Pagina 11 van 12

Re: Begin 2015

Geplaatst: za 03 jan 2015, 2:04
door aiai
louis schreef:Zojuist las ik op ligfietsnet wat commentaar over de oliebollenrit. En ik was een beetje slecht gezind over dat commentaar. Tussen de regels las ik een soort van minachting naar de liggers die wel zijn vertrokken maar zo verstandig waren om het zekere voor het onzekere te nemen en terug te keren. Ik heb diep respect voor mensen de rit willen rijden maar het op tijd inzien dat het gevaarlijk wordt. In het verslag leek het net alsof de doorzetters de échte fietsers waren. En ik weet dat het dus niet zo is.
Dat gevoel bekroop mij ook en ik vond het vervelend om het te lezen en bovenal dat gevoel te krijgen. Ik heb drie mensen van wat dichter bij Gent (dan ik) ontmoet en gesproken, waaronder een met een schitterend blauwe Alleweder waar ik met veel plezier naast heb gefietst. Ik vond het jammer dat ik de anderen niet heb kunnen ontmoeten, maar we doen het voor ons plezier toch? En als het plezier te veel minder wordt door welke reden dan ook, is het tijd om om te draaien.

Ik heb het mezelf gemakkelijk gemaakt en ben aangesloten in de file op de snelweg, met de Alleweder op het dak. Al Allewederend had ik het hoogstwaarschijnlijk niet gehaald en was ik ook terug gekeerd. Ondanks technische problemen tijdens de tocht zelf heb ik er zeer veel plezier aan beleeft en zie ik uit naar een volgende tocht (waarbij opgemerkt dient te worden dat de dakdragers met fietsgoten op dit moment volledig geprepareerd zijn op het dragen van een Alleweder, waardoor België zo ver nog niet is ;-).

Re: Wow

Geplaatst: zo 04 jan 2015, 23:01
door fujin
De WAW reed vandaag al een stuk beter zo te zien.
Louis heeft me weer een mooi stukje van de omgeving Kalmthout - Wouw- Woensdrecht laten zien.
Rustig aan gekruisd met 28-29 km/h, heerlijk toeren.
En een heel goed koffieadres onderweg gehad.

Stoplicht

Geplaatst: za 24 jan 2015, 11:08
door louis
In Kalmthout rijdt er een wit oranje Quest rond. Het is maar dat ik het weet. Soms staat ie voor het rode licht en soms niet. Mijn nieuwe Waw heeft een remlicht, een stoplicht, hoorde ik iemand zeggen. Sommige zeggen 'stoplicht' tegen een verkeerslicht. Of 'roodlicht' en dan bedoelen ze gewoon die lichten waar je moet stoppen of moet doorrijden. Ik wist niet dat mijn nieuwe Waw een remlicht had, ik had er dan ook nog niet achter gereden. Pas later kwam ik erachter, lopend. Nog wat later bemerkte ik een knopje ergens links in het vooronder waarmee de dagverlichting kon worden bediend. Het is te zeggen: Aan, uit en knipperen. Ik denk altijd dat knipperende lampen sneller kapot gaan. Dat komt omdat ik niet zo technisch ben. Niet dat daardoor het knipperlicht defect zou gaan omdat ik niet technisch ben hoor, nee nee. Ik denk dat enkel. Mijn knipperlichten van de nieuwe Waw noemen ze hier pinkers en wat hoger op de kaart zeggen ze dan weer richtingaanwijzers. Bij pinkers, knipperlichten om de richting aan te geven heb ik dat gevoel dan weer niet. dat ze door het knipperen sneller kapot gaan. Pinkers, knipperlichten die niet knipperen zijn defect en of dat nu door het knipperen komt of niet dat weet ik niet. Daar komt dat aspect van het mindertechnische zijn bij.
De nieuwe Waw heeft betere, duidelijkere pinkers dan de vorige. Het grote licht daarentegen is wat lastig te regelen. De eerste tegenligger die niet wordt gehinderd door mijn grote licht moet ik nog tegenkomen. Ik ga voorstellen dat juist de tegenliggers die niet worden gehinderd door mijn grootlicht dat die een signaal geven dat het in orde is. In plaats van andersom, dan heb ik weer wat minder last van tegenliggers die hun grote licht opzetten om aan te geven dat ze last hebben van mijn grootlicht. Misschien is het wel zo, dat al die tegenliggers die me seinen met hun groot licht géén last hebben van mijn groot licht en dat die ene lastige mens die geen signaal geeft hinder ondervindt van mijn groot licht. En dan kan ik dat groot licht ook nog laten knipperen! Maar dat doe ik niet omdat ik denk dat een knipperend groot licht eerder kapot gaat. Ook op het gebied van knipperende grote lichten heb ik wat achterstand als het gaat over de techniek ervan.
In heb gisteren een extra achterlichtje op de waw bevestigd. Het originele ledlampje achter is prima, mooi, beschaafd én het kan knipperen maar ik twijfel daarover om het aan te zetten. Het ledlampje achter gaat aan als ik de dagverlichting aanzet, maar het gaat ook aan als ik het groot licht aanzet. Als ik er dus een van de twee uitzet dan blijft het achterlicht branden! Kijk, en dat gaat me al te ver. Niet omdat het aanblijft om wat voor reden dan ook, maar omdat ik dat niet begrijp.
De nieuwe Waw rijdt lekker, stuurt goed en is nog steeds heel erg mooi. Er zitten twee kleine windschermpjes bij. Voor een heb ik er maar plaats, vlak voor mijn neus. Waar dat andere schermpje moet worden geplaatst weet ik niet. Ook op het gebied van windschermpjes moet ik nog veel leren.
In Kalmthout staat het licht soms op rood en soms staat het op groen. In kalmthout is altijd wat te doen ...

