Pagina 1 van 1

Zitschelp en zwaartepunt

Geplaatst: do 21 sep 2017, 21:50
door guzzio
Vraagje. Hoe zit dat nu met rustig rijgedrag versus nerveus rijgedrag.
Als je de zitschelp meer rechtop zet, wordt de fiets dan zenuwachtiger, nerveuser? Of is het omgekeerd?
En als je het klapstuur platter brengt, welke invloed heeft dat dan op het stuurgedrag, wegligging?

Hoor het graag! Thanks. Guzzio van België. :wink:

Re: Zitschelp en zwaartepunt

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 0:17
door Wouter D
Mijns inziens heeft de stand van je stoel of stuur niets met je stuurgedrag te maken
Wel met rijcomfort. Dat stel je best in naar eigen gevoel. Rechter betekent meer zicht op het verkeer. Maar ook meer kans dat je afduwt van in je stoel ipv vanuit je benen te fietsen. Platter vond in leuker en sneller. Maar je hebt minder zicht.
Ook de afstelling van je veer heeft een groot effect op je rijgedrag.

Als je je Stoel platter legt gaat bij sommige fietsen. (Bij jouw hurricane ook) het zwaartepunt iets naar beneden. Maar niet veel.
Ik heb een tijdje met een kortere veer rondgereden. Daar merkte je dat verschil duidelijk. Ik lag werkelijk enkele cm lager. Dat heeft vooral als voordeel dat je van minder hoog valt.

Stuurgedrag wordt beïnvloed door je wielbasis. Hoe langer, hoe rustiger. Dat is echter wel eigen aan de fiets.
Evt kan je het ook wat gaan beïnvloeden door je balhoofd vaster te regelen. Maar dat dit komt je lagers niet ten goede

Re: Zitschelp en zwaartepunt

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 8:35
door Wim -de roetsende
guzzio schreef:Vraagje.
En als je het klapstuur platter brengt, welke invloed heeft dat dan op het stuurgedrag, wegligging?
Hoor het graag! Thanks. Guzzio van België. :wink:
De eerste vraag heeft Spruitje al beantwoord.

Hoe platter het klapstuur, des te meer het een helmstok-besturing wordt met de bijkomende nadelen of voordelen. Dat ligt aan je persoonlijke voorkeuren.

Een iets rechterop staand stuur, stuurt directer. Als je het stuur platter zet, dan moet je het meer als een helmstok van links naar rechts bewegen. Staat een stuur in lijn van het balhoofd, dan hoef je alleen het stuur maar te draaien om van richting te veranderen. Dat stuurt dus directer en veel mensen vinden dat rustiger.

Re: Zitschelp en zwaartepunt

Geplaatst: zo 24 sep 2017, 21:37
door guzzio
Mercie guys. Hier ben ik wat mee. Beetje goochelen met de afstelling, want ik heb de indruk dat ik die 'juist lekkere' positie nog niet geheel gevonden heb. ;-)