Pagina 4 van 5

Geplaatst: di 22 jan 2008, 7:47
door Frank II
Die gast was blijkbaar toch niet op weg met een dringende opdracht dat hij zoveel tijd kon maken om je lastig te vallen. Zijn argument om sneller te rijden vervalt dan wel.

't Ja er zijn veel zulke mensjes die zich belangrijk voelen met een kaartje achter de voorruit. Leven en laten leven vind ik, maar ondertussen heeft jij je wel even rot laten voelen en zenuwachtig gemaakt.

Geplaatst: di 22 jan 2008, 12:53
door quattrovelootje
WFvN schreef:Maar dan punt 2. Dat je een ander de doorgang niet mag hinderen lijkt mij ook een vrij normale zaak. Maar lastiger wordt het als een ander al ruim boven de toegestane snelheid rijdt (38 in geval van Johan). In hoeverre kan je dan nog spreken van verhinderen van de doorgang?
Tja .... zelf in "overtreding" zijn en dan een ander die dat ook is, zgn de les lezen door er pesterig voor te blijven rijden .... Beetje onzinnig, niet dan ? Wie ben jij dan om op dat ogenblik uit te maken wie het "meest" in overtreding is ? Ik voel me absoluut niet geroepen om dat dan te doen, zeker niet als ik op dat moment zelf ook niet "vrij van zonden" ben :wink:

Zoals Frank II hierboven al schreef : "leven en laten leven" lijkt met de meest verstandige instelling

Tihamér

Geplaatst: di 22 jan 2008, 13:33
door Johan Clerx
Tihamér heeft volgens mij helemaal gelijk Wilfred. Het was inderdaad niet schoon van mij dat ik die mens wat ben blijven opjagen door ostentatief voor hem te gaan rijden. Wie uiteindelijke gelijk had of ongelijk speelt eigenlijk geen rol. Achteraf gezien hadden we beiden ongelijk. Ergens hoop ik dat hij dat ook zo ziet.

Geplaatst: di 22 jan 2008, 14:05
door eeuwige reiziger
Johan Clerx schreef:Tihamér heeft volgens mij helemaal gelijk Wilfred. Het was inderdaad niet schoon van mij dat ik die mens wat ben blijven opjagen door ostentatief voor hem te gaan rijden. Wie uiteindelijke gelijk had of ongelijk speelt eigenlijk geen rol. Achteraf gezien hadden we beiden ongelijk. Ergens hoop ik dat hij dat ook zo ziet.
Misschien eens contact opnemen met de dijkwachter om de zaak eens ten gronde uit te praten?

Geplaatst: di 22 jan 2008, 22:27
door Wouter D
al bij al kan ik besluiten:

- je rijd met de fiets op een jaagpad aan 30 kph
- alle auto's die achter ja aankomen, en niet sneller dan 30 kph mogen, moeten gewoon achter je aan blijven rijden.
- als een achterrijdende auto zijn met zijn lichten flikkert en toetert kan je als 'heer in het verkeer' proberen plaats te maken zonder jezelf in gevaar te moeten brengen.
- als die bestuurder jou in gevaar brengt, je doet stoppen, je de wegverspert, bel je gewoon de politie of geef je zijn plak door.
- als die persoon je IK vraagt en je denkt dat hij dat niet mag, dan stel je voor de politie te bellen om zeker te zijn
- als die persoon een PV wil uitschrijven, dan vraag je of je niet beter de politie belt als scheidsrechter.

persoonlijk denk ik dat een blauwe streep veel kan oplossen bij dergelijk meningsverschil. het vernoemen allen kan het tij al doen keren,

zal morgen, vijf bladzijden verder het antwoord wel lezen

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 21:44
door Scorpion Rider
'geduld is een schone deugd'
Zolang er mensen als opgejaagd wild achter het autostuur gaan zitten zullen er sommigen onder hen deze frustraties op andere weggebruikers willen botvieren.
Ik weet het, het is frustrerend als fietser om mee te maken dat een automobilist meer opeist van de weg dan dat je hem/haar zou willen geven. Maar als fietser meedoen aan dat kat en muis spelletje doe je beter niet. Een muis doodt geen katten, maar omgekeerd kan dat wel!

Defensief rijden is dus de boodschap, op gelijke welke manier: auto, velomobiel, ligfiets, bukfiets, driewieler, benenwagen...

In ieder geval: als je toch een bekeuring voor hinderen zou krijgen, dan stel ik voor dat je ook voor zo'n dienst gaat werken, dan kan jij een automobilist bekeuren die niet opzij wil als jij eraan komt in je velomobiel :wink:

Geplaatst: ma 14 apr 2008, 13:01
door Johan Clerx
De maximumsnelheid op een fietspad is dus niet hoger dan ik dacht.

Onderstaand artikel komt uit het personeelsblad van nv de Scheepvaart.

Natuurlijk is de passage over "noodgevallen of dringende interventie" voor interpretatie vatbaar.