Re: Stoplicht

Geplaatst: za 24 jan 2015, 13:25
door Ronnius
louis schreef:Niet dat daardoor het knipperlicht defect zou gaan omdat ik niet technisch ben hoor
Moest dat zo zijn...
... om in de transportmodus te blijven: het zou wel heel erg rustig op de wegen zijn.

Je zou nog gaan denken... was het maar: geen verstand van de techniek --> de techniek doet het niet.

:mrgreen:

Doorliggen

Geplaatst: ma 26 jan 2015, 22:29
door louis
Tja Ronnius, die techniek, die breekt me nog wel eens op. Ik ben er zo een van dat de verschillende spijkers in een bak niet allemaal voor in dezelfde muur zijn. Er zitten er ook tussen voor de plafond of voor in de vloer te kloppen. Een van de voordelen van het verwisselen van mijn Bonneville naar mijnen Waw is dat ik aan die laatste meer kan knutselen met minder kans op zware problemen door dat knutselen. een ketting eraf lopen van de Waw is minder erg dan bij de Bonnie.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de Waw als object ook heel erg bijzonder vind. De Triumph is mooi maar moet het afleggen tegen de rode.
Na iets meer dan 1000 kilometer heb ik de juiste zithoogte gevonden. Het leek in het begin of het allemaal wat smaller was van boven. Ik had zelfs rode striemen op mijn schouders. Nu zit de zitting goed en de trappers trappen goed. De versnellingen doen hun naam nog niet echt eer aan. Er zit nog steeds verschil in snelheid in met de oude Waw. Of toch het makkelijker halen van wat snelheid. Aan de andere kant rijdt deze nieuwe velomobiel bij lagere snelheid wel weer fijner dan de oude. Hij stuurt beter, hij trapt soepeler, maar dat kan ook een gedachte zijn. De bediening van de lichten aan de stuurknuppel is fijn. De zwarte Engelse en de Belgische rode hebben meer overeenkomsten buiten dat ik ze schoon vind en bijzonder. Ge kunt er buiten rijden ook zo fijn mee stil staan. Soms zijn de gesloten slagbomen van de overweg een zegen. In het donker is het op de Heide en de Heideweg stil. Ik heb nu al tijdens het rijden met de nieuwe Waw alle standjes van de maan gezien. Bij de volle maan is er het meeste licht maar moet je het meeste opletten. Wat er oversteekt. De laatste weerwolf van Kalmthout is al een tijdje niet meer gezien.

