Proes Seiran SL

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Erik
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 sep 2003, 15:31
Locatie: Moorsel bij Aalst
Contacteer:

#181 Bericht door Erik »

Eerste korte ritje gemaakt maar direct al last van mijn knieën verdorie. Heb nochtans rustig en met een lichte versnelling gereden en mijn pedalen staan op de juiste afstand.
Het is vermoedelijk te lang geleden dat ik op een ligfiets heb gereden.
Een ander klein "theorietje" van mij is dat ik te zwaar getraind ben (van het mountainbiken) en door de kracht in mijn benen mijn knieën te zwaar belast, maar dat is zoals ik zei maar giswerk.
Hopelijk beter na enkele ritjes.

Kustfietser
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 12:27
Postcode: 8450
Fiets: nog geen ligfiets
Locatie: Bredene
Contacteer:

Beginner

#182 Bericht door Kustfietser »

Hoi, ik ben nieuw op dit forum.
Enkele vrienden zijn gestart om met conventionele racefietsen tochten te maken. Nu ik had graag meegreden met een ligfiets. Is dit mogelijk om het vlotte tempo aan te houden van de koersfietsen? Volgens de info van Challenger is de seiran de fiets die hiervoor in aanmerking komt. Wat is julle mening en zijn er nog andere gedachten qua fiets?

Alvast bedankt

Groetjes

Gebruikersavatar
steve'O
Neo Prof
Berichten: 178
Lid geworden op: do 30 apr 2009, 23:08
Postcode: 9260
Fiets: Optima Cheetah
Locatie: Wichelen
Velomobiel: WAW 573 (2022)
Contacteer:

Re: Beginner

#183 Bericht door steve'O »

Kustfietser schreef:Hoi, ik ben nieuw op dit forum.
Enkele vrienden zijn gestart om met conventionele racefietsen tochten te maken. Nu ik had graag meegreden met een ligfiets. Is dit mogelijk om het vlotte tempo aan te houden van de koersfietsen? Volgens de info van Challenger is de seiran de fiets die hiervoor in aanmerking komt. Wat is julle mening en zijn er nog andere gedachten qua fiets?

Alvast bedankt

Groetjes
Ik denk dat zowat elke racer voldoet om mee te gaan met een conventionele racefiets... Als je conditie even goed is, en je kracht ook, zou je moeten wegrijden van die mannen :twisted: :twisted: :twisted:

De seiran (sl) lijkt me een goede keuze, ook omdat je niet te laag zit om nog eens een praatje te slaan, maar er zijn andere opties; denk aan M5 shock proof 559, city racer, Optima cougar, Raptobike mid racer (Is nog altijd niet uit, dus nog even wachten) en misschien de Nazca pioneer (in race setup)

Het lijkt me het beste om eens rond te kijken en testritjes te maken...

(Bewust vermeden in de lijst; Zockra High racer (ook nog niet commercieel precies) en M5 carbon High racer en Carbon medium racer; de prijs van die beestjes loopt wel aardig op, maar als geld geen probleem is, zeker een optie)

EDIT; waarschijnlijk mis ik nog wel een paar modellen, maar dat zijn zowat de modelletjes die ik hier graag zou zien staan, moest moeder de vrouw eens een cadeautje willen geven :twisted: :twisted: :twisted:
Als het niet past, moet je een grotere hamer gebruiken.... (maar niet heus)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#184 Bericht door Proes »

Hé allemaal ... 'k heb enkele jaren niet meer op het forum geweest.
Aandacht was wat verlegd naar het lopen (wat ik ook altijd deed), Marathon meegelopen en wat minder gefietst.

De Seiran SL is een jaartje of twee geleden verkocht en ik heb ondertussen een nieuwe ligfiets ... uiteraard ook wel wat aangepast.
Mijn nieuwe ligger is een Chalenge Furai in de lichtste versie, carbonzitje en carbonneuspijp uiteraard.
Er staat een een carbon crankstel (triple) op.
Behalve de lekker lichte opties is er ook wat aangepast.
24 inch wielen zijn vervangen door lichte 26 inch wielen.
Hierdoor moest natuurlijk de voorvork vervangen worden.
En dan als kers op de taart is de mooie luchtvering vervangen door een staaf (netjes afgewerkt met rubber rond) waardoor de
fiets ontzettend strak aanvoelt.
Deze fiets is volgens mijn mening veel mooier dan mijn vroeger Seiran (ik had het nooit zo met die staafjes om het zitje omhoog te houden) en ik vind dat hij strakker rijdt dan de Seiran (misschien ook door die staafjes die toch wat energie zouden kunnen wegnemen bij hoge belasting).
'k Heb er "Kojak" banden op gezet, een fraktie trager maar minder lek rijden en toch ook wel mooier eigenlijk.

Een foto zal ik één van de dagen eens trekken en publiceren.

groeten
Proes
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#185 Bericht door Wouter D »

proficiat met je comeback, dat het ultra-licht is, hadden we wel gedacht, het is dan ook een ultra-licht manneke dat er op komt te zitten, tenzij je de voorbije twee jaar een balkon hebt aangekweekt...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#186 Bericht door Proes »

Yep, het manneke heeft inderdaad een buikje gekregen.
Weinig gefiets, weinig gelopen en erg veel tafeltennis gespeeld.