Re:

Geplaatst: za 01 okt 2016, 12:14
door eeuwige reiziger
allewedertje schreef: Wat betreft de snelheid op jaagpaden is tot op heden nog steeds zo dat het KB van 07/09/1950 nog steeds van tel is, wat betekent dat de max. snelheid wel degelijk 30 km/u is, voor IEDEREEN die op het jaagpad rijdt. Ook "medewerkers" van de DVS !
Komt er een verandering van deze regels nu minister Weyts aanstalten maakt om de snelle pedelec op fietssnelwegen en jaagpaden een plekje te gunnen onder de zon?
Minister Weyts wil speed pedelecs toelaten op fietssnelwegen
29 september 2016

Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts wil speed pedelecs toelaten op fietssnelwegen en jaagpaden. Dat antwoordde hij op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA) naar aanleiding van de recente beslissing om het gebruik van speed pedelecs te regelen via de wegcode. Jans juicht het antwoord van de minister toe. “Hij zet al vanaf dag één voluit in op de fietser.”

Vanaf 1 oktober worden speed pedelecs opgenomen in de wegcode. Onder speed pedelec wordt een elektrische fiets met een trapondersteuning tot 45km/u verstaan. Wie met een speed pedelec rijdt moet nu een (fiets)helm dragen, heeft een theoretisch rijbewijs nodig en zal een kleine nummerplaat moeten aanbrengen. Er werd ook een nieuw verkeersbord ontworpen waarbij de speed pedelec zal worden aangeduid met het symbool van een gemotoriseerd rijwiel en de letter ‘P’ eronder.

“Allemaal federale regelgeving,” aldus Lies Jans, tevens voorzitter van de commissie mobiliteit en openbare werken in het Vlaams Parlement. “Maar wegbeheerders zullen wel kunnen verplichten of verbieden dat speed pedelecs bepaalde tracés gebruiken. En dat is een Vlaamse bevoegdheid. Daarom wilde ik van de minister weten in hoeverre hij ruimte zal geven aan speed pedelecs,” licht Jans haar parlementaire vraag toe.

Vademecum
De signalisatie kan natuurlijk enkel aangepast worden op wegen waarvoor Vlaanderen bevoegd is. Op nieuwe door het Vlaams Gewest gesubsidieerde projecten zal onmiddellijk de correcte signalisatie worden aangebracht. Toch wil de minister verder gaan. “Ik zal overleg plegen met de betrokken lokale wegbeheerders om de bestaande signalisatie over de volledige fietsverbinding aan te passen. Ook zou het Vademecum Fietsvoorzieningen kunnen worden aangepast. Dat kan dan als leidraad voor alle wegbeheerders dienen. Voor de jaagpaden ga ik samen zitten met de waterwegbeheerders. Voor mij kunnen jaagpaden een belangrijke functionele fietsverbinding zijn”, liet minister Weyts verstaan.
http://www.limburg-actueel.be/index.php ... -9cTvmLTIU

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 12:26
door Lex
Vraag mij af waarom ze nu ineens voertuigen willen toelaten op jaagpaden die 45km/u kunnen terwijl dat in het verleden niet mocht (Brommer klasse B)

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 13:02
door trikelover
Zolang ze zich aan de snelheidslimiet (30km/h) houden zie ik weinig graten in. Maar ik vrees er voor.

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 16:39
door paulheyndrickx
trikelover schreef:Zolang ze zich aan de snelheidslimiet (30km/h) houden zie ik weinig graten in. Maar ik vrees er voor.
Ligfietsers doen dat natuurlijk altijd, zich aan die 30 km/u houden.

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 18:12
door Wouter D
oei, ik pleit schuldig, ik denk dat ik maar eens een dikke autoweg moet zoeken voor mijn volgende trainingstochtje, of een pedelec aanschaffen zou ook kunnen

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 18:22
door Jo2p
Ik ben benieuwd hoeveel ligfietsers het verschil kennen tussen 25km/u, 30km/u, 35km/u. Denk dat het nog knap lastig wordt zonder snelheidsaanduiding op de fiets. Ik vergis me daar in omdat ik op moment nog niet zo veel fiets :oops:.

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 18:46
door fcapri
tja, zo een electrische fietscomputer heb je al vanaf 3€ ofzo (denk dat die op mijn MTB zelf nog geen 2,5€ was

Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 19:32
door Ronnius
Jo2p schreef:Ik ben benieuwd hoeveel ligfietsers het verschil kennen tussen 25km/u, 30km/u, 35km/u. Denk dat het nog knap lastig wordt zonder snelheidsaanduiding op de fiets. Ik vergis me daar in omdat ik op moment nog niet zo veel fiets :oops:.
Bij mij is dat zeer eenvoudig.
Bij de Orca is 30 km/u de kruissnelheid, ga ik sneller dan ik rij ik me aan gort op vrij korte tijd of het is windmee/bergaf.
Met de andere ligfietsen rij ik normaal tussen de 20-25 km/u, enkel bij een sprint en bergaf raak ik boven de 30 km/u.