Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur

Niet meer dan logisch
12
41%
Moet kunnen maar er zijn altijd alternatieve wegen
11
38%
Doe je enkel als levensmoe bent
1
3%
Vind ik not done
5
17%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michel
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
Postcode: 2340
Locatie: Beerse
Velomobiel: WAW174
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#16 Bericht door Michel »

Ik rij regelmatig over de ring van Turnhout ,maar ik heb geen ervaring
met zulke snelheden. Toch vind ik het maar vies op die plaats.
Maar op het fietspad is het ook uitkijken ,vooral voor fietser die tegen richting komen.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#17 Bericht door marksje »

fcapri schreef:.....
als die VM van het filmpje echt 60rijdt, hoort die op de rijbaan. want volgens artikel 2 hoort een rijwiel op de baan, volgens artikel 9 MAG je op het fietspad en volgens artikel 43 mag je geen aanwezig verkeer op het fietspad hinderen of in gevaar brengen. die doet volledig wat de wet voorschrijft door daar op de baan te gaan rijden (je mag er maar 70 en 60 is dan goed toegelaten.

als je als autobestuurder een VM van 3meter lang niet opmerkt, hoor je geen rijbewijs te hebben. het probleem is niet dat de autos je niet zien, het probleem is dat ze niet kijken.
Als ge artikels wil citeren, hier is er eentje dat het uiteindelijk altijd zal halen. :wink:
art. 10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
......

En snelheid is hier relatief, want met te traag kunt ge ook anderen in gevaar brengen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#18 Bericht door fujin »

Hier in de buurt gaat het op het fietspad vaak rapper dan op de auto-strada. :D
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#19 Bericht door fcapri »

marksje schreef: Als ge artikels wil citeren, hier is er eentje dat het uiteindelijk altijd zal halen. :wink:
art. 10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
......

En snelheid is hier relatief, want met te traag kunt ge ook anderen in gevaar brengen.
daarom dat ik ook die snelheid aanhaalde. je mag op die baan 70, en die velomobiel, die op de baan thuis hoort, rijdt 60. ik zie geen hindering van het verkeer.
zou je 90 of 120 mogen op die baan, dan zou ik ook op het fietspad rijden. als ik boven de 40km/h ga, rijd ik zowieso op de baan. tractoren, brommobielen en bromfietsen klasse B rijden ook maar 40-45 op de baan.
het is dan ook aan de andere om hun snelheid aan te passen aan mij.

onthoud nog altijd dat het fietspad GEEN deel uit maakt van de rijbaan en dat dit enkel ingericht is voor fietsen (wat wij niet zijn) en bromfietsen klasse A. (klasse B mag in bebouwde kom normaal ook niet op het fietspad)
wij MOGEN daar op op voorwaarde dat we het aanwezige verkeer niet hinderen of in gevaar brengen. is uw snelheid meer dan het dubbele dan aanwezige fietsers, dan probeer ik het fietspad te vermijden. rijden ze op de rijbaan echter het dubbele van mijn snelheid, dan probeer ik de rijbaan te vermijden.

er zijn ook zat wegen waar je 70 mag en geen fietspad is. moet je maar eens de baan nemen van waregem naar kruishoutem. fel bergop (waar ik bergaf tot +70 haal) die ik oprijd aan 13-18km/h en waar de autos/vrachtwagens voorbijrazen aan 70-90. er is geen fietspad, ook geen ruimte en er loopt een VOLLE witte lijn in het midden van de baan. ze mogen dus niet eens inhalen. daar zult ge goed rechts rijden en u plaats op de rijbaan NIET opeisen. ook al moogt ge volgens de wet.
gezond verstand primeert, maar in dat filmpje zie ik geen overtreding. ik wil de rechter wel eens horen die zegt dat 60 een te lage snelheid is en een hindering op die baan waar de max 70 is. zolang je +40-50 aanhoudt zou ik geen probleem

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#20 Bericht door crash-quest-dummy »

Hangt van fietspad (kwaliteit van het wegdek, breedte, drukte, leesbaarheid aan 55km/h), de eigen snelheid, snelheid van de andere gebruikers op het fietspad en op de weg af. Maar volgens de wegcode lijkt me hier geen enkel probleem.
Dat outomobilisten er niet tegen kunnen dat smallere voertuigen inhalen aan een verkeerslicht, dan moeten ook alle moto's van de weg ... vermoedelijk vette pech dus.

vermoedelijk is het ergerlijkste voor de outomobilist dat je in een verkeerslichtenfile 'plots' (dit is dus een begrijpelijk schrikreactie) zo'n ding ziet voorbij zoeven (horen doe je het niet, nog zoiets ergerlijks) en dat je die niet meer terug kan inhalen : erg slecht voor het ego van je voertuig :lol:

Of het gezellig/gezond (draagt de velonaut in questie (of is het 'dé-éffie') ademhalingsbescherming (dieseluitstoot is kankerverwekkend)) is om daar op dat moment te fietsen is iets anders. Geef mij maar een jaagpad of fiets-o-strade. Maar ik fiets dan ook geen 60. Misschien eens een snellere velomobiel kopen, meer trainen en/of een verjongingskuur volgen. Daarstraks nog eens mijn banden opgepompt, helpt ook.

(is die 60 op een outolikotremique gemeten, doe er dan maar 5km/h af) :^o
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#21 Bericht door trikelover »

crash-quest-dummy schreef: Maar ik fiets dan ook geen 60. Misschien eens een snellere velomobiel kopen, meer trainen en/of een verjongingskuur volgen. Daarstraks nog eens mijn banden opgepompt, helpt ook.

