango had ik nog redelijk wat marge. Voor een Milan zal het ook krap worden. Eigenlijk zouden ze de hekken van dat onding moeten weghalen zodat er een mooi middeneiland voor de fietsers ontstaat waar ze kunnen wachten als ze niet in 1 keer kunnen over steken. Praktischer en volgens mij ook veiliger.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#8 Bericht door Helen »

Wat de cranks betreft, zou ik toch meteen gaan voor de (iets meer standaard) 155 cranks. Ik denk dat je moeite gaat hebben om er van 165 te vinden.

Zelf ben ik vorig jaar overgestapt naar kortere (ik weet niet meer of de originele 170 of 175 waren), en ik was het direct gewend, voor mijn gevoel mochten ze zelfs nog korter.

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#9 Bericht door jantje »

Bedoel je dan over de verhoogde middenberm van de fietssluis?
Of ook daar nog rond? (dat laatste lijkt me logischer)

Kan iemand daar mss even met de (vracht)wagen wat paaltjes maaien?

Helen: Ik bedoelde eigenlijk 165mm of kleiner. Alles is welkom als test. Voor mijn part komen er 135mm cranks in als dat ervoor zorgt dat ik er beter in pas. ;)
Laatst gewijzigd door jantje op do 07 dec 2017, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#10 Bericht door Lex »

jantje schreef:
Kan iemand daar mss even met de (vracht)wagen wat paaltjes maaien?
Op Facebook zitten wel een héél deel vrachtwagenchauffeurs die niet zo goed kunnen zien. Misschien dat eens eentje van aanspreken? :lol:

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#11 Bericht door Markske »

jantje schreef:Bedoel je dan over de verhoogde middenberm van de fietssluis?
Of ook daar nog rond? (dat laatste lijkt me logischer)
Inderdaad ook rond de verhoging, denk niet dat je daar over kunt fietsen.

Wat de cranks betreft: ik rijd ook met de 155mm rond, is inderdaad meer beschikbaar.
Het nuttige met het aangename combineren

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#12 Bericht door Lex »

Voor cranks kan je best eens langsgaan bij emvelomobiel in Dilsen. Heel vriendelijke mens die mij al vele maken uit de nood heeft geholpen.
Voor de Milan bestaan ook schuurstrips voor de onderkant. Zeker een aanrader als je voetgaten nog dicht zijn. Verder kan ik je nog de verzekering van de Vlaamse wielrijders bond aanraden. Je krijgt regelmatig een boekje toegestuurd, bent onderweg verzekerd en, het belangrijkste, ze komen je helpen als je in panne staat. Als ze het niet gemaakt krijgen zetten ze je zelfs thuis af. Hetgeen héél handig is als je met een velomobiel in panne staat.
Voor muziek onderweg kan ik de flip 4 van Jbl aanraden.
Verder is het in déze periode zeker aan te raden om altijd warme kledij mee te nemen voor als je in panne valt of een ongeval krijgt. Een ongevallenformulier. Een pomp, réserve binnenband, ehbo zakje, verlichting voor als je platte band hebt, latex handschoentjes voor uw handen bij (ketting-) pech zuiver te houden, een kopie van paragraaf 9.1.2.1 van de wegcode.
Maar dat wist je natuurlijk allemaal al van dit forum, niet. :mrgreen:

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#13 Bericht door jantje »

:lol:
Afgezien van de muziek heb ik inderdaad niet veel bijgeleerd. Wel een goeie opfrissing!
Op de koersfiets rij ik tot nu toe steevast zonder muziek. (Alleen op de 250km-rit van KOTK heb ik een beetje muziek opgezet om de moeilijkste KM's (km 180 tot 210) wat vlotter te laten verlopen. Uiteindelijk nog terug naar Geel gereden, met omweg om de 300km die dag rond te maken, laatste 50 zonder muziek ;) )
Altijd met reserve binnenband,bandenlichters en pompje
Lampjes zijn demonteerbaar dus dat is een aandachtspunt in de velomobiel.
Van vuile handen trek ik me niet veel aan: er is altijd wel wat gras in de buurt
9.1.2.1 ken ik ondertussen bijna vanbuiten, maar een geplastificeerd exemplaar misstaat inderdaad niet
M'n collega-koersfietsers/mountainbikers zijn idd bij de VWB aangesloten en hadden me er ook al op gewezen. Dus dat kom er iig dit jaar nog van. (Pechverhelping op 8km van huis was nog niet aan de orde, te voet geraak je er ook wel)
1 voetengat is dicht, daaronder hangt idd 1 slijtstrip als ik me niet vergis.
Nog eenaanvulling op je lijstje: een matteke om de Milan op de zij te kunnen leggen!
Mss moet ik inderdaad eens bij Etienne langs gaan. Is iets dichter bij dan Fietser :D

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#14 Bericht door Wouter D »

Even lijstje aanvullen. Zeker als ik hoor dat je wel eens langere afstanden doet.

- veel velomobielisten waaronder ik zelf hebben een set Biba+Buba in de kuip zitten. Als je vooraan lek rijd. Duurt een bandenwissel hooguit een paar minuten.
- rij je lek op een regen- of vriesdag. Dan is een (fluo)jasje en of trui zeker geen overbodige luxe.
- multitool, paar reserve spaken. Spaaksleutel... Ok jij hebt er waarschijnlijk weinig last van spaakbreuk, gezien je in een Milan past, ben je wsk een pak slanker dan mezelf. Ik heb wel af en toe spaakbreuk. En als dat er meerdere zijn, dan vervang ik die liever.
- reserve Biba en vouw Buba voor achter in geval het een andere maat dan de voorband is.
- kettingpons+snelsluitschakel. Al eens met je bukker 100km van thuis gestaan met een gebroken ketting... In je vm is dat even vervelend. Alleen een een beetje veel langer werk om te fixen. Ik spreek uit ervaring
- wc-papier voor een dringende boodschap. Het zal maar lukken dat ipv dat gras je enkel brandnetels en distels hebt op de plek des onheils
- voldoende water. In je vm geef je meer vocht af. Dus moet je er ook meer opnemen.

Dat is zowat mijn lijstje naast nog reserve buff, zonnebril, gangetje voor spaakwissel, twee inbusdriehoeken, glimlach en een doos goesting.

En misschien in strijd met al het voorgaande. In een velomobiel heb je veel plaats, let erop dat je niet teveel meeneemt. [-o< [-X
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Jantje - Milan GT

#15 Bericht door Ares »

Hmm.. toch nog net wat zaken die ik eens in orde moet brengen :)

Plaats reactie