Porsche Cayenne versus Waw

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 21:51
door louis
Met de voorbandjes op 6 bar is het direct een ander verhaal. Er is zo'n stukje Hollandse weg richting Essen en daar loopt het af aan een kant. Met steentjes die niet gelijk liggen. Van de andere kant loopt het af maar de steentjes blijven gelijk ongelijk. Bij het afdalen trilt het behoorlijk en het was daar dat de ketting even tussen twee voorbladen zat. Ik had geen weerstand meer. Dan maar wat aan de handle liggen pooteren en op een gegeven ogenblik wist ik niet beter dan dat ik op het grote voorblad zat. De snelheid ging omhoog en omdat ik achter een fietser aanzat liet ik alles staan en draaide door. Ik zou thuis later de neus afhalen en naar de derailleur kijken. Ik wist zeker dat er iets niet goed zat. De draad van de derailleur los of zo. De hele weg naar huis voelde ik het verschil van het grote blad, dat ik normaal nooit gebruik. Ik vond het wel straf dat op bepaalde stukken door de heide de snelheid zo hoog was. Veel hoger dan normaal. De volgende dag heb ik de neus eraf gehaald om de zaak te repareren. Maar wat bleek nu? De ketting lag gewoon op het middenblad. In mijn gedachte reed ik op het grote blad en door die gedachte ging ik dus anders rijden. Sneller ook. Zo vreemd, dat ik visualiseerde dat ik groot reed. Ik zag die ketting zo over dat grote blad draaien. Ik bedoel maar dat het mentale aspect best wel groot is. En eenmaal weer die wat hogere snelheid te hebben meegemaakt, gevoeld, daarna gaat het een stuk beter.
Met die bandjes wat harder en met een groter windschermpje lijkt het allemaal wat makkelijker te gaan. Als het in het hoofdje gemakkelijker gaat dan gaat het met de beentjes vaak ook beter.
Vorige week zondag bleef er een Porsche Cayenne naast me rijden op de Huybergse weg. De vrouwelijke passagier filmde mijn rode Waw. Ik dacht nog; als de bestuurder vraagt om te ruilen van vervoersmiddel dan ga ik er niet op in. Met zelfs zijn vrouw erbij zeg ik nee. Met zelfs zijn vrouw én de filmcamera erbij. Ik weiger om te ruilen tegen mijn velomobiel.

Re: Wow

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 23:46
door aiai
Heerlijk! (Ook om te lezen)

De gezellige velomobiel

Geplaatst: za 21 mar 2015, 23:14
door louis
Dank je aiai. Het is inderdaad zalig om in een velomobiel te zoeven. Het hoeft allemaal niet supersnel te gaan. Het mooie van een ligfiets en velomobiel is dat je er ook gewoon rustig mee kan rijden. Of zelfs stilstaan. Ik heb twee gewone ligfietsen gehad, een degelijke en een snelle. De degelijke heb ik nog. De snelle is weg. Eenmaal met een velomobiel gereden dan is het gevoel volledig anders. Dat euh 'veilige' gevoel geeft wel iets. Zoals een slak zich voelt op reis met zijn huisje bij. Maar dan wat sneller. En ook wat met andere fietsen telt, je kan met een velomobiel ook zalig rustig peddelen. Weet je wat ik eigenlijk nog het leukste aan een velomobiel vind? Dat het zo gezellig binnen is. Dat bedoel ik eigenlijk met dat veilige gevoel. Mijn eigen kleine cockpitje. Deze week nog reed ik op een ochtend door de Kalmthoutse heide en er hing zoveel mist dat ik soms het wegdek niet zag. Het leek alsof ik in mijn eigen vliegtuigje boven de wolken vloog. Rechts van me aan de binnenkant van de Waw heb ik een soort van tasje, een kastje met mijn reepjes, links mijn drinkbus met slangetje. Nog wat opbergplaats voor een zonnebril, een extra truitje en zo meer. Een beetje tof inrichten om het gezellig te maken.
Na heel veel bieden en zoeken heb ik eindelijk een andere navigatie. Weer een Mio Cyclo maar nu een 305. Ik ga de Mio niet veel gebruiken denk ik. Ik snap er de ballen van maar dat geeft niet, het scherm geeft zo'n gezellig lichtje en af en toe piept ie een keertje. Ik weet begot niet wat het betekent, 'k kan het scherm amper lezen maar ik wil de Mio niet meer kwijt.
Net nog na een ritje, ik heb de Waw gewassen en in de was gezet. In de garage ga ik dan in mijnen Rooden liggen en frummel wat op de Mio. In de garage is er weinig nog wat ik zonder de navigatie kan vinden maar dat is niet erg. Met een bakje koffie kunt ge zelfs heerlijk genieten van een velomobiel, ook terwijl ie zo glimmend stilstaat.