Ondertussen betere intenties ...terug aan het lopen en terug aan het fietsen en binnenkort terug :D de Mont Ventoux.
Doet me eraan herinneren dat ik nog een foto moet nemen van mijn fietske.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#187 Bericht door Edje »

Allez hij leeft nog terwijl wij bijna kapot zijn :mrgreen: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#188 Bericht door Proes »

Alive and kicking ... 'k moet wel veel meer beginnen trainen voor de Mont Ventoux.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#189 Bericht door Edje »

ach je kan hem toch ook van boven naar beneden fietsen is juist even ver en even stijl, gaat enkel sneller :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#190 Bericht door Proes »

Mont Ventoux was begin dit jaar geen succes. Een Challenge Furai is echt geen Seiran SL.
Gewichtsverschil fiets 12 voor de Furai, Seiran SL 10 kg.
Gewichtsverschil dikke Proes tgo vroeger ... 84 versus 75 vroeger.

Kortweg, we hebben de Ventoux niet helemaal kunnen oprijden dit jaar, zelf niet tot aan Chalet Renard.
Na een tijdje heb ik mijn bukfietsvrienden gewoon laten gaan en ben ik een goede pint of 3 met een pizza in Bedoin gaan nuttigen :D
Deze zomer nog wel wat gereden en op de baan zijn we gelukkig nog de snelste.

toch was ik het beu en wilde ik weer een snellere en lichte fiets.
'k Heb vorig weekend mijn Furai via 2dehands.be verkocht en ben een zoektocht (ik wilde bijna "Quest" zeggen maar dan denken jullie weer aan iets anders dat helemaal niet naar boven rijdt) begonnen.
Bij Challenge vind ik mijn goesting niet meer, de nieuwe Challenge Chamsin is er welliswaar en die is mooi maar ....
Service "Challenge" is echt slecht geworden nadat Paul Voerman weg gegaan is en alles bij Elan zit. En de Chamsin kan je niet echt onder de 10 kg krijgen.
Het wordt dus een M5 High racer deze keer, waarschijnlijk een rode met hoge carbonvelgen, Lightining crancks, side pull M5 remmen met lichte blokjes, Michelin Pro race banden, 2x28 inch (kan net voor mijn lengte naar het schijnt) en als groep de SRAM X1. Sram heeft als voordeel dat de "kabel" langs boven in de achterderailleur binnenkomt en dit zorgt voor onwaarschijnlijk soepele draaibewegingen wanneer je schakelt. Offerte komt één van de dagen in mijn mailbox, ik verwacht mij aan een zware pil.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#191 Bericht door Proes »

Voor de geïnteresseerden, het gewicht van de fiets zal zo rond de 8,8 kg zitten.
De fiets is in de lichtste versie op 7,8kg te krijgen (volgens de website) maar de hoge carbonvelgen wegen iets meer, de Xram groep is ietsje zwaarder dan de Dura-ace en ik moet ook geen tubeless velgen/banden hebben.
Maar 8,8 is dik ok ... nu ikke nog want volgend voorjaar rijden we weer naar boven en deze keer ga ik ze "pakken".
Beste tijd (SeiranSL) was dacht ik 02:01:00 ... net onder de 2 uur zou leuk zijn vanuit bedoin.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1526
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#192 Bericht door paulheyndrickx »

Ik ben de Mont Ventoux opgereden met een mtb van 12 kg, weliswaar op kojaks. 't Zal niet alleen aan het gewicht van de velo liggen, denk ik.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#193 Bericht door trikelover »

Ik denk ook niet dat het aan het gewicht van de fiets zal liggen. Als ik zie dat het manneke die er op zit ook een heel stuk zwaarder is geworden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#194 Bericht door Proes »

Dat klopt absoluut!
Gewicht oude fiets + manneke = 12 + 76 = 88 kg
Gewcht nieuwe fiets + manneke = 9 + 84 = 91 kg

Ik zou zelfs durven stellen dat "trainen" het allerbelangrijkste is en dat die kilo's een minder groot verschil zullen geven.
Misschien 10 minuten of zo ... maar door niet te trainen geraak je gewoon niet boven.
Je moet dus de maanden voordien elke week toch 2x op de fiets kruipen.
We gaan er aan werken :D
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

Re: Proes Seiran SL

#195 Bericht door Proes »

Kijk eens wat de Sint bij mij heeft afgezet dit weekend :D
Een splinternieuwe rode M5-Highracer van net geen 9 kg met H+Son velgen, M5 voornaaf, M5 brakes, Aero spaken, Michelin Pro banden, latex binnenbanden, Lightning full carbon cranks, carbon kettingrand, speedplay titanium pedalen, 10 speed Sram X0 .... dank je Sint!
Bijlagen
M5 Highracer
M5 Highracer
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Plaats reactie