(is die 60 op een outolikotremique gemeten, doe er dan maar 5km/h af) :^o
Als je weet dat dit hoogst waarschijnlijk PC is de er al verschillende keren geflits geweest aan een flitspaal die op 70km/h dan lijkt mij 60km/h voor hem niet zo onlogisch.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#22 Bericht door Ares »

Wat een snelheden... haal hier met de tijdelijke strada in een bergaf wel eens 60 maar om dat rustig mee te gaan fietsen tussen de auto's :o
Vind 30+ wel veiliger op de baan, terwijl ik met de koersfiets wel steeds op het fietspad rijd. Door de breedte van je voertuig heb je niks uitwijkmarge dus ben je vaak beter op de baan, lijkt me. Zeker als er wat opritten met hagen zijn...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:Hangt van fietspad (kwaliteit van het wegdek, breedte, drukte, leesbaarheid aan 55km/h), de eigen snelheid, snelheid van de andere gebruikers op het fietspad en op de weg af. Maar volgens de wegcode lijkt me hier geen enkel probleem.
Juist, heel wat factoren kunnen hierin een rol spelen. Als ik van Nieuwpoort-Bad naar de IJzer fiets, dan neem ik heel vaak de Albert I-laan. Rechttoe rechtaan. Alleen stelt de fietsinfrastructuur daar niet al teveel voor: een minimaal strookje tussen rijbaan en parkeerstrook. Speel je laagvlieger op dat fietspad, dan knal je vroeg of laat tegen een opengaand portier. En dat wil niemand. Ik neem daar dus altijd de rijbaan. Al jaren. Nog nooit op onbegrip gestoten.

Anders wordt het wel wanneer een drukke rijbaan een afgescheiden fietspad heeft. Dan gaat de automobilist van een heel ander verwachtingspatroon uit. De situatie wordt bijgevolg op een andere manier beoordeeld. De kans is niet ondenkbeeldig dat de velomobiel bij een inhaalmanoeuver over het hoofd wordt gezien. En daarom heb ik zo mijn bedenkingen, al zie ik dat de meesten hier toch anders over oordelen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#24 Bericht door Lex »

Idd, Diene Jan verdient een standbeeld.
Maar wat ik niet begrijp...
Waarom zit je allemaal hier, op een ligfietsforum, je ervaringen te delen en de plaats op de openbare weg van de velomobiel te verdedigen ipv op Facebook waar je de gemiddelde automobilist kunt duidelijk maken dat dit wettelijk is en minder gevaarlijk is dan tegen 50km/u over het fietspad te rijden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#25 Bericht door CapoJan »

Lex schreef:Idd, Diene Jan verdient een standbeeld.
Maar wat ik niet begrijp...
Waarom zit je allemaal hier, op een ligfietsforum, je ervaringen te delen en de plaats op de openbare weg van de velomobiel te verdedigen ipv op Facebook waar je de gemiddelde automobilist kunt duidelijk maken dat dit wettelijk is en minder gevaarlijk is dan tegen 50km/u over het fietspad te rijden?
Wel Lex, als je het niveau van de meeste reacties op FB ziet, vind ik dat niets anders dan logisch. Iedereen spuit daar zijn mening, zonder ook maar iets te lezen van waarover het gaat. Na pakweg twee reacties wordt het allemaal de schuld van de vreemdelingen en de bakfietsbobo's :mrgreen:
Gewoon de moeite niet om daar nog iets duidelijk proberen maken.
Dat is vandaag in de actualiteit trouwens nog eens bevestigd: begrijpend lezen is niet meer een sterkte van de gemiddelde Vlaming :shock:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#26 Bericht door bicky »

facebook is inderdaad een ding om gewoon u gal te spuwen maar geen reacties te lezen.

Post ik deze week iets over fietsknelpunten in Tielt en er reageert direct iemand dat fietsers met lichten moeten rijden (wat helemaal niet te zake doet) en er volgen direct een pak andere reacties. Als ik reageer dat ik er niet mee gediend ben en dat het fietsen zonder lichten niet ten zake doe reageren er toch nog een paar met zelfde reacties.
Je zou er moedeloos van worden.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#27 Bericht door CapoJan »

bicky schreef:facebook is inderdaad een ding om gewoon u gal te spuwen maar geen reacties te lezen.

Post ik deze week iets over fietsknelpunten in Tielt en er reageert direct iemand dat fietsers met lichten moeten rijden (wat helemaal niet te zake doet) en er volgen direct een pak andere reacties. Als ik reageer dat ik er niet mee gediend ben en dat het fietsen zonder lichten niet ten zake doe reageren er toch nog een paar met zelfde reacties.
Je zou er moedeloos van worden.
Ze hebben gelijk: het is allemaal de schuld van de fietsers :mrgreen:
Ik had jou post op FB gelezen en ook de reacties erop. Verwondert me niets: met Fietsbult zijn we het al jaren zo gewoon, hoewel het daar eigenlijk geweldig meevalt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#28 Bericht door Lex »

Helen schreef:
Wie is die Jan Bens die het met eindeloos geduld vriendelijk blijft uitleggen aan iedereen?
Die verdient een standbeeld :shock: =D> [-o<
Als Spruitje zijn account, dat hij in oktober heeft aangemaakt, activeert hebben wij er alvast eentje bij op het forum.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#29 Bericht door Wouter D »

Lex, verklaar u nader? Welk account bedoel je precies?

Ff nagekeken. Had verkeerd gelezen. Dacht dat je doelde op een account van mij.

Hij is tussen de mazen van het net geglipt en bij deze geactiveerd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#30 Bericht door Lex »

Wouter (spruitje) schreef:
Ff nagekeken. Had verkeerd gelezen. Dacht dat je doelde op een account van mij.
Nu dat je het zegt. Als je niet weet waarover het gaat kan het idd anders geïnterpreteerd worden. :? Maar het is toch al goed gekomen zie ik. :D

Plaats reactie