Uitgelicht

Geplaatst: ma 02 nov 2015, 20:34
door louis
Vandaag reed ik op een stukje fietspad dat volledig bedekt was door bladeren. Dat mag niet te lang duren want ik werd er een beetje duizelig van.
Het iets grotere voorruitje geeft wel wat en de nieuwe kopsteun is zalig. De ritjes zijn de laatste tijd wat korter geworden maar er zijn er wel meer. Ik heb het met vertrekken en aankomen. Dat kan ik blijven doen en alles wat daar tussen zit is zeker niet vervelend. In het donker kan ik niet op de snelheidsmeter kijken en dat is ook wel tof. Een paar weken geleden moest ik 's nachts in de garage zijn en zag een rood lichtje branden. Bleek het mijn remlicht te zijn dat het nooit had gedaan.
En nu dus wel, zo in ene keer! Normaal zet ik aan een kant de handrem erop en toevallig die keer aan twee kanten. Ik vind dat wel een soort van geschenkje, eerst doet ie het niet en ik had er zelfs vrede mee maar nu zo blij als een kind. Zoals trouwens met de hele velomobiel. Het snelle rijden is misschien wat minder geworden maar het rijden wordt wel steeds leuker.
En vanavond voor het eerst gereden met een extra licht van mijn hoofdlamp. Met dichte mist maakt die lichtbundel van 5000 lumen het trouwens alleen maar lastiger. Maar zo'n hoofdlamp geeft wel een stoer gevoel ook al staat ie niet aan. Allez, nu voel ik een beetje hoe een mijnwerker zich voelt als ie met zijn velomobiel naar zijn werk rijdt. Ik denk dat een mijnwerker zijn velomobiel nog meer moet kuisen dan ik al doe. Velomobielen zijn dankbaar als het gaat om schoonmaken, vind je niet!
Ik kijk wel uit naar dat ligfietstreffen volgend jaar in het Antwerpse. Stel je voor zeg dat ze bij mij in de buurt komen overnachten. ik doe dan 's nachts een controlerondje over het terrein om jullie fietsjes wat te beschermen terwijl jullie uitrusten. Ik heb voor dat controlerondje in het donker tussen de ligfietsen een hele mooie hoofdlamp.

Re: Wow

Geplaatst: di 03 nov 2015, 20:09
door dmd
Hey, Louis is terug!!! ;-)

Re: Wow

Geplaatst: di 03 nov 2015, 20:41
door aiai
En wederom met een verpozend stukje tekstueel entertainment ;-)

Re: Wow

Geplaatst: di 03 nov 2015, 20:49
door Wim -de roetsende
aiai schreef:En wederom met een verpozend stukje tekstueel entertainment ;-)

Dat was ook mijn gedachte. :D

Vier bandjes wisselen bij de Waw

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 21:47
door louis
Zelfs een lekke band is bij een velomobiel leuker dan bij een gewone fiets. Uw schatje staat dan aan de kant van de weg en de voorbijgangers kunnen er eens rustig en veilig naar kijken. Maandag had ik er een, een lekke band. Uitgerekend voor een fietsenwinkel stond ik stil. De fietsenwinkel was gesloten maar dat is een detail. Wem waren er een hoop mensen die voorbijliepen en me vertelde dat de fietsenwinkel was gesloten.
En zojuist heb ik er twee Marathon plusbandjes op gelegd. Zelfs het plaatsen van twee nieuwe bandjes is leuker bij een velomobiel. Ik kan eigenlijk niet wachten tot morgenochtend want er moet worden getest. Zelfs het testen van nieuwe bandjes is met een velomobiel leuker dan een gewone fiets. Is er eigenlijk iets niet leuker met een velomobiel tegenover dat te doen met een gewone fiets?
Bij een Kojak maakt het niet uit hoe de band erop zit maar bij de marathon Plus wel en daarom heb ik vier keer een band verwisseld en toch heb ik maar twee voorwielen. Bij een gewone fiets had ik met een voorwiel maar twee keer een band moeten verwisselen. Misschien moet ik maar op de twee voorwielen het ontvangertje voor de computer laten plaatsen. aan de andere kant. Aan de andere kant ook weer niet want bandjes wisselen van een velomobiel is best tof.
Binnenkort naar Gent voor een aanpassing te laten uitvoeren. Aanpassingen zijn altijd tof, en als het aan een velomobiel is dan is dat nog leuker.

Re: Wow

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 21:56
door dmd
Wim -de roetsende schreef:en daarom heb ik vier keer een band verwisseld en toch heb ik maar twee voorwielen. Bij een gewone fiets had ik met een voorwiel maar twee keer een band moeten verwisselen.
Ook dat is helemaal niet zo erg want de voorwielen van een velomobiel zijn kleiner, en daarom heb je slechts evenveel band verwisseld als op een gewone fiets :|

Re: Vier bandjes wisselen bij de Waw

Geplaatst: vr 13 nov 2015, 22:20
door Ronnius
louis schreef:Binnenkort naar Gent voor een aanpassing te laten uitvoeren.
Laat dat dan maar ff weten. Als ik niet moet